Det kan ju vara fruktlöst och enerverande att söka efter en förklaring på något som kanske enbart är slumpen, men människan är ju nu sådant beskaffad att hon gärna vill se mönster i kaos. Om någon har någon idé är den mycket välkommen.
Just ny bryr jag min hjärna över hur min R100 -82 startar. På morgonen, när jag rullat ut den ur garaget, startar den bums med halv choke. Jag kör till jobbet (ca 2 mil) och parkerar den utomhus. När jag ska hem så kräver den oftast 3-4 försök med paus emellan för att starta. Vad gör skillnaden?
Jag tycker inte inne/ute borde spela någon större roll så här års. En skillnad på morgonen är att jag slår på kranarna, tar ned den från centralstödet, rullar ut den och drar upp den på centralstödet igen. Vid hemresa är det bara på med kranarna och startförsök. Jag provade igår med att "ruska om" den kära bumsen lite innan jag startade, och jag inbillar mig att det gick lättare att starta.
En annan skillnad är att på hemvägen åker jag genom Kungälv på slutet i sakta mak i ca 5 minuter. Kanske svalnar den lite mer innan jag stannar? Till jobbet är det full fart tills jag är framme. Min kinesboxer kokar i princip alltid förgasarna torra om jag stannar den rejält varm, men jag har aldrig upplevt det på en BMW tidigare.
Tar som sagt gärna emot förslag!
/Seasword