BMW R25/3 dör under färd...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW R25/3 dör under färd...

Inläggav HDS » 2010-09-19/19:50

Hej allesammans!

Daniel heter jag och här smygit runt här sen jag införskaffade mig en R25/3 från -55.

Nu har jag fått problem och behöver hjälp.

Den är lättstartad, men har den senaste tiden "dött" för mig efter ca 10-20 mins körande och efter det är den svårstartad tills den svalnat. Några tillfällen har den saknat komp vid första kicken efter att den dött, men inte alltid.
Vad kan vara fel och hur kan jag åtgärda det?

Något annat som jag märkt är att den läcker ut en fet vätska som luktar bensin från gummislangen som sitter på förgasarens luftintag. R25/3 har ju en gummislang mellan förgasaren och röret som går under tanken till luftfiltret. I änden på röret där luftfiltret sitter är det snustorrt, så det kommer inte den vägen.

Jag är ingen mästare på motorer, men om det är så att den varmnyper borde den väl inte ha komp någon av gångerna den "dött"?
Kan det vara en ventil som är krokig eller fastnar när motorn blir varm? Just denna spekulation får jag eftersom det läcker ut bakvägen via förgasarens insug. Eller?

Hoppas någon kunnig därute kan hjälpa mig!

Vänliga hälsningar

Daniel
HDS
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-09-19/18:15

Re: BMW R25/3 dör under färd...

Inläggav AndersFR » 2011-08-25/12:33

Hei.

Denne tråden er nokså gammel, så kanskje har du fått svar allerede. Jeg prøver likevel:

Det er ikke usannsynlig at det er coilen (tennspolen) som er årsaken til at motoren stopper når den blir varm. Det er et kjent fenomen at gamle coiler fungerer når de er kalde, men når de blir varme blir det overslag eller kortslutning og gnisten forsvinner. Dette skyldes at isolasjonen på viklingene er dårlig, og når den blir varmet opp blir det sprekker og strømmen går feil vei.

Den beste medisinen vil nok være å bytte coil.

Håper du har funnet ut av dette, eller gjør det snart!

Hilsen Anders F. R.
AndersFR
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-08-25/09:42


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst