Brooklyn skrev:Är det så att man generellt bör undvika de äldre av den anledningen och köra safe choice med 81- eller kan det finnas andra anledningar att ändå välja tex en -78?
Lite allmänna råd vore trevligt.
Brooklyn skrev:Specifik fråga: Om nu främre bromsoken är kassa pga mångårigt stillestånd, vad är bästa sättet att angripa problemet utan att lägga ut tiotusen?
Håkan skrev:Brooklyn skrev:Specifik fråga: Om nu främre bromsoken är kassa pga mångårigt stillestånd, vad är bästa sättet att angripa problemet utan att lägga ut tiotusen?
Jag har inte varit med om att bromsoken inte går att rädda.
Renoveringssats går förstås åt, samt försiktig putsning (honing) av cylinderloppet.
Tänk på att det finns två storlekar på bromsok 38 mm eller senare modeller 40 mm, det är även två storlekar på huvudbromscylindern. 40 mm oken är märkta med 40 på utsidan, 38 mm oken är omärkta.
Brooklyn skrev:Håkan skrev: Huvudbromscylindern, finns renoveringssatser? Slangar?
Det du nämnde om gaffeln, vad skiljer mellan de tidigare och de senare?
Håkan skrev:Gaffeln var av BMW´s tillverkning mellan 69-80, den var bra och innehåller massor av komponenter.
Gaffeln från och med 81 är tillverkad av Sachs och av något enklare utförande, fortfarande helt ok.
Brooklyn skrev:Från vilket år kom oljekylare på RS?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst