Injustering av förgasare i göteborg?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Injustering av förgasare i göteborg?

Inläggav Johan R100rs » 2010-05-04/13:21

Halloj, var just å besiktigade hojen ua, å så frågade jag besiktnigsmannen om jag kunde få göra ett
utandningsprov på bägge cylindrana....

Hojen går fett både på tomgång och förhöjd.... (undra om förre ägarens mek har bytt till större munstycken p.g.a
kompensera de dåliga tändsystemet...?)

Iaf, jag tar mig ca25mil på en tank i motorvägsfart, å när reserven slås på får jag i 20L...(0,8L/mil) de är väll "liite" för mycket,eller?

Så frågan är just om någon vet en DUKTIG bmw-mek i göteborgsområdet som har flergasanalysator å kundskap om förgasare som kan justera in bränsleblandningen igen. (bmw-mölndal hadde en olustig prisnivå på detta jobb...)

Hojen i fråga är en R100rs/cs 1982 med Silent-Hektik tändning.
Johan R100rs
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-10-29/21:53

Re: Injustering av förgasare i göteborg?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-04/13:36

Fråga hos Kenneths MC-service, där finns i alla fall kunskap och utrustning - prisnivån är klart humanare än hos BMW Mölndal, och dom är väldigt trevliga att ha att göra med.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Injustering av förgasare i göteborg?

Inläggav Mimmi » 2010-05-04/13:45

Hej!

Jag skulle inte enbart försöka justera förgasarna. De är så gamla att det är på sin plats att renovera dem. Dessutom finns det ingen garanti för att exempelvis alla detaljer är rätt i förgasarna. Det kan mycket väl vara någon som försökt att "förbättra" mc:n genom att byta munstycken, nålläge osv.
Så mitt råd är att först och främst se till att förgasarna är i toppskick mekaniskt, alltså nya flottörventiler, rätt flottörnivå, nålar och munstycken, kontroll av spjällaxlar och eventuellt glapp hos dessa. Se till att alla utbytta delar ersätts med rätt detaljer! I samband med detta så är det självklart med en ordentlig rengöring; på de åren har det garanterat bildats ordentliga avlagringar i förgasarna.

Först efter att detta är gjort så är det någon idé att justera in dem. Mitt förslag är att Du vänder Dig till Kenneths MC-Service på Magnetgatan. De är förutom auktoriserad BMW-verkstad ruskigt trevliga, kunniga och hjälpsamma!

Beträffande bränsleförbrukningen vill jag säga följande: Jag hade på den tiden de maskinerna var nya och moderna flera olika R100. Samtliga hade en förbrukning mellan 0,5 och 0,6 l/mil. Variationen berodde på vilken typ av körning det handlade om.

Slutligen en fråga: Du skriver "R100 RS/CS". Men det är ju två olika modeller, hur hänger detta ihop?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Injustering av förgasare i göteborg?

Inläggav 2650035 » 2010-05-04/14:04

Åk till Kenneths Mc ! Det dom inte vet och kan om BMW är inte värt att veta.
2650035
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Injustering av förgasare i göteborg?

Inläggav Kovlingen » 2010-05-04/14:14

2650035 skrev:Åk till Kenneths Mc ! Det dom inte vet och kan om BMW är inte värt att veta.


Om dom vet allt så spelar det väl ingen roll vad resten är värt ;) :D :D

I morse hade jag 2 cm blötsnö på bilen . Nu skiner solen å allt känns lättare .
" De ska va lätt å leva annars kan det kvetta"
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Injustering av förgasare i göteborg?

Inläggav Johan R100rs » 2010-05-04/14:39

Tack för alla svar! Skall kolla med dem direkt.

Mimmi skrev:Slutligen en fråga: Du skriver "R100 RS/CS". Men det är ju två olika modeller, hur hänger detta ihop?

Första ägaren köpte en RS men tröttnade nog på den stora kåpan å monterade dit en CS kåpa istället. Så där av RS/CS...
Johan R100rs
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-10-29/21:53

Re: Injustering av förgasare i göteborg?

Inläggav Albert » 2010-05-06/07:31

...jo nog är offerter ibland rätt humoristiska, i vart fall optimistiska -;) -:D

Det du pratar om kostar från 5000kr och uppåt om du lämnar in det på en verkstad. OM de ger dig en offert på hela jobbet så pratar de i nattmössan. Det där kan komma att kostar dig "härifrån till evigheten".

Jag har spenderat 90:talet med trilskandes bumsemotorer, bl.a. detta med förgasarna och absurda L/mil nivåer.

Vill du ha ordning på det där så kostar det tid och en del reservdelar. Det är faktiskt billigare och enklare för dig att byta bingarna, sälja dem, och montera splitter nya dell'orto PHM 36-38 eller Mikuni 36-38 flat-slide -Keihan 36-38 är helt ok också (om du får tag i några dvs...). Du -kan- gå upp till 40mm's men då kommer du att tappa lite i lågvarvs-responsen.
http://www.motorworks.co.uk har sålt dell'ortos - jag har köpt från dem.
http://www.sjbmw.com har sålt Mikuni - Tibbe i Luleå har köpt fån dem.
http://www.rockypointcycle.com/Merchant ... y_Code=B12 säljer färdiga satser Mikuins.

Jag rekommenderar dig -starkt- att byta förgasarna istället för att pumpa in samma summa eller mera i de gamla bingarna. Hade du mekat själv hade jag rått dig tvärt om - det är arbetskostnaden som blir fullständigt absurd.

"Det är väl bara att bestycka om och synka om?!" kanske du prostesterar?
Nej - det är inte så lätt... men det -kan- vara så lätt... är du beredd att teste om det är så lätt?...testen kommer att kosta dig ca 2-3 timmar på verkstad... går det kommer du undan med ca 5000, går det inte har du kastat bort de slantarna...

Moppen blir mycket trevligare och roligare att köra med trottelförgasare -;)
Tungt vägan skäl att överväga "uppgraderingen" -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Injustering av förgasare i göteborg?

Inläggav Olle Nilsson » 2010-05-06/14:41

Bränsleförbrukning på gamla R modeller jag har haft några stycken jag med och snålast av alla var R 100 rs 80
den gick under 0,5 i svensk fart om man åkte för fullt på Autoban så gick den fortfarande under 0,7.
Däremot R 100 Rs 81 tog 1 dl mer trots ihärdiga modifieringsförsök detta orsakades troligen av dom modifieringarna som gjordes vid uppdateringen till just den årsmodellen.
Bingförgasarna är bra om dom är iordning men egentligen är dom nog mest ett nationalistiskt inslag på dessa gamla maskiner.Förgasare gör italienare och japaner mycket bättre än tyskar.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Injustering av förgasare i göteborg?

Inläggav Albert » 2010-05-06/18:40

81 kom nikasilsylindrarna...
squissbandet togs bort från kolvarna...
svänghjulet blev kraftigt lättat...
det runda luftfiltret blev platt och fyrkantigt...
krökarna ändrades på RS från 40mm till 38mm...
den semi-elektroniska tändimpulsgivaren kom som ersättning för brytarspetsar...

I mitt tycke var 1983 års modeller de bästa - vilket bara är en åsikt.

En korrekt inställd bumse ska dra under 0.6L/mil vid 90km/h... finns de som får ned förbrukningen till 0.5-0.45L/mil... (begriper ännu inte hur de lyckas, men de kanske har original hasitighetsmätare och gör lite tokerier...).

Notera:
- original hastighetsmätare är en riktigt glädjemätare vilket också blir det gällande L/mil...
Montera en elektronisk mätare ss en Sigma eller dyl => då kommer du att se att det skiljer ca 15%...
Å då inträffar följande trolleri: 0.6L/mil x 0.85 = 0.51L/mil...

Kontollera att det sitter -rätt- slutväxel på mopeden!
R75 hade oftast 32/10, men fanns även med 37/11 och jag har för mig att de även fanns andra utväxlingar på dem. Slutväxel och hastighetsmätare hör samman - står tre små siffror, en kvot, på hastighetsmätaren kolla den mot slutväxeln (tror man kan hitta detaljerna på http://jhau.maliwi.de/mot/r80gs.html#pushrod eller på http://www.realoem.com/bmw/select.do ).
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst