glapp där bak...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

glapp där bak...

Inläggav mille » 2010-07-13/20:24

På 30000 mil kan saker slitas mer eller mindre har jag förståt...men...När jag har växel i och cykeln står på centralstödet kan jag "rucka" på hjulet drygt en cm om man tänker sej att man mäter inne vid navet. Är det ok för en gammal RS från 77 eller ska jag börja bli orolig.
Mvh Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Re: glapp där bak...

Inläggav Håkan » 2010-07-13/20:59

Jag har ett annat sätt att mäta...

Tänk dig hjulet som en urtavla.
Kan du "rucka" hjulet mellan kl. 12.00 och kl. 14.00 är det en del slitet...

På boxer med "tvåbent" sving är splineskopplingen mellan slutväxel och bakhjul det som brukar gå slut först.
Beror vanligen på uteblivet underhåll... splineskopplingen skall smörjas.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: glapp där bak...

Inläggav mille » 2010-07-13/21:46

ska kolla i morgon, men det känns nog som om klockan är kvart i två. men jag kör ganska lugnt,sällan öner 140, så lite glapp kan jag nog leva med så länge...
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Re: glapp där bak...

Inläggav julius » 2010-07-17/05:09

Du skriver med "växel i". Då tolkar jag det som att det är glappet i hela drivlinan, från bakhjul till motorn och då tycker jag att det inte är något att oroa sig för. Detta är något som i princip alla hojar har.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: glapp där bak...

Inläggav Albert » 2010-07-17/11:36

Kolla splinsen. låter som det är dags för dig att byta ut dem på krondrevet i slutväxeln (de som går in i fäljen).
50% kvar = ok
25% kvar = planera reparation
10% kvar = åtgärda slitaget innan du rensar krondrevet får splinsen och tappar drivningen.

Billigast = ny slutväxel från någon skrot, men risken är att dess splines är mycket hårt slitna.
Bäst = byt splinsen.

Hittar tyvärr inte igen bilderna på hur mina splins såg ut innan slutväxeln renoverades, men så här der den ut med nya splins:
Bilagor
100_0374.JPG
100_0373.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: glapp där bak...

Inläggav mille » 2010-07-18/22:24

Nu har jag kollat och klockan blev inte ens ett :)
Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst