Gunnar Elmgren skrev:Det är helt klart så, att generatorn inte är frisk.
Du har bytt generatorkol och diodbrygga, alltså kan vi troligen utesluta dessa.
Kvarstår laddningsregulator, rotor (troligast släpringarna, där kolen ligger an), fältlindningar och såklart alla anslutningar.
Fenomenet att laddningslampan lyser vid högre vartval gör, att det finns skäl att misstänka kollektorn.
Någon lödning kan ha släppt, eller så är släpringarna helt utslitna eller orunda.
I andra hand skulle jag leta efter jordfel (jordförbindning mellan generator och motorblock, samt mellan motorblock och ram), samt efter oxiderade anslutningar till laddningsregulator och laddningslampa.
Själva regulatorn kan också vara boven.
Här finns lite bra läsning.
Albert skrev: Jag var ju självironisk (teflon = fastnar inte) //startmotorn. //Opel Kadett, //
Marie skrev:Schuberth har väl hur chicka hattar som helst, även i ännu större storlekar?
Mimmi skrev:Hej!
Nu skall vi inte förstöra denna tråden med diskussionen om min huvudstorlek, så om den skall fortsätta gör vi det i en annan OT-tråd! Tycker jag i alla fall...
Mimmi skrev:Hej Albert!
Du minns både rätt och fel.
Det är Opel Kadett, men den modellen fanns inte på femtiotalet. (det fanns en Kadett på trettiotalet). Kadett A tillverkades 1962-65 och hade som alla Opel på den tiden en 6V likströmsmaskin (exempelvis fick Rekord inte 12Vsystem förrän 1966, tillsammans med den nya motortypen). Därefter kom Kadett B, 1965-73 som har den generator Du är ute efter; 12V växelströmsmaskin.
tibbe skrev: //// Recorden hade faktiskt 12V växelströms generatorer redan -63 på Record 6'an
Kul med livsfarlig bil, hade 2 st.
/Tibbe
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst