Vad skiljer dom åt...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vad skiljer dom åt...

Inläggav mille » 2010-05-24/21:08

Hej på er.
Har funderat ett tag på hur mycket min gamla rs-77a skiljer sej från en vanlig r100, förutom världens bästa kåpa förståss..
Mvh Janne
PS Tänk att bmw hade abs redan på 70 talet :o DS
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Re: Vad skiljer dom åt...

Inläggav Håkan » 2010-05-25/03:04

R100RS och R100RT hade förstärkta framgaffelfjädrar.
"Kammen" inne i gas handtaget skiljer på modeller med 32mm eller 40 mm förgasare.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad skiljer dom åt...

Inläggav mille » 2010-05-25/07:20

Skiljer det 10 häst bara med andra förgasare och högre komp?
Är krökar och ljuddämpare lika? Mina krökar börjar bli lite trötta.
Tack för era svar. Kul att lära sej om sin cykel.
Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Re: Vad skiljer dom åt...

Inläggav Håkan » 2010-05-25/07:33

Storleken på insugsventiler skiljer också 44mm vs 42mm.
70 hk versionen före -81 hade grövre avgasrör 40mm vs 38mm. (Medan 70 hk versionen 81-84 hade 38 mm avgasrör, som de andra...)

R100 modellerna har tillverkats med fyra olika effekter 60, 65, 67 och 70 hk.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad skiljer dom åt...

Inläggav Albert » 2010-05-25/08:11

Hm... det där var soppigt!
I kan bättre pojkar!

Frågan är bra Janne, men vi måste vara mycket klara med de svar som vi ger dig.
Du har en 1977 års modell, men du har fått flytande svar från ca1974-1995...

1981 kom en "uppgradering" av motorn och den är så pass omfattande att vi bör inte jämföra före och efter detta modell skifte på det sätt som nu gjorts. Samma sak gäller både ram och växellåda. Även slutväxeln gjordes om, liksom gaffelbenen.

Fram till 1980 hade BMW stålfodercylindrar, från 1981 använder de nicasil.
Ända fram till 1984 så krävde BMW motorerna bly-bensin, 1985 kom -äntligen- den "blyfria" motorn.
1981 ändrade man formen på kolvtoppen - man tog bort squiss-bandet; detta kan vara skillnaden mellan 67 och 70 Hk; på 800cc få anges 50hk för både kolv med och utan squissband...

Kraftmässigt så är nog 1981-1984 R100RS de bästa, men på pappret och i testbänken så är nog RSna från 70-talet de som uppvisar mest motorkraft (Hk & Nm). De RS som gjordes under 70:talet hade 40mm's avgasrör, vilket komplicerar tillvaron, eftersom det vara bara de modellerna som hade 40mm övriga hade och har 38mm...
Tanken var nog att de grövre rören skulle ge bästa avgasflöde och därigenom högsta toppfart...

Som du vet så ändrade man också svänghulet och växellådan från 1981 års modell... (du har väl en 82-motor i en 77-cykel?) på din modell ska det sitta ATE bromsok fram, på 80-talsmodellerna sitter det Brembo. Du kan ha en version med trumbromsbak - skiva bak kom med brembo bromsarna och exakt när de infördes vet inte jag (har sett brembo på 80års modeller).

Tyvärr så är "en vanlig" R100 lite för många olika modeller att välja mellan alltså... ja för att kunna ge ett klart svar "detta skiljer".
R100 finns från 60hk, 8.2:1 till 70hk 9.5:1; med lätt och med tungt svänghul. Samtliga har 38mm's avgasrör, en del har bing 32 andra har bing 40. Samtliga har 280W's generatorn. En del har ett balansrör en del har dubbla.
En del har brytarspetas, en del har brytarspetsarburken och en del har den semielektroniska tändningen. Bara R90S hade andra förgasare än Bing - å detta är fullständigt obegripligt, ja att R100RS inte fick trottelförgasare utan att man envisades med Bing.

Att svaren varit och troligtvis kommer att fortsätta vara soppiga beror alltså på att det -är- soppigt med/kring dessa modeller.


Normalt brukar jag rekommendera att man kontaktar http://www.midland.se för ljuddämpare, det gör jag förvisso fortfarande, men... Ove ligger på Gävle lassarett sedan i torsdags (20/5-2010) efter ha prövat sina vingar från ca 7-8m över marken... han målade huset och har alltså gjort en tavla... Så, pga av "akut sjukdom" så är företaget inte fullt så aktivt just nu - men, har du bara tid att vänta lite så är nog Ove åter hemma om ett litet tag -:)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Vad skiljer dom åt...

Inläggav Marie » 2010-05-25/12:40

Albert skrev:Normalt brukar jag rekommendera att man kontaktar http://www.midland.se för ljuddämpare, det gör jag förvisso fortfarande, men... Ove ligger på Gävle lassarett sedan i torsdags (20/5-2010) efter ha prövat sina vingar från ca 7-8m över marken... han målade huset och har alltså gjort en tavla... Så, pga av "akut sjukdom" så är företaget inte fullt så aktivt just nu - men, har du bara tid att vänta lite så är nog Ove åter hemma om ett litet tag -:)


Tack för tipset, Albert! Jag letar efter en avgaskollektor till Yaman, och det verkar han ha, i lite mera beständigt mateerial än original - om man säger så....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vad skiljer dom åt...

Inläggav mille » 2010-05-25/18:41

Va! En yamaha som smyger sej in på min RS tråd! Huga...men det står ju en glömd stackars xt bredvid min bmw, så okey då, vi ska inte vara snåla mot varandra. :D
Min RS har tillverkningsnr 158 vet någon av er om det finns någon äldre i sverige?
Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Re: Vad skiljer dom åt...

Inläggav Olle Nilsson » 2010-05-25/19:10

förutom världens bästa kåpa förståss..
Jajamen just så är det, saknar den fortfarande!
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Vad skiljer dom åt...

Inläggav mille » 2010-05-26/22:59

Vet ni om kolvar cylindrar passar rakt av mellan en rs-77 och en /7a? Vilka andra saker i motorväg passar. Man vet ju aldrig när man behöver prylar nästa gång...Håller oljepumpen lika långt som på förra motorn så är det ju bara 20000 mil kvar...
Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Re: Vad skiljer dom åt...

Inläggav Håkan » 2010-05-27/06:17

mille skrev:Vet ni om kolvar cylindrar passar rakt av mellan en rs-77 och en /7a?


Du måste tala om vilken årsmodell du avser. Det finns en hel del skillnader mellan åren, även om mycket är lika.

rs-77 förstår jag, är tillverkad 1977.
Men när är "/7a" tillverkad???
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad skiljer dom åt...

Inläggav Albert » 2010-05-29/13:12

1000cc finns -bara- som /7.

/7 är en version av motorblocket... det sista BMW tillverkade, men trots detta så finns det flera olika versioner av /7 motorblock (bara för att komplicera tillvaron).

Förvånandsvärt många delar passar mellan de olika motorblocken - tyvärr kan ingen av oss ge dig en lista på vad som passar; oftast är det så att man håller på med en renovering och har gamla delar liggandes vilkan man av olika skäl testar om de går att använda.

77:an hade en annan front, andra kamdrev, annan kamaxel - men det mesta passar i alla fall mellan modellerna (!).

Uppbyggnaden kring vevaxeln är lite olika - den passar åt det ena hållet men inte det andra (vilket håll minns jag inte, men Håkan kanske gör det?); dock är det en hel del pyssel, så det är egentligen inte lönt ansträngningen.

Oljepumpen håller ca 15 000mil - man märker slitaget på oljetrycket (om man ny har en riktig oljetryckmätare förstårs...).
Det skall vara ca 7kg vid normal körning och varm olja. Med omega 757 så får man lite högre tryck, brukar var 7.5-8kg. Vid tomgång bör trycket vara över 1kg... fast med skräpolja så blir trycket oroväckande lågt (dvs under 1kg)...
Bilagor
Kall motor 1 min.JPG
tomgång 1min - kall motor
Tomgång kall motor.JPG
tomgång kall motor
Kall motor 4300rpm.JPG
4300 rpm kall motor
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst