Problem med laddning / batteri på en R90S

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav tobbe_r90s » 2011-05-09/09:55

Hej!
har en R90s från 74 där allt inte verkar stå rätt till med elen.
Det började i höstas med att hojen dog och inte ens gick att kicka igång (för lite spänning till det brytarlösa systemet kanske?).
Åtgärd 1: nytt batteri men laddlampan fortsatte blinka och ibland lysa med med fast sken. Oftare vid högre varvtal än låga.
Åtgärd 2: bytte generatorkol och diodbrygga (efter en del goda tips)
- Sedan blev det vinter och allt fick bero
Nu när jag ska börja köra på våren så lyser laddlampan ibland vid högre varvtal.
Åtgärd 3: fick idag hjälp på macken hemma att mäta spänningen på batteriet vid gång och det gav 11.8 volt. Alltså verkar inte laddningen inte fungera OK. De är inga mc-experter på macken men tydligen ska det ge en högre spänning än batteriets 12 volt om det laddas.

Så nu är min fråga till alla kloka och hjälpsamma bumse-skallar därute: vad ska jag kolla härnäst?
På macken skulle de vilja mäta vid generatorn vid gång för att se om den funkar, samt kolla plus-förbindelsen generator -> startmotor -> vidare (men det är utifrån deras kunskaper om bil-el...)

Tacksam för all hjälp med detta!
tobbe_r90s
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-05-19/08:10

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-09/11:11

Det är helt klart så, att generatorn inte är frisk.
Du har bytt generatorkol och diodbrygga, alltså kan vi troligen utesluta dessa.
Kvarstår laddningsregulator, rotor (troligast släpringarna, där kolen ligger an), fältlindningar och såklart alla anslutningar.
Fenomenet att laddningslampan lyser vid högre vartval gör, att det finns skäl att misstänka kollektorn.
Någon lödning kan ha släppt, eller så är släpringarna helt utslitna eller orunda.
I andra hand skulle jag leta efter jordfel (jordförbindning mellan generator och motorblock, samt mellan motorblock och ram), samt efter oxiderade anslutningar till laddningsregulator och laddningslampa.
Själva regulatorn kan också vara boven.
Här finns lite bra läsning.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav tobbe_r90s » 2011-05-09/12:19

Gunnar Elmgren skrev:Det är helt klart så, att generatorn inte är frisk.
Du har bytt generatorkol och diodbrygga, alltså kan vi troligen utesluta dessa.
Kvarstår laddningsregulator, rotor (troligast släpringarna, där kolen ligger an), fältlindningar och såklart alla anslutningar.
Fenomenet att laddningslampan lyser vid högre vartval gör, att det finns skäl att misstänka kollektorn.
Någon lödning kan ha släppt, eller så är släpringarna helt utslitna eller orunda.
I andra hand skulle jag leta efter jordfel (jordförbindning mellan generator och motorblock, samt mellan motorblock och ram), samt efter oxiderade anslutningar till laddningsregulator och laddningslampa.
Själva regulatorn kan också vara boven.
Här finns lite bra läsning.


Tack för bra tips. Kollar vidare!
Fråga: var sitter regulatorn?
tobbe_r90s
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-05-19/08:10

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Albert » 2011-05-12/22:31

Det sitter väl dessutom en klenare generator i den gamla R90'n ?
Du kan gott byta den till en modernare 280W's (20A).

Bil-mekarna har helt rätt. Det sitter en vanlig "bil" generator på bumsen. Minns jag rätt är det samma som på Opel Kadett från 50-talet.

Din generator skall lämna 13.7V +/- 0.5 vid 3000rpm.
För att ladda batteriet krävs i princip 14.2-14.4V... Detta lilla problem löser du med likriktardiod ex., 1N4004 (billigaste) mellan de två blå kablarna som går in i laddningsreläet och laddningsreläet. Dioden höjer spänningen med ca 0.6V och ger bättre laddning vid lägre varvtal.

Kända fel:
- kol
- lindning (rotor och/eller stator)
- diodbygga/dioder
- laddningsrelä (på ramen på höger sida under tanken).
- dålig jord / oxid i anslutningar

Det skall vara ca 70V mellan faserna, om jag minns rätt från när jag mätte dem. Lämnar generatorn det så är felet efter generatorn. Min gissning är att det är det gamla mekaniska laddningsreläet som tagit pension, snarare än något annat, med reservation att någon kan kommit på den ljusa iden att ta dän generatorkåpan med battriet anslutet... har det gjorts på det sättet så är diodbryggan "historia"... ny diodbrygga köpes med fördel från USA (bättre och billigare än de europeiskt säger jänkarna).
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Mimmi » 2011-05-12/23:23

Hej Albert!

Du minns både rätt och fel. ;)
Det är Opel Kadett, men den modellen fanns inte på femtiotalet. (det fanns en Kadett på trettiotalet). Kadett A tillverkades 1962-65 och hade som alla Opel på den tiden en 6V likströmsmaskin (exempelvis fick Rekord inte 12Vsystem förrän 1966, tillsammans med den nya motortypen). Därefter kom Kadett B, 1965-73 som har den generator Du är ute efter; 12V växelströmsmaskin.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Albert » 2011-05-12/23:31

Äsch! Tefonchip installerat i minnesbanken :D
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Mimmi » 2011-05-12/23:43

Hej Albert!

Jag kan inte hjälpa det, men av någon outgrundlig anledning så kan jag en massa konstiga saker, exempelvis när en viss modell fick orange blinkersglas, eller skivbromsar, eller ny instrumentpanel
om diverse bilar långt in på sjuttio- åttiotalet. Där någon gång blev det väl för många modeller att hålla reda på. Därefter är mitt kunnande begränsat till vissa fabrikat.


Så nog är det sant att hjärnan har en otrolig förmåga att magasinera olika saker, utan att det tar plats för annat.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Albert » 2011-05-13/07:46

Jag var ju självironisk (teflon = fastnar inte) ;)
Om mitt minne inte helt sviker mig så var det Harry Johnasson, "Glas-Harry", i Nybydal, Eskilstuna som berättade detta med Opel Kadett för mig när jag köpte reservdelar av honom 1992. Se'n dök det upp en kommentar i Bumsen (den ursprungliga) gällande startmotorn. Vill minnas att detta var 1993. Senaste omnämnadet var i USA för ett eller två år sedan i en av Yahoo-grupperna. Kommentarerna löd bara Opel Kadett, 50 eller 60 talare...
ja, jag borde kollat uppgiften :D
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Marie » 2011-05-13/11:54

Kanske finns skäl att Mimmi drar strl 60 eller var det rent av 61 i hjälm? ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-05-13/12:12

Har nog inget samband, jag har 62 men känner mig dum som ett spån jämfört med Mimmi.
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Albert » 2011-05-13/12:17

Det viktiga, vilket är viktigt, är att Mimmi visste -vilken- Kadett modell det rör sig om :)

Att jag inte ifrågasatte uppgiften "50-talet"... var slarvigt av mig... Vi hade ju Opel Kadett i släkten i slutet av 60-talet/början av 70-talet... och mitt minne från den tiden säger också att modellen "Kadett" återkom på 60-talet efter dryga 20-års uppehåll, vilket också nämndes i den franska TV-serien om den franska industriutveckligen som gick på SVT förra året... här av den självironiska kommentaren om teflon-chip i minnesbanken ;) :D

Storleken på hjälmen har nog mindre inverkan på minneskapaciteten... ;)
Världen minsta hjärna tillhörde visst en ryska, som om jag minns rätt dessutom var mattematiker/fysiker coh klassades som super-intelligent, medans världens största hjärna tillhörde en man som också var ryss (om jag minns rätt) men idiot.
Vilka hjälmstorlekar dessa drog förtäljer dock inte Gunnies Book of Records var jag hittade de uppgifterna på 80-talet.

Detta är dock -långt- vidsidan av frågeställningen om laddning på R90S'n.
Alternativ till BMW generator är ju:
- Omega alternator
- EnduraLast alternator
http://bmwmotorcycletech.info/AftrMrktAlt.htm

Mycket pengar och förhållandevis låg effekt 400W, så jag föredrar detta vilket f.n. är 980W:
http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/bilgen.html
http://www.webstruktur.com/svea/board/a ... ilgen.html
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Mimmi » 2011-05-13/12:26

Albert skrev: Jag var ju självironisk (teflon = fastnar inte) //startmotorn. //Opel Kadett, //



Hej!
Teflonhjärna, hmmm, det tror jag definitivt inte stämmer på Dig, Albert!
Men startmotorn skall visst vara Opel Kadett det också, det har Du rätt i. Vissa Guzzi lär även ha Kadett startmotor, jag talar då om diverse sjuttiotalsguzzi.

Beträffande min huvudstorlek, så är det inget jag tycker är kul. Det är så förtvivlat svårt att finna eleganta och chica hattar och huvudbonader i min storlek. Och modister är det väldigt ont om numera...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Marie » 2011-05-13/13:04

Schuberth har väl hur chicka hattar som helst, även i ännu större storlekar? ;)

Jag har ju minst en storlek mindre, men det är mångdubbelt värre än så.....
Jag är ju dessutom tjockskallig...... :oops:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Kovlingen » 2011-05-13/13:27

Marie skrev:Schuberth har väl hur chicka hattar som helst, även i ännu större storlekar? ;)

Ursäkta OT:n men här har jag en bild på Schuberths nyaste modell :=)
Schuberth.JPG
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Mimmi » 2011-05-13/13:41

Hej!

Nu skall vi inte förstöra denna tråden med diskussionen om min huvudstorlek, så om den skall fortsätta gör vi det i en annan OT-tråd! Tycker jag i alla fall...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Albert » 2011-05-13/16:12

980 vid 70A och 14V... jag har ju aldrig 14V... 14.6-14.8V brukar jag använda beroende på årstid... dvs >1000W.

Har du hittat felet på R90S's strömproduceringsanläggning?

Här är planerna till min sommar bumse - och elverk (...värks) planer:
90A 14V dvs 1260W - den längst till höger skall på min R100RT - går precis in under kåpan och handsfacket:
Bilagor
elvärk.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Kovlingen » 2011-05-13/16:22

Mimmi skrev:Hej!
Nu skall vi inte förstöra denna tråden med diskussionen om min huvudstorlek, så om den skall fortsätta gör vi det i en annan OT-tråd! Tycker jag i alla fall...

Undrar vem som startade ? HA HA ( Har jag förstört nått nu ? ) :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2011-05-25/21:33

Mimmi skrev:Hej Albert!

Du minns både rätt och fel. ;)
Det är Opel Kadett, men den modellen fanns inte på femtiotalet. (det fanns en Kadett på trettiotalet). Kadett A tillverkades 1962-65 och hade som alla Opel på den tiden en 6V likströmsmaskin (exempelvis fick Rekord inte 12Vsystem förrän 1966, tillsammans med den nya motortypen). Därefter kom Kadett B, 1965-73 som har den generator Du är ute efter; 12V växelströmsmaskin.


Till kategorin kuriosa:
Tja Mimmi, Recorden hade faktiskt 12V växelströms generatorer redan -63 på Record 6'an ;)

Kul med livsfarlig bil, hade 2 st.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Mimmi » 2011-05-25/23:08

tibbe skrev: //// Recorden hade faktiskt 12V växelströms generatorer redan -63 på Record 6'an ;)

Kul med livsfarlig bil, hade 2 st.

/Tibbe



Hej Tibbe!

Rekord 6 glömde jag i hastigheten alldeles bort. De var synnerligen ovanliga, så att Du har haft två st måste nog anses ganska remarkabelt! Var det 4dörrars L, eller Coupé Du hade?

Men jag har faktiskt ett starkt minne av just Rekord 6 Coupé. Det är länge sedan nu, 1964 närmare bestämt. Oj vad tiden går, det är ju 47 år sedan... :shock:

Då hade vi en granne här på "kôllen" som köpte en ny sådan. Den var vit med röd inredning, och han var med rätta stolt över sin fina bil.
Bilparken här i närmaste omgivningen var annars ganska medioker på den tiden. Pappa hade en Zephyr Six, en annan granne hade en BMW 501/6 men annars var det bara några Volvo PV, en Rekord -57, en Kapitän -59, en VW Typ 1 samt en Willys CJ3 och en Ford T som fanns här i närheten. Men det fanns inte så många hus här då...

I vart fall så minns jag nu, när Du väckt mitt minne, att det var 12V system på den bilen, men att det var växelströmsmaskin minns jag inte att han påpekade. Att det var 12V minns jag speciellt av den anledningen att han flyttat sin gamla 6V bilradio och kompressorhorn till den nya bilen. Spänningen tog han ut genom att han på mitten av batteriet borrat i en skruv i en polskena och på så vis tog ut 6V+.
Dessutom minns jag att den till skillnad från vanliga Rekorder hade 14" hjul med gördeldäck som man kallade radialdäck på den tiden. Dessutom hade den väl skivbromsar fram.
Ett annat minne jag har av den är att kylaren satt sidoförskjuten, detta eftersom Kapitänsexan var så lång att kylet inte kom plats rakt framför motorn som det var i de vanliga fyrorna.

Jag fick en gång åka med på en tur i den, och jag minns hur fint motorn lät, och att den kändes snabb, mycket vassare och snabbare än Pappas Zephyr. Men Opels raksexor har alltid haft en mycket fin gång, mera kultiverad än de raka sexorna i Zephyr, och för den delen även i Zodiac. För just en Zodiac köpte Pappa som efterträdare till den omnämnda Zephyren. Men prestandan i Zodiacen var efter dåtida mått mycket bra.
Oj, här kommer jag på mig med att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om mina bilminnen, men det får anstå till en annan gång, till vintern när jag känner mig på det humöret kanske.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav CG Arvidsson » 2011-05-28/19:42

I natt kom jag hem med min gamle Stig igen. Han är i ett bedrövligt skick, men jag kunde bara inte låta han gå hädan.
Nya vätskor har han fått, man kunde tro att det var en diesel med tanke på spilloljefärgen. Förgasarrengöring och synkning så smög jag ut på en olovlig fyramilatur. Han kändes precis som när han var hos mig 1975, fattar bara inte man kunde åka med så dåliga bromsar. I ungdomen prioriterades nog gashandtaget mer. Nu är jag inte säker på om laddningen är OK. När jag startar upp så släcks laddningslampan direkt vid gaspådrag. Men när jag sedan mäter spänningen på batteriet, som är nytt, så visar den ingen eller liten höjning vid gaspådrag. Den går i alla fall inte över 13 volt. Hoppas någon kan ge mig lite tips. Ska nog köra lite med honom innan renoveringen tar vid.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav Albert » 2011-06-13/19:24

Så ska den inte bete sig...

- trasig lindning
- trasig rotor
- trasig diodplatta
Nått av de tre är väl mest troligt av din beskrivning...
Tycker inte det tyder på laddningsreläet såsom du beskriver det, men kan ju i alla fall vara det...

Absolut vanligaste skälet när jag hört om denna sorts laddningsproblem har varit rotorn - lindningen på dem hade pajat.

Felsökningsschemat i Clymer är riktigt bra.

Mät mellan de tre faserna på generatorn. Har för mig de ska ha ca 70V - huvudsaken är att de är lika många oavsett mellan vilka faser du mäter. Om du har ström mellan alla faser = lindningar ok.

Om laddningsreläet och lindningarna är hela, då återstår endast diod-plattan...

Diodplattan har jag inte lärt mig mäta - inte haft skäl. Bytte leksaken till ett riktigt kraftverk, Bosch 55A. Sitter nu en Bosch 70A istället pga av renoveringbehov av 55:an efter ca 15 000mil.

Bild på hur man kontrollerar lindningarna på Suzuki GS850GN enligt original verkstadshandbok - man gör på samma sätt med bumse-generatorn:
gs850gn-b.jpg


Bild på samma sak från BMW's original verkstadshandbok:
Mäta generator 55%.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Problem med laddning / batteri på en R90S

Inläggav tobbe_r90s » 2011-07-11/14:23

Hej alla hjälpsamma!

Ledsen att jag inte svarat i tråden på ett tag, men nu är i alla fall problemet löst: det var rotorn som var trasig. Utbytt och nu laddar den som den ska.

Tack än en gång till alla som engagerat sig!
tobbe_r90s
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-05-19/08:10


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst