Kardanhus utan olja.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kardanhus utan olja.

Inläggav Pluto » 2010-10-19/21:30

Hoj !

Min R 100 RS -83 vill inte behålla oljan (tror jag) i kardanhuset.
När jag skruvar ur bottenpluggen rinner det ur en liten mängd sörja som mest består av kondensvatten.
Det läcker ingen stans men oljan verkar ändå försvinna!
Kan den leta sig till slutväxeln på något vis?
Sitter den någon packning mellan kardanhus och slutväxel?
Tänkte höra mig för här innan jag tar fram verktygen.

Tack på förhand!
Pluto
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-10-19/21:02

Re: Kardanhus utan olja.

Inläggav Mimmi » 2010-10-19/22:03

Hej!

Jag tycker inte det är någon idé att jag börjar spekulera djupare i detta, mina erfarenheter från R zweiventiler är gamla så jag måste i så fall gräva djupt mitt minne. Men lite minns jag.
Kardanhuset, menar Du själva svingarmen eftersom Du skriver i en annan mening om slutväxeln? För vatten i svingarmen är INTE bra, det tar knäcken på kardanaxeln, samt vill jag minnas, vattnet kan leta sig in i växellådan, och DET är definitivt inte rekommendabelt!
Jag vill minnas att det kan läcka, såväl in som ut i damasken mellan sving och växellåda, samt in via hastighetsmätarens anslutning om den lilla damasken är sprucken. Är inte dessa gummidetaljer bytta ännu torde de på grund av ålder sett sina bästa dagar vid detta laget. Enda problemet med oljeförlust i slutväxeln jag minns så här direkt är att på en R100 jag hade så var gängorna i avtappningspluggen så dåliga att jag inte kunde dra pluggen ordentligt, så jag blev tvungen att sätta dit en insatsgänga.

Men vänta till dess att Albert läst detta, så ger han Dig säkert ett utförligt svar. Han åker R zvweiventiler och kan oerhört mycket om dem.
Samma gäller Håkan, han är också väldigt duktig på dessa modeller.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kardanhus utan olja.

Inläggav Albert » 2010-10-20/06:20

Värst:
Packningen paj mellan kardanen och slutväxeln.

Snällast:
Det kan vara ett hål mellan kardanden och växellådan som inte ska vara där... då pumpar kardanens olja in i växellådan.

Öppna du påfyllningspluggen på slutväxeln, och växellådan. Flödar det över, så vet du vart oljan tog vägen.


Första alternativet är inte bra alls... det tyder på att låsmuttern på den ingående pinjongen kan ha lossnat, å då riskerar du snabbt detta resultat:
viewtopic.php?f=220&t=6951

Är det det andra alternativet så lär det gå att täta med silikon utan att montera ur växellådan.

Första alternativet är så allvarligt att jag rekommenderar dig att vända dig till mekaniker som har kunskap och utrustning för att åtgärda situationen.
Det andra alternativet kan du försöka fixa själv eftersom det inte kräver specialkunskap/-verktyg.

Att det är vattenblandad sörja... = BMW!
Så ser det ut på 500mil i kardanden och slutväxeln, ibland även i växellådan. Vissa oljor blir det mer med, andra mindre, och med omega 690 sker det inte.
Orsak - de flesta oljorna emulgerar sig...

Vanligaste orsaken till lite olja i kardanen = glömt fylla på.
Näst vanligaste = läcker ut genom trasig bälj.
Allvarligaste = läcker in i slutväxeln.
Minst allvarligt = läcker in i växellådan.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Kardanhus utan olja.

Inläggav Håkan » 2010-10-20/06:22

Pluto skrev:Hoj !

Min R 100 RS -83 vill inte behålla oljan (tror jag) i kardanhuset.
När jag skruvar ur bottenpluggen rinner det ur en liten mängd sörja som mest består av kondensvatten.
Det läcker ingen stans men oljan verkar ändå försvinna!
Kan den leta sig till slutväxeln på något vis?
Sitter den någon packning mellan kardanhus och slutväxel?
Tänkte höra mig för här innan jag tar fram verktygen.

Tack på förhand!



Hej Pluto.

Kardanhus, du menar alltså svingens kardanaxelhus (rör), om jag förstår dig.
Oljan där ska inte försvinna.
Vatten skall definitivt inte finnas där.
Tyvärr ser jag detta ibland...

Det är tre avskilda volymer för olja (hypoidolja) på dessa årsmodeller: växellåda, svingröret, slutväxel.
Det sitter en radialtätning (simmerring) som tätning mellan dessa volymer. Om inget läckage finns bör dessa tre volymer vara lika (oförändrade) när man tappar ur olja.
Det kan alltså läcka från svingrör till växellåda eller slutväxel.

För att byta dessa tätninar går det åt vissa specialverktyg.

Vattnet i svingen tyder på att gummibälgen och/eller tätningen(packningen) vid slutväxelns fläns är skadade.
Detta kan i.o.f.s. också bero på dåliga gängor i påfyllningsskruvar.

Skaffa en bra verkstadshandbok, innan du tar fram skiftnyckeln...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kardanhus utan olja.

Inläggav Pluto » 2010-10-21/22:47

Tack för era inlägg!

Jag ska börja med att kolla upp nivåerna i slutväxel och växellåda, som Albert och Håkan nämnde.
Återkommer när det är gjort.
Pluto
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-10-19/21:02

Re: Kardanhus utan olja.

Inläggav Pluto » 2010-10-26/15:12

Nu har jag kollat oljenivåerna.

I slutväxeln var det ca 1/2 dl för mycket.
Kardanhuset var tomt. Inte ens kondensvatten den här gången!
Växellådan var ok.

Ska också nämna att jag inte har kört så mycket i år.
Kollade alla oljor i våras.
Nu står hojen i kallgarage och oljorna är givetvis trögflytande.

Att kardanhuset var helt tomt förvånar mig. Om det var 1/2 dl mer i slutväxeln vart har då resten tagit vägen?
Jag har inga synliga läckage någonstans.
Pluto
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-10-19/21:02

Re: Kardanhus utan olja.

Inläggav Kenneth » 2010-10-26/15:36

Hade likartat problem på en tidigare R100. Mellan kardanröret och slutväxeln, på slutväxelns ingående axel sitter en packbox. På min var den otät, resten var ren gravitation. Slutväxeln är lägre än kardanröret, det rann ner i slutväxeln. Jag demonterade slutväxeln och med mutterdragare demonterade mutter på slutväxelns ingående axel, detta för att kunna montera ny packbox. Sen höll det tätt i många år! I alla fall där!
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Kardanhus utan olja.

Inläggav Pluto » 2010-10-26/21:11

Kenneth skrev:Hade likartat problem på en tidigare R100. Mellan kardanröret och slutväxeln, på slutväxelns ingående axel sitter en packbox. På min var den otät, resten var ren gravitation. Slutväxeln är lägre än kardanröret, det rann ner i slutväxeln. Jag demonterade slutväxeln och med mutterdragare demonterade mutter på slutväxelns ingående axel, detta för att kunna montera ny packbox. Sen höll det tätt i många år! I alla fall där!


Detta är vad jag har misstänkt vara mitt problem.
Det blir att skruva bort slutväxeln och se till att det kommer dit en ny packbox.
Är det knöligt att byta själv?
Eller kan det vara ide att lämna jobbet till ett proffs?
Pluto
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-10-19/21:02

Re: Kardanhus utan olja.

Inläggav Albert » 2010-10-26/22:07

Låt bli!

Jobbet är lätt, med -rätt- verktyg...

Billigare att köpa tjänsten än att köpa verktygen, eller låta tillverka dem, bara för att byta en packning en gång.

Ja - lämna till verkstad som har utrustning, kunskap och ff.a. erfarenhet av att fixa just detta problem. Man måste kontrollera att spelet blir rätt (= bör verkligen öppna slutväxeln och samtidigt kontrollera dreven för skador och slitage, och ev., byta lager), muttern ska låsa med moment (relativt högt), packningen ska ev., extratätas med silikon, osv etc.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Kardanhus utan olja.

Inläggav julius » 2010-10-27/20:22

Hade samma symptom på en R100RS i slutet på -70 talet. Efter demontering av slutväxelhuset så visade det sig att det var fjädern som sitter runt packboxern som hade släppt. Som tur var så fanns den kvar bakom kopplingsklockan så det var bara att sätta tillbaks den och sedan funkade det så länge jag hade den.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst