Nils-Erik Ringlander skrev:I den här tråden skrevs det lite om oljor till en 59:a
Eftersom det rör sig om min R26 -59 i den tråden, kanske jag kan hjälpa till att reda ut begreppen, i alla fall lite grand.
Vad gäller multigrade-oljor, går det en skiljelinje - en skarp sådan - mellan motorer som har oljefilter, och motorer som inte har det. Såvitt jag kan hitta, så finns det inget oljefilter på R60/2 - den oljerening som finns är samma som på min R26, nämligen en "slamficka" på vevaxelns balansvikter.
En motor utan oljefilter mår inte bra av en modern olja, avsedd för motorer med oljefilter. Dessa oljor innehåller något som kallas detergenter - enkelt uttryckt "tvättmedel", som löser upp föroreningar och håller dem svävande i oljan, tills de fångas i oljefiltret. En god idé om de finns ett filter, eftersom detta sitter först i oljans väg, innan den når smörjställena.
I en filterlös motor är det däremot riktigt dåligt att ha slam och partiklar svävande i oljan - de kommer då att passera lagerytor och andra smörjställen gång på gång, och orsaka slitage. I en sådan motor är det bättre om slam och partiklar fångas någonstans och stannar där.
Fenomenet blir tydligt när man tittar på oljestickan i respektive motor. Den moderna, fina motorn med filter och svindyr syntetolja visar upp en alldeles svart olja bara något hundratal mil efter oljebyte - det är alldeles i sin ordning, oljan gör sitt jobb och "tvättar" motorn invändigt, och allt utom de allra minsta partiklarna (som är så små att de är oskadliga) fastnar i oljefiltret.
Tittar man på oljestickan i en "gammelmotor", som jobbar med en singlegrade-olja utan detergenter, är oljan alldeles klar och vackert bärnstensfärgad även efter flera hundra mil (på R26 är oljebytesintervallet 250 mil). "Skiten" sitter förhoppningsvis fast på därför avsedd plats (en hel del spån samlas på den magnetiska oljepluggen), och oljan har inte i onödan tagit med sig partiklar till smörjställena.
Förutsatt att de uppgifter jag hittat stämmer (att R60/2 saknar oljefilter) är det alltså klart olämpligt att använda en modern olja med detergenter. I den tråd som Nils-Erik nämner ovan finns några bra länkar - själv har jag hällt SAE 30 Single Grade "Gräsklipparolja" i R26:an, men det finns särskilda Multigrade-oljor utan detergenter för gammelmotorer. Jag vet att det finns att beställa från "Gammelbumse-specialisten" framför andra,
Motorrad Stemler.