Min första BMW!! R 90/6

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Martino » 2010-06-15/23:20

Hej

Är inte nybörjare vad gäller Mc men är nybörjare på BMW.

Efter några års övervägane tänkte jag att jag skulle skaffa mig en BMW.
Halv galen som man är ville jag ha en gammal med de snygga ventil kåporna och eker hjul. Efter endel hårdbevakning på blcket dök den upp, R 90/6 1975 7700 mil. Någonstans i bakhuvudet grodde en cafe racer dröm. Efter som jag under några år tävlat i roadracing intresserar det mig in speciellt mycket att köra fort på allmänväg.

Något som fångade mitt intresse Var service vänlighet, robustheten två cylindrar och till på köpet har jag börjat tycka att dom är snygga.

I dag gjorde jag min jungfrufärd. Tycker att motor karaktären var mycket trevlig men
jag skulle vilja få lite klarhet i är följande:

1 Fram gaffeln: Den är sjukt mjuk och jag skulle tro att nästan mer än halva slaglängden försvinner bara man säter sig på cykeln. Vad att göra. funderar på att byta gaffe till modernare??

2 Fram broms: Inget att skryta med. Byter man till modernare gaffel får man bättre bromar. Andra förslag.

3 Wobbel: när jag släpper styret börjar den wobbbla i alla farter?? Det sitter en äldre touring kåpa på cykeln.

4 Ventiler. Slammrar på v sida hur gör man en ventil justering?

Går nu och funderar på om jag ändå ska behålla kåpan bara justera bort lite turbulens kring huvudet. Det blir ju en lite udda fågel då.

Mvh Martino
Martino
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-06-15/22:25

Re: Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Håkan » 2010-06-16/05:26

Hej.
Välkommen hit och grattis till din BMW.

Först och främmst skaffa en bra verkstadshandbok för att kunna underhålla din BMW.

1. Byt fjädrar i gaffeln, passa på att gör en allmän översyn med byte av tätningar och olja.
BMW hade faktiskt en riktigt bra framgaffel på de gamle.

2. Skivbromsen från ATE var ingen höjdare. R90/6 fanns både med enkel eller dubbla skivor, hoppas du har dubbla...
Något finns att göra för att förbättra bromsverkan.
Byt till stålomspunnen teflon bromsslang, byt bromsvätska och bromsbelägg, se över att inte skivorna är slitna/vinda.

3.Se över lagringar, styrlager, svinglager, hjullager. På en så pass gammal hoj har säkert fettet torkat, vatten kan ha trängt in, lageren är helt enkelt slitna.

4. Ventiljustering. Se din nyinköpta verkstadshandbok.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Albert » 2010-06-16/13:29

Gaffelfjädringen... suck... gjord för potthålig grusväg, men -då- är den å andra sidan riktigt bra.
Finns ett antal olika fjädrar i olika prisklasser att välja på.
Vad är det för kåpa som sitter på - bild?

Visst kan man byta till modernare framgaffel... byt hela ekipaget till ett modernare på en gång... det blir billigare... Jo, så illa är det. Räkna kallt med att byta framgafflarna kostar minst 10 000 i begagnade delar...
Se'n får du ju i o för sig igen några kr för dina delar då du säljer dem, men...

BMW uppfann de låsningsfria bromsarna 1923... dvs -ökänt- urusla bromsar.
Jag har dock en terori, baserad på iaktagelser enbart, att orsaken till BMW's dålig bromsar sitter i själva navkonstruktionen. Det verkar som att tätningen av hjullagret i sig är boven - det läcker helt enkelt ut lite fett ur lagren hela tiden. Detta fett kommer givetvis att väl smörja både skivor och bromsklossar...
Vad skulle hända om BMW -inte- hade "skålen" som bromsskivorna är monterade på?...
Skälet till min fundering och snarast påstående är att jag när jag bytt mina belägg så låser jag hjulen lätt... men redan efter några mil har jag åter "låsningsfria" bromsar...

Varför är ATE på en liten loppa som en R90(75) (200kg 50-60hk) urdåliga bromsar fast "samma" bromsar på Suzuki GS850GN (300kg 80hk) låste framhjulet i +100km/h hela bromsbeläggens servicetid?!...

Har man ATE är man tyvärr rätt låst vid dessa bromsok. Mitt förslag är att du tar vara på dina gamla kunskaper och fixar BMW "egenskapen" - för då har du riktigt bra bromsar -:)

Wobbel... det är ju ett bambustaket till ram ju -;)
Vad väntar du dig -:D
Styrlagerkänslig - mkt känslig för om de är slitna. Byt till den nya versionen - de är bättre.
Olika mkt olja i gaffelbenen ger också wobbel på dessa maskiner.
Krökt ram ger wobbel... o du får nog räkna med att den är krökt...
Slitan / fel däck ger helt klart wobbel.
Slitna/slut swinglager (vilket de troligtvis är) ger wobbel.
Om stötdämparna bak är slut eller inte renoverade... wobbel.
Fel kåpa kan skapa wobbel - där av frågan ovan om bild.

Ventilslammer... standard... Kan vara dags att byta vipparmar?...
http://www.motoren-israel.de

7700mil... inom 1-2 säsonger bör du låta renovera växellådan... 10 000mil +/- 2000mil. Ett lager som inte håller längre.

Du behöver egentligen inte mer än Clymers Verkstadshandbok. En del tycker om Haynes. Jag använder Clymer + Original BMW WSM.


Beskriv vilka egenskaper du önskar fordonet ha på väg, och vilka underlag som du kommer att köra på = då kan man bättre råda om val av fjädring/stöddämpare.
Ska du byta olja nu i framgafflarna rekommenderar jag Omega 699 (5W/20) skumfri automatlådeolja - oljedämpningen är lika god kall som varm. Skillnaden mot gaffeloljorna är dramatisk - till det bättre. Slå även i en skvätt Omega 907 (Anm. se svar/kommentar nedan!) packningsförbättrare - då slipper du byta framgaffeltätningar 1g/år (så har i vart fall alla mina bumsar betett sig).
Senast redigerad av Albert 2010-06-16/21:32, redigerad totalt 1 gång.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Marie » 2010-06-16/20:41

Albert skrev:Slå även i en skvätt Omega 907 packningsförbättrare - då slipper du byta framgaffeltätningar 1g/år (så har i vart fall alla mina bumsar betett sig).

Är det inte Omega 917 ?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Albert » 2010-06-16/21:31

...oooops...
Lapsus calami!
Givetvis har datorn överfört fel siffra! Det skall självklart stå 917 och inget annat...

Varför datorn skrev:
http://www.magnagroup.com/products/omeg ... /index.asp
istället för det korrekta:
http://www.magnagroup.com/products/omeg ... /index.asp
får man allt ta å begrava i en utredning/kommission!

Marie - du har så rätt så rätt!
:-) :lol: :oops:
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Martino » 2010-06-16/22:49

Tack för alla svar....

Som ni säger är det summan av alla fel som skapar problem. Orsak och verkan. Men det är trevligt att ta del av era erfarenheter.
Omega i framgaffeln är ju en sådan sak som jag inte skulle få reda på om jag inte var ute på detta trevliga forum. Den samlade erfarenheten som ni har tar tid att skaffa sig.....

Den har en gammal, tidig 70 tals kåpa och endast en skiva fram. Sitter Koni bak. som jag tror är ok , bakdelen käns ok och de ser torra ut.

Jo, ja. jag funerar nog på var jag ska lägga ribban vad gäller chassie. Men för att det ska bli roligt att köra ska den vara hyvsat lätt hanterad och kännas bra i bettet på bromsen.

Jag har en mekaniskverkstad så att svarva eller fräsa fram lite nya bitar eller anpassa olika delar är inget problem, vi får se vad jag hittar på.

I dag åkte kåpan av och avgassystemet är blästrat och svartmålad med värme färg. En liten och billig trevare.
Ligger borta och jobbar just nu men har med mig hojen, för lite känna på den övningar....

Ska ordna bilder senare när jag kommer hem.

Hur gör de som ex. Kör classik racing med chassit? Eftersom jag har tävlat har jag kört mycket Ohlins, med possetiva erfarenheter....?

Som sagt frågan är var man ska lägga ribban. Köra fort har jag gjort och tycker att det inte är så intresant när det gäller en gathoj.

Vad är det som skiljer en r 90/6 och en r 90/6 s åt. Dellorto har jag förstått men sen?

Ha det

Mvh Martino
Martino
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-06-15/22:25

Re: Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Marie » 2010-06-16/23:08

Albert skrev:Varför är ATE på en liten loppa som en R90(75) (200kg 50-60hk) urdåliga bromsar fast "samma" bromsar på Suzuki GS850GN (300kg 80hk) låste framhjulet i +100km/h hela bromsbeläggens servicetid?!...

Låter intressant med din teori, att hjullagertätningen är boven. I varje fall kan vi säkert friskriva själva bromsoken som "ABS-källa".
Annars har jag funderat kring BMWs val av material i bromsskivorna? Rostfritt är ju knappast det optimala valet annat än ur utseendesynpunkt (efter ett par regniga sommarnätter). Jag tror ju att mycket skulle kunna vinnas genom att svarva till nya skivor i lite lämpligare material.
Jag kan mycket väl tänka mig att legeringsmetallerna i det rostfria sätter sig i klossarna efter ett antal inbromsningar och därvid förstör bromsverkan. (alternativ till fetteorin)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Albert » 2010-06-16/23:58

Låt dig inte luras av hur bakdämparna ser ut... öppna o kolla tätningar och olja - troligtvis är oljan slut så allt du har är fjädring bak, ingen dämpning. Mina Öhlinare är i det skicket o jag har inte lust att pumpa in mer pengar i dem när det finns bättre dämpare med en tillverkare som kan göra/tillverka rätt dämpare till min specialbyggda bumse; Engans Racing, Forsbacka.

Oavsett vilken kåpa som sitter på så skulle gaffelfjädrarna ha bytts till starkare för att klara av den ökade vikten... men det är säkert inte gjort. Har du vägt kåpan?
En Stalama som påminner om RS kåpan väger nog ca 15kg inkl fästen; SuperSwed kåpan vägde över 20kg... En BMW RS/RT kåpa, som är ett bättre val, väger kanske 10kg(?) - dvs lättare än pirat kåporna i glasfiber. Har en ABS-plast kåpa ligger - den är lätt, men ser ... (ej tryckbar kommentar) ut.

Varför jag tror att det är axeltätningarna som orsakar ABS funktionen är pga att jag fått samma resultat oavsett bromsskivor och belägg genom åren - kanon bra i kanske 10mil eller nått sånt, å sen åter igen "ABS". Motorworks gjutna bromsskivor är dock -överlägsna- BMW's rostfria ventilerade skivor - rekommenderar starkt deras flytande bromsskivor.
http://www.motorworks.co.uk/bmw/product ... xt_image=0

Den du ska prata med om bromsar är samme som du hade i tävlingsbranschen - Acke Rising:
http://www.isrbrakes.se/
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic. ... 18&t=11014
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Olle Nilsson » 2010-06-17/13:42

Martino skrev
Vad är det som skiljer en r 90/6 och en r 90/6 s åt. Dellorto har jag förstått men sen?

Du menar R90/6 och R90/S tror jag. Du har uppmärksammat att S har riktiga förgasare finns säkert andra skillnader i motorn också avgassystem ev ventilstorlek= bättre kräm om allt är i ordning.Sen har alltid S modellen dubbla skivor fram alltså bättre bromsar högre utväxling i slutväxeln och inte att förglömma en bra och lätt kåpa.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Albert » 2010-06-18/07:31

Finns en brittisk hemsida med alla modellerna hyfsat korrekt presenterade - har länken nån stans... men var?...

Hittade denna med sprängskisser på de olika motorerna:
http://www.ketchum.org/BMWEnginePix/

En av få som skrivit seriöst om hur att trimma de gamla boxrarna:
Jim Roche, alias Dr Curve:
http://mailer.fsu.edu/~jroche/road_rod.html

Sprängskiss sida:
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.aspx
http://www.bikebandit.com/bmw-motorcycl ... /oem-parts
http://www.realoem.com/bmw/select.do

Hemsidelista:
http://www.ruf.rice.edu/~rlong/bmwlinks.html
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Min första BMW!! R 90/6

Inläggav Håkan » 2010-06-18/07:54

BMW´s eget Baureihenarchiv ger en del information...
http://www.bmwarchiv.de/motorrad/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst