Trimkam t. R75/5

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Trimkam t. R75/5

Inläggav materik » 2011-04-26/18:24

Finns det ngn därute som har erfarenhet(eller vet nån) av trimkammar till R 75. Har nämligen satt ihop en R75-motor
med en trimkam som jag inte har några data om. Tilläggas bör att eländet inte vill starta men jag tycker det borde funka.......
Motorn är upptagen till 1000 cc och jag gissar att kammen kan ha kommit från Grahns en gång i tiden.
Gissar även att motorn sattes ihop nån gång tidigt 1980-tal.
Har som sagt redan satt ihop motorn men kan inte påminna mig att det fanns ngn märkning på kammen ifråga.
Hemskt tacksam om nån vet nåt som kan hjälpa mig vidare. Väldigt nyfiken på hur motorn kommer att gå. Sitter Dellorto-fuggar på den, tror det var 38:or.

Vänligen
Matz Eriksson
materik
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-04-26/17:57

Re: Trimkam t. R75/5

Inläggav Albert » 2011-05-12/22:19

Du får nog räkna med att det där med R75/5 får tas med en nypa salt...

Åke Jonsson Motorrenovering(?) AB i Motala är en god gissning till vem som kan finnas i bakrunden till en trimmad R75/5, då han var under många år en av sveriges mer/mest kände motor-trimmare.

När en motor in vill starta så hjälper det att få reda på vad som gjorts...
- var står tändningen?
- du har väl gnista?
- förgasare... det kommer väl fram bensin?
- vilket komp har motorn (1000cc bör ha över 10kg, hellst bort åt 11kg)
- vilket bränsle används?
- vilka tändstift?
- vilket gnistgap?
- vilket tändsystem?
mm

Tycker det verkar som om "trimkammar" renderar i klagomål, med undantag för den "nya" assymetriska från tyskland (åf: israel-motoren, HPN, Wüdo, Wunderlich, m.fl.)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst