Ett sökande efter en förklaring

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ett sökande efter en förklaring

Inläggav seasword » 2011-06-24/08:37

Det kan ju vara fruktlöst och enerverande att söka efter en förklaring på något som kanske enbart är slumpen, men människan är ju nu sådant beskaffad att hon gärna vill se mönster i kaos. Om någon har någon idé är den mycket välkommen.
Just ny bryr jag min hjärna över hur min R100 -82 startar. På morgonen, när jag rullat ut den ur garaget, startar den bums med halv choke. Jag kör till jobbet (ca 2 mil) och parkerar den utomhus. När jag ska hem så kräver den oftast 3-4 försök med paus emellan för att starta. Vad gör skillnaden?
Jag tycker inte inne/ute borde spela någon större roll så här års. En skillnad på morgonen är att jag slår på kranarna, tar ned den från centralstödet, rullar ut den och drar upp den på centralstödet igen. Vid hemresa är det bara på med kranarna och startförsök. Jag provade igår med att "ruska om" den kära bumsen lite innan jag startade, och jag inbillar mig att det gick lättare att starta.
En annan skillnad är att på hemvägen åker jag genom Kungälv på slutet i sakta mak i ca 5 minuter. Kanske svalnar den lite mer innan jag stannar? Till jobbet är det full fart tills jag är framme. Min kinesboxer kokar i princip alltid förgasarna torra om jag stannar den rejält varm, men jag har aldrig upplevt det på en BMW tidigare.

Tar som sagt gärna emot förslag!

/Seasword
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: Ett sökande efter en förklaring

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-06-24/10:30

På Din beskrivning låter det som den största skillnaden är, att kranarna är öppna längre tid innan start när Du starar den hemmavid. Kan ju vara så, att det helt enkelt tar en liten stund för bensinen att fylla flottörhusen - särskilt om de är halvtomma pga att motorn (och kranarna) stängts av när maskinen varit rejält varm.
Kan det möjligen vara så, att Du också väntar en stund med att stänga kranarna när Du parkerar hemma?
Kanhända det helt enkelt är lite igensatt någonstans i bränsleledningen, så att "soppan" rinner ganska sakta?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ett sökande efter en förklaring

Inläggav seasword » 2011-06-24/12:28

Låter rimligt med lite skruttigt flöde! Jag ska kolla flödet nästa gång det börjar dra torrt i tanken. Det sitter i ryggmärgen att dra av kranarna, så jag tror inte det är någon större tidsskillnad mellan stoppen hemma och på jobbet.
/Seasword
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: Ett sökande efter en förklaring

Inläggav Mimmi » 2011-06-24/15:03

Hej!

Det där med bränsleflödet på de med dubbla kranar försedda äldre BMW har diskutersts här för flera år sedan. det tycks vara olika med den saken. Den senaste R100 2V jag hade gick som en påse nötter med enbart den ena kranen öppen.
Egentligen skall man kunna köra på en kran eftersom det finns en förbindelseledning mellan slangarna, men på den räckte det inte flödet till ändå. Observeras bör att jag noga kontrollerat slangarna och kranarna för eventuella blockeringar, och de befanns vara helt felfria.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Ett sökande efter en förklaring

Inläggav Albert » 2011-06-26/00:45

Vilken söt sak du har ;)
Den retas ju med dig! :D

Har givetvis varit med om liknande på mina bumsar. Felen har i mina fall varit:
- fel flottörnivå(-er)
- gegga i förgasarna (nivån innan fördelaren blockeras)
- tjyvluft i förgasaren
- spruckna insugsgumming
- lös stos (ringen för gummina ovan)
- fel tändläge
- dåliga tändstift
- fel tändstift
- skadade/trasiga tändhattar
- dåliga tändkablar
- skit i flottörhus
...det finns alltså att välja på...

Du nämnde inte om det är torrt där mopeden står under natten och om det är fukt/regn där den står under dagen... F.ö. är det blåsigt/dragit på parkeringen utomhus?
Det jag fikar efter är kondens och de problem som den ger upphov till ss att gnistan sticker bredvid tändstift, vatten i förgasare, osv.

Det -vanligaste- skälet som jag funnit är:
- flottör fel.
Om du inte bytt dem, så är det mest största sannolikhet där du finner orsaken, för jag utgår ifrån att du redan tittat i flottörhusen och konstaterat att de är helt rena (bortsett från helt klare bensin).

Bara för att vara värre, så har jag haft precis motsatsen också; att moppen vill helt enkelt inte starta hemma, men efter ha stått en dag utomhus efter 2-3 mils resa, så hoppar den igång bara man snuddar startknappen. Jo då, -då- var flottörerna -slut-, men att komma på det tog en stunds felsökande... :D

Diffenrential diagnos:
- choken. Om papperspackningen börjat läcka, -då- beter de också sig så där... liksom om det blivit hål i förgasarmembran...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ett sökande efter en förklaring

Inläggav seasword » 2011-06-27/19:41

Jo - som jag brukar säga till mina barn: den man älskar, retar man!

Ett uttömmande svar, som alltid, Albert. Tackar för det!

Jag totalrenoverade förgasarna förra året och bytte alla små o-ringar, packingar och membran. Flottörerna såg bra ut (då!). Men det är ju ganska lätt kontrollerat. På jobbet står den utomhus - i Göteborg. Fukt? Det kan väl aldrig vara möjligt???

/Seasword
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: Ett sökande efter en förklaring

Inläggav rogerfolhammar » 2011-06-28/07:08

Den billigaste MC-reparation jag någonsin gjort var på min första hoj. En Kawa LTD 750 Twin.
Den var trög att starta kall och nästan omöjlig varm..... när tanken var mindre än halvfull.

Det var så jäkla enkelt att bensinslanen var lite för lång så den låg i en liggande S-form. Gissa om det blev en luftbubbla i slangen? Med full tank orkade soppan rinna igenom men inte när trycket minskade p g a mindre bensin i tanken.

Jag kapade bort några cm plastslang och sedan startade den direkt......

Törs jag säga att jag fick hojen billigt p g a startproblem??
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Ett sökande efter en förklaring

Inläggav Albert » 2011-06-28/07:18

Visst ja! Glömt en sak som kan trassla, ja på tal om besinslang som dragit på fel sätt (varit med om det på en japansk 600, splitter ny, 1dm för lång -fel- slang; när det blev varmt nog "kollapsade" slangen, å då kom det inte fram bensin i den... tog mig ca 2 timmar att övertyga ägaren om att kapa slangen... när jag väl fick kapa slangen startade mopeden på en gång).
Jo, detta med utjämningsslangen tvärsöver växellådan. Tyckte den var fullständigt onödig så jag tog bort den vid en service... -dum- åtgärd... då betedde sig R80n som Seaswords moppe, fast än värre. Återmonterade en utjämningsslang - å problemen lösta.
Provade med att låta slangen ligga uppepå startmotorkåpan eftersom de tunna BMW slangarna är sämre kvallité på än bensinslangar för blyfri soppa vilka helt enkelt är för tjocka o får inte plats mellan luftburk-motor-växellåda. Bortsett från platsbristen, så tyckte jag inte om att ha en slang där plus att det är på tok för trångt mellan förgasare och motorblock som det är.
Slutsats:
- utjämningsslangen behövs tydligen på min R80...
Bilagor
100_1862 croppad 2.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst