hagiz skrev:Hej!
Har ett problem, det är lurigt att få i växlarna om jag varvar ut min R75/5 - och vem vill inte göra det med det härliga ljudet från boxern? Att växla under 2500 varv är inga problem om jag kör "normalt" och marchar upp till 90km/h - med varvar jag uppemot 6000varv, sedan släpper av och låter nålen falla sisådär 2-3 sekunder är varvet fortfarande för högt och det smäller till ordentligt i lådan ... Rassel-rassel-bank metoden är inget jag föredrar, men är detta är en normal företeelse? Det är ju inga racemaskiner, men lite "rappare" körning borde den klara av?
Hade funderingar på att den inte frikopplar ordentligt med kopplingen är helt ny och den slirar inget alls i 1:an eller så, har även bytt olja i växellådan.
Tacksam för mek. tips!
// Richard
Troligtvis är växellådan i behov av översyn. Man kan justera synkroniseringen i den 4-växlade lådan.
Det är knepigare att växla på högre varv just på grund av att lådan är "klumpigare" - man måste vänta in rätt varvtal. Teoretikst sett skall man kunna växla även vid högre varvtal lika lätt som vid lägre, men det tunga svänghjulet gör att motorns varv hänger kvar längre och detta medför en annan växlingsteknik än för motorer varvs varvtal sjunker snabbare. Känt faktum och fenomen - de som verkligen har erfarenheten av bumsarnas tunga och lätta svänghjul känner till denna egenskap.
Det -är- teknik att kunna växla den 4-växlade lådan vid högre varvtal.
Saker som kan komplicera felsökningen är att lådan kanske redan är renoverad av någon mindre räknad som kan ha bytt delar i växlingsmekanismen... lådorna är -inte- 100% kompatibla... Ett känt fenomen är kärvande axlar i växlningsmekanismen pga olika toleranser i olika produktionskedjor.
Slitna axlar kan ge "wobblande" drev, och detta försvårar givetvis växling.
Börja med att byta olja - titta -noga- på magneten. Om den ser ut som en sockertopp är det hög tid att öppna lådan och byta lagren. Du ska då även se över alla härdade ytor (dreven) efter härdskador, kontrollera axlarna för slitage - om vickande drev räkna med att ny axel/drev kan behövas.
Givetvis utgår jag ifrån att kopplingen är korrekt justerad. Se Clymer manualen. OM du skulle ha kopplingsarmen i fel vinkel och fel avstånd mot baksidan på växellådan... tja... -då- har du problem med växlingen! Korrigera inställningen och växlingen bör bli ok, kolla dock oljan och magnetpluggen i alla fall.