R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav hagiz » 2011-03-29/18:30

Hej!

Har ett problem, det är lurigt att få i växlarna om jag varvar ut min R75/5 - och vem vill inte göra det med det härliga ljudet från boxern? Att växla under 2500 varv är inga problem om jag kör "normalt" och marchar upp till 90km/h - med varvar jag uppemot 6000varv, sedan släpper av och låter nålen falla sisådär 2-3 sekunder är varvet fortfarande för högt och det smäller till ordentligt i lådan ... Rassel-rassel-bank metoden är inget jag föredrar, men är detta är en normal företeelse? Det är ju inga racemaskiner, men lite "rappare" körning borde den klara av?

Hade funderingar på att den inte frikopplar ordentligt med kopplingen är helt ny och den slirar inget alls i 1:an eller så, har även bytt olja i växellådan.

Tacksam för mek. tips!

// Richard
hagiz
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2011-01-09/19:16

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav Albert » 2011-04-03/18:40

Det går inte att växla vid högre varv på växellådan med det tunga svänghjulet... (min personliga erfarenhet och uppfattning endast).

Låter väl i och för sig som om växellådan skulle behöva ses över, bortsett från ovan kommentar...

Går att montera lättat svänghjul, å då blir den lättare att växla:
http://www.motoren-israel.de
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav julius » 2011-04-03/21:14

Det där förstår jag inte...svänghjulet sitter väl på motorns vevaxel och inte i växellådan? Om jag fattar allting rätt så skall väl växellåda och motorn frikopplas med hjälp av kopplingen vid växling, så hur kan svänghjulets vikt påverka växellådans funktion?
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav Albert » 2011-04-05/07:56

Julius,

Du kör uppenbarligen inte 2-ventilare.

Den fyrväxlade lådan som sitter på ifrågavarande modell är -långsam- att växla. Den är svår, för att inte säga -omöjlig- att växla på högre varv. Dels beror det på lådan, och dels på det tunga svänghjulet. Genom att byta till det lätta svänghjulet kan man förbättra växlingshastigheten, men ingen med sund inställning till ekonomi gör denna mycket dyra konvertering. Det man gör i verkligheten är att man lägger i 4:an vid 90-100 och använder vridet för att öka hastigheten, och motorbromsen + bromsarna för att sänka farten. Att växla ned eller upp på 4500/5000rpm och över, gör man inte (eller synnerligen ogärna).

När man kommer från "Japanska" växellådor och skall lära sig BMW's 2-ventilslådor har man den -åsikten- du presenterar. BMW's lådor är -långsamma- , -tröga-, -klonkiga-, ogina, kärvande, dåligt "synkroniserade", osv etc mm. Detta är en -egenskap- hos dessa lådor.

Givetvis finns det 4-växlade lådor som är "lätta och snabba", likväl som det finns 5-växlade som är omöjliga att använda. Det du fått svar på är om gruppen, inte om individen. Det är med växllådor, som med allt annat, Gauss-kurvan gäller.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav julius » 2011-04-05/19:49

Nu skall vi om jag har fattat allt rätt; "kör uppenbarigen ingen 2-ventilare", inte för närvarande men har faktiskt gjort, en st R75/6 -76:a, en st R100RS-77:a samt en st R100RS-82:a. De två första med "tungt" svänghjul och den sista med "lätt". Inga som helst problem med att växla någon av dessa inte ens vid fullgasacceleration och max varvtal. Frågan karstår: Hur kan svänghjulets vikt påverka växellådans växlingsegenskaper. Såvitt jag vet så är det motorns karaktär som påverkas; ett tyngre hjul ger lite "sävligare" egenskaper och jämnare gång och ett lättare vice versa, men det visste du ju redan. Och jag har inte presenerat någon åsikt alls, bara en enkel fråga som faktiskt inte är besvarad. För att återgå till själva frågan så skulle jag i första hand kolla att kopplingen verkligen frikopplar ordentligt.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav Albert » 2011-04-05/20:45

hagiz skrev:Hej!
Har ett problem, det är lurigt att få i växlarna om jag varvar ut min R75/5 - och vem vill inte göra det med det härliga ljudet från boxern? Att växla under 2500 varv är inga problem om jag kör "normalt" och marchar upp till 90km/h - med varvar jag uppemot 6000varv, sedan släpper av och låter nålen falla sisådär 2-3 sekunder är varvet fortfarande för högt och det smäller till ordentligt i lådan ... Rassel-rassel-bank metoden är inget jag föredrar, men är detta är en normal företeelse? Det är ju inga racemaskiner, men lite "rappare" körning borde den klara av?
Hade funderingar på att den inte frikopplar ordentligt med kopplingen är helt ny och den slirar inget alls i 1:an eller så, har även bytt olja i växellådan.
Tacksam för mek. tips!
// Richard


Troligtvis är växellådan i behov av översyn. Man kan justera synkroniseringen i den 4-växlade lådan.
Det är knepigare att växla på högre varv just på grund av att lådan är "klumpigare" - man måste vänta in rätt varvtal. Teoretikst sett skall man kunna växla även vid högre varvtal lika lätt som vid lägre, men det tunga svänghjulet gör att motorns varv hänger kvar längre och detta medför en annan växlingsteknik än för motorer varvs varvtal sjunker snabbare. Känt faktum och fenomen - de som verkligen har erfarenheten av bumsarnas tunga och lätta svänghjul känner till denna egenskap.
Det -är- teknik att kunna växla den 4-växlade lådan vid högre varvtal.

Saker som kan komplicera felsökningen är att lådan kanske redan är renoverad av någon mindre räknad som kan ha bytt delar i växlingsmekanismen... lådorna är -inte- 100% kompatibla... Ett känt fenomen är kärvande axlar i växlningsmekanismen pga olika toleranser i olika produktionskedjor.

Slitna axlar kan ge "wobblande" drev, och detta försvårar givetvis växling.

Börja med att byta olja - titta -noga- på magneten. Om den ser ut som en sockertopp är det hög tid att öppna lådan och byta lagren. Du ska då även se över alla härdade ytor (dreven) efter härdskador, kontrollera axlarna för slitage - om vickande drev räkna med att ny axel/drev kan behövas.

Givetvis utgår jag ifrån att kopplingen är korrekt justerad. Se Clymer manualen. OM du skulle ha kopplingsarmen i fel vinkel och fel avstånd mot baksidan på växellådan... tja... -då- har du problem med växlingen! Korrigera inställningen och växlingen bör bli ok, kolla dock oljan och magnetpluggen i alla fall.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav julius » 2011-04-06/06:13

Jag kan ju tillägga att mc-växelådor i allmänhet är osynkroniserade och BMW´s i synnerhet. Frågan är om någonMC-låda överhuvudtaget är synkroniserad och hur justera något som då inte finns? Och om det finns hur göra då? Att BMW´s växellådor kräver en något annorlunda växlingsteknik vet vi alla men det innebär inte att de inte går att växla, inte ens vid max varvtal.
Att motorns varvtal hänger kvar längre med ett tyngre svänghjul vet vi men den skall ju vara frikopplad från lådan så att säga vid växling så det skall inte påverka om det inte är så att kopplingen inte frikopplar ordentligt.
Min fråga till frågeställaren är också; hur var den innan kopplingsbytet?
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav Albert » 2011-04-06/07:41

Ordvalet synkronisering var tydligen lite olyckligt eftersom det kunde missuppfattas.

Julius som ju anser sig kunna dessa växellådor kan nu ta å förklara vad det är som kan göras i den 4-växlade lådan som inte går att göra i de senare 5-växlade och hur detta påverkar växlingen, varför detta även påverkas av tyngden på svänghjulet och hur kopplingsarmens inställning även påverkar situationen.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav julius » 2011-04-06/08:17

Ordvalet synkronisering i växellådssammanhang kan inte missuppfattas! Man skall kalla saker vid dess rätta namn så underlättar det all kommunikation. Vad jag kan och inte kan om BMW´s fyr och femväxlade lådor är tämligen ointressant här, då min fråga är vad vikten på svänghjulet har med växellådans funktion och eller egenskaper att göra. Som jag tidigare har har skrivit så är ju det normala att svänghjulet och med den även motorn frikopplad från resten av drivlinan vid växling eller har jag missförstått något? Är det så, Albert ,att du inte vet eller kan svara på det så låt då helt enkelt bli och låt då någon mer kunnig t ex Mimmi göra det!
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav anonym1 » 2011-04-06/08:55

julius skrev:min fråga är vad vikten på svänghjulet har med växellådans funktion och eller egenskaper att göra. Som jag tidigare har har skrivit så är ju det normala att svänghjulet och med den även motorn frikopplad från resten av drivlinan vid växling eller har jag missförstått något?


Det undrar jag också. Det vore ju helt bakvänt att ha svänghjulet på växellådan i stället för på vevaxeln.
anonym1
 

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav Kovlingen » 2011-04-06/09:14

Undrar om det är så att även om frikoppling sker kommer det nästan alltid att finnas lite medvridning
och om motorn inte snabbt går ner i varvtalet så kommer det att dra med sej effekten på ingående
axel i växellåda . Skulle motorvarvet sjunka snabbare så kommer även varvtalet på ingående axel i lådan
också att sjunka snabbare . ( Min högst personliga fundering )

Pribus skrev:
Det vore ju helt bakvänt att ha svänghjulet på växellådan i stället för på vevaxeln

Testa ! Då får du garanterat en upplevelse :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav anonym1 » 2011-04-06/09:40

Kovlingen skrev:Undrar om det är så att även om frikoppling sker kommer det nästan alltid att finnas lite medvridning
och om motorn inte snabbt går ner i varvtalet så kommer det att dra med sej effekten på ingående
axel i växellåda . Skulle motorvarvet sjunka snabbare så kommer även varvtalet på ingående axel i lådan
också att sjunka snabbare . ( Min högst personliga fundering )


Men bygger då alltså "medvridningen" på att kopplingen ligger på och slirar lite? Eller pratar du om våtkopplingar?
anonym1
 

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav Kovlingen » 2011-04-06/10:19

Helt fritt kommer den nog inte att gå även om det är lite . Om det funkar som på bilar jag bytt koppling på så går ju växellådsaxeln genom lamellcentrat . Centrat ligger mellan tryckplattan och svänghjulet och kommer nog att kunna ta i tryckplattan resp. svänghjul när man "kopplar ur" för att växla . ( Lite kan göra mycke' )
Nu får nån rätta mej om jag har fel !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav julius » 2011-04-06/12:42

Visst kan en torrlamellkoppling "dragga med" lite grand vid frikpppling men det skall inte vara så mycket att det påverkar själva växlingen.
Lite annorlunda är det med våtkopplingar, även om de frikopplar som de skall så gör oljan att den "åker med" lite lätt, så att säga. Det märks särskilt tydligt när man skall lägga i ettan och man är lite "för försiktig" då kan det rassla/smälla till lite innan växeln greppar. Det har också den effekten att man med lite vana och rutin kan "synkronisera" växellådan med hjälp av gasavdrag vid uppväxling och gaspådrag vid nedväxling och växla i det närmaste ljudlöst och få växlarna att glida in hur smidigt som helst t o m utan att använda kopplingen. (Kanske inget att rekommendera).
Tyvärr så är det lite svårare att få till ett ljudlöst växlande det när det är en torrlamellkoppling även om det naturligtvis går med lite vana och rutin.
Ytterligare en bidragande orsak till att äldre BMW lådor kan vara lite osmidiga är att ingående axeln roterar med samma varvtal som motorn medan det på de flesta hojar med vårkoppling sker en nedväxling mellan vevaxeln och koppling och ingående axeln på växellådan.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav Kenneth » 2011-04-06/14:33

Följande trick fick jag -90talet lära mig av en ''Bumseguru'' för att få smidiga växlingar på gamla bumsar.
Belasta/sätt press på växelpedalen, när det är dags att växla upp dra in kopplingen och växeln ramlar i tyst och fint.
Efter visst övande på R100 med tungt svänghjul, gick det att få till riktigt fina uppväxlingar. I bland smög växeln i utan aktivering av kopplingen.
Jag klarar inte av att tekniskt förklara undret, det får Albert eller annan kunnig komma med.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-06/15:23

julius skrev:... hojar med vårkoppling...

OT: Något för tråden om vårtecken? :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R75/5 Svårt att få i växel vid acceleration

Inläggav julius » 2011-04-06/16:24

Bror Gårdelöf skrev:
julius skrev:... hojar med vårkoppling...

OT: Något för tråden om vårtecken? :-)

Hoppsan....Våtkoppling skall det naturligtvis vara.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst