R75/6 Café

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-01-07/16:43

Här är mitt vinterprojekt. :D
Någon som ekrat om ett framhjul till 17 eller 18".
Jag tycker den är lite hög fram.
Funderar på att antingen byta krona eller göra om originalkronan så jag kan släppa upp gaffelbenen några centimeter.
Bilagor
2015-12-06 16.08.22.jpg
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-01-07/17:46

Trevligt med stötdämparplaceringen. ;)
Var skall du sätta batteriet? :shock:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-01-07/17:51

Så här har jag gjort med gaffelkronan.

IMG_0914.JPG
IMG_0914.JPG (170.61 KiB) Visad 28193 gånger

IMG_0917.JPG
IMG_0917.JPG (176.91 KiB) Visad 28193 gånger

En nedre gaffelkrona, lite omgjord, i stället för den veka original plåten. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-01-07/19:07

Det blir lättviktsbatteri i kutsen.
Håkan skrev:Trevligt med stötdämparplaceringen. ;)
Var skall du sätta batteriet? :shock:
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-01-07/19:08

Coolt! Sticker styrstammen upp tillräckligt eller har du moddat den med?
Håkan skrev:Så här har jag gjort med gaffelkronan.

IMG_0914.JPG

IMG_0917.JPG

En nedre gaffelkrona, lite omgjord, i stället för den veka original plåten. ;)
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-01-07/20:08

farmerlip skrev:Coolt! Sticker styrstammen upp tillräckligt eller har du moddat den med?

Styrstammen är ju kort, men jag har en övre "mutter" som går ner en bit i gaffelkronan.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav Izvor » 2016-01-07/23:08

Snyggt!

Har liknande planer med fjädringen bak på mitt nästa projekt.

Angående framdämpare, kan man inte kapa av 5 cm i toppen och gänga nya gängor i benen för de locken på toppen?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-01-08/10:10

Tackar!
Det borde kanske gå..Allt går om man vill.
Det måste även gå att sätta i några distanser så gaffeln inte kan fjädra ut fullt.
Izvor skrev:Snyggt!

Har liknande planer med fjädringen bak på mitt nästa projekt.

Angående framdämpare, kan man inte kapa av 5 cm i toppen och gänga nya gängor i benen för de locken på toppen?
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-01-08/17:44

Specialtillverkad mutter eller? Googlade lite och det verkar som om man kan fräsa ur så kronan blir lika tunn som plåtvarianten. Snyggt blir det hur som.
Håkan skrev:
farmerlip skrev:Coolt! Sticker styrstammen upp tillräckligt eller har du moddat den med?

Styrstammen är ju kort, men jag har en övre "mutter" som går ner en bit i gaffelkronan.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-01-08/22:14

farmerlip skrev:Specialtillverkad mutter eller? Googlade lite och det verkar som om man kan fräsa ur så kronan blir lika tunn som plåtvarianten. Snyggt blir det hur som.

Njae, både muttern under gaffelkronan och den över kommer ursprungligen från en R100GS 1988 som har en framgaffel från Marzocchi.
Jag har skruvat aktivt med BMW boxer i c:a 30 år, så jag vet var man kan hitta delarna som lirar. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-01-09/10:50

Och jag i 7 månader! :-)
Håkan skrev:
farmerlip skrev:Specialtillverkad mutter eller? Googlade lite och det verkar som om man kan fräsa ur så kronan blir lika tunn som plåtvarianten. Snyggt blir det hur som.

Njae, både muttern under gaffelkronan och den över kommer ursprungligen från en R100GS 1988 som har en framgaffel från Marzocchi.
Jag har skruvat aktivt med BMW boxer i c:a 30 år, så jag vet var man kan hitta delarna som lirar. ;)
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Izvor » 2016-01-10/11:20

farmerlip skrev:Tackar!
Det borde kanske gå..Allt går om man vill.
Det måste även gå att sätta i några distanser så gaffeln inte kan fjädra ut fullt.
Izvor skrev:Snyggt!

Har liknande planer med fjädringen bak på mitt nästa projekt.

Angående framdämpare, kan man inte kapa av 5 cm i toppen och gänga nya gängor i benen för de locken på toppen?


Helt klart en bättre lösning!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-02-05/10:28

När jag fick cykeln så var cylindrar och toppar avskruvade och lyftarna avskruvade också och låg i en låda. Inget uppmärkt. Vad säger experterna om hur jag ska sätta ihop den?
Jag tänker på stötstänger och lyftare. Jag kan ju knappast para ihop dem igen. Tanken är väl att bara inspektera så att allt ser ok ut och skruva ihop dem "huller om buller"
Nya packningar och ringar, honade cylindrar.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-02-05/19:06

farmerlip skrev:När jag fick cykeln så var cylindrar och toppar avskruvade och lyftarna avskruvade också och låg i en låda. Inget uppmärkt. Vad säger experterna om hur jag ska sätta ihop den?
Jag tänker på stötstänger och lyftare. Jag kan ju knappast para ihop dem igen. Tanken är väl att bara inspektera så att allt ser ok ut och skruva ihop dem "huller om buller"
Nya packningar och ringar, honade cylindrar.

Tja, det är väl bara att skruva ihop efter bästa förmåga, tyvärr...
Annars är det precis som du skriver, om man är någorlunda kunnig om motorer så märker man upp allting när man plockar isär motorn. Allt skall monteras tillbaka på samma ställe där det satt. Stötstänger skall sitta åt samma håll och så vidare.
När så mycket är isärplockat, tänk på att inspektera kamsläpor/ventillyftare noga. Ytan som går mot kamaxeln har ibland "pitting" skador, flisor har gått ur den härdade ytan. I så fall, byt ut dom, innan kamaxeln skadas.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-02-07/12:09

Blocket är inte isär, kamsläporna ligger kvar i. Jag får inspektera allt annat och hoppas på det bästa :-)

Håkan skrev:
farmerlip skrev:När jag fick cykeln så var cylindrar och toppar avskruvade och lyftarna avskruvade också och låg i en låda. Inget uppmärkt. Vad säger experterna om hur jag ska sätta ihop den?
Jag tänker på stötstänger och lyftare. Jag kan ju knappast para ihop dem igen. Tanken är väl att bara inspektera så att allt ser ok ut och skruva ihop dem "huller om buller"
Nya packningar och ringar, honade cylindrar.

Tja, det är väl bara att skruva ihop efter bästa förmåga, tyvärr...
Annars är det precis som du skriver, om man är någorlunda kunnig om motorer så märker man upp allting när man plockar isär motorn. Allt skall monteras tillbaka på samma ställe där det satt. Stötstänger skall sitta åt samma håll och så vidare.
När så mycket är isärplockat, tänk på att inspektera kamsläpor/ventillyftare noga. Ytan som går mot kamaxeln har ibland "pitting" skador, flisor har gått ur den härdade ytan. I så fall, byt ut dom, innan kamaxeln skadas.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-02-07/17:57

farmerlip skrev:Blocket är inte isär, kamsläporna ligger kvar i. Jag får inspektera allt annat och hoppas på det bästa :-)

Man tar ju inte isär blocket för att ta ur kamsläpor, det räcker med att cylindrarna är av.
Du väljer själv. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-02-07/18:01

Ja, du märker ju hur mycket jag skruvat BMW.... Jag ska göra en inventering i plastlådorna som följde med, de kanske ligger där!
Håkan skrev:
farmerlip skrev:Blocket är inte isär, kamsläporna ligger kvar i. Jag får inspektera allt annat och hoppas på det bästa :-)

Man tar ju inte isär blocket för att ta ur kamsläpor, det räcker med att cylindrarna är av.
Du väljer själv. :)
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-02-08/14:33

Under tiden jag funderar på hur alla lyftare och stänger passat ihop har jag äntligen fått tag i alla delar för att montera bakhjulet. Dags för den magiska preloaden av stacken! Mycket värme har jag fattat ska vara lösningen!
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-02-10/08:47

Värmde på navet och lagren ramlade ut så fint så. Men det var nästan tomt mellan lagren....vigselringar/top hatar och vad det nu ska vara saknades...
Det positiva var att jag pillade ut kamsläporna med hjälp av en magnet, de var felfria!
Strecken är mitt fingeravtryck.
kamslapa.jpg
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-02-10/08:49

Plockepinnet....
plockepinn.jpg
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-02-10/17:05

farmerlip skrev:Det positiva var att jag pillade ut kamsläporna med hjälp av en magnet, de var felfria!
Strecken är mitt fingeravtryck.

Bra, för dom kan se ut så här...
Kamsläpor.png
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav Kovlingen » 2016-02-10/17:13

Ursäkta men kallas inte dessa för lyftare i en stötstångsmotor ?
Däremot i en motor med överliggande kammar skulle de kunna kallas släpor .

Men jag kan ha haft fel i drygt 40 år :? :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R75/6 Café

Inläggav Mimmi » 2016-02-10/17:35

Hej!

Visst har Du rätt Kovling! Av någon outgrundlig anledning har lyftare, vilket är den korrekta benämningen enligt TNC, på senare tid börjat kallas för kamsläpor, vilket är helt fel.

Men det har plötsligt blivit på modet att byta ut invanda och korrekta ord mot nykonstruerade, exempelvis kallas numera ofta järnvägsstation för tågstation och flerfamiljshus och hyreshus för lägenhetshus...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: R75/6 Café

Inläggav Kovlingen » 2016-02-10/17:42

Tack Mimmi ! Jag blev lite orolig att "har jag gjort bort mej nu igen" fick ett ansikte ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-03-16/08:09

Då jag vill sänka gaffeln i kronan var det bara att bygga om lite.
Originalkrona och rör i lämplig storlek.
krona.jpg

Kapade av 2 stycken 30mm bitar.
krona1.jpg

Ni fattar.
krona2.jpg

Jag sköt upp gaffelbenen och trädde på rörstumparna och vända kronan upp och ner.
upponer.jpg
Bilagor
krona3.jpg
Senast redigerad av farmerlip 2016-03-16/08:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-03-16/08:11

Av fick jag den också!
krona4.jpg

Liter mer svets och sedan blir det blästring och pulverlack.
Jag kommer att lägga ett plattjärn mellan rörstumparna för att biffa upp kronan lite visuellt.
krona5.jpg
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-03-29/19:47

Då var kronan färdigsvetsad.
Förlängningsmuttrar påsvetsade och sedan sågade jag ett snitt med vinkelslipen.
Nyper fint!
Pulverlack på sen så får det duga så länge.
2016-03-29 19.36.52.jpg
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-06-03/12:40

Det går sjukt sakta här...
Tog i alla fall bort kolv nummer 2 för blästring.
Blev orolig först att jag slarvat bort kolvbultslagret....tills jag upptäckte att det inte finns nått :D
2016-06-02 20.43.47.jpg

Blir snyggt när det sodablästras
2016-06-02 20.45.07.jpg
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-06-16/08:18

Jag blästrar vidare.
Avgasventilen var duktigt sotig så sodan orkade inte ta bort det. Får stå i ugnsrengöring.
Annars var skaft och tallrikar fina.
2016-06-15 18.26.39.jpg
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-09-01/12:28

Nytt jobb och lite tid...
Börjat sätta ihop mitt plockepinn.
Blev fundersam när jag inte fick till nått ventilspel alls.
Upptäckte att de 4-kantiga klumparna, vad de nu kan heta, inte var symmetriska...
Går oljan bara genom stötstängerna? Hittade 8 hylsor så det kan ju inte gå nått via pinnbultarna.
2016-08-31 20.21.35.jpg
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-09-01/17:03

Hej.
Precis så är det, lagerbockarna till vipparmsaxlarna är inte symetriska, så det gäller att vända dom rätt.

En sak till att tänka på är att vända vipparmsaxlarna åt rätt håll. Annars får inte vippor med mera någon smörjning alls. Oljan till toppen går via dom två övre dragstängerna (pinnbultarrna) på var sida. Vipparmsaxlarna måste följdaktligen ha sina smörjkanaler vända uppåt.
Det är även viktigt att se till att ha fria oljekanalerna vid cylinderfoten och inte fylla dom med packningscement eller liknande.
Returoljan rinner tillbaka till oljetråget via stötstångsrören.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-09-02/07:43

Stort tack Håkan för att du hjälper en novis!!
Nog ska det väl sitta hylsor på de övre dragstängerna också?
Jag hittade 8 i lådan så jag tror det ska sitta en vid varje.
Det ser trångt ut för oljan att passera.
Jag tänkte inte limma nått, är det nödvändigt?
Självklart nya packningar överallt.
Det blir att dubbelkolla hur jag satt axlarna, nu är de bara ditsatta utan tanke...
Håkan skrev:Hej.
Precis så är det, lagerbockarna till vipparmsaxlarna är inte symetriska, så det gäller att vända dom rätt.

En sak till att tänka på är att vända vipparmsaxlarna åt rätt håll. Annars får inte vippor med mera någon smörjning alls. Oljan till toppen går via dom två övre dragstängerna (pinnbultarrna) på var sida. Vipparmsaxlarna måste följdaktligen ha sina smörjkanaler vända uppåt.
Det är även viktigt att se till att ha fria oljekanalerna vid cylinderfoten och inte fylla dom med packningscement eller liknande.
Returoljan rinner tillbaka till oljetråget via stötstångsrören.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-09-03/11:01

Här finnms en bra bild på hur oljan cirkulerar i motorn.
http://bmwmotorcycletech.info/oilsketch.htm
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-10-07/08:37

Det går sakta här...
Topparna dragna iallafall.
Inväntar tändsystem och vajerpaket för förgasarna, uppstart är halvnära.
Försökte få isär förgasarna men stora locket gick fan inte att få bort. Jag ska testa med lite värme. Skruvarna satt bisarrt hårt.
Kan man få upp oljetrycket med att köra startmotorn? Inga stift i alltså. Eller är det "onödigt" Jag har oljat in allt innan montering. Tänker starta motorn utan toppkåporna iallafall.
Försökte mig på att tillverka en plugg till kutsen i fogskum men det blev inte som jag ville. Tänkte testa att göra pluggen i oasis istället. Markskivor och liknande verkar skräpa så mycket. Oasis borde inte bli statiskt och således skräpa mindre.
Jag har även problem med vinkeln för fotbromsen då jag sätter på pinnar från Raask, det blir för liten rörelse. Funderar på någon vajerkonstruktion istället för gängstången.
/Tommy
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-10-10/06:47

bakbroms.jpg

Funderar på om jag ska försöka få till en utväxling på fotbromsen...
Kapar Raask-länkaget och sätter ner nått hål ner borde ge mer rörelse.
Testat lite med vajer men inte nöjd med rak vajer bara.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Izvor » 2016-10-10/18:15

Det borde väl gå att få till det snyggt med en vajer?

Jag skulle undvika en lösning med massa länkager. Estetiskt inte tilltalande samt att bromsen inte blir lika distinkt. Tänk också på att ledpunkten bör vara så nära centrum av svingen annras bör det finnas risk att vid ett gupp att pedalen hoppar upp och ner.

Du skulle kunna nörda till det ännu mer med lite hydraulik...
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-10-10/18:34

Jag håller med den gode Izvor här.
Det där länkaget verkar bara krångla till det.
Tänk om, tänk rätt! ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav Izvor » 2016-10-10/20:32

Så här blir det på min:

Bild
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-10-11/06:37

Ja, det blir nog ingen utväxling.. Eget hade det iallafall varit :-) Jag börjar med att förlänga bromspedalen.
bromspedal.jpg

Om det sedan blir vajer eller stag får vi se.
Gupp? :o Hon kommer att bli som ett spett bak och jag tänkte bara åka på fina vägar :-)
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-10-12/06:32

Paus i bromsfunderingarna...
tändning.jpg

Nu ska jag bara hitta någon kamrat som ser fler färger än mig så kan jag snart starta! El och färgblind är ingen höjdare :-)
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Izvor » 2016-10-12/13:32

Skoj!

Hær kommer ett litet tips på bromsandet:
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/r1 ... ake_lever/

Annan tips om du ær færgblind ær att du ber din kompis att markera kablar med siffror eller nåt så har du lættare att felsøka sen sjælv. Ta en ritning bara sen och fyll i med siffror eller bokstæver vad du æn nu andvænder. Men din kompis måste vara en seriøs man /kvinna så att personen inte mærker "fel", du vet ska skoja till det lite..

Edit:

Jag ær inte færgblind men likførbannat blir det fel ibland...
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-10-20/08:00

Chokekonvertering
Eker från trampcykel limmas i Triumph-knopp
choke1.JPG
choke1.JPG (34.4 KiB) Visad 25499 gånger

En liten bricka på ekerns böj så går den inte igenom bulthålet.
Tvingade på en ekernippel på ekern som bottnar i knoppen, fylld med exopy.
choke2.JPG
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-10-24/06:28

Det blev vajer till bromsen.
broms1.jpg

Spontant så känns det som om det kommer att fungera bra. Borde bli helt okänslig för fjädringsrörelser också.
broms2.jpg

Jag satte en bit slang på vajern mellan pedalen och vajerstoppet så inte pedalen kan gå tillbaka för långt.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-10-25/06:24

Jag önskade tidigare tips om att få gasvajrarna 2-1 och några sa att det var så original. Har kollat mina vajrar från förgasarna och de når till styret båda 2. Jag måste ha haft 2 vajrar in i gashandtaget. Nu har jag fått hem ett kit med 2-1 vajer i byggsats.
Tränar lite först med att löda nipplar. Denna är lödd med kolv. Satte fast den i skruvstädet och försökte dra loss nippeln med tång, gick inte!
Ska testa att löda med en liten gasolbrännare också.
nippel.jpg
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Izvor » 2016-10-25/08:21

God morgon!

Det där n
Blir mycket snyggare!

Bara några tips/funderingar:

Kolla på den axeln som påverkar bromsbackar. Har inte det i huvudet om den är symmetriskt. För nu påverkar du den axeln på slutväxeln åt fel håll. Jag har för mig att den axeln har små klackar som ligger an på bromsbackar.

Annan tips med lödning av vajrar, jag lödde med silverlod. Liten gasolbrännare och nån droppe silverlod så är det idiotsäkert.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-10-25/09:24

Jag har tittat och tyckte mig inte se några skillnader på hur backarna påverkas.
Bromsrörelsen går mjukt och hjulet bromsas, jag börjar så här :-)
Izvor skrev:God morgon!

Det där n
Blir mycket snyggare!

Bara några tips/funderingar:

Kolla på den axeln som påverkar bromsbackar. Har inte det i huvudet om den är symmetriskt. För nu påverkar du den axeln på slutväxeln åt fel håll. Jag har för mig att den axeln har små klackar som ligger an på bromsbackar.

Annan tips med lödning av vajrar, jag lödde med silverlod. Liten gasolbrännare och nån droppe silverlod så är det idiotsäkert.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Anders Nedemark » 2016-10-25/11:08

farmerlip skrev:......Satte fast den i skruvstädet och försökte dra loss nippeln med tång, gick inte!
Ska testa att löda med en liten gasolbrännare också.


Ett tips vid lödning av vajer/nippel är att borra ett litet hål på sidan av nippeln innan lödning (om det inte fanns) När man sedan för in vajern där den ska sitta sticker man in en tunn pryl i det borrade hålet och särar på vajerns trådar inne i nippeln. Hålrummet fyller man med lödtenn, då kommer vajern sitta fast i nippeln.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-10-28/10:15

Vajrar lödda och monterade.
Elsystem snart på plats...
Jag ska ju ha ett minimalistiskt elsystem, inga blinkers, inget tändningslås.
Framlyse, bak/bromslyse och signalhorn
Bara en brytare för att slå på tändningen och en knapp för startmotor.
På solenoiden sitter det 2 flatstift, varför? Är den ena jord? Eller är det någon säkerhetskoppling? Borde det inte räcka med bara 12v på ett av stiften?
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: R75/6 Café

Inläggav Håkan » 2016-10-28/15:31

farmerlip skrev:På solenoiden sitter det 2 flatstift, varför? Är den ena jord? Eller är det någon säkerhetskoppling? Borde det inte räcka med bara 12v på ett av stiften?

Två flatstift? :o
Jag har tittat på både Bosch startmotor (1969-1985) och Valeo startmotor (1986-1996) till tvåventilarn, båda har en flatstiftsanslutning (+12V från startrelä) på sin respektive solenoider.
Vad har du för startmotor? :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/6 Café

Inläggav farmerlip » 2016-10-28/17:16

Det är jag som yrar :oops: .. Det är bara ett flatstift. Det satt en tunnare kabel under stora pluskabeln som jag fick för mig satt på ett eget stift. Den kabeln borde jag ju kunna använda som huvudström till alla förbrukare.
Håkan skrev:
farmerlip skrev:På solenoiden sitter det 2 flatstift, varför? Är den ena jord? Eller är det någon säkerhetskoppling? Borde det inte räcka med bara 12v på ett av stiften?

Två flatstift? :o
Jag har tittat på både Bosch startmotor (1969-1985) och Valeo startmotor (1986-1996) till tvåventilarn, båda har en flatstiftsanslutning (+12V från startrelä) på sin respektive solenoider.
Vad har du för startmotor? :?
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Nästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst