Gaffelfjädringen... suck... gjord för potthålig grusväg, men -då- är den å andra sidan riktigt bra.
Finns ett antal olika fjädrar i olika prisklasser att välja på.
Vad är det för kåpa som sitter på - bild?
Visst kan man byta till modernare framgaffel... byt hela ekipaget till ett modernare på en gång... det blir billigare... Jo, så illa är det. Räkna kallt med att byta framgafflarna kostar minst 10 000 i begagnade delar...
Se'n får du ju i o för sig igen några kr för dina delar då du säljer dem, men...
BMW uppfann de låsningsfria bromsarna 1923... dvs -ökänt- urusla bromsar.
Jag har dock en terori, baserad på iaktagelser enbart, att orsaken till BMW's dålig bromsar sitter i själva navkonstruktionen. Det verkar som att tätningen av hjullagret i sig är boven - det läcker helt enkelt ut lite fett ur lagren hela tiden. Detta fett kommer givetvis att väl smörja både skivor och bromsklossar...
Vad skulle hända om BMW -inte- hade "skålen" som bromsskivorna är monterade på?...
Skälet till min fundering och snarast påstående är att jag när jag bytt mina belägg så låser jag hjulen lätt... men redan efter några mil har jag åter "låsningsfria" bromsar...
Varför är ATE på en liten loppa som en R90(75) (200kg 50-60hk) urdåliga bromsar fast "samma" bromsar på Suzuki GS850GN (300kg 80hk) låste framhjulet i +100km/h hela bromsbeläggens servicetid?!...
Har man ATE är man tyvärr rätt låst vid dessa bromsok. Mitt förslag är att du tar vara på dina gamla kunskaper och fixar BMW "egenskapen" - för då har du riktigt bra bromsar -:)
Wobbel... det är ju ett bambustaket till ram ju -;)
Vad väntar du dig -:D
Styrlagerkänslig - mkt känslig för om de är slitna. Byt till den nya versionen - de är bättre.
Olika mkt olja i gaffelbenen ger också wobbel på dessa maskiner.
Krökt ram ger wobbel... o du får nog räkna med att den är krökt...
Slitan / fel däck ger helt klart wobbel.
Slitna/slut swinglager (vilket de troligtvis är) ger wobbel.
Om stötdämparna bak är slut eller inte renoverade... wobbel.
Fel kåpa kan skapa wobbel - där av frågan ovan om bild.
Ventilslammer... standard... Kan vara dags att byta vipparmar?...
http://www.motoren-israel.de7700mil... inom 1-2 säsonger bör du låta renovera växellådan... 10 000mil +/- 2000mil. Ett lager som inte håller längre.
Du behöver egentligen inte mer än Clymers Verkstadshandbok. En del tycker om Haynes. Jag använder Clymer + Original BMW WSM.
Beskriv vilka egenskaper du önskar fordonet ha på väg, och vilka underlag som du kommer att köra på = då kan man bättre råda om val av fjädring/stöddämpare.
Ska du byta olja nu i framgafflarna rekommenderar jag Omega 699 (5W/20) skumfri automatlådeolja - oljedämpningen är lika god kall som varm. Skillnaden mot gaffeloljorna är dramatisk - till det bättre. Slå även i en skvätt Omega 9
07
(Anm. se svar/kommentar nedan!) packningsförbättrare - då slipper du byta framgaffeltätningar 1g/år (så har i vart fall alla mina bumsar betett sig).