R 60/2 -65 oljor?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Bengt » 2010-04-27/09:25

Hej.
Någon som vet vilka oljor som är bäst till min gammelbumse?
Motor?
Växellåda?
Baksving?
Kardanhus?
Något märke som är bättre/sämre.
Mvh
Bengt
Bengt
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-09-01/18:06

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Albert » 2010-04-30/12:14

Omega korrigerat i motorn; rak SAE 30.
Omega korrigerat i transmission (växellåda, kardan och slutväxel) - se Mimmis svar nedan.
korrigerat

Omega = eller > 2ggr övriga i servicelängd => i totalpris går det på ett ut.
Omegas smörjegenskaper > övriga.
=> totalekonomin över tid bör bli bättre med Omega.

korrigerat

Du ska byta motorolja ofta. I mina gamla papper står det ca 250mil's intervall på 60-tals modeller. Oljorna -är- bättre idag, men det är en så låg kostnad att det nog lönar sig att följa de gamla rekommendationerna. I växellåda, kardan och slutväxel - Omega korrigerat - se Mimmis svar nedan.
Senast redigerad av Albert 2010-05-02/14:57, redigerad totalt 3 gånger.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-30/21:18

Nils-Erik Ringlander skrev:I den här tråden skrevs det lite om oljor till en 59:a

Eftersom det rör sig om min R26 -59 i den tråden, kanske jag kan hjälpa till att reda ut begreppen, i alla fall lite grand.
Vad gäller multigrade-oljor, går det en skiljelinje - en skarp sådan - mellan motorer som har oljefilter, och motorer som inte har det. Såvitt jag kan hitta, så finns det inget oljefilter på R60/2 - den oljerening som finns är samma som på min R26, nämligen en "slamficka" på vevaxelns balansvikter.
En motor utan oljefilter mår inte bra av en modern olja, avsedd för motorer med oljefilter. Dessa oljor innehåller något som kallas detergenter - enkelt uttryckt "tvättmedel", som löser upp föroreningar och håller dem svävande i oljan, tills de fångas i oljefiltret. En god idé om de finns ett filter, eftersom detta sitter först i oljans väg, innan den når smörjställena.
I en filterlös motor är det däremot riktigt dåligt att ha slam och partiklar svävande i oljan - de kommer då att passera lagerytor och andra smörjställen gång på gång, och orsaka slitage. I en sådan motor är det bättre om slam och partiklar fångas någonstans och stannar där.
Fenomenet blir tydligt när man tittar på oljestickan i respektive motor. Den moderna, fina motorn med filter och svindyr syntetolja visar upp en alldeles svart olja bara något hundratal mil efter oljebyte - det är alldeles i sin ordning, oljan gör sitt jobb och "tvättar" motorn invändigt, och allt utom de allra minsta partiklarna (som är så små att de är oskadliga) fastnar i oljefiltret.
Tittar man på oljestickan i en "gammelmotor", som jobbar med en singlegrade-olja utan detergenter, är oljan alldeles klar och vackert bärnstensfärgad även efter flera hundra mil (på R26 är oljebytesintervallet 250 mil). "Skiten" sitter förhoppningsvis fast på därför avsedd plats (en hel del spån samlas på den magnetiska oljepluggen), och oljan har inte i onödan tagit med sig partiklar till smörjställena.

Förutsatt att de uppgifter jag hittat stämmer (att R60/2 saknar oljefilter) är det alltså klart olämpligt att använda en modern olja med detergenter. I den tråd som Nils-Erik nämner ovan finns några bra länkar - själv har jag hällt SAE 30 Single Grade "Gräsklipparolja" i R26:an, men det finns särskilda Multigrade-oljor utan detergenter för gammelmotorer. Jag vet att det finns att beställa från "Gammelbumse-specialisten" framför andra, Motorrad Stemler.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Albert » 2010-04-30/22:07

...visst katten ja... oljeslungbrickemodellen ja... R60 finns som /6 och /7 också. Gunnar har helt rätt - blandade ihop modellerna.

Du ska ha rak motorolja, SAE30 brukar man rekommendera som Gunnar påpekar.

Hittar inte min Omega lat-hund just nu.
Har för mig att det skulle vara 612 men är osäker. Slår man upp på Magnas hemsida får man 603, traktor olja.

http://www.magnagroup.com/products/omeg ... dis603.pdf
http://www.magnagroup.com/products/omeg ... dis612.pdf

För de som kan spanska:
http://www.magnagroup.com/china/public/omega_3_es.htm

Fråga http://www.smorjteknik.se vilken olja de rekommenderar till motorer utan oljefilter.

Se Mimmis svar nedan!
Senast redigerad av Albert 2010-05-02/14:59, redigerad totalt 1 gång.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Bengt » 2010-05-01/21:43

Tack för alla tips.

Har jag förstått rätt?
Motorolja: HD/SAE 30
Växellåda, sving och slutväxel: SAE 80/90 Hypoid-Getriebeöl 80W-90GL5
Mvh
Bengt
Bengt
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-09-01/18:06

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-01/22:12

Bengt skrev:Tack för alla tips.

Har jag förstått rätt?
Motorolja: HD/SAE 30
Växellåda, sving och slutväxel: SAE 80/90 Hypoid-Getriebeöl 80W-90GL5
Mvh
Bengt

Nja.... Beteckningen HD-olja är ganska "luddig" - det viktiga i sammanhanget är, att oljan ska vara fri från detergenter - alltså avpassad för motorer utan oljefilter. Nu råkar det vara så, att de flesta sådana oljor är av Singlegrade-typ ("raka" oljor) men det är alltså vare sig det eller någon HD-beteckning som avgör.
Till min R26 har jag köpt olja hos Swedol - SAE 30 Gräsklipparolja, som är av god kvalitet till bra pris.
Vill Du kosta på Dig bättre, kan Du beställa från Motorrad Stemler - de säljer Wagner oljor, som är särskilt framtagna för veteranfordon. Deras HD/SAE30 är troligen bland det bästa som finns till våra gammelmotorer.
Beträffande Omega-oljor vet jag inte exakt vad som finns som kan passa, men Albert brukar ha god reda på detta.
Och, som Albert påpekar - motoroljan bör bytas ofta, det angivna bytesintervallet är 250 mil och det ska man nog undvika att överskrida. Och även om den årliga körsträckan är mindre än 250 mil, ska oljan bytas en gång per år. Jag föredrar att byta när hojen ställs in för vintern, så det är färsk olja utan försurande föroreningar i motorn under uppehållet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Bengt » 2010-05-01/23:03

Tack Gunnar.
Jag kommer att beställa mtorolja (HD/SAE 30) hos Stemler.

Denna hittade jag hos Stemler:
SAE 80/90 Hypoid-Getriebeöl 80W-90GL5
Är även detta rätt olja till växellåda, sving och slutväxel?

Mvh
Bengt
Bengt
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-09-01/18:06

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Mimmi » 2010-05-01/23:11

Hej!

Är Du säker på att det skall vara GL5 i en såpass gammal konstruktion?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Albert » 2010-05-02/06:57

Oooops - bronslager och andra bronsdetaljer!!!

(ej tryckbara expressionistiska exklamationer) - glömde bort de egenskaperna!!!

Var det GL 3 eller fick man använda GL4 tillsammans med brons?
(glömt...)
GL5, 6, och 7 kommer att skada/lösa upp bronset!!!

...nu börjar jag bli bekymrad över mitt minne... senildemens redan?!...

SAE 30
GL3? GL4?

Tack Mimmi och Gunnar!

Se Mimmis svar nedan!
Senast redigerad av Albert 2010-05-02/15:00, redigerad totalt 1 gång.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Bengt » 2010-05-02/11:33

Nytt försök.

Vad säg om:
Motorn: Wagner HD/SAE 30
Växellåda, sving och slutväxel: Wagner HD/SAE 40

Mvh
Bengt
Bengt
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-09-01/18:06

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Mimmi » 2010-05-02/13:54

Hej!

I min Reparationsteknik för motorcyklar (Teknos förlag, supplement 1962) står följande:

Olja i motor HD-olja 10W/30 sommar och vinter
--~-- i växellåda HD-olja 10W/30 sommar och vinter
--~-- i svingarm SAE40 sommar och vinter
--~-- i kardanväxelhus SAE 40 sommar och vinter


Jag vet inte hur tillämpligt detta är i dag, men det var alltså rekommendationen på den tiden modellen var aktuell.
Senast redigerad av Mimmi 2010-05-02/22:36, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Bengt » 2010-05-02/15:13

Tack för all hjälp
Mvh
Bengt
Bengt
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-09-01/18:06

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Bengt » 2010-05-08/08:26

Fick tips om en mineralolja.

Castrol Actevo 4T 20W-50
Några synpunkter om denna passar till min -65:a?

Bengt
Bengt
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-09-01/18:06

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-08/09:42

Bengt skrev:Fick tips om en mineralolja.

Castrol Actevo 4T 20W-50
Några synpunkter om denna passar till min -65:a?

Bengt

Nej, den tror jag inte är lämplig alls. Det är fortfarande fråga om en "tvättande" Multigradeolja med komplett additivpaket, som är duktig på att hålla slitage- och förbränningsrester svävande i oljan.....
Några jag hittat som bör fungera bra är:
http://www.millersoils.net/1_Millers_frame_CLASSIC.htm
http://www.nielsencdg.co.uk/acatalog/Comma_Classic_SAE_30_Motor_Oil_5L.html
http://www.wolfoil.com/update/documenten/engels/tf/passenger_cars/wolf/1we.pdf

Valvoline har tidigare haft Non-detergent SAE30 i sitt produktsortiment, men jag hittar den inte på deras websidor längre. Kan gå att få tag på via någon distributör som har kvar i lager:
http://www.grainger.com/Grainger/items/1UBY5

Castrol har en Non-detergent i sitt "specialty oils"-sortiment, men det finns bara att hitta på deras amerikanska websidor. Artikelnr hos Castrol är 1038 för SAE30. Går säkert att beställa hem, med lite tålamod.
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=82915553&contentId=7022949
http://www.castrol.com/liveassets/bp_internet/castrol/castrol_usa/STAGING/local_assets/downloads/p,q/pds_nondetergent_motor_oil_1058.pdf
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R 60/2 -65 oljor?

Inläggav Bengt » 2010-05-09/18:46

Tack för alla tips Gunnar.
Nu är det bestämt. Det blir Motorad Stemler.

Mvh
Bengt
Bengt
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-09-01/18:06


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst