Sida 2 av 3

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-10-28/17:53
av Håkan
farmerlip skrev:Det är jag som yrar :oops: ..

:o :shock: :? :roll: :mrgreen: :D

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-10-29/10:37
av Izvor
Hej

Jag kopplade en 18mm2 eller vad det nu än var från batteriets pluspol till startmotorns solonoiden och där förgrenade till förbrukningen samt från laddningen på samma punkt.

En annan sak jag gjorda var att -/jord kabeln drog jag från batteriet till ena 8mm bulten som håller generatorn på plats. Att dra -/jordkabeln som det är originalt till växellådan tycker jag är ingenjörsmässig miss.

Man minimerar risken att amperena springer genom växellådslager speciellt vid starten då de springer som mest.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-03/07:50
av farmerlip
I går tryckte jag på knappen!
Kopplade lite provisoriskt in "all" el.
Motorn gick runt lugnt och fint.
Ingen grå rök försvann ur någon kabel!! Jobbig att fylla på har jag hört.
Till helgen ska hon få nya vätskor och bensin!
Tyvärr är det snö och hockeybana utomhus.
Tur jag har stort garage :-)
Behöver man starta utan ventilkåpor eller räcker det att nöta startmotorn för att kontrollera att topparna får smörja?

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-04/19:38
av farmerlip
Det vart pölar under bägge topparna, det räcker att nöta startmotor några sekunder tydligen för att det ska komma olja. Jag hade bara satt på toppkåporna lite provisoriskt utan packningar. I morgon blir det start! Med bensin!!

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-05/17:02
av farmerlip
Hon startade nästan direkt. Förgasarna läckte rätt duktigt. Masserade flotörnålarna lite så blev det bra. Nu är det bara att riva det provisoriska och bygga ihop all seriöst.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-07/10:38
av farmerlip
Räcker en 10mm² kabel till startmotorn?

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-07/16:35
av Håkan
farmerlip skrev:Räcker en 10mm² kabel till startmotorn?

Minnst 16 mm² till startmotor.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-08/08:01
av farmerlip
Tack Håkan.
Uppstarten! https://youtu.be/gokvvj3edM0
Börjar snygga till elen :)
omkopplare.JPG
omkopplare.JPG (66.65 KiB) Visad 18707 gånger

Jag har även startat kutstillverkningen av oasis.
kuts1.jpg

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-08/18:27
av Izvor
Grattis!

Det är nog bra att man fixar till snyggt elen. Jag hade en annan taktik, jag körde med Tjernobil liknande elcentral under provturen. Tänkte snygga till den efter att man har kört lite så att man vet att allt är ok. Nu har det väl snart gått 2 år! Säkert 2 kg med onödigt långa kablar under tanken!

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-09/07:47
av farmerlip
Kutsen börjar ta form.
kuts2.jpg

Jag tror jag ska sänka fotpinnarna 5 cm när jag nu troligen bestämt placering på ljuddämparna.
sida.jpg

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-19/17:26
av farmerlip
Då var hon provkörd! Bromsfri och utan lyse men jag kunde inte hålla mig. Jäklar vad fort hon går på ettan.
Jag justerade tomgång lite men måste få koll på tändningen först.
Köpt en stroboskop från Biltema men den blinkar inte. Beror det på att det är annan tändning? "EDIT" Det var riktning på sensorklämman. När jag satte den åt rätt håll började den blinka!
Jag tycker hon går varm rätt fort men hon stod mest still på lite hög tomgång så det kanske är som det ska vara.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-24/10:26
av farmerlip
Oerfaren bromsslangsbeställare....
Jag trodde t-korset skulle vara smäckert typ som rören i banjon.
Fan vet om jag kan åka runt så här..
Korset borde ju sitta "dolt" under kronan.
bromsslang.jpg

Bromsar gör det iallafall.
Jag har en 14mm ISR-pump som jag hoppas räcker.
Bromsarna ligger åt lite men det hoppas jag blir bra bara det får slita in sig lite.
Smidig justering av oken iallafall.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-11-24/17:08
av neutral
Många hojar har en ledning till ena oket och där har man en dubbelbanjo med en ledning över till andra oket.

Ska man ha en T-koppling håller jag med dig om att den bör sitta vid kronan, inte mitt i synfältet.

Om ledningarna kan tänkas vara aggressiva mot metall de kommer i kontakt med (gaffelbenen) så finns det "fina" spiralledningar i plast att köpa på t ex Elfa att linda på utsatta ställen. Här är Clas Ohlsons variant: http://www.clasohlson.com/se/Kabelsamlare/Pr365203001.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-12-01/07:55
av farmerlip
Gick inte att hantera bilderna idag...? Kommer i fel ordning.
Lite kontrollampor måste man ju ha.
Jag ville nog egentligen ha en svart lykta med kromsarg. Hittade ingen så det blev helkromat.
Jag trodde kromet skulle vara lite bökigt att förbereda för lack...
Tejpade och borrade försiktigt med en 2mm borr. Drog bort tapen och kromet följde med!
Nu får jag en svart lykta!

Kutsen börjar nog bli klar för plastning också.
Den är nog så likformig som jag klarar av att göra den.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-12-01/12:18
av Izvor
Hej

Føreslår att du borrar hål i den bakdelen och integrerar in bakljuus och blinkers eller en sån ledstripes..

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-12-01/13:04
av farmerlip
Eftersom det är en -74a så slipper jag blinkers.
Det kommer nog att bli ett pyttelitet ledbakljus under ramen på nått vis.
Izvor skrev:Hej

Føreslår att du borrar hål i den bakdelen och integrerar in bakljuus och blinkers eller en sån ledstripes..

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2016-12-07/08:03
av farmerlip
Gör om gör rätt!
Nu är det rätt :-)
bromsslang2.jpg
bromsslang2.jpg (76.32 KiB) Visad 18385 gånger

Jag ska tillverka nått fäste för slangen där skärmen är skruvad.
bromsslang3.jpg

ISR är ju fint. Blir sån koppling också
isr.JPG
isr.JPG (70.51 KiB) Visad 18385 gånger

Ser ju helt klart rent och fint ut.
Ja, nya bälgar kom på också.
framifrån.JPG

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-01-26/10:34
av farmerlip
Efter att tillbringat all ledighet till att snickra så har äntligen tiden för Brunhilde kommit tillbaka.
Kutstillverkningen har startat.
Plastat min plugg som jag gjorde av oasis, lättbearbetat och skräpar ingenting.
Ett lager på utsidan och resten kommer att läggas från insidan. Trädgårdsslang på ramen så att det blir lagom avstånd.
kuts6.jpg

Frigolit smälter man bort med aceton men oasisen var enkel att pilla ut med mejsel/stämjärn.
kuts7.jpg

Nått lager glasfiber på insidan sen börjar det inte så spännande arbetet spackla spackla slipa slipa....

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-02-22/14:24
av farmerlip
2017-02-02 18.01.53.jpg

2017-02-03 17.16.56.jpg

2017-02-04 15.35.11.jpg

2017-02-18 13.20.23.jpg

2017-02-19 11.00.30.jpg

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-02-22/14:26
av farmerlip
Sprutspackel
2017-02-19 15.52.09.jpg

2017-02-19 17.18.12.jpg

Enligt burken skulle det vara röd grundfärg... Hade passat mig perfekt.
2017-02-21 18.07.10.jpg

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-02-27/07:55
av farmerlip
Jaha, då var hon i princip klar.
Lite småfix med el och någon svets kvar bara.
left.jpg

right.jpg

side.jpg

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-02-27/08:58
av Kovlingen
Med beröm , godkänd :) Ser riktigt bra ut !

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-03-03/12:05
av BigFootPat
Snyggt! Lägg gärna upp video på när den är ute och körs när det är dags för det.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-04-11/06:40
av farmerlip
Nerplockad för kompletterande svets, blästring och sedan pulverlack.
ren_ram.jpg

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-04-11/10:39
av Hasse Gustafsson
Svårt att bygga snygg café på en BMW. Tycker ditt bygge är bland de bättre.
Vad som ofta händer är att bakdelen på ett café-bygge blir väldigt naken och
framänden ser ''överlastad'' ut.
I ditt fall skulle jag ta bort gummidamaskerna på framgaffeln för att få ett smäckrare intryck.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-04-11/12:26
av farmerlip
Tackar! Jag håller med dig, det får inte se framtungt ut. Valet att ha bälgar är medvetet. Tycker det ser mer oldschool och lite biffigare ut med bälgar än med "ren" gaffel.
Hasse Gustafsson skrev:Svårt att bygga snygg café på en BMW. Tycker ditt bygge är bland de bättre.
Vad som ofta händer är att bakdelen på ett café-bygge blir väldigt naken och
framänden ser ''överlastad'' ut.
I ditt fall skulle jag ta bort gummidamaskerna på framgaffeln för att få ett smäckrare intryck.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-06-12/07:36
av farmerlip
Äntligen!
Ramen blästrad!

blaster.jpg


Och pulverlackad!

sving.jpg


Nu är det bara att plocka på alla prylar.

ram1.jpg

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-06/07:22
av farmerlip
Raceväxlat ska det ju vara!
racevxl.jpg


Men sen kommer jag till nummerplåten....
Tråkigt. Får inte riktigt plats centralt.
nrplat.jpg

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-06/08:00
av BmwMats
Ser ut som ett riktigt lyckat projekt ! :) :) :)

/Mats

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-06/08:03
av farmerlip
Tack!
BmwMats skrev:Ser ut som ett riktigt lyckat projekt ! :) :) :)

/Mats

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-08/12:47
av Izvor
Snyggt!

Gillar starkt din lösning på växelpedalen! Hadde jag sett det tidigare hadde jag snott ditt patent. Men det går väl fler tåg..

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-10/06:46
av farmerlip
Sjukt enkelt iallafall. Inga stag som glappar utan stumt!
Sen vill jag ju köra raceväxlat också så det blir bonus.
Izvor skrev:Snyggt!

Gillar starkt din lösning på växelpedalen! Hadde jag sett det tidigare hadde jag snott ditt patent. Men det går väl fler tåg..

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-18/07:52
av farmerlip
Första starten efter ihopplock och "seriöst" draget elsystem...
Ena förgasaren flödade över igen. Rengöring och massering av nål.. Tätar fint när jag blåser i soppaslangen.
Mer mysko var gnistorna som lämnade någon kabel? Hur mycket gnistor finns det i en standard kabel? Kan de ta slut? Finns lösa gnistor att köpa på BT?
Tror (hoppas) jag vet vad som är fel. Ramen pulverlackad och jag har dragit jordkabeln till ramen. Kan det vara så att motorn inte är jordad? Jag har inte skrapat bort någon färg vid motorfästena. Jag drog en extra jordkabel från motorn till ramen och hoppas vid kvällens uppstart att gnistorna håller sig kvar i kablarna :-)
Nostalgidagar i Säter på fredag och då tänkte jag vara med och brumma lite.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-18/08:07
av Kovlingen
farmerlip skrev: Säter på fredag och då tänkte jag vara med och brumma lite.

Inte långt till Falun https://goo.gl/maps/7UtsRKYxopA2
Knyt fast ett tält och kom och visa upp den :)
viewtopic.php?f=31&t=26423

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-18/08:21
av farmerlip
Jag har växt ifrån tältning, och bor så nära.. Håller gnistorna sig i kablarna och bensinen i förgasarna och vattnet i himlen så kanske :-)
Kovlingen skrev:
farmerlip skrev: Säter på fredag och då tänkte jag vara med och brumma lite.

Inte långt till Falun https://goo.gl/maps/7UtsRKYxopA2
Knyt fast ett tält och kom och visa upp den :)
viewtopic.php?f=31&t=26423

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-19/06:52
av farmerlip
Dåligt dragna slangklämmor vid bensinslangens anslutning till förgasaren löste de läckande förgasarna...:roll:
Ordentlig jord till motorn löste problemet med smitande gnistor....:D

I går eftermiddag stod jag med skinnstället och hjälmen på...Första seriösa provturen typ.
Vickade ner henne från centralstödet, och det fastnar inte i uppfällt läge!
Va fan!! Av med skinnet och börja fundera på fjädrarnas placering...
Sonen kom ner och hjälpte till och vi fick till fjädrarna.
När han ändå var behjälplig så skulle tändningen justeras.
Målade F-et på svänghjulet men hur vi än vred så dök det aldrig upp..
Jag har monterat "Boyer Bransden micro digital ignition kit"
Jag ställde tändningen så hon startar lätt och går lugnt och fint på tomgång. Hon genererar inte samma värme med tändningen i denna position heller så det får vara så ett tag.
Mycket vrida 0,5mm, starta, mäta, repetera blev det tills..
Klick! klick! Va fan! Dog startmotorn?
Efter lite felsökande så hade det nya BT-startrelät gått och lagt sig. Letade reda på det 40 år gamla originalrelät och brum så startade hon..pust.
Ett försök till med tändningen... Råkade starta med 5an i och drar in kopplingen, då krackelerar vajerhöljet till kopplingsvajern, värmen hade fått innerdelen att kommer ut ur vajerstoppet...ridå.
Vajern vilade nog mot stötstångsrören, får fästa den ner mot ramen hela vägen.
Nu vajer monterad och förhoppningsvis blir det provtur i kväll!

Med tändningen justerad på "gehör" går motorn otroligt fint. Inget slammer eller puffar eller så. Riktig fin sång ur Dunstall-replica dämparna. Lugnt och fint på tomgång så jag tänker nog inte börja skruva på förgasarna. Är det inte trasigt ska man inte laga det, bra devis!!

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-19/08:12
av Izvor
Skoj!

Kopplingsvsjern ska ligga mellan motorn och ramen. Det är ganska trångt där men då bör det inte vara risk att den kommer åt avgasröret.

Man kommer lång med inställningen efter örat! Slutliga testet brukar vara att dra på fullt i en uppförsbacke sen pröva att tidigare ställa tändningen samt att den ska gå fint över hela registret oavsett gaspådrag. Det är ändå örat och känslan som avgör hur motorn är inställd.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-19/08:37
av Kovlingen
Det är bara att ställa den så högtänd som det går utan att den spikar eller
jobbar emot sej själv på tomgång . Tanka även max oktantal .
Detta var kul på 60/70-tals bilar där inte
all electrohysteri hade hunnit med att få sitt genombrott fullt ut .
NU är det säkrast att inte röra nått för det blir oftast bara sämre :|
Det var inte bättre förr , men lite roligare ;)

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-19/08:53
av farmerlip
Jag är uppväxt på gamla bubblor...
Kör safe och låg tändning, vill inte bränna nått..
Den går otroligt varm om jag ställer på tändningen och tomgången blir sjukt hög.
Tomgången är väl bara att justera ner iofs. Men värmen oroar mig.
Bensin ja...Den här mår väl inte bra av "ren" soppa? Vilken blyersättning ska man vicka i?

Kovlingen skrev:Det är bara att ställa den så högtänd som det går utan att den spikar eller
jobbar emot sej själv på tomgång . Tanka även max oktantal .
Detta var kul på 60/70-tals bilar där inte
all electrohysteri hade hunnit med att få sitt genombrott fullt ut .
NU är det säkrast att inte röra nått för det blir oftast bara sämre :|
Det var inte bättre förr , men lite roligare ;)

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-19/09:11
av Kovlingen
farmerlip skrev:Jag är uppväxt på gamla bubblor...
Kör safe och låg tändning, vill inte bränna nått..
Den går otroligt varm om jag ställer på tändningen och tomgången blir sjukt hög.

Den kanske går lite snål på soppa . Bränslet har även en liten kylande effekt .
Brukar synas på tändstiften vilken färg dom har . Inga bilder men det går säkert att googla på .
Lycka till på premiärturen ! :)

//VOLVO B18/20 ;)

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-21/06:20
av farmerlip

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-21/07:06
av Kovlingen
:D :D :D

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-26/06:56
av farmerlip
Nu har hon gått 5 mil typ.
Rätt kul att köra. Förvånansvärt smidig växellåda.
Växellådan var min största farhåga, att den skulle vara seg och svårväxlad.
Står man still kan ettan vara lite krånglig att få i, väl igång glider alla växlar i utan problem. Växla utan koppling var inga problem heller.
Min vajerlösning på bakbromsen fungerar såpass bra att jag kan låsa bakhjulet på asfalt.
ISR-pumpen och stålomspunna slangar gör så att jag kan låsa framhjulet på asfalt också! Det sitter iofs bakelitdäck på....
Återstår att fixa bromsljus och nummerplåtsbelysning, sen besiktning.

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-26/10:46
av BrooklynS
Byt däck innan besiktning... annars toppenhoj!


Brooklyn Garage

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-26/10:59
av farmerlip
Tackar! De går nog igenom besiktningen, inga torrsprickor eller så.
Men de ska bytas ändå. Tips på räjsigaste gummit?
Avon Roadrider?
BrooklynS skrev:Byt däck innan besiktning... annars toppenhoj!


Brooklyn Garage

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-26/11:08
av Kovlingen
Herre Jösset va tufft :D
Racing.jpg
Racing.jpg (82.14 KiB) Visad 16503 gånger

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-26/12:04
av farmerlip
Haha, tror inte det finns slicks i 18 och 19"
Men det hade varit ballt på någon bandag :-)
Kovlingen skrev:Herre Jösset va tufft :D
Racing.jpg

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-26/16:44
av Kovlingen
farmerlip skrev: Men det hade varit ballt på någon bandag :-)

Att kolla in ögonen på oroliga sporthojsnissar som med paniken stigande
("Jag blir väl inte frånåkt av den där ?") looken :mrgreen:

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-29/12:41
av BmwMats
farmerlip skrev:Nu har hon gått 5 mil typ.
Rätt kul att köra. Förvånansvärt smidig växellåda.
Växellådan var min största farhåga, att den skulle vara seg och svårväxlad.
Står man still kan ettan vara lite krånglig att få i, väl igång glider alla växlar i utan problem. Växla utan koppling var inga problem heller.
Min vajerlösning på bakbromsen fungerar såpass bra att jag kan låsa bakhjulet på asfalt.
ISR-pumpen och stålomspunna slangar gör så att jag kan låsa framhjulet på asfalt också! Det sitter iofs bakelitdäck på....
Återstår att fixa bromsljus och nummerplåtsbelysning, sen besiktning.


Trevligt att se en sådan fin hoj där du har gjort om så pass mycket... Riktigt inspirerande må jag säga... :)
Riktigt snyggt bygge !
Lycka till med besiktningen och njut sedan av en riktigt lyckad caféracer ;)

/Mats

Re: R75/6 Café

InläggPostat: 2017-07-29/13:14
av farmerlip
Tack!
BmwMats skrev:
farmerlip skrev:Nu har hon gått 5 mil typ.
Rätt kul att köra. Förvånansvärt smidig växellåda.
Växellådan var min största farhåga, att den skulle vara seg och svårväxlad.
Står man still kan ettan vara lite krånglig att få i, väl igång glider alla växlar i utan problem. Växla utan koppling var inga problem heller.
Min vajerlösning på bakbromsen fungerar såpass bra att jag kan låsa bakhjulet på asfalt.
ISR-pumpen och stålomspunna slangar gör så att jag kan låsa framhjulet på asfalt också! Det sitter iofs bakelitdäck på....
Återstår att fixa bromsljus och nummerplåtsbelysning, sen besiktning.


Trevligt att se en sådan fin hoj där du har gjort om så pass mycket... Riktigt inspirerande må jag säga... :)
Riktigt snyggt bygge !
Lycka till med besiktningen och njut sedan av en riktigt lyckad caféracer ;)

/Mats