Tändning som dör! Behöver tips.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-10/06:52

R100 RS -81 10 000 mil. Det är 8 grader varm ute. Har kört ner till Jönköping från Linköping på mindre vägar, ca14mil. Det finns några längre 100, 90 sträckor. Allt är bara mys.
Kör hem via lite större vägar med långa sträckor 100, 90. Allt rullar fint med hög mysfaktor.

På en 100 sträcka där jag legat i ca 20 min dör plötsligt motorn väldigt kort för att sedan gå bra. Saktar ner för att ta en stor rondell. Efter rondellen accelererar jag upp mot 80 och motorn bara dör. Försöker att rulla i gång den i farten men det går inte. Jag blir stående.
Efter en stunds planläggning ca 10 min. försöker jag att starta. Nu startar den men går bara på tomgång. Så fort högre varvtal så dör den, rakt av. Inga ryckningar utan platt fall. Väntar ytterligare en stund och nu kan jag gasa något mer, lite högre varvatal. Har ca 10 mil kvar, gott humör. Bestämmer mig för att köra. Puttrar i väg. I början kan jag köra i 40. Då dör den. Men nu kan jag starta den med startknappen i farten och köra vidare. Puttrar på och det hela upprepar sig ett par gånger. Så efter en stund märker jag att jag kan köra i 70. Fortsätte så en längre sträcka utan stopp. Stort leende. Kan så öka till 90 men efter en stund dör motorn men går fint att starta med knappen igen. Ingen gång har jag kunnat rullat igång hojen. Förvisso har jag inte slagit av/på tändningen. Jag har bara kunnat starta den med knappen. När motorn går går den normalt i förhållande till motorgång.
I sommras körde jag non stop E4 i 30 mils etapper utan minsta problem.

- Kan det vara tändmodulen som har blivit överhettad?
- Har den överhettningsskydd?
- Komponentfel i modulen?
- Fel på en tändspole, de är ju seriekopplade?
- Andra tips?
- Har tändspolen överhettningsskydd?
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Håkan » 2015-10-10/07:59

Kontrollera förgasarmembranen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-10/08:45

Håkan skrev:Kontrollera förgasarmembranen.


Kan du fördjupa?
Osanolikt att båda förgasarna slutar att fungera, platt fall. Har tappat en tändhatt en gång och hojen fortsatte att gå ändå, något ryckigt.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Apeda » 2015-10-10/09:50

Hej!
testa att stänga av bensinkranarna och ta bort skålarna under förgasarna, töm ur bensinen ur skålarna och blås i lågfartskanalen i skålen.
Det brukar bli vattendroppar som fastnar i dom,har råkat ut för detta på olika förgasarhojar vid låga temperaturer och fuktig väderlek(blir som en ispropp brukar släppa om man stannar en stund,men återkommer igen).
Ha bensinkranarna i reservläget och låt det rinna ut bensin på båda sidor(får du ut ev.vatten från tanken och reservläget är lägsta punkten i tanken).
Hoppas det hjälper!
Apeda
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-02-15/11:00

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav CG Arvidsson » 2015-10-10/10:38

Låter som ett ev. kabelbrott/glappkontakt till tändningen någonstans.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav hpngs1000 » 2015-10-10/12:22

Prova att byta tändlägesgivaren. Ganska säker på att Hall-elementet inne i givaren har gett upp. Symtomen du redovisar på att så är fallet. Hojen stannar och får kallna en stund, sen startar den igen som om inget hänt. Ett ganska vanligt fel som uppstår på flera BMW-modeller. Prova att låna en givare innan du byter. Dyra prylar men det finns lösa element att köpa. Finns säkert någon video på YouTube annars Googla så får du tips.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-10/13:18

hpngs1000 skrev:Prova att byta tändlägesgivaren. Ganska säker på att Hall-elementet inne i givaren har gett upp. Symtomen du redovisar på att så är fallet. Hojen stannar och får kallna en stund, sen startar den igen som om inget hänt. Ett ganska vanligt fel som uppstår på flera BMW-modeller. Prova att låna en givare innan du byter. Dyra prylar men det finns lösa element att köpa. Finns säkert någon video på YouTube annars Googla så får du tips.


Det låter vekligen sannolikt. Ska montera över Bean can från Baram så får vi se. I stället för ny givare köper jag nog en ersättningsenhet för den. Tror jag sett det på Motorworks
https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/Parts.php?T=5&NU=15&M=20&Ct=IA&SbCt=BA_15_20_IA_40

Ska se om det finns någon DIY lösning 8-)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Håkan » 2015-10-11/13:37

olaa skrev:
Kan du fördjupa?

Du verkade så inriktad på att det är ett elektriskt fel. Jag ville bara påpeka att det även kan tyda på ett fel i bränsletillförsel/förgasare.
Jag brukar göra så vid felsökning att jag först utesluter dom enkla/billiga felkällorna.
Hur ser tändstiften ut?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-11/15:20

Håkan skrev:
olaa skrev:
Kan du fördjupa?

Du verkade så inriktad på att det är ett elektriskt fel. Jag ville bara påpeka att det även kan tyda på ett fel i bränsletillförsel/förgasare.
Jag brukar göra så vid felsökning att jag först utesluter dom enkla/billiga felkällorna.
Hur ser tändstiften ut?


Som jag skrev tidigare så verkar ett annat fel än elfel vara osannolikt. Tändstift ser kanon ut. Flotörbehållare ser rena ut, har rätt nivå. Har kollat membranen, bara för att ha gort det, ok… Har hittat flera ställen på nätet som beskriver samma problem och då är det hall effect sensorn.
Tack i alla fall.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav henriksch » 2015-10-11/17:32

Du sade att du aldrig slog av tändningen när du hade felen, det kan inte vara så skitenkelt att det är ngt glapp i tändningslås eller i tändningskretsen, vibrationer som orsakar störningar. Tyckte att felen lät lite osystematiska liksom, glapp/dålig kontakt skulle kanske kunna ge upphov till detta.
Som Håkan säger, att utesluta det enkla först liksom...
Kanske för osannolikt och banalt, och i så fall ber jag om ursäkt för detta inlägg
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-12/06:37

henriksch skrev:Du sade att du aldrig slog av tändningen när du hade felen, det kan inte vara så skitenkelt att det är ngt glapp i tändningslås eller i tändningskretsen, vibrationer som orsakar störningar. Tyckte att felen lät lite osystematiska liksom, glapp/dålig kontakt skulle kanske kunna ge upphov till detta.
Som Håkan säger, att utesluta det enkla först liksom...
Kanske för osannolikt och banalt, och i så fall ber jag om ursäkt för detta inlägg
mvh
Henrik


Jättetack för alla tips 8-)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav BrooklynS » 2015-10-12/08:13

I mina öron låter det som skit i bränsletanken, dvs du får inte soppa. Först sätter ena kranens sil igen, det märker du inte pga att det finns två som är parallellkopplade. Sedan sätter andra igen, det blir då som soppatorsk. När du stannar sipprar bränslet ned långsamt och du kan starta igen. Att den går på tomgång men inte på höga är typiskt bränslebrist.

Nästa gång det händer, prova att choka så ser du om den plötsligt går bättre, i så fall har du hittat felet.

Hallgivaren kan möjligen spöka också (vad slits i den?) men det känns som något man kollar när allt annat är kollat.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Tommy Nilsson » 2015-10-12/08:32

Ett brännslerelaterat problem jag råkat ut för är igensatt avluftning till tanken, den gången var det tankväskan som var boven.
Tommy Nilsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-12/08:58

Tommy Nilsson skrev:Ett brännslerelaterat problem jag råkat ut för är igensatt avluftning till tanken, den gången var det tankväskan som var boven.


Det första jag kollade efter vägkanten. Tack. 8-)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-12/09:00

Nils-Erik Ringlander skrev:Jag upplevde något snarlikt på en R100RS -80. Cykeln tvärdog utan förvarning

Problemet visade sig vara ärg på kontakter i den kabelhärva som sitter under tanken, närmare bestämt ett relä. Receptet var en rejäl el-rengöring


Jag ska gå loss på elen i dag och kolla. Tack 8-)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-12/09:05

BrooklynS skrev:I mina öron låter det som skit i bränsletanken, dvs du får inte soppa. Först sätter ena kranens sil igen, det märker du inte pga att det finns två som är parallellkopplade. Sedan sätter andra igen, det blir då som soppatorsk. När du stannar sipprar bränslet ned långsamt och du kan starta igen. Att den går på tomgång men inte på höga är typiskt bränslebrist.

Nästa gång det händer, prova att choka så ser du om den plötsligt går bättre, i så fall har du hittat felet.

Hallgivaren kan möjligen spöka också (vad slits i den?) men det känns som något man kollar när allt annat är kollat.


Jag tror inte det är bränsleproblem. Problemet dyker inte upp på det sättet. Kollade även bränslenivåer och flöde i flotörhus allt ser OK ut. Stora indikeringen är att den går perfekt för att så bara dö. Ingen hostning. Ingen försvagning. Går jättebra på varvtalet en stund, i bland längre för att bara döö, typ dödarknappen. Tack 8-)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Håkan » 2015-10-12/09:31

Dödarknappen är ju ett sånt där enkelt fel som jag är inne på att man bör kontrollera först.
Dra en kabel från pluspolen på batteriet till kontakt 15 på tändspolen (där det sitter en grön/blå kabel, låt den grön/blå sitta kvar så fungerar övriga funktioner). Då får du en direktmatning till tändning utan dödarknapp/tändlås. Ut och provkör, tänk på att du måste ta bort kabeln för att stänga av MC. Det kan vara bra med en enkel strömbrytare här...
Detta är nåt jag skulle kolla innan jag byter hallgivare. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-12/11:06

Håkan skrev:Dödarknappen är ju ett sånt där enkelt fel som jag är inne på att man bör kontrollera först.
Dra en kabel från pluspolen på batteriet till kontakt 15 på tändspolen (där det sitter en grön/blå kabel, låt den grön/blå sitta kvar så fungerar övriga funktioner). Då får du en direktmatning till tändning utan dödarknapp/tändlås. Ut och provkör, tänk på att du måste ta bort kabeln för att stänga av MC. Det kan vara bra med en enkel strömbrytare här...
Detta är nåt jag skulle kolla innan jag byter hallgivare. ;)


Låter mycket intressant. Ska testa detta. Tack 8-)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Håkan » 2015-10-12/11:29

olaa skrev:
Låter mycket intressant. Ska testa detta. Tack 8-)

Tänk också på att inte låta kabeln sitta kvar utan att köra motorcykeln. Strömmatning ligger hela tiden på tändspolar, tändlägesgivare, elektronikenhet osv. Det drar ur batteriet, värmeutveckling i tändningskretsen osv.
Här kommer den enkla strömbrytaren in, jag nämnde...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-12/14:45

Håkan skrev:
olaa skrev:
Låter mycket intressant. Ska testa detta. Tack 8-)

Tänk också på att inte låta kabeln sitta kvar utan att köra motorcykeln. Strömmatning ligger hela tiden på tändspolar, tändlägesgivare, elektronikenhet osv. Det drar ur batteriet, värmeutveckling i tändningskretsen osv.
Här kommer den enkla strömbrytaren in, jag nämnde...


Har nu gått i genom alla anslutningar jag kan hitta, även i lykthuset. Sprayat med antioxidanter 8-) och gått på med lilla kopparborsten. Har nu kört 8 mil i 100 km/h utan problem. I dag är det dessutom lite varmare än i fredags. Jag kör nu ytterligare 10 mil. Håll tummarna.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-15/13:26

Skulle ta en fin höst tur. Idag är temperaturen högre ute än jönköpingsturen, då jag fick problem vid 100 km/h.
Nu uppstod samma problem men redan vid 75 km/h. Vänder hemåt och kan precis som tidigare bara komma upp i ett lågt varvtal innan den snabbt stänger av sig. Nu lyckades jag att hitta varvtalet där den dör och genom att ge lägre gas och vänta ca 6 sec. rullade den igång igen.

Nu har jag alltså gått i genom alla el kopplingar. Den gick kanonfint i två dagar då det var kallt ute ca. 7-8 grader. När motorn får svalna går det att köra normalt tills motorn uppnår en viss temperatur. Jag tror fortfarande på att det är Hall-givaren till tändningen som omtalas i förbindelse med liknande fenomen.

Nu får det bli Baram i morgon fredag, den andra hojen. 8-)

Har beställt Hall-givare från Tyskland som ska passa enligt databladet. Håller tummarna.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-20/09:42

Nu är Halleffekt sensorn bytt. Det gick fint utan större besvär, återkommer på det.

Problem kvarstår men nu mycket tydligare. Felsökning visar att motorn stannar när laddregulatorn slår till, varvtalet blir så högt att laddlampan slocknar. Kopplar jag bort Grön/blå kabel till laddlampan så går hojen fint. Tar jag bort laddreläet går hojen fint. Provade med ett annat fungerande laddrelä men problem kvarstår.
Det verkar alltså som om hojen dör när den börjar ladda.
Tändning slås på. Laddlampan lyser. Motorn startar fint och går på tomgång. Jag ökar varvalet och när lampan slocknar dör motorn.
Utan laddrelä. Tändning slås på ingen laddlampa lyser. Motorn startar och går helt normalt även på högre varv.

Någon som har en förklaring åtgärd? :shock:
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Marie » 2015-10-20/09:54

Mät inkommande spänning till tändstyrdonet. Faller spänningen där påtagligt när laddlampan slocknar har du sannolikt ett fel i generatorns magnetiseringskrets. Nästa steg blir väl att byta generator, men kolla först att det inte finns några skador på ledningarna mellan laddningsregulatorn och generatorn.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-10-20/10:50

Kan det vara diodbryggan i generatorn som är trasig, så att det i praktiken matas ut växelspänning när generatorn laddar? Lampor och sådant bryr sig inte, men tändstyrdonet lär kräva matning med snygg likspänning för att fungera....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-20/11:02

Tack för tips. Då är det bara att felsöka vidare.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Thomas Stadin » 2015-10-20/14:10

olaa skrev:Tack för tips. Då är det bara att felsöka vidare.


Tänds laddningslampan redan då du vrider på tändningen eller tänds den först när motorn startar (och går på lågvarv)?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-20/17:03

Måste kolla men tror att båda hojarnas laddlampa tänds först när motorn har startat, kommer inte riktigt ihåg. Hur så?
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-21/08:37

Kan man läsa om felsökning, värden metoder någonstans? Behöver ju tydligen kolla rotorn, kanske stator resistans? Diodbrygga med dess dioder?
Vore även intressant att få en genomgång av funktionen hos laddreläet. Ökar/minskar den spänningen till rotorns lindning som då påverkar magnetiseringen?!
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-21/08:50

Är det någon som har en lös generator och diodbrygga liggande, som jag kunde låna för felsökning? I Östergötland med omnejd. 8-)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Thomas Stadin » 2015-10-21/08:57

olaa skrev:Måste kolla men tror att båda hojarnas laddlampa tänds först när motorn har startat, kommer inte riktigt ihåg. Hur så?


"Kill Switch" ingår i laddkretsen på gamla BMW och kan ställa till problem, därav min fråga om laddningslampan.
Ett tips är att försäkra sig om att "Kill Switch" fungerar som den ska och att "ON" verkligen är "ON", dvs att resistansen är 0,0x ohm någonting samt att switchens interna- och externa kontaktytor är rena och fria från oxid/annat.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-21/09:15

Thomas Stadin skrev:
olaa skrev:Måste kolla men tror att båda hojarnas laddlampa tänds först när motorn har startat, kommer inte riktigt ihåg. Hur så?


"Kill Switch" ingår i laddkretsen på gamla BMW och kan ställa till problem, därav min fråga om laddningslampan.
Ett tips är att försäkra sig om att "Kill Switch" fungerar som den ska och att "ON" verkligen är "ON", dvs att resistansen är 0,0x ohm någonting samt att switchens interna- och externa kontaktytor är rena och fria från oxid/annat.


Jo den var misstänkt. Nu har jag verkligen kollat alla anslutningar och kontakter och allt gör det det ska.
Ska ut nu och mäta vidare… Hoppas på tips angående mätvärden.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Thomas Stadin » 2015-10-21/09:45

olaa skrev:
Thomas Stadin skrev:
olaa skrev:Måste kolla men tror att båda hojarnas laddlampa tänds först när motorn har startat, kommer inte riktigt ihåg. Hur så?


"Kill Switch" ingår i laddkretsen på gamla BMW och kan ställa till problem, därav min fråga om laddningslampan.
Ett tips är att försäkra sig om att "Kill Switch" fungerar som den ska och att "ON" verkligen är "ON", dvs att resistansen är 0,0x ohm någonting samt att switchens interna- och externa kontaktytor är rena och fria från oxid/annat.


Jo den var misstänkt. Nu har jag verkligen kollat alla anslutningar och kontakter och allt gör det det ska.
Ska ut nu och mäta vidare… Hoppas på tips angående mätvärden.


Tändningslåset skulle kunna vara boven. Det kanske du har kollat?
Kan detta vara till hjälp? Kanske inte exakt din modell men ändå:
http://www.stephenbottcher.net/BMW/misc/ChargingSystem.jpg
Senast redigerad av Thomas Stadin 2015-10-21/09:55, redigerad totalt 3 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Håkan » 2015-10-21/09:52

olaa skrev:Kan man läsa om felsökning, värden metoder någonstans?

Har du provat Google?
https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... 20problems
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-21/10:10

En del sidor via Google har jag besökt men det är alltid bra med nya varianter på söksträngar :D

Jättetack :D :D
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-21/14:47

Jag blir galen.
Nu har jag mätt upp rotor, stator och likriktarbryggan. Allt är helt, mätvärden stämmer exakt. Jag har provat att batterimata direkt till tändspolar. Jag har mätt spänningar och de ser ok ut. Så fort den börjar ladda tvärdör den.
Ska kolla med ett oscilloskop för att se hur spänningen ut ser ut. Den dör så fort så jag funderar på att koppla bort laddkabeln från diodbryggan och prova. Eventuellt isolerar jag hela laddkretsen till ett eget batteri.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav Håkan » 2015-10-21/15:08

Har du resistansmätt rotorns lindningar mot jord också?
Det skall vara oändligt motstånd mellan rotorns släpringar och jord. Har råkat ut för det felet någon gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2015-10-21/16:32

Håkan skrev:Har du resistansmätt rotorns lindningar mot jord också?
Det skall vara oändligt motstånd mellan rotorns släpringar och jord. Har råkat ut för det felet någon gång.


Jo jag mättd mot jord också. Satte pappersbitar mellan kol och släpringar. Tack för engagemanget.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2016-01-16/11:00

Stor glädje! Fick äntligen tid att fixa med tändningsgivareneheten, ITU eller Beancan. Hade tidigt misstanke riktad mot störningar hos generatorn. Efter felsökning visade det sig att den var helt OK så som Likriktarbrygga etc. Bytte ändå ut hela laddregleringspaketet till en elektronisk enhet. Man kunde då ta bort likriktaren, laddrelä.
Bytte så halleffektgivaren. Först köpte jag en standardmodell CYHME56 från Tyskland. Det visar sig att det magnetfält som generatorn genererar stör halleffektgivaren. Detta betydde att så fort jag kopplade in generatorn så att den började ladda dog motorn. Motorn gick alltså perfekt med nya givaren tills generatorn började ladda. Nu finns det ytterligare en modell av halleffektgivaren CYHME56C som har större motståndskraft mot magnetfält. Jag beställer den, monterar den. Startar först hojen utan generator. Startar direkt och går fint. Kopplar så in generatorn och motorcykeln, Gang San fortsätter lugnt att morra vidare. Stänger av och startar igen nu med allt inkopplat från början, hojen går fin fint. Hojen verkar fixad, stor glädje. :D

http://www.hallsensors.de/Hall-Vane.htm
http://www.hallsensors.de/CYHME56C.pdf

Givare.jpg
Givaren CYHME56C
ITU.jpg
Beancan
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändning som dör! Behöver tips.

Inläggav olaabr » 2019-09-03/12:25

Jag avslutade tydligen inlägget lite för snabbt. Ledsen för det.
Efter att jag monterade CYHME56C, hallsensorn så försvann problemen.
Motorcykeln har nu gått flera 1000 km och rullar på så fint.
The motorcycle has now rolled many thousands of kilometers since the repair. and rolls daily. :D

http://www.hallsensors.de/Hall-Vane.htm
http://www.hallsensors.de/CYHME56C.pdf

Jag har blivit kontaktad i förbindelse med samma problem. Här hade man provat att ersätta den defekta hallsensorn med originalreservdelar. Man får då en rund platta med en sensor monterad på. Det visade sig att flera av original sensorerna var defekta. Verkstaden och ägaren beställde då en CYHME56C som fick ersätta det defekta originalet. Allt blev frid och fröjd.

Då den så kallade Beancan, enheten innehåller tändningens hallsensor och mekanik för tändningsvinkeln. (Tändningen tänder tidigare pga. varvtalet. Ju högre varvtal ju tidigare sker tändningen). Mekaniken kan börja kärva och man får då problem med t.ex. för högt tomgånsvarvtal, vanligt eller andra fenomen. Jag rekommenderar därför att man ersätter tändningen med en fullt elektronisk tändning. Man eliminerar då många problem.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst