El på en R75/5

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

El på en R75/5

Inläggav Evesjö » 2010-06-27/08:37

Hej allesammans Ola heter jag och är ny på det här forumet =)
Jag har gått och köpt mig en gammal bmw r75/5 motor som jag håller på att bygga in i en Dnepr k750 ram.
Motorn var i stort helt ner plockad när jag fick den så det har varit en spännande vår att få ihop allt och nu återstår bara elen under framkåpan.
Problemet ligger inte i elen isig utan hur alla olika komponenter skall sitta, har nog klurat ut det mesta men skulle väldigt gärna se en bild på hur det ser ut under kåpan på en komplett r75/5. Någon som har en stående och orkar fota =)?

Sitter på jobbet nu men skall lägga upp lite bilder när jag kommer hem =)


Mvh Ola
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El på en R75/5

Inläggav Håkan » 2010-06-27/09:18

Evesjö skrev:
bmw r75/5 motor som jag håller på att bygga in i en Dnepr k750 ram.




Hej Ola.

Har du tänkt på att Dnepr´s slutväxel är konstruerad på annat sätt än BMW´s slutväxel?

Pinjongen driver kronhjulet "på andra sidan", om du förstår...
Dnepr´s kardanaxel skall snurra åt andra hållet mot vad BMW´s gör.

Sätter du ihop BMW motor/växellåda med Dnepr kardanaxel/slutväxel får du en maskin med fyra back-växlar!

Bäst är att byta hela vägen... BMW motor, växellåda, kardanaxel och slutväxel.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: El på en R75/5

Inläggav Kovlingen » 2010-06-27/09:27

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-06/18:57, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: El på en R75/5

Inläggav Evesjö » 2010-06-27/13:11

Växellåda+sluväxel är kinesiskt/ryskt så den biten är avklarad =)
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El på en R75/5

Inläggav Evesjö » 2010-08-28/11:24

Här kommer en bild på mitt bygge.

Bild

Sen har jag fortfarande lite saker med elen som jag inte riktigt begriper mig på, hoppas någon har ett bra svar =)
Dom två till vänster tror jag bara är 2 condingar i serie eller? Men vad är den högra stora som ser ut som en conding? Den finns inte med på någon av alla elscheman jag hittat.
Tacksam för alla svar och funderingar =)

Bild
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El på en R75/5

Inläggav Håkan » 2010-08-28/12:21

Hej.

Kul bygge! :D

Är det en gammal polis-MC?
Kan tro det....
Dom sätter på kondingar överallt för att det inte skall bli störningar i den gammla rör-radion ordningsmakten använde.

Det är bara den i mitten som skall användas, ta bort övrigt skrot!
Tändspolarna brukar sitta i en plåtburk, lämmna till återbruket även den.

Sånt har jag gjort många gånger!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: El på en R75/5

Inläggav Evesjö » 2010-08-28/12:52

Vet inte så mycket om motorn isig. Köpte den av en kille som hade helrenoverat den och skulle ha den till ett caferacer bygge. Men när han skulle sätta dit cylindern på högersidan så slog han av en en av kylflensen på ovansidan =) så då blev han sur och sålde den =)
vet du hur kraftigt batteri dom hojarna brukar ha för att orka med startmotorn?
hade tänkt att bara ha kick först men det var så fruktansvärt kort slaglängd så det blev väldigt svårstartat.
Lite högre komp i bmwn än en Changjiang som lådan är avsedd för =)

Har införskaffat en ny conding så det blir som du säger att rensa bort allt det nuvarande och bara ha en.

Tänspolarna är redan kastade. Har införskaffat en dubbelspole som är ungefär entredjedel så stor =)

tack för svaren!
Slänger upp lite mer bilder allteftersom bygget tar form.
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El på en R75/5

Inläggav Håkan » 2010-08-28/14:45

Hej igen.

Batteri... Den hoppar säkert igång med ett 17Ah.
Sommartid i alla fall.
Skall du köra när det är lite kallare är ett större bättre (25Ah).

Kicka? Brukar gå att starta med kick när motorn är varm...
Jag rekomenderar batteri, så stort du får plats med.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: El på en R75/5

Inläggav seasword » 2010-08-28/17:09

Kul bygge!
Jag har haft en del funderingar på att byta ut motorn på min Chang mot en BMW dito om (när?) den ger upp. Det är en rätt vanlig konvertering i Chang-kretsar och det finns t.o,m. en kille som lever på det, Jim Bryant http://www.bmwsidecar.com/ . Han är vänlig och svarar nog på frågor om du skulle ha några vad gäller själva konverteringen.
Lycka till!
/Seasword
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: El på en R75/5

Inläggav Albert » 2010-08-29/20:05

Kopplingsschemat till /6 - kanske går att använda ?
Bilagor
r90-6 74 55%.JPG
R60-7 55%.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: El på en R75/5

Inläggav Evesjö » 2010-08-31/15:43

Jag hittade faktiskt ett väldigt bra /5 på nätet häromdagen men tack ändå.
http://w6rec.com/duane/bmw/electrics/index.htm

Sitter och funderar på det här med startrelä, är det någe man behöver =)?
Vad är egentligen dess funktioner och finns det några risker i att inte ha det?
Letade febrilt i alla låder jag fick med när jag köpte motorn men hittade inget och dom kostade runt 600 så det är i ren snålhet jag undrar detta =)
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El på en R75/5

Inläggav Kovlingen » 2010-08-31/16:33

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-06/18:59, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: El på en R75/5

Inläggav Evesjö » 2010-08-31/20:21

Hade på känn att det var någe sådant =)
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El på en R75/5

Inläggav Albert » 2010-08-31/21:01

Tycker mig se en kick på den ena bilden.
Vad ska du med startmotorn till i så fall ? -;)

Du behöver inte startreläet för att aktivera startmotorn, men du måste göra det för hand med startkabel istället pga stömstyrkan; startmotorn drar nämligen 320A (!) om det är en Bosch original.
Startreläet aktiverar solenoiden på startmotorn - drar ca 40A om jag minns rätt, o det är många gånger mer än vad 0.75mm2 kablaget som går till startknappen klarar av. Behåller du solenoiden klarar du dig med 4mm2 "Start-kabel", men det blir lite bökigt att komma åt solenoiden när du väl monterat startmotorkåpan...

Lösning:
- kicka!
- springstarta

Hör med:
http://www.motorworks.co.uk
http://www.midland.se
http://www.motorcykelservice.se
Glas-Harry Johansson, Nybydal, Eskilstuna
m.fl. om de inte har beg reläer till salu för trevligare summa än vad BMW vill ha för ett nytt.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: El på en R75/5

Inläggav Håkan » 2010-09-01/04:50

Evesjö skrev:
Sitter och funderar på det här med startrelä, är det någe man behöver =)?

=)


Jag rekomenderar absolut att du använder ett startrelä.
Och att du kopplar ditt el-system enl. BMW´s schema.
Och det skriver jag inte för att "lura" dig köpa dyra produkter.

I största välmening.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: El på en R75/5

Inläggav Kovlingen » 2010-09-01/08:02

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-06/19:00, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: El på en R75/5

Inläggav Albert » 2010-09-01/08:16

På min R80/7 1984 sitter det sedan ett årtioende eller så ett Biltema 40A relä som ersättning för originalreläet.

Livet blir så mycket enklare om man har fler möjligheter: startmotor & kick :)

Men... /5 och /6 hade annorlunda reläer...
# /5
http://www.motorworks.co.uk/bmw/prodima ... A50775.jpg
# /6 och R90 :
http://www.motorworks.co.uk/bmw/prodima ... A57104.jpg
http://www.motorworks.co.uk/bmw/product ... /80/90/100 (2 valve)&shnewcode=15&part=Electrics&sub_part=Relays&modelcode=20&partcode=IA&source_code=BA_15_20_IA_65&header_text=&header_text_image=0&spPage=2

När man tittar på el-schemat för /5:an så saknas startreläet (!), men man har visat att startmotorn aktiveras med en solenoid... = dåligt el-schema!
Titta istället på det el-schema jag la upp på sid 1 i den här strängen (det övre). Det visar vilka komponeter som styrs av reläet, om än inte exakt hur de aktiveras.
Så:
- Har du ett trasigt relä - öppna det och se hur det är uppbyggt.
http://www.elfa.se
http://www.conrad.de
http://www.radioshack.com
http://www.hella.de / http://www.kgk.se / http://www.hella.se
http://www.bosch.se
ej att förglömma:
http://www.biltema.se
http://www.clasohlson.se
http://www.jula.se
osv tillhandahåller alla delar du behöver för att bygga en egen lösning.

Glöm nu inte att dokumentera ditt arbete för oss nyfikna och allmänintresserade! ;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: El på en R75/5

Inläggav Evesjö » 2011-02-22/08:20

Nu efter ett långt uppehåll har jag äntligen fått lite tid över till garage verksamhet igen.
Blir inte mycket tid över när man är pappaledig samt skall träna inför vasaloppet =)

Blev ett vanligt 40A relä från biltema och det verkar funka fint.

Vad rekomenderar ni för olja till dessa gamla rackarna?
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El på en R75/5

Inläggav Marie » 2011-02-22/17:00

Evesjö skrev:Blir inte mycket tid över när man är pappaledig samt skall träna inför vasaloppet =)


Vasaloppet avnjutes bäst framför brasan med några kalla öl och radion diskret i bakgrunden....
Nej skämt åsido...
Satsa på ungarna i stället för att vara ute och flänga på nederbörden. Det är så kort tid de är små. Vasaloppet lär väl alltid finnas kvar om du nu av akut sysselsättningsbrist skulle sakna något vettigare att företa sig efter att du blivit pensionär.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: El på en R75/5

Inläggav Kovlingen » 2011-02-22/20:00

Annars finns det ju en väg som nästan går paralellt med vasalopps-spåret .
Mycket lättare och kräver inte mycket träning heller :=)
( En del av "Sverige-resan" 2010 )
Ursäkta OT:n
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: El på en R75/5

Inläggav Albert » 2011-02-23/00:14

Evesjö skrev:...Vad rekomenderar ni för olja till dessa gamla rackarna?


...oljefrågor brukar ge känsloladdade strängar...

I min R80 är det just nu Biltema 5W/50(?) helsyntetisk smörja. Skulle bara skölja motorn men kommit annat emellan. I ca 100 mil funkar Biltema olja ok, se'n tappar jag oljetrycket från högt till mindre högt - dvs viskositen "går sönder" på oljan. I transmissionen har jag nedan angivna olja.
Det som jag brukar ha är:
Omega 757 15W/40 på vintern och 20W/50 på sommaren (Anm. givetvis i motorn)
Omega 690 80W/90 i växellåda, kardan och slutväxel
http://www.smorjteknik.se

Quaker State är mitt andrahandsval till Omega.
Statoil 25W/50 är ger bättre oljetryck än Biltema's. (Anm. Oljetryck i bumse lär man -bara- finna i motorn!...)
De oljor jag testat från Shell har varit ok, kanske snäppet bättre än Statoil men inte i närheten av Quaker State som i sin tur inte är i närheten av Omega.
Mobil imponerade inte och Castrol blev jag trött på.

Läs i Briggs och Strattons verkstadsmanual (jag har bara den för en-cylindriga motorer om oljor - mycket bra presenterat vad och varför.
Kontentan är - täta oljebyten pga de föroreningar som oljan utsätts för, ss bensin och metall.

Följande intervaller är min erfarenhet:
- byte motorolja var 500:e mil. Byt filter samtidigt.
- växellåda och slutväxel, också var 500:e mil; mest pga att oljan i slutväxeln blir riktigt dålig så fort pga kondens(?)
När jag började använd omega fann jag att:
- byte av motorolja var 1500mil eller så, var som 500 mil med andra oljor. Har testat 2000 och 2500 mil, men det är nog lite väl lång serviceintervall.
- byte transmission, växellåda ej längre än ca 3000mil, kardan och slutväxel är bara att fylla på vid behov... men... pga rasad slutväxel så rekommenderar jag att inte köra längre än 1000-1500mil mellan byten för att kontrollera magnetpluggarna för metall-rester(!).
Gaffelben: Omega 699 automatlådeolja, 5W/20 + packningsförbättrare Omega 917. Sedan jag började med det har jag inte behövt byta packboxarna i gaffelbenen (!), o det är 10 år och ca 10 000 mil.
Senast redigerad av Albert 2011-05-15/10:18, redigerad totalt 2 gånger.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

El på en R75/5

Inläggav Evesjö » 2011-02-23/08:18

Tack för ett bra svar!
Skickade ett PM till dig igår me Albert. Tack på förhand :-)
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El på en R75/5

Inläggav Evesjö » 2011-03-06/20:16

Bild

Idag efter ca 10 timmar i garaget var det premiär tur på tyskryssen =)
Lite små pil kvar som skärmar och bromsar men ett enormt stort steg närmre besiktning!
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El på en R75/5

Inläggav julius » 2011-05-15/09:24

Omega 757 är en motorolja, kan det vara bra i en växellåda?
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: El på en R75/5

Inläggav Albert » 2011-05-15/09:49

julius skrev:Omega 757 är en motorolja, kan det vara bra i en växellåda?


Det är helt korrekt att 757 är motorolja, å den bör man inte ha i växellådan...
690 är den man snarare bör ha i växellådan, vilket är det jag skrev ju... ;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: El på en R75/5

Inläggav Marie » 2011-05-15/10:06

Albert skrev:
julius skrev:Omega 757 är en motorolja, kan det vara bra i en växellåda?


Det är helt korrekt att 757 är motorolja, å den bör man inte ha i växellådan...
690 är den man snarare bör ha i växellådan, vilket är det jag skrev ju... ;)


Albert, som du formulerade dig i ursprungsinlägget så är det mycket lätt att få uppfattningen att man skall ha 757 i växellådan. Där står det INGENTING om att det gäller motorn!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: El på en R75/5

Inläggav Albert » 2011-05-15/10:13

God poäng Marie, men det står faktiskt i texten. Jag har enbart missat att vara övertydlig, så nu ändrar jag i texten så att det blir övertydligt.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst