Värst:
Packningen paj mellan kardanen och slutväxeln.
Snällast:
Det kan vara ett hål mellan kardanden och växellådan som inte ska vara där... då pumpar kardanens olja in i växellådan.
Öppna du påfyllningspluggen på slutväxeln, och växellådan. Flödar det över, så vet du vart oljan tog vägen.
Första alternativet är inte bra alls... det tyder på att låsmuttern på den ingående pinjongen kan ha lossnat, å då riskerar du snabbt detta resultat:
viewtopic.php?f=220&t=6951Är det det andra alternativet så lär det gå att täta med silikon utan att montera ur växellådan.
Första alternativet är så allvarligt att jag rekommenderar dig att vända dig till mekaniker som har kunskap och utrustning för att åtgärda situationen.
Det andra alternativet kan du försöka fixa själv eftersom det inte kräver specialkunskap/-verktyg.
Att det är vattenblandad sörja... = BMW!
Så ser det ut på 500mil i kardanden och slutväxeln, ibland även i växellådan. Vissa oljor blir det mer med, andra mindre, och med omega 690 sker det inte.
Orsak - de flesta oljorna emulgerar sig...
Vanligaste orsaken till lite olja i kardanen = glömt fylla på.
Näst vanligaste = läcker ut genom trasig bälj.
Allvarligaste = läcker in i slutväxeln.
Minst allvarligt = läcker in i växellådan.