Ingen laddning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ingen laddning

Inläggav ROLF » 2011-03-31/13:50

Generatorn i min R 100 RS - 82 vill inte ladda. När jag mäter laddspänningen får jag c:a 12.3 volt. Jag har monterat ett nytt laddningsrelä och en ny diodplatta. Stator och rotor har jag testat och det är inget avbrott eller kortslutning i dom. Är det någon som vet hur man fixar det på något enklare sätt än att byta motorcykel?
ROLF
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-03-27/20:32

Re: Ingen laddning

Inläggav Katsura » 2011-03-31/20:12

Jag hade en gång en Kawasaki som inte ville ladda. Precis som du har gjort så bytte jag en del grejer innan jag kom på att det fanns en skarv med rundstift på generatorkabeln. Det var rundstiften som var korroderade och det var orsaken till att den inte laddade. Tänker man efter vilken ström där skall gå i generatorkabeln så inser man att det räcker med en ytterst liten resistans på vägen för att man skall sänka spänningen så mycket att den inte räcker för att ladda batteriet fullt.
/Jerry Johnsson

BMW F800GS -15
Användarvisningsbild
Katsura
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2009-07-15/20:24
Ort: Helsingborg

Re: Ingen laddning

Inläggav ROLF » 2011-04-01/16:00

Tack för tipset
ROLF
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-03-27/20:32

Re: Ingen laddning

Inläggav Albert » 2011-04-03/18:36

Hur har du mätt fram 12.3V ?
Vid vilket varvtal har du mätt?

12.3V på tomgång är bra, och om du har ½-ljuset på så är det riktigt bra.

Studera tabellen här:
http://bmwmotorcycletech.info/AftrMrktAlt.htm
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ingen laddning

Inläggav henriksch » 2011-05-02/18:58

Hejsan
Första inlägget här och det var länge sedan jag hade en Bumse. Dock minns jag att jag hade nästan en hel säsong med dålig laddning, letade fel som en besatt. Tillbringade en sommarnatt strax söder om Västervik i väntan på att solen skulle gå upp så jag kunde köra vidare (lärde mig den natten att Småland är fullt av mygg och hur rådjur låter...).
I alla fall så tog det sig uttryck i att min BMW laddade dåligt, lite men alltså inte tillräckligt för att försörja laddning med lyset på. Felet, jag hittade till slut var en kallödning på diodplattan. Ser att du bytt diodplatta, har du bytt till en ny eller en annan beg, ?
mvh
Henirk
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Ingen laddning

Inläggav ROLF » 2011-05-23/18:46

Ny diodplatta och ny laddningsregulator, jag mätte spänningen med ett universalinstrument från tomgång och upp till 4000 varv och lyckats få en spänning på12,8. har bytt bägge jordkablarna från diodplattan och kabeln från plattan till startmotorn.
ROLF
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-03-27/20:32

Re: Ingen laddning

Inläggav Albert » 2011-05-24/00:53

12.8V vid 4000rpm är inte ok. Nått -är- fel på stator/lindning/regulator/laddningsrelä.

Skall vara ca 13.7 på en original BMW generator. Detta är på tok för lite i sig... måste vara 14.2-14.4V för att ladda batteriet.
Lösning på det problemet: Likriktar diod, ex., 1N4004 en ampèr's, monteras mellan de två blå sladdarna och anslutningen på laddningsreläet.
Bilagor
hoegspaenning.jpg
IN4000.jpg
ladda-2 (2).jpg
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ingen laddning

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2011-05-25/10:46

Om jag inte minns fel så kan man testa generatorn utan att ha med laddningsregulatorn i systemet genom att ta loss kontakten i laddningsrelät och sen kortsluta dom yttre kablarna. Den mittre bör vara brun alt. svart = jord.

Kör motorn på tomgång / några tusen varv och mät spänningen.
PS. låt inte spänningen stiga över 14.8V om det sker släpp gasen omedelbart.
Stiger spänningen på detta sätt så prova med en annan laddningsregulator.

PS. lyser laddningslampan starkt med tändning på och slocknar den sen vid ca. 1000 rpm?
Om den gör detta så är rotorn / kolen OK.

Kom att tänka på en sak sitter rotorn riktigt på sin plats, är kollektorn jämn på ytan och att den inte kastar när vevaxeln snurrar. Detta kan du testa genom att sätta en blyertspenna mot rotorn och snurra motorn med bara startmotorn.
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst