Hej!
Se mina kommentarer nedan:
Albert skrev:...tja...
Kan ju vara både det ena och det andra...
Håller med!
Vad har du för sekundärt motstånd (mät från tändhatt till tändhatt = ca 25kOhm).
Här har vi 16kOhm och då mäter jag UTAN tändhattar då dessa har inbyggda motstånd a' 5kOhm/st.
Vad händer när du vickar/böjer på tändkablarna?
Provat byta kablar höger, vänster - felet försvinner ej
Vad är primärmotståndet?
6,0 resp. 6,1kOhm
Vilka tändstift använder du?
NGK BP6ES
Hur ser de ut?
Provat nya som gamla
Vilket gnistgap?
ca 0,6mm
Vilket motstånd har du på dem ?
Ej mätt iom att det var samma med nya som gamla stift, likaså höger/vänster sida.
Hur ser vacummembranet ut i förgasarna?
Nya - renoverat förgasarna
Vilken nivå sitter nålarna på?
Det är CV förgasare
När öppnar/sluter nålventilerna?
Enligt flottörnivån i Clymer
Hur mår gummimuffarna mellan förgasare och toppar?
Sist jag pratade med dem mådde de prima
De håller bara någar få år - sedan spricker de sönder... vanligast tycks vara separation inne i gummit från korden => tjyvluft...
Är locken på förgasarna täta? De är stål och förgasarhuset är aluminium... Bing är dåliga på kemi...
När jag väl får igång den och den går så kan den gå fint med lite varv, ser ut som trottlarna rör sig fint upp och ner
Vilket ventilspel har du?
Enligt Clymer 0,15mm / 0,20mm, nyjusterat
Du använder väl blyersättning?
Självklart
Tack för engagemanget!
Jag har nu bytt kondensator + brytare då jag såg att det hoppade en gnista på tomgång då och då i regionen kring brytarna. Det hjälpte dock inte, har även gjort vid alla jordpunkter och satt nya kabelskor på tveksamma ställen som såg ärjade ut.