Projekt R100 -81

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-08-05/21:23

En dag visade någon upp en bild på en renoverad och modifierad BMW och då tändes där liksom ett ljus i ögonen på tre män i sina bästa år. Brooklyn Snöskoter- och Eternitklubb (vår lilla lekförening) hade fått blodad tand. Anders (sedan gammalt MC-åkare bla med ett förflutet inom uthyrning av BMW-hojar) utövade uppenbarligen ett dåligt inflytande över oss andra två. Jag själv har som telning sedan mitten av sjuttiotalet haft ett gott öga till bumsarna och Göran låste fokus helt. Blocket scannades och Göran slog till på en R100 -81, till salu i Boden och försedd med en helkåpa av vidrigaste slag.

Hämtning under jubel och beställning av besiktningstid på tisdag (imorgon). Vi åtgärdade de fel vi hittade och ser fram emot antingen ett blankt protokoll eller en arbetsorder. Lånade signalhornet från bilen, tex. Andra lösningar talar vi tyst om så länge. Målet är att få den godkänd, sedan river vi den.

Vårt förra projekt var totalrenoveringen av en Rajd snöskoter från 1974 http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=10135 och vi ser fram emot att lära oss om BMW-s legendariska konstruktion under projektets gång.

ImageUploadedByTapatalk1375734184.507963.jpg

ImageUploadedByTapatalk1375734196.833993.jpg


Återkommer inom kort!
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav toien » 2013-08-05/21:29

Fan vad fränt! Lägg gärna ut inlägg eftersom jobbet fortskrider alt ge oss en länk. Kåpan var mycket riktigt rejält ful, måste jag hålla med om.
Tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-08-05/21:53

Det kommer i denna tråd, jag hittade ingen avdelning för projekt. :)

Kåpan är inte bara ful, den satt knappt fast och omgärdar en...(paus för en kväljning)...fyrkantig strålkastare. Inte ens det kunde emellertid hindra Göran från att slå till.

Bromshandtag från en moped, tändningslås monterat på bockad plåtbit och större delen av elsystemet ihopmeckat av klass 7A på FA teknik 1986 krönte uppenbarelsen. Å andra sidan var det nästan nya däck, renoverad koppling och kardan och medföljande verkstadshandbok samt den mycket läsvärda instruktionsboken.


Hold on, folks...
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Håkan » 2013-08-06/05:31

Ser ut som ett fynd! ;)
Bara ni får av den vidriga kåpan. :shock:
Lycka till! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-08-06/07:54

Ett tjugotal hårdare inbromsningar gjorde att de lätta vibrationerna vid inbromsning blev ännu lättare (inga synliga sprickor i skivorna, men kanske något vinda?). Ett friläge mellan fyran och femman hittades också om man var lite för obestämd. Det kanske går att justera? Ni som är vana BMW-mekaniker får gärna komma med tips och råd (jadå, ni andra med).

Kokande vatten innanför höger ventilkåpa (i "diket" mellan kåpa och topp). Hur fasen kom det dit? Vad skulle det annars vara? Måste ha hamnat där vid tvätt, eller snarare i detta fall, regn.

Ljuddämparna tycks omsvetsade i mer uppåtriktad vinkel, dessutom rensade på större delen av sitt innehåll. Chansen/risken att dessa skall vara kvar är emellertid noll, vi siktar på överliggande avgassystem ungefär som på GS-prototypen från 1971. Bortse från resten av designen, den luktar Husqvarnaenduro och så skall den inte se ut.

ImageUploadedByTapatalk1375772020.684852.jpg
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav polymasa » 2013-08-06/10:35

Hej
Spännande projekt, håll oss gärna uppdaterade :-)

Jag har oxå gett mig in i gammelbumsarnas värld och det är rätt spännande. Jag upplever precis som du att det finns flera frilägen om man inte växlar rejält. Men är man bara bestämd så funkar det bra.

Du har PM och mail också.

Hej
Per A
Umeå
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Sv: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-08-06/13:16

Okej, en liten uppdatering innan besiktningen:

Bytte bränsleslangarna som sett sina bästa dagar. Dessutom saknades klamringar på några ställen. Inga höga tryck i detta system, men bensin vill man ha på rätt ställen, inte på fel.
uploadfromtaptalk1375791279036.jpg

Före:
uploadfromtaptalk1375791222025.jpg

Efter:
uploadfromtaptalk1375791157795.jpg


Bjuder på några ytterligare bilder:
Obs att varvräknaren har tagit semester

uploadfromtaptalk1375791132258.jpg


Kåpan och strålkastaren blir nog till salu om ca 80 minuter, om allt går väl.
uploadfromtaptalk1375791109002.jpg
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Sv: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-08-06/13:20

Vad hände? Märklig ordning på bilderna... jaja, här kommer några till.
uploadfromtaptalk1375791612453.jpg

uploadfromtaptalk1375791579517.jpg

uploadfromtaptalk1375791555569.jpg

uploadfromtaptalk1375791535520.jpg

uploadfromtaptalk1375791509993.jpg
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Sv: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-08-06/15:27

Som på halster, förstår jag. Nå, här kommer dagen i korthet.

14.30 ringer Anders och frågar om jag har en tändhatt. Bumse behagade plötsligt bara gå på ena cylindern och vid kontroll ramlade tändhatten i bitar...

uploadfromtaptalk1375799113925.jpg


Klippte av den korroderade biten och lånade en tändhatt från Anders afrikadubbel och vips gick motorn som den skulle igen. Till SBP i högsta hugg!

uploadfromtaptalk1375798975672.jpg


Hårda killar:
uploadfromtaptalk1375798933831.jpg


Tyvärr visade sig moppebromshandtaget inte vara okej, bromsljuset lyste hela tiden och det blir till att hitta ett riktigt handtag - något vi hela tiden räknat med, men friskt vågat etc. Resten godkänt och till och med beröm för den torra motorn.

uploadfromtaptalk1375798824647.jpg


Efterkontroll så fort vi fixat handtaget, sedan är det klart 2 år framåt.

Just det, vid tankning började vänster flottörhus rinna över... beror det på att flottören hänger sig om den står på sidostödet eller är det bara att beställa renoveringssatser till bägge nu på en gång?
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-08-06/15:29

Hmmm varför hamnar bilderna i bakvänd ordning? Så skrev jag ju inte inlägget. Jaja, ni fattar.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Sv: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-08-06/21:06

Vändning av ventilkåpa på vänster sida, den satt upp och ned och var inte heller åtdragen på nedre muttern. Ett lätt oljedropp fanns här.

Någon hade varit där och bonnmeckat...
uploadfromtaptalk1375819472750.jpg


Tur att det inte var pinnbulten till topplocket. Men nu fick vi dit den ändå till slut, lite gängor fanns ju kvar.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-11-17/21:19

Tapatalk har krånglat så jag har inte haft access till forumet på ett tag. Provade via webläsare och då gick det plötsligt...

Nå, äntligen är klubblokalen fixad, saxlyft installerad, mekoveraller införskaffade och kaffe levererat.

Först en sista justering på Rajden inför vinterns hårda arbete.

Bild

Sedan in med bumsen och bort med sadel, bakskärm, väskram etc. Den hemska kåpan rök samma dag som den besiktades UA.

Bild
Bild

Eftersom detta är ett totalkoncept så är även detaljerna viktiga:
Bild
Bild

Specialbeställt kaffe:
Bild

Då är vi igång i alla fall.
Vi återkommer inom kort! :D
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Izvor » 2013-11-17/21:58

Sicken Gubbdagis!

Ser fram emot eran tråd. Lægg nu ut en massa bilder och låt fantasin fløda!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Projekt R100 -81

Inläggav L Gidlöf » 2013-11-28/11:16

Nu börjar det bli gott om intressanta trådar, först Izvors och sen denna tråd.

Man inspireras men i brist på garage och ingen plats ombord så får man hålla sig till den senaste årsmodellen av BMW så att allt skruvande går på garantin :D

Följer trådarna med stor del av avundsjuka
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-11-28/17:03

Kommer mer ikväll - förhoppningsvis också med hemlig gäst i klubblokalen (vi tar in det tunga artilleriet för inspiration och rådgivning). ;)
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-11-28/22:18

Sådär, tre timmar i garaget avklarade.

Såhär inledde vi vid 19-tiden, sadel och tank bortmonterade. Nu inleder vi strippningen på allvar.
Bild

Sving, bakhjul och växellåda bort.
Bild
Bild

Sådär, det ser genast bättre ut.
Bild

Bild
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-11-28/22:23

När vi ändå håller på så är det lika bra att köra hårt:
Bild
Bild

Två av tre medlemmar begrundar progressionen medan inlånad Werkmeister (skulle förstås ha haft VIT mekoverall) inte alls håller fingrarna i styr:
Bild

Motor ut:
Bild
Bild

Det var ungefär 166 gånger roligare än vad det ser ut att vara. Dvs Jävligt Roligt.
Bild
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-11-28/22:31

Medan gossarne ägnar sig åt elsystem, gaffel och annat fjoll kollar jag konditionen på motorn.
Bild

Ajaj, det var vatten i cylindrarna och under ventilkåporna... Som tur var ingen rost i loppen - thank God for Nicasil!
Bild
Bild

Gaffeln isärtagen, elsystemet rivet och nu skall ramen på blästring och målning.
Bild

Vad tror ni om högt liggande avgasrör förresten?
Bild


Kamkedjan och kopplingen ny. Vevlager, vevstakslager och kolvbultslager verkar nya. Inga vändkanter eller spår av slitage i cylindrar men kolvtoppar och ventiler behöver rengöras och smärglas liksom nya packningar överallt.
Det blir också ett helt nytt elsystem med rätt färger samt ett modifierat bromssystem. :)
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-11-28/22:44

Snodde en avslutande bild av Göran. Ordning och reda innan läggdags!
Bild


Något märkligt blir det med bilder och kommentarer... ni fattar ändå tror jag. :)
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Izvor » 2013-11-29/11:36

Tack før fina bilder! Trodde ett tag att ni har kørt vilse med snøskotern!

Uppåtgående avgasrør ær snyggt men då ska enligt mig piporna gå ihop i bakkanten av motorn før att sen fortsætta under sadeln och titta ut i bakændan.

Ser att vevstakar har varit återmonterade innan læggdags, tror att man bør byta till nya bult då men det har ni sækert koll på.

Undrar om The S som ær elansvarig kan berætta vart man smidigast køper kablar per meter i rætt færger. Ær det via Elfa?

Modifierad bromssystem? Berætta mer!

Kan man be om en bild på cylindrarna invændigt? Hur honingen ser ut och om man vet hur många mil den har gått sen den øverhalades. Kolvringar i cylindern, hur ær det med gapet dær? Misstænker att man har honat om då man har bytt lager..
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-11-29/12:16

Jag tror inte att cylindrarna är honade då de från denna årsmodell är Nicasilbelagda. Inga spår i vare sig lopp eller på kolvsidor.

Tidigare historik i stort sett okänd, förutom det vi vid isärtagning kunnat konstatera. Vi har inte tagit isär vevstakarna då alla lager kändes som nya samt att det fanns spår av tidigare isärtagning.

Tidigare har vi köpt komponenter som kabel och wire hos nån veteranmopedleverantör, minns faktiskt inte vilken.
När vi kommer till nytt elsystem skall vi först skissa upp de instrument, funktioner och reglage som vi skall ha, sedan ser vi vad som behöver köpas och därefter letar vi leverantörer.

Målbilden för ljuddämpare är att de skall gå ihop bakom motorn (luftburk bort) och ledas ut i en kort dämpare på vänster sida strax under sadeln.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Izvor » 2013-11-30/10:54

OK, tack, då fick man læra sig nåt nytt. Jag trodde att æven Nicasil skulle ha honing.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Projekt R100 -81

Inläggav L Gidlöf » 2013-11-30/11:09

Izvor skrev:OK, tack, då fick man læra sig nåt nytt. Jag trodde att æven Nicasil skulle ha honing.



Ja det trodde jag med, hmmm, låter konstigt utan honing
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Håkan » 2013-11-30/11:09

Izvor skrev:OK, tack, då fick man læra sig nåt nytt. Jag trodde att æven Nicasil skulle ha honing.

Hej.
Jag tror ni möjligen missförstår här...
BMW behandling av cylinderlopp, som introducerades fr.o.m. 1981, är honade i tillverkningsprocessen, Däremot är ytan så hård så någon ytterligare honing vid kolvringsbyte är inte möjlig på samma sätt som en cylinder med stålfoder.
Här finns en del att läsa i ämnet: http://bmwmotorcycletech.info/cylinders.htm
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Projekt R100 -81

Inläggav L Gidlöf » 2013-11-30/11:45

Håkan skrev:
Izvor skrev:OK, tack, då fick man læra sig nåt nytt. Jag trodde att æven Nicasil skulle ha honing.

Hej.
Jag tror ni möjligen missförstår här...
BMW behandling av cylinderlopp, som introducerades fr.o.m. 1981, är honade i tillverkningsprocessen, Däremot är ytan så hård så någon ytterligare honing vid kolvringsbyte är inte möjlig på samma sätt som en cylinder med stålfoder.
Här finns en del att läsa i ämnet: http://bmwmotorcycletech.info/cylinders.htm


Tackar för förklaring. Lät ju underligt utan honing i cylinderfoder.
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-11-30/11:53

Det är klart att de är honade vid tillverkningen, men sedan beläggs de med Nicasil och därefter går det inte att hona om dem utan att göra om hela processen.

Jag menade alltså att ingen har varit där och borrat/honat i efterhand.

Nicasil är mycket vanligt att använda på högprestandatvåtaktare, som ju av naturliga skäl gärna har så hållbara cylinderlopp som möjligt.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-01/00:44

Vi tog bort kolvarna och rengjorde dem. Det visade sig att det finns några repor och spår av slitage på dem. Nya kolvar är ju snordyra, finns det något billigare alternativ? Det hade ju känts bra att sätta dit nya, men de kostar ju flera tusen kronor per styck...
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Izvor » 2013-12-01/11:10

Utan att ha sett de så har jag flera gånger polerat bort repor. Jag vet att det ær inte 100%-ig renovering men det håller bra långt. Det viktigaste ær att kolvspåren ær OK.

Kolla på Ebay efter bættre bægangade, nya eller om nån på forumet hær har har sådana på hyllan, kanske motorcykelservice.se?. Annars håller jag med om att priser på just nya kolvar/cylindrar ær rætt så saftiga. Nær jag grejade med min Porsche 912 motor så bytte jag bara till nya kolvringar men man kunde få tag på nya cylindrar, kolvar, kolvringar, bultar før 2500 kr och uppåt før 4 st fabriks nya då.

Det ær inte omøjligt att samma kolvar sitter i andra motorer før halva priset, just luftkylda boxer då veniler i toppen sitter i næstan samma vinkel (tænker på gropen i kolvkronan før ventiler), Porsche 914 2,0l motor har 94mm borrning (Kolvar saknar dock långa kjolen) sen ska ju resten stæmma också men kan vara vært att kolla upp det..
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-01/11:26

Det är inte som repor, det är rätt djupa "skavmärken" symmetriskt på fyra ställen nere vid kolvens fot (nästan som om de skavt mot pinnbultarna men det går ju inte), dessutom finns det nån grop på 1x1 mm som om det kommit en sten ner igenom ventilen. Inga repor i loppen dock. Ringarna är bra och de verkar också bytta, motorn har blivit genomgången någon gång då vissa delar också märktes upp med sida. Motorn har gått bra och varit lättstartad osv så det kanske spelar mindre roll hur kolven ser ut där ärligt talat.

Det är lika bra att demontera ventilerna och göra rent säten osv eftersom det är rätt mycket sot kvar där man inte kommer åt att rengöra. Behöver man slipa in ventilen igen sedan tro? Kanske lika bra förresten...
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Izvor » 2013-12-01/11:53

Hej Brooklyn

Så som du beskriver så ær det bara att smacka ihop allting igen. Ta loss bara toppringar och stoppa de i cylindern så att gapet ær ok. Det ær inte många kronor før nya kolvringar ifall det skulle vara før stort.

Toppar/ventiler ska du/ni absolut kika på. Det ær fin finjobb. Glappet i ventilstyrningar, se att man har metall mot metall ventil-ventilsætet och tæthetstesta med diesel. 95% av alla avgasventiler/toppar som jag har grejat med så æven om de høll tætt innan man tog av fjædern så hade det varit belægg/sot på avgasventilen. Så æven om den håller tætt (dieseltestet) utan att demontera de så kan skiten slæppa nær man sen gasar på och då får man snabbt sæmre komp plus ev, en brænd ventil. Næ gør ni sån fin jobb så tycker jag att ni ska kika på ventiler och kunna rengøra allt ordentilgt. Tips på en grej som jag gjorde fel på. Mina fjædrar var grønmålade på ena sidan den som skulle ligga mot toppen. Fick lossa sen på 4 st och vænda.. 50-50 chans.. Vet inte hur det ær på sån modern maskin som ni har.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-01/12:11

Bra tips, tackar!

Jo det var mycket sot kring avgasventilen, därav tanken. Vi renoverar förgasarna samtidigt, renoveringssatser med munstycken, nålar och packningar kostar ju inte mycket och det har säkert bidragit till sotet. En förgasare flödade ju exempelvis litegrann. Det var ganska tjocka sotbeläggningar både på kolvtopp och i förbränningsrummet, det hade blivit en kant och fyllt ut nästan hela klämspalten.

Kolvringssatser är relativt billiga, kanske lika bra att köpa en sådan ändå så är det gjort. Vad tror du, Izvor?
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Håkan » 2013-12-01/12:40

Brooklyn skrev:Kolvringssatser är relativt billiga, kanske lika bra att köpa en sådan ändå så är det gjort.

Gör som Izvor skriver, kolla kolvringsgapet med ringen monterad i cylindern.
Är gapet ok, är det bättre att köra med dom gamla inslitna ringarna än att sätta nya som måste slita in sig på nytt i cylinderloppet.
Och slipa in ventiler.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-01/12:44

Okej, det låter rimligt.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Izvor » 2013-12-01/13:31

Håkan som vanligt tar storsläggan och bankar ner spiken. Helt enig, tänkte inte ens på att nya kolvringar ska slipas in.

Brooklyn, tror att det finns en oskriven regel på Gammelbumse avdelningen, tre inlägg på sin egna tråd utan bilder så riskerar man att forummaster låser tråden..
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-01/16:14

Varför finns det ingen "projektavdelning" då? Det vore ju vansinne om man måste starta en ny tråd för varje ny fråga som uppkommer, såvida man inte spammar den befintliga oläslig med bilder... Eller är syftet att inte få ställa frågor?

I så fall lägger vi ned detta bums.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Izvor » 2013-12-01/16:21

Jag får be om ursäkt. Det var inte meningen att det skulle uppfattas på något negativt sätt. Det är bara att jag personligen tycker att det är kul med bilder på olika stadier i renoveringen. Beklagar för mitt tjat.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-01/16:47

Vi talar förbi varandra. Jag gillar också bilder, jag tyckte bara att det var en märklig regel... :)

Bild

Jag tror att denna är ny för tråden.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-01/22:13

Ett kort pass idag gav följande vid handen:

Kolvringsgapet är inom nyskicksspecifikationerna. Sannolikt bytt kolvringar när motorn var isär förra gången, och den tycks inte ha blivit körd mycket sedan dess. Här ser vi dessutom den kolvskada jag talade om.

Bild

Skavmärken.
Bild

Sot i toppen, detta efter rengöring med mjuk scotchbrite.
Bild

Kolvtoppen efter mild rengöring.
Bild
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-01/22:21

Det blev mer gjort också. Bromsskivor bort, de behöver nog svarvas till en smula.
Bild

Baknavet besiktades och det ser bra ut.
Bild

I brist på däcksjärn får okonventionella grepp tas. Däcket var fint men hopplöst gammalt och hårt. Sorry.
Bild

Svingen skall lackas svart, likaså fälgarna.


Varför den laddade lite dåligt var inte så konstigt:
Bild

Givetvis packar vi om gaffeln också.
Bild
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Izvor » 2013-12-02/14:10

Man får tacka før eran uppdatering.

Det ser vældigt fint ut, undar vad som ær orsaken till den poren på kolven? Den har inte gått varm och "kladdat", tænker på att det ser ut att vara rætt så vassa kanter. Undrar om det inte har varit nåt mindre fel vid gjutningen som har under tiden "slæppt" och pulveriserats vid kørning.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-02/21:45

Idag ägnade vi oss åt sitsramen, som skall rensas från ovidkommande dynfästen och kortas. Då övre stötdämparfästena sitter i denna måste den vara kvar, men vi tänker oss att få bort det som inte behövs samt kapa den en decimeter.

Först bort med onödiga plåtar.
Bild

Sedan kapa bort två 10cm-bitar på varje sida.
Bild

Et voilá!
Bild
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav JErkers » 2013-12-02/21:56

Imponerande vad Ni kan med Era hojar i både detta projekt och Izvor:s förra och kommande projekt. Själv gruvar jag mig för att smörja splines på min R1150GS anno 2003 och konstaterar att det nog hade varit trevligare i ett varmgarage... Kör hårt med projekten grabbar - jag följer er med intresse och blir kanske snart så taggad att jag tar tag i mitt eget lilla "måste" ;-)
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-02/22:00

Detaljerna är viktiga. Sedan underlättar det att vara tre då det alltid är någon som pushar och tar tag i nåt.


Min uppfinning, Pat.no. 185739102 (ölöppnare för garagebruk)
Bild

Lilla fikahörnan, ölkyl överst.
Bild

Samt röd skinnsoffa för teori- och planeringsstunderna.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav AndersF » 2013-12-06/14:03

"Husqvarnaenduro anno 1971" låter väldigt bra i mina WR250-skadade öron. Brett roder, Magura snabbgas, 21" framhjul, grusdäck, plasttank, uppdraget avgas, galler till strålkastaren, kortad dyna med verktygsväska bakom låter precis helrätt. Se till att ha en lyftbygel eller rem applicerad på exakt rätt ställe. Bra om motorgången är lite orolig.

RG-kängor och Belstaff kletjacka ingår förstås. :geek:

Inget slår doften av barrförna som bränns på en avgaskrök. Sedan får man tvätta.
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-06/14:06

Bild

Snarare mer åt det hållet, men med svart motor.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-07/22:06

Bild

Det är ju lördag!
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-08/23:28

Bort med batterifästena
Bild

Vi provar ut stuket. Pirelli Mt43 däck ligger bra till.
Bild
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-15/20:34

Gaffelben, fälgar och vinkelväxelhus blästrade i Anders' egenhändigt byggda blästerskåp.

Bild

Vi har funderat på att "för säkerhets skull" kolla växellådan. Idag gjorde vi slag i saken och det var nog tur det.

Först några deciliter vatten, sedan nån grå sörja som nån gång säkert har varit olja.
Bild

Såhär såg magnetpluggen ut:
Bild

Efter rengöring:
Bild

Vi skall beställa en avdragare och öppna lådan samt byta lager osv, det här var ju ingen höjdare att köra med direkt...
Senast redigerad av Brooklyn 2013-12-15/21:05, redigerad totalt 1 gång.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-15/20:46

Fler bilder:

Water inlet/wassereingang:
Bild

Blästrade delar:
Bild

Putsad klump, skall likaledes lackas.
Bild

Medan jag drog hem och skruvade garderober putsade grabbarna förbränningsrum. Med den äran.
Bild
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Projekt R100 -81

Inläggav Brooklyn » 2013-12-15/20:47

Så blev klumpen:
Bild
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Nästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst