Oljetryck

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljetryck

Inläggav Albert » 2011-04-04/17:52

Vet att jag tidigare publicerat dessa bilder på BMW Klubbens Forum.
Hittar inte igen dem, så då får jag väl lägga upp dem igen då.
Bilagor
Kall motor 1 min.JPG
Kall motor 4300rpm.JPG
Tomgång kall motor.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Oljetryck

Inläggav julius » 2011-04-05/07:01

Jag vet inte riktigt om det är en fråga eller en visning eller möjligtvis ett påsående men...spontant så känns det som ett aldeles för högt smörjoljetryck (det är väl det som den blå manometern visar?). På alla de motorer som jag har pillat med genom åren så har motoroljetrycket , enl fabrikanten specifikationer, varit någonstans mellan 2 till 5 kg/cm2 vid driftsvarm motor och förhöjd tomgångsvarvtal (2500rpm?). 13-14 kg/cm2 är ganska högt och då känns det som att antingen är instrumentet fel eller reduceringsventilen i smörjsystemet felaktig eller kanske rent av manipulerad. Ett så högt tryck ökar påkänningarna på oljepumpen och dess drivning samt att det också ökar värmeutveklingen i oljan. Vill minnas att gamla BMW boxrar skall ha någonstans mellan 2-4 kg/cm2 oljetryck men mitt minne kanske sviker mig.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Oljetryck

Inläggav Albert » 2011-04-05/07:27

Arbetstrycket på 2-ventilaren med bra olja skall vara ca 7-7.5kg.

Starttrycket kan med lätthet gå upp i 20-25kg.

Detta är orsaken till att oljekylarna på BMW's 2-ventilare och en av bilmodellerna spricker. 10-bars slangar håller -inte- , jag har provat.

Tog bilderna eftersom det snackas så mycket i BMW kretsar där tron går före sakliga kunskaper bl.a. när det gäller oljetrycket.
De oljetryck du referera till heter/lyder:
* bättre -än- 5kg -vid- 2500rpm.

Namnen på bilderna har du tydligen missat:
- kall motor
- kall motor 4300rpm
- kall motor 1 minut
Notera hur snabbt oljetrycket sjunker från kallstart till en minuts tomgång!
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst