Bromsar gammelbumse

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromsar gammelbumse

Inläggav Brooklyn » 2013-08-21/17:38

Tjena alla bumsediggare! *hemlige-Arne-röst*

Då jag bespetsat mig på att hitta en R100RS att sätta tänderna i - så nära original som möjligt - är det omöjligt att helt runda de äldre modellerna.
Dock har jag mentalt undvikit dem pga att ATE-bromsarna enligt uppgift kan vara mycket dyra att göra i ordning. Jag har letat på nätet och hittat prisuppgifter på femtusen för nya främre bromsok. Per styck. Renoveringssatser finns för fentonhundra. Styck. Alltså, vad ÄR det här?

Är det så att man generellt bör undvika de äldre av den anledningen och köra safe choice med 81- eller kan det finnas andra anledningar att ändå välja tex en -78?

Lite allmänna råd vore trevligt. :)
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Brooklyn » 2013-08-22/12:15

Bumpar tråden eftersom frågan är angelägen för mig.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav CG Arvidsson » 2013-08-22/13:43

För det första, de gamla ATE- bromsarna är inga superbromsar från början. De kräver en bra inställning av exenteraxeln då dessa har bara en kolv. Reservdelar till dessa och förmodligen inte till de nyare är inte speciellt billigt. Jag har återställt min gamla 90S till det nyskick den hade när jag köpte den första gången 1975 och jag har handlat en hel till den från Tyskland. Där finns ett flertal firmor som har mycket bra sortiment. Dessa så kallade två-ventilare är mycket populära i ombyggar/renoverar-kretsar där. Här är man i stort beroende av BMW-handlarnas kataloger och då blir det dyrare och långa leveranstider. Jag har ibland beställt delar,via nätet, en måndagsförmiddag och bilbudet väckt mig på onsdagsmorgonen. Här följer några tips till olika handlare i Tyskland och England.
Ullis Motorradladen, BMW-Bayer,Meyer-Bikes,Motoren Israel,Siebenrock,MotoBins.uk,Motorworks.uk
Har du möjlighet och tid ska du åka Veterama-marknaden i Mannheim. Enormt stort med både begagnat och nya delar.
Lycka Till
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav Håkan » 2013-08-22/15:56

Brooklyn skrev:Är det så att man generellt bör undvika de äldre av den anledningen och köra safe choice med 81- eller kan det finnas andra anledningar att ändå välja tex en -78?

Lite allmänna råd vore trevligt. :)

Jo, jag har sett din fråga. Och när det gäller sådana frågeställningar brukar jag försöka ge mig på någon form av svar...
Speciellt dyra delar? Tycker jag inte. En väldigt stor fördel med BMW är att i princip allt finns att få tag på. Mycket delar till 70-tals maskiner finns att köpa i Sverige, av Svenska BMW, till hyggliga priser. En del "svåra" saker brukar jag köpa från Tyskland, där finns allt!

Från och med årsmodell 1981 fick dom bättre bromsar (Brembo) men sämre framgaffel...
Hur man vänder sig har man ändan bak...

Hittar du ett trevligt exemplar till rätt pris så köp det, oberoende av årsmodell.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Brooklyn » 2013-08-22/16:15

Bra råd, tack!
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Brooklyn » 2013-08-22/17:37

Specifik fråga: Om nu främre bromsoken är kassa pga mångårigt stillestånd, vad är bästa sättet att angripa problemet utan att lägga ut tiotusen?
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Håkan » 2013-08-22/18:04

Brooklyn skrev:Specifik fråga: Om nu främre bromsoken är kassa pga mångårigt stillestånd, vad är bästa sättet att angripa problemet utan att lägga ut tiotusen?

Jag har inte varit med om att bromsoken inte går att rädda.
Renoveringssats går förstås åt, samt försiktig putsning (honing) av cylinderloppet.
Tänk på att det finns två storlekar på bromsok 38 mm eller senare modeller 40 mm, det är även två storlekar på huvudbromscylindern. 40 mm oken är märkta med 40 på utsidan, 38 mm oken är omärkta.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav ErikW » 2013-08-22/18:18

Snålåker på tråden lite då jag och Brooklyn brukar diskutera liknande ting in på småtimmarna..

Jag har liknande ambitioner och tankar som Brooklyn. Då jag inte är speciellt sentimental och tycker funktion kommer i första rummet undrar jag om man på ett hyfsat enkelt sätt helt rått kan byta framgaffel, låt säga till en modern japsgaffel med bromsar av god kvalitet? Sen skall ju framhjulet passa också.. Maskiner och yrkesmän finns om det skulle behövas.

Justedetja! Erik heter jag och jag är ny här. :)
ErikW
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2013-08-21/12:35

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav Håkan » 2013-08-22/19:15

Hej Erik och välkommen hit.

Det är väl bara och byta... Ja, inte riktigt så , men nästan.
Kan man nått om motorcyklars chassigeometri, m.a.o. förstår vad en ändring innebär så. Jag ser bara några småsaker...
Jag vet ingen japan som har samma mått på styrlagern som BMW, det kan i.o.f.s. finnas, jag är dålig på saker från Fjärran Östern. Här kan alltså bli lite anpassning.
Försök välj en gaffel med samma höjd och från en hoj med ungefär samma vikt som Bumsen, det blir enklast så.

Lite inspirasion
Garmich 2013 039.jpg

Garmich 2013 040.jpg

Garmich 2013 041.jpg



Lycka till.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav ErikW » 2013-08-22/22:34

Jag tänkte mer om man kunde fästa andra gaffelben i befintlig krona. Ja, när jag köper en hoj och om det behövs få jag väl ta isär och titta på det..
ErikW
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2013-08-21/12:35

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Brooklyn » 2013-08-22/23:11

Håkan skrev:
Brooklyn skrev:Specifik fråga: Om nu främre bromsoken är kassa pga mångårigt stillestånd, vad är bästa sättet att angripa problemet utan att lägga ut tiotusen?

Jag har inte varit med om att bromsoken inte går att rädda.
Renoveringssats går förstås åt, samt försiktig putsning (honing) av cylinderloppet.
Tänk på att det finns två storlekar på bromsok 38 mm eller senare modeller 40 mm, det är även två storlekar på huvudbromscylindern. 40 mm oken är märkta med 40 på utsidan, 38 mm oken är omärkta.


Det låter ju genast bättre. "Vanlig" renovering av bromsok är ju relativt enkelt. Huvudbromscylindern, finns renoveringssatser? Slangar?

Det du nämnde om gaffeln, vad skiljer mellan de tidigare och de senare?
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Håkan » 2013-08-23/05:09

Brooklyn skrev:
Håkan skrev: Huvudbromscylindern, finns renoveringssatser? Slangar?

Det du nämnde om gaffeln, vad skiljer mellan de tidigare och de senare?

Visst finns renoveringssatser till huvudbromscylinder.
Slangar brukar jag köpa vid Hydroscand. http://hydroscand.se/ Ta med dom gamla så gör dom nya av stålomspunnenteflonslang. Obs att det finns fler olika färger på ytterhölje.

Gaffeln var av BMW´s tillverkning mellan 69-80, den var bra och innehåller massor av komponenter.
Gaffeln från och med 81 är tillverkad av Sachs och av något enklare utförande, fortfarande helt ok.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Brooklyn » 2013-08-23/06:28

Tack, värdefull info.

Från vilket år kom oljekylare på RS?
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Håkan » 2013-08-23/07:15

Håkan skrev:Gaffeln var av BMW´s tillverkning mellan 69-80, den var bra och innehåller massor av komponenter.
Gaffeln från och med 81 är tillverkad av Sachs och av något enklare utförande, fortfarande helt ok.

Mer info om framgafflar...
Från och med 1987 har tvåventilarn framgaffel från Marzocchi (R80GS, R100GS) eller Showa (övriga modeller).
Båda är förnämliga tillverkare av fjädringskomponenter.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Håkan » 2013-08-23/07:23

Brooklyn skrev:Från vilket år kom oljekylare på RS?

Det här är nästan en kuggfråga...
Jag tror...att R100RS hade oljekylare från början (tillverkningsstart 1976).

Har du sett någon R100RS utan oljekylare?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Brooklyn » 2013-08-23/10:13

Jag tror jag läste nånstans att den infördes nåt år... men inte säker.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav mille » 2013-08-23/10:47

Kylar´n kom väl år 2 eller 3 och då försvann det coola jalusiet framför motorn :)
Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Re: Sv: Bromsar gammelbumse

Inläggav Brooklyn » 2013-08-23/11:39

Tack för svar!
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav Albert » 2013-08-25/08:02

Byt underben på gafflarna.
www.motorworks.co.uk
www.motobins.co.uk
Billigare än att reparera ATE'na.
Sälj ATE'na så finnansierar du i princip bytet.
Med de senare underbenen så får du en uppsjö olika broms-alternativ/-möjligheter.

RS skall ha oljekylare.
RT fanns med och utan oljekylare.
Bumsarne må mycket bättre med oljekylare.
Original kylare brukar hålla. Lockart håller inte (spräckt 2-3st). Alternativt Setrab hyrdauloljekylare. Starttrycket kan uppgå till över 22-bar enligt min hydrauloljetryckmätare. Arbetstrycket skall vara på ca 7.5-bar. Normalt sommar (+10'C å uppåt ngt) brukar ligga på ca 13-bar med standard 15W/40 och 20W/50 mineral och syntetoljor (enligt min mätare på min moped).

Motor drar mindre olja med Wüdo's trågsänkare (distansring). Troligtvis tackvare "skvalp" "skyddet". Luftmeiters rör-ventilerade distans finns fortfarande att få tag i via CC-Products (del av San José BMW , www.sjbmw.com) sist jag kollade (2008-2010-ngt). Motorn uppskattar den extra oljevolymen.

Tyvärr har Luftmeister försvunnit från marknaden (1995) och rykte påstår att de köptes upp av Triumph och BMW Kalifornien, men det ryktet har inte gått att få bekräftat eller dementerat då TBC inte svarar...
Luftmeister hade en stressfläkt sats till bumse, http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=434277
man kan ju bygga eget iof: http://www.saarloos.net/megasquirt-proj ... ainmenu-81

Det är skillnad på kolvarna mellan 70-tal och 80-tal. Jag tycker 70-talskolvarna fungerar bättre, men det är nog enbart en personlig åsikt. Ersättnings-/trimsatsen som ex., Wunderlich säljer (www.midland.se ) är dock mycket bättre. Vill du ha eget val av kompression beställer du kolvar från Venolia, www.venolia.com ,deras kolvar är ännu bättre, men... det är tävlingsgrejor så de kräver uppvärming av motorn innan man kan köra.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav BrooklynS » 2014-05-04/20:24

Uppdatering:

Efter att ha renoverat ATE-bromsarna och kört in dem i ca 30 mil var det inga problem att låsa framhjulet vid inbromsning på asfalt. Från ca 90 km/h, gradvis hårdare bromsning tills hjulet låste vid ca 40 km/h.
Bild

Kall asfalt och ca 8 grader i luften.

Behöver man mer? Jag upplevde inte att det var svårdoserat heller. Däremot bör man ju inte vara reumatiker - det krävs att man har ett fast handslag, om man säger så.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3718
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav Håkan » 2014-05-04/20:35

Va bra! Det verkar som du lyckats med underhållet av din fina MC.
Grattis! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav Izvor » 2014-05-04/21:01

Nice!
Jag har bara lyckats låsa bakhjulet. Framhjulet, det kænns som om man får vænta till vinter och is!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav BrooklynS » 2014-05-04/21:02

Bild

Tack för hejaropen!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3718
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav Albert » 2014-05-04/21:12

Instämmer med kören:
- Grattis!
Bra jobbat!
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav BrooklynS » 2014-05-04/21:26

Ni anar inte vad stolt jag blir när giganter som Håkan, Izvor och Albert visar uppskattning för det ytterst enkla arbete jag hittills åstadkommit med min första motorcykel.

En reflektion jag gjort angående bromsarna: BMW brukar ju inte göra saker medvetet dåliga. Varför valde man då huvudbromscylinder modell bil med vajerkoppling till handtaget?

ATE-okens dåliga rykte måste bero på att ägarna inte ser till att grejorna är i korrekt skick. Oken är mycket gedigna, lätta att renovera och enkla i sin uppbyggnad. Troligen outslitliga nästan oavsett omständigheter. Justeringen är lika enkel som genial. Krävs dock att den görs, vilket kanske inte är lika noga med tvåkolvsok.

Det är sant att man får klämma i ordentligt för att få den sista bromseffekten, men den är på intet sätt svårdoserad även om min fru sannolikt inte skulle gilla den.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3718
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav Izvor » 2014-05-04/21:36

Gigant, menar du att jag e fet? : ) Tack, men ser mig sjælv knappast jæmførbar med de andar två..

Jag har noterat vid din renovering att det var først vajer och sen hyd. cylinder. Jag tænkte på det før några månader sen och den enda løssningen jag kunde se då var att nån design ing. sækert avkomma från den majoren med styrlager på 51 mm tyckte att det inte var estetiskt vackert att ha en tank på styret! Jag kan inte komma på nån annan førklaring.

Du gør før jævla fint arbete med att hålla cykeln i det fina skicket!

De rostiga avgasrøren ær de blåa nu?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav BrooklynS » 2014-05-04/21:52

Nej, tvärröret är lerigt för tillfället. :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3718
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsar gammelbumse

Inläggav Mimmi » 2014-05-04/22:35

Hej!

Att inte huvudcylindern med tillhörande bromsvätskebehållare sitter på styret på de äldre ATE-bromsförsedda BMWmaskinerna beror på att någon med makt på BMWfabriken bestämde att det var farligt att ha det så. Vid en eventuell kullkörning/vältning ansågs det att behållaren kunde skadas och bromsvätskan rinna ut, varefter man inte längre hade någon framhjulsbroms.
Detta svaret är avgivet på direkt fråga till en av konstruktörerna av dessa maskiner, jag är inte helt säker på vem det var, men det kan ha varit Klaus Volker Gevaert.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst