Extraljus

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Extraljus

Inläggav SpoOoling » 2016-01-11/22:22

Har köpt helt ny komplett kabelstam till min R75/5 som jag hade tänkt montera innan våren.
Vill montera två extraljus, var och hur gör man detta bäst?
KLONK!
SpoOoling
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2013-11-02/12:49

Re: Extraljus

Inläggav Mimmi » 2016-01-11/22:32

Hej!

Jag tror jag visat denna bild förut, men jag gör det igen. Bilden visar hur jag hade extraljusen monterade på en R100T jag hade en gång för många många år sedan.
Fästena var originaltillbehör, likaså var extraljusströmbrytaren original som jag köpte på BMW.

BMWR100T1.jpg
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Extraljus

Inläggav SpoOoling » 2016-01-12/00:16

Jag får bog förtydliga mig lite.
Det är det elektriska som jag undrar hur jag ska koppla.
Var kopplar jag in mig?
Behövs en extra switch, eller kan jag koppla den till helljuset direkt, eller kanske en kombination där en extra switch måste vara på för att det ska lysa tillsammans med det vanliga helljuset.
KLONK!
SpoOoling
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2013-11-02/12:49

Re: Extraljus

Inläggav Mimmi » 2016-01-12/00:35

Hej!

Aha!
Det är säkert minst trettio år sedan jag hade den mc:n och gjorde arbetet ifråga, så jag kommer inte ihåg i detalj. Det hela handlar om en traditionell extraljusinkoppling, inget märkvärdigt eller speciellt för modellen ifråga.

Men jag vill minnas att jag i grova drag gjorde ungefär så här:
Ett relä som matas med tjockström från B+ på generatorn. Manövern från helljuset, denna ledning kopplade jag via en strömbrytare för att kunna välja om jag ville ha extraljusen tända eller släckta. Man kan naturligtvis koppla utan en strömbrytare, men jag vill alltid ha möjligheten att kunna välja om extraljusen skall vara tända tillsammans med helljuset eller ej.
Manövern skarvar jag in på helljusledningen till glödlampan.

Om jag monterade reläet inne i strålkastaren eller under tanken minns jag inte längre, jag minns att det är ruskigt trångt i strålkastarhusen på de modellerna.
Tag till ordentliga ledningsareor, även till jordledningarna, och leta upp ett bra jordtag. För manövern räcker dock 0,75 mm².
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Extraljus

Inläggav BrooklynS » 2016-01-12/08:55

Eftersom du idag lär använda LED eller Xenon så handlar det om liten effekt vilket är bra då generatorkapaciteten på dessa inte är extremt bra (240/280W).


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Extraljus

Inläggav Albert » 2017-01-15/04:42

viewtopic.php?f=220&t=16600
Nu har jag inte bild på den kopplingsbrygga som sitter i din BMW, men det är position 87 på byggan som du byglar in dig på, med en sladd till ett löst relä (position 85, jordning av reläet görs från position 86) som du matar från batteriet till position 30 och sedan kopplar du in stömmen till lampan på position 87 på reläet.
Smidigast är att använda mopeströmbrytar på styret, till vilken du drar strömmen från postion 87 på kopplingsbryggan och sedan från brytare till reläet.
Fanns förr hos www.lellesmc.se , Roffes MC Delar, tror även jag sett på Biltema.
https://www.ettansmopeder.se/category/omkopplare
Den här föredrar jag - den har flest omkopplingsfunktioner:
https://www.ettansmopeder.se/product/lj ... -universal

viewtopic.php?f=220&t=4225

http://www.realoem.com/bmw/sv/showparts ... Id=63_0971
http://www.realoem.com/bmw/images/thumb_67o.png
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst