Tips till nybörjare om R25

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tips till nybörjare om R25

Inläggav popetoteror » 2011-06-11/22:25

Jag funderar på att köpa en äldre encylindrig BMW, jag är förtjust i utseendet på modellerna med plungerfjärdring. Jag funderar främst på R25/3, även R35:ans utseende tilltalar mig, att behöva växla med handen gör dock att den modellen går bort.

Jag är ytterst tacksam över tips, råd, förbättringspotential, svagheter m m som R25/3 har från forumets duktiga och erfarna medlemmar.

Tack på förhand

Peter
popetoteror
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-15/18:09

Re: Tips till nybörjare om R25

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-06-11/22:57

Har ingen erfarenhet av R25, men jag äger en R26 -59 som till stora delar är samma hoj.
Det som skiljer är i huvudsak förgasare, kompressionsförhållande och det faktum att R26 har en bottenlänksgaffel ("Earles-gaffel") medan R25 har en enkel teleskopgaffel.

Jag upplever att största svagheten på modellen är elsystemet - 6V är väl inte så konstigt på en 50-talskonstruktion, men generatorn är väldigt klen och laddar dessutom inte nämnvärt förrän det är ordentligt varv på motorn. Att köra med halvljuset på innebär stor risk att dra ur batteriet.....
Tändsystemet är inte heller nån höjdare, men här finns det bot - helelektroniska tändsystem med "plug-and-play"-montering finns från åtminstone ett par tillverkare, och ett sådant gör hojen mer lättstartad och oftast går den lite bättre också. Syns inget på utsidan, så är man inte original-fanatiker är det ett rejält lyft jämfört med originalet som kräver justering var 100:e mil eller så......

En annan svaghet är, att motorns smörjsystem saknar oljefilter. Det finns en enkel sil och en s.k. "slungbricka" på vevaxeln, som ska se till att de tyngsta slitagepartiklarna hamnar på oljetrågets botten.
Kontentan är, att motorn måste köras på Singlegrade-olja ("rak" olja) SAE30 eller SAE40, utan tillsats av detergenter. Oljebytesintervallet är svindlande 150 mil...... Svårt att göra något åt utan genomgripande ombyggnad av motorn, det är bara att leva med.

En till svag punkt är tändningslåset (det har R25/R26 gemensamt med i princip alla 50-60-tals BMW-hojar) som har en förmåga att glappa och kärva. Kan ge ytterst skumma fel, t ex ökade toppfarten på min R26 från 90 till 115 km/h om jag höll ner tändningsnyckeln med ett finger...... Nya, förbättrade tändningslås finna att köpa, vilket jag gjort och på så vis fått en toppfart av svindlande 120 km/h mätarfart.
(Tändningslåset gav dålig kontakt när motorns vibrationer fick det i självsvängning, och strömmen till tändningen bröts nästan när kontaktblecken vibrerade.)

Delar finns det att få tag på, det mesta till riktigt hyfsade priser. Två bra leverantörer är http://www.motorrad-stemler.com och http://www.ulismotorradladen.de/.

Om Du vill ha en körbar hoj till lägsta möjliga kostnad, köp en färdigrenoverad - pengarna för en renovering går aldrig att få igen, och det går att få en bra R25/R26 för kanske 30-40.000 SEK.
Vill Du ha "vinterpyssel" och värdesätter att själv få bygga upp Din ögonsten, köp en komplett men billig maskin - det är lika dyrt och arbetskrävande att renovera en hoj i "bruksskick" som en som är i sämre skick.

Är Du ute efter en hoj att köra med, skulle jag nog förorda R26 eller R27 framför R25 - vägegenskaper och komfort är markant bättre än på R25, och även bromsarna är snäppet bättre (fast ändå ljusår från dagens superbromsar). Utseendet är så lika att bara en kännare ser skillnaden.

En sak man kanske inte tänker på är, att de här hojarna är väldigt små. Min R26 väger runt 150 kg, och är löljigt liten jämfört med mina modernare maskiner. För en storvuxen person är sittställningen ganska trång! (Jag är 1,80 lång, och känner mig som jag satt på en halvstor moped....)

Lycka till med Dina funderingar, hoppas Du hittar "drömhojen"!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips till nybörjare om R25

Inläggav popetoteror » 2011-06-12/21:51

Gunnar Elmgren skrev:Jag upplever att största svagheten på modellen är elsystemet - 6V är väl inte så konstigt på en 50-talskonstruktion, men generatorn är väldigt klen och laddar dessutom inte nämnvärt förrän det är ordentligt varv på motorn. Att köra med halvljuset på innebär stor risk att dra ur batteriet.....
Tändsystemet är inte heller nån höjdare, men här finns det bot - helelektroniska tändsystem med "plug-and-play"-montering finns från åtminstone ett par tillverkare, och ett sådant gör hojen mer lättstartad och oftast går den lite bättre också. Syns inget på utsidan, så är man inte original-fanatiker är det ett rejält lyft jämfört med originalet som kräver justering var 100:e mil eller så......


Tack så mycket Gunnar för ditt utförliga svar och dina tips och råd, det uppskattas mycket!

När det gäller elsystemet har jag förstått att det finns färdiga kit att konvertera till 12v
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/7083/7083main.htm
Finns det också färdiga kit till tändsystemet?

R27 är säkerligen en bättre MC, om inte annat för att den har 50% fler hästkrafter ;-)
Jag gillar dock utseendet med teleskopfjädringen fram och plunger bak

Hälsningar

Peter
popetoteror
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-15/18:09


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst