Svinglager

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Svinglager

Inläggav CG Arvidsson » 2011-09-20/17:38

Kan någon ge tips på hur man får ur lagerbanorna i min 90S-sving. Ska byta dom innan blästring och pulverlack.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Svinglager

Inläggav Smurfen » 2011-09-20/22:43

Det finns speciella ut/av-dragare för det ändamålet men kanske är lite dyrbart och/eller besvärligt att få tag i med kort varsel på din hemort. Det finns väl risk att du inte behöver göra om det :) . Låna av nån?
Problemet är att det är väldigt lite plats bakom lagerbanan och av den anledningen behöver man de här specialarna.

Här är lite bilder på BMW:s originalverktyg för att plocka ut hjullagerbanorna (de 2 första bilderna) men principen är detsamma. På din hoj är det dessutom samma lager i svingen som till hjulen.
3:e bilden är på en universal-av/utdragare av bra kvalite (Kukko), den måste man sätta en förlängare på så att den fungerar som en draghammare.
4:e bilden visar en draghammare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag höll själv på med min R100RT ifjol sommar och var beredd att köpa de verktyg som behövdes men var lite tidsbegränsad och det var beställnings/leveranstid. Jag fick göra en annan specialare.

Bild

Jag svetsade fast en bult i lagerbanan och sen kunde jag rycka ut den med fingrarna. Kanske lite tur. Jag hade i alla fall förberett med mothåll så man kunde dra ut den med en mutter. Kolla länken, det är lite stora bilder.

http://smurfen.smugmug.com/Other/Rear-wheel-fork-Sving/19126586_FdV62h

Monteringen var busenkel med lagerbanorna i frysen i tre-fyra timmar och sen värmde jag försiktigt med en värmepistol på själva svingen.

Ett alternativ är att kapa av lagerbanorna med en dremel.

Har du övervägt att låta lagerbanorna sitta kvar under blästringen? Det beror på vem som blästrar och lackar och vilken metod du kan välja för att ta ut banorna. Man får inte blästra på lagerläget men vill heller inte ha nån "skit" på de nya lagerbanorna.

Här på forumet finns många fler som har kunskaper om det här och kanske har nåra bättre/enklare tips.

Du får gärna PM:a eller maila mig om du vill.
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Svinglager

Inläggav Albert » 2011-09-23/20:18

Låt de gamla lagerbanorna sitta kvar under blästring och lackning - skyddar sätena!

Jap - rätt avdragare är ett måste på /6 ramen!
Det är ett rent H att dra ur lagren ur /6 svingen jmf med /7.

Ska du återmontera de gamla lagren?... tänkte väl det!
Svetsa i lagerbana => sväller => krymper => Claes Ohlssons lager-urdragare klarar sedan att dra ur lagren :)
Eller som ovan - fästa en bult i lagerbana.

Synd att jag inte plåtade när jag gjorde det här jobbet åt en bekant kring 2000 (ca 10 år sedan).
På vänstra sidan (av svingen) skall det sitta en plåt under lagret - den ska du vara rädd om! Räkna dock med att den går sönder, och att du måste skaffa en ny; det är nästan omöjligt att komma åt att dra ut lagret utan att skada plåten :(
På höger sida sitter det inte någon plåt => lätt som en plätt att komma åt att dra ur det lagret.

Börja med höger sida = skaffa erfarenhet och vana. Vänster sida är -så- mycket knepigare!

Montering av de nya lagren - standard:
- lagren i frysen över natten (-18'C eller lägre)
- värmepistolen; hetta upp svingen/lagersäten till 100-130'C eller nått sånt (står säkert 80'C i böckerna).
- använd gammal lagerbana som "drivdorn"
- smörj lagersäte och lager med Omega 99 eller Omega 77 vid montering
=> "trillar" i :)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst