Håkan skrev:Trevligt med stötdämparplaceringen.
Var skall du sätta batteriet?
Håkan skrev:Så här har jag gjort med gaffelkronan.
En nedre gaffelkrona, lite omgjord, i stället för den veka original plåten.
farmerlip skrev:Coolt! Sticker styrstammen upp tillräckligt eller har du moddat den med?
Izvor skrev:Snyggt!
Har liknande planer med fjädringen bak på mitt nästa projekt.
Angående framdämpare, kan man inte kapa av 5 cm i toppen och gänga nya gängor i benen för de locken på toppen?
Håkan skrev:farmerlip skrev:Coolt! Sticker styrstammen upp tillräckligt eller har du moddat den med?
Styrstammen är ju kort, men jag har en övre "mutter" som går ner en bit i gaffelkronan.
farmerlip skrev:Specialtillverkad mutter eller? Googlade lite och det verkar som om man kan fräsa ur så kronan blir lika tunn som plåtvarianten. Snyggt blir det hur som.
Håkan skrev:farmerlip skrev:Specialtillverkad mutter eller? Googlade lite och det verkar som om man kan fräsa ur så kronan blir lika tunn som plåtvarianten. Snyggt blir det hur som.
Njae, både muttern under gaffelkronan och den över kommer ursprungligen från en R100GS 1988 som har en framgaffel från Marzocchi.
Jag har skruvat aktivt med BMW boxer i c:a 30 år, så jag vet var man kan hitta delarna som lirar.
farmerlip skrev:Tackar!
Det borde kanske gå..Allt går om man vill.
Det måste även gå att sätta i några distanser så gaffeln inte kan fjädra ut fullt.Izvor skrev:Snyggt!
Har liknande planer med fjädringen bak på mitt nästa projekt.
Angående framdämpare, kan man inte kapa av 5 cm i toppen och gänga nya gängor i benen för de locken på toppen?
farmerlip skrev:När jag fick cykeln så var cylindrar och toppar avskruvade och lyftarna avskruvade också och låg i en låda. Inget uppmärkt. Vad säger experterna om hur jag ska sätta ihop den?
Jag tänker på stötstänger och lyftare. Jag kan ju knappast para ihop dem igen. Tanken är väl att bara inspektera så att allt ser ok ut och skruva ihop dem "huller om buller"
Nya packningar och ringar, honade cylindrar.
Håkan skrev:farmerlip skrev:När jag fick cykeln så var cylindrar och toppar avskruvade och lyftarna avskruvade också och låg i en låda. Inget uppmärkt. Vad säger experterna om hur jag ska sätta ihop den?
Jag tänker på stötstänger och lyftare. Jag kan ju knappast para ihop dem igen. Tanken är väl att bara inspektera så att allt ser ok ut och skruva ihop dem "huller om buller"
Nya packningar och ringar, honade cylindrar.
Tja, det är väl bara att skruva ihop efter bästa förmåga, tyvärr...
Annars är det precis som du skriver, om man är någorlunda kunnig om motorer så märker man upp allting när man plockar isär motorn. Allt skall monteras tillbaka på samma ställe där det satt. Stötstänger skall sitta åt samma håll och så vidare.
När så mycket är isärplockat, tänk på att inspektera kamsläpor/ventillyftare noga. Ytan som går mot kamaxeln har ibland "pitting" skador, flisor har gått ur den härdade ytan. I så fall, byt ut dom, innan kamaxeln skadas.
farmerlip skrev:Blocket är inte isär, kamsläporna ligger kvar i. Jag får inspektera allt annat och hoppas på det bästa
Håkan skrev:farmerlip skrev:Blocket är inte isär, kamsläporna ligger kvar i. Jag får inspektera allt annat och hoppas på det bästa
Man tar ju inte isär blocket för att ta ur kamsläpor, det räcker med att cylindrarna är av.
Du väljer själv.
farmerlip skrev:Det positiva var att jag pillade ut kamsläporna med hjälp av en magnet, de var felfria!
Strecken är mitt fingeravtryck.
Håkan skrev:Hej.
Precis så är det, lagerbockarna till vipparmsaxlarna är inte symetriska, så det gäller att vända dom rätt.
En sak till att tänka på är att vända vipparmsaxlarna åt rätt håll. Annars får inte vippor med mera någon smörjning alls. Oljan till toppen går via dom två övre dragstängerna (pinnbultarrna) på var sida. Vipparmsaxlarna måste följdaktligen ha sina smörjkanaler vända uppåt.
Det är även viktigt att se till att ha fria oljekanalerna vid cylinderfoten och inte fylla dom med packningscement eller liknande.
Returoljan rinner tillbaka till oljetråget via stötstångsrören.
Izvor skrev:God morgon!
Det där n
Blir mycket snyggare!
Bara några tips/funderingar:
Kolla på den axeln som påverkar bromsbackar. Har inte det i huvudet om den är symmetriskt. För nu påverkar du den axeln på slutväxeln åt fel håll. Jag har för mig att den axeln har små klackar som ligger an på bromsbackar.
Annan tips med lödning av vajrar, jag lödde med silverlod. Liten gasolbrännare och nån droppe silverlod så är det idiotsäkert.
farmerlip skrev:......Satte fast den i skruvstädet och försökte dra loss nippeln med tång, gick inte!
Ska testa att löda med en liten gasolbrännare också.
farmerlip skrev:På solenoiden sitter det 2 flatstift, varför? Är den ena jord? Eller är det någon säkerhetskoppling? Borde det inte räcka med bara 12v på ett av stiften?
Håkan skrev:farmerlip skrev:På solenoiden sitter det 2 flatstift, varför? Är den ena jord? Eller är det någon säkerhetskoppling? Borde det inte räcka med bara 12v på ett av stiften?
Två flatstift?
Jag har tittat på både Bosch startmotor (1969-1985) och Valeo startmotor (1986-1996) till tvåventilarn, båda har en flatstiftsanslutning (+12V från startrelä) på sin respektive solenoider.
Vad har du för startmotor?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst