Sidovagn till R 75

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-01-17/22:10

Hej. Har köpt en velorex sidovagn till min R 75 som jag köpte av forumets flitiga användare Izvor. Nu läser jag på vissa ställen att ramen skall vara för vek för att ha sidovagn. Tar gärna emot kommentarer om detta. Avslutningsvis är jag även intresserad av att köpa bättre begagnade original fram/bakskärm till R 75, om någon missat Izvors tråd så är hojen svart med vita ränder.
Mvh
Dennis
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2016-01-18/15:00

Hej.
Det är riktigt att BMW säger att ramen, från och med /5 serien, inte är lämpad för sidvagn.
Nu ska du inte låta sådana små bagateller hindra dig, allt ät möjligt om man vill.
Själv har jag en R100RT 1983 med EML sidvagn modell T.
EML ombyggnadssats för motorcykeln bestående av förstärkt framgaffel av earlstyp, hjälpram för MC ramen, 15" hjul, allt registreringsbesiktat och godkänt av Svensk Bilprovning.

IMG_0431.JPG


Här kan du läsa mer: http://sidvagn.se/
Speciellt avsnitten "Teknikhörnan" och "Lagar och regler".
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Austin » 2016-01-18/16:07

Har hört i många år att ramarna från 5-serien inte är lämpliga för sidvagn.
Fick de bekräftat för ett par år sedan när en bekant hade köpt en R60/6 med original teleskopgaffel och monterad ensits Squirevagn.

Tidigare ägare hade kört med den obesiktigad innan den såldes. :(

Jag gjorde en undersökning av hojen för service med mera och upptäckte att förstärkningsplåtarna som sitter bakom styrhuvudet var spräckta på båda sidor. :shock: Så detta projekt lades på is Jag rekomenderade stark att inte köra en meter mer med det ekipaget.
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-01-18/20:37

Hej!

Tack för svar. Helt rätt Håkan, sidovagnen ska på och allt går utom små barn. Ringde även Velorexgurun i Vinniga som intygar att han har monterat sidovagn på R 75/5 utan problem. Sidovagnen är liten och lätt, en Velorex 562. Dock funderar jag på att sätta någon form av tvärstag och stärka upp ramen något eller frågan är om det är onödigt? Vad tror ni om detta?
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-01-18/21:09

Godkväll igen.

En annan fråga som jag funderar kring är registreringsbesiktning. Något som nämns hela tiden är att om sidovagnen sitter permanent så skall regbes genomföras. Jag avser att ta av och på vagnen. Har ni koll på detta. Försökte läsa på sidovagn.se men blev inte riktigt klok på detta..

Tacksam för svar.
Dennis
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2016-01-19/16:14

Hej.
Det finns många som kör med sidvagn utan att registreringsbesikta. Man kallar det för att man håller på att provköra. Befinner sig möjligen i en "gråzon"... Inget jag rekommenderar, händer en olycka kan det bli problem.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-01-19/20:54

Tack Håkan!
Jag kommer inte att provköra med ungarna i sidovagn utan vill att det ska bli så korrekt det går. Blev bara lite konfunderad av texten med permanent sidovagn. Då är det alltså regbesiktning som gäller?
Vad tror du Håkan om Hans Hallströms uppfattning om att det inte är något problem att sätta dit min lilla Velorex sidovagn utan förstärkningar av ram och fjädring?
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Smurfen » 2016-01-19/21:18

Jag är ingen expert och mina kunskaper är inte helt uppdaterade men som jag förstår det så fanns det "förr" två olika registreringsmöjligheter nämligen den ena som mc med påhängsvagn, man var ändå tvungen att regbesikta, men det var tillåtet att plocka av och på vagnen. Jag har läst nånstans att det är inte möjligt att nyregbesikta så idag men kan inte hitta den referensen nu.
Den andra sättet var som trehjulig mc där det inte var tillåtet att plocka av och på vagnen. Och det är väl den möjligheten som finns kvar idag. Jag misstänker att idag om man inte köpt en fabrikstillverkad sidvagnshoj kanske man måste regga den som ombyggt eller amatörbyggt fordon.

Expertkunskaperna borde finnas hos Svenska Sidvagnsklubben Svea, Transportstyrelsen och ev SFRO.
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2016-01-20/11:05

Nedanstående text är klippt ifrån Svenska Sidvagnsklubben SVEA´s hemsida "Lagar och regler".

Vad som gäller när man vill registreringsbesiktiga en
motorcykel med sidvagn.
För motorcyklar framtill 1973 års modell så gäller det gamla
besiktningsförfarandet. Man bokar tid på SBP station som utför
reg.besiktningar. Om man har vikt och tillverkar intyg för
sidvagnen så vill dom ha det. Det gamla kravet på
parkeringsbroms är borttaget sedan mer än tio år, men om man
har en så skall den fungera. Samma med broms på
sidvagnshjulet om den finns och är inkopplad så skall den
fungera. Det registreringsbevis man sedan får bör alltså ange
separata tjänstevikt, maxlast och totalvikt angivelser för
motorcykeln respektive sidvagnen.
För motorcyklar från 1974 och framåt gäller att alla fordon på
svensk väg måste uppfylla svensk bromsnorm. En del japanska
tillverkare skrev intyg om att deras motorcykel uppfyllde svensk
bromsnorm även med sidvagn monterad. Dessa intyg skrevs
från sent sjuttiotal och en bit in på åttiotalet. Det fanns givetvis
en del icke japanska tillverkare som även de intygade
bromsförmågan på sina produkter. Om det inte finns ett
sådant intyg till den motorcykel som man vill använda med
sidvagn, så får man kontakta SFRO (Sveriges fordonsbyggares
riksorganisation) De är av vägverket
auktoriserade/bemyndigade att utföra broms och
köregenskapsprov på ombyggda fordon.
Till kategorin ombyggda fordon räknas Motorcykel med sidvagn
om man har sidvagnen permanent monterad ( alltså inte skall
plocka av och på sidvagnen för solo körning i trafik). SFRO ha
representanter på olika platser i Sverige som kan utföra dessa
tester. De är alla frivilligarbetande klubbmedlemmar. Info hittar
du på http://www.sfro.com/. Med intyget från SFRO så kan du
kontakta SBP och få en tid för reg.besiktning sedan gäller
samma som vid besiktning av en äldre motorcykel dock får du
en gemensam viktsangivelse vad gäller tjänste och totalvikt för
hela fordonet (motorcykel och sidvagn tillsammans)
Det har tidigare varit möjligt att ibland få dispens från
vägverket från kravet på bromsintyg utifrån att en likadan
motorcykel redan var testad, jag känner inte till om detta
fortfarande gäller. Jag är mycket nöjd att det åter är möjligt att
reg.besiktiga och lagligt åka motorcykel med sidvagn i Sverige.
Efter bästa förmåga och med de bästa avsikter nedtecknat av
eder ordförare. Hans Hallström


Om jag förstått rätt så är din MC av år 1973 eller äldre.
Då gäller den första delen av texten.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Izvor » 2016-01-21/14:16

Halloj Dennis!

Så nu blir det sidovagn! Skoj!

Jag har läst vad andra har skrivit im sidovagn på en R75/5 ram. Jag personligen har inga erfarenheter med sidovagnar. Bara sett de på nära håll.

Vad jag har förstått så är problemet då ramen blir "vriden" då man monterar en sidovagn. Jag förstår att sprickor då kan komma uppe vid styrhuvudet. Men du ska väl bara puttra omkring i 40 och äta glass samtidigt?

Om man skulle vilja förstärka ramen så skulle jag göra det med 2 plattor. En ovanför svingen och en framför bröstkåpan på motorn. Det borde styva upp. Plattor kan man svetsa fast eller borra hål och spänna fast de med U-stång runt ramen.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2016-01-21/15:39

Hej.
Förstärkningarna som är gjorda på min R100 består av en balk (L-järn 60x30 längd c:a 600 mm) som är skruvad till ramen vid fyra punkter. I den balken är sedan sidvagnens två nedre fästpunkter skruvade, det finns alltså svetsade fästöron på balken. De två övre fästpunkterna från sidvagnen är fästade till MC ramen med klämförband som omsluter båda rambenen, dels framför motorn och dels under sadeln där batteriet normalt sitter. (Batteriet har jag satt i sidvagnens bagageutrymme).
Att svetsa fästen direkt i MC ramen är olämpligt, Besiktningen kommer inte att tycka om sånt...
Och använd inte den veka bakramen för infästning av sidvagnen, skruva allt i motorcykelns huvudram.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-01-21/22:12

Tusen tack för alla tips och råd! Känns underbart att ta del av detta!
Försöker se din lösning framför mig Håkan. Du har inga bilder? Jag funderar på någon form utav järn också. Som jag tror så är det originalfästen på sidovagnen och dessa kommer ej nå runt bägge rören i ramen.
Sedan kommer jag Izvor att bygga om din budgetsadel. Kalla mig finkänslig men enbart durkplåt är lite hårt. Har ni tips på det med??
Tack för hjälpen med texten, Håkan. Problemet för mig när jag läser paragraftext är att man alltid hittar konstigheter. Men om jag enbart ska regbesiktiga så kör jag självklart på det. Nu längtar jag verkligen till våren!!
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06


Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-02-21/22:05

Så nu är jag tillbaka.
Gjorde ett härligt misstag för ett tag sedan då jag vände på batterikablarna. Detta ledde till en mindre brand som skadade diodbryggan och startreläet. Detta byttes och till slut fick jag strömmen att fungera på hojen. Det blev en del turer till biltema och man upptäckte att flatstift i bredden 11 mm som finns på diodbryggan inte finns på tex Biltema. Men nu är det nya kablar på plats och allting fungerar.
Har även snickrat på min sadel. Den gode Izvor var helt nöjd med att sitta på en durkplåt men jag önskade lite annat. Beställde ljudisoleringsskivor samt vinyl från ett företag i skåne och limmade först på liggunderlag rakt på durkplåten. Därefter på med ljudisoleringsskivan. Då plåten ej var platt eller rak så funderade jag på hur jag skulle häfta fast vinylen på undersidan. Detta löstes genom en tripp till IKEA där jag av en händelse hittade mjuka skärbrädor. Dessa limmade jag ihop och skar i lämplig bredd och limmade fast på undersidan. Sedan fipplade jag på vinylen och häftade fast. Är ingen sadelmakare men det blev bara ett fåtal veck och den är skönare att sitta på och titta på än tidigare.
Upplevde även att den var extremt svårstartad och var rädd för att något mer i tändsystemet gått sönder när jag vände kablarna men efter att ha skruvat loss stiften så insåg jag att jag hade gnista. Så igår efter ytterligare en laddning av batteriet och en rejäl rengöring utav stiften så lyckades jag få igång henne. Nu spinner hon som en katt.
Då jag inte hade någon framgång på forumet med nya skärmar lackade jag om de skärmarna som jag fått med av Izvor. Gillade de svarta med vita stripes så nu är de hos en lokal lackerare här i Lysekil och kan snart monteras.
Har även beställt backspeglar och lite annat smått och gott från motorworks och igår såg jag att damaskerna på framgaffeln var trasig så det blir väl att beställa lite nytt därifrån.
En fråga till er med lång erfarenhet, vilka tändstift kör ni med? Såg att stiften var rejält sotiga och slitna så jag vill köpa både nya stift och justera förgasarna senare. Jag har dubbeltändning och har nu Boschstift, WR5DC+ samt WR6BC. Har lyckats läsa mig till att det finns olika modeller varav vissa ska vara bättre än andra. Har du, mäster Håkan, och ni andra någon uppfattning?
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2016-02-22/18:54

Dennis J skrev: Jag har dubbeltändning och har nu Boschstift, WR5DC+ samt WR6BC. Har lyckats läsa mig till att det finns olika modeller varav vissa ska vara bättre än andra. Har du, mäster Håkan, och ni andra någon uppfattning?

Hej.
Har ingen direkt erfarenhet av dubbeltändning... Men kör på standardstift, W6DC som ordinarie stift och W6BC som undre stift.
Skillnaden mellan "D" och "B" är längd på gänga, viktigt att hålla rätt på i dubbelstiftsmotorn.
Skippa gärna stift med "R" i beteckningen, det är resistorstift, ger lite sämre gnista enligt mig. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-02-22/19:54

R 75.jpg
Med ny sadel monterad.
R 75.jpg (113.26 KiB) Visad 16728 gånger
Sidovagn.jpg
Sidovagnen
Sidovagn.jpg (121.11 KiB) Visad 16728 gånger
BMW R 75.jpg
Så här såg den ut när jag precis köpt den av Izvor.
BMW R 75.jpg (118.01 KiB) Visad 16728 gånger
Sadel R 75.jpg
Sadeln med Ikea skärbrädor...
Sadel R 75.jpg (125.81 KiB) Visad 16728 gånger

Mäster Håkan!
Vad vore detta forum utan Er!! ;) Tack för hjälpen som vanligt. Nu är det bara lite smågrejer kvar innan det är dags att pröva att hänga på sidovagnen. Tror att mina småtjejer kommer att älska att åka till dagis nu...;)
Här kommer lite bilder på hojen..
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav SpoOoling » 2016-02-22/22:14

Annars har jag en mycket fin sadel över.
KLONK!
SpoOoling
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2013-11-02/12:49

Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-02-23/07:40

@Spooling, ser du inte vilken snygg sadel jag gjort?? :D Jag har även originalsadeln som jag kanske klär om när det skulle behövas.
Mäster Håkan, det var inte lätt att hitta de tändstift du rekommenderar. De stift jag har på med R i beteckningen finns på många butiker men de du rekommenderar hittar jag ej. Har du någon bra specialbutik?? :)
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav henriksch » 2016-02-23/10:47

Hej
Kul projekt! Plåta gärna mycket och lägg upp när du knåpar ihop fästen och ev. förstärkningar. Kul att se.
Har gjort ett par sadlar, man fattar att det är ett hantverk i sig, sadelmakarens. Inte helt skitenkelt att få till det =)
Har alltid tyckt att bakramen är för lång på BMW:s R-serie. Knåpade och kapade förr i tiden, på min första R75:a. Nu, när återfallet till BMW kom byggde jag en helt ny till min scrambler. Skjutsar inte på min så jag behöver ju inte bekymra mig för platsen.
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Marie » 2016-02-23/12:14

Dennis J skrev:Mäster Håkan, det var inte lätt att hitta de tändstift du rekommenderar. De stift jag har på med R i beteckningen finns på många butiker men de du rekommenderar hittar jag ej. Har du någon bra specialbutik?? :)


Det där är ett känt problem för alla som har ett fordon som historiskt sett funkar bäst med Boschstift, men absolut inte bör ha resistorstift. Bosch verkar felaktigt tro att R-stift funkar till allt och tar inte in annat i Sverige.
De lösningar som brukar finnas är att antingen köpa fordonstillverkarens originalstift med logga på eller importera korrekta "R-lösa" stift från utlandet, t.ex The Green Spark Plug Company i Storbritannien.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2016-02-23/18:29

Dennis J skrev:Mäster Håkan, det var inte lätt att hitta de tändstift du rekommenderar. De stift jag har på med R i beteckningen finns på många butiker men de du rekommenderar hittar jag ej. Har du någon bra specialbutik?? :)

BMW original tändstift.
Så här står det i BMW ETK för R75/5: TAENDSTIFT BOSCH W6DC 12 12 1 338 145
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Izvor » 2016-02-23/19:04

Halloj Dennis!

Skoj att du tar hand om hojen!
Som jag sa när vi pratades vid så kommer tändstiften från Motorworks. De fick man till en R75/5. I botten måste det vara kortare och det är stift från en Porsche. Kom på att man kan säkert andvända samma stift i botten med men då får man svarva till en hylsa eller så beställa med kortare gänga. De stiften som är på nu har inte många mil. De var nya, dock så går den nog för fett vid tomgång. Det var lite vit rök på filmen.

Tänkte lite och enklast är det nog att ta strömmen från baklampan. Det är bara 4 ledare som max inkl. jord. Det finns plats i hålet på baklampan. Du kan dra fyra kablar från lampan bak til typ tanken sen koppla på en 4 polig kontakt så att du enkelt kan koppla belysningen till sidovagnen och koppla loss då du inte ska ha den.

Jag kan inte så mycket om stift, det kan nog bli som en oljetråd, men är tittar man inte på vilka spolar man har? Har inte det nån betydelse?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-02-23/19:49

Tack kära vänner för bra råd och tips.
Kollade in sidan som Marie tipsade om och där fanns allt jag behövde. Känns lite synd att gynna en massa engelska företag när det borde finnas någon firma här. Kollade även in en del mc butiker på nätet men de flesta hade bara R stift..Nu är beställningen lagd så nu är det bara att slappna av och låta det ske... :D
Snart ska det skruvas igen.. Lovar mer bilder!!
Senast redigerad av Dennis J 2016-02-23/21:05, redigerad totalt 1 gång.
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2016-02-23/20:46

Hoppas du har observerat att du behöver 2 st. W6DC och 2 st. W6BC till din MC med dubbeltändning..
"D"= långgänga. "B"= kortgänga.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-02-23/21:11

Hel rätt Håkan.
Jag noterade även när jag skruvade ur stiften att de övre var längre än de undre. Jag har även 4 stift på min 1200 GSA.
Snart kommer det att torka upp och då ska hon få komma ut och sträcka ut. Har inte hunnit köra så mycket än.
Tror att jag gör som du rekommenderar Izvor. Det kommer 4 kablar från sidovagnen. 3 med flatstift och en ringsko. Ringskon borde vara jorden?? De andra borde vara blinkers, vanligt baklyse och bromsljus eller bara bromsljus? Tänkte koppla till ett löst batteri och se vad som lyser... :D
Förhoppningsvis är skärmarna snart klar så att jag kan skruva på dem också..
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Marie » 2016-02-23/21:43

Dennis J skrev:Kollade in sidan som Marie tipsade om och där fanns allt jag behövde. Känns lite synd att gynna en massa engelska företag när det borde finnas någon firma här. Kollade även in en del mc butiker på nätet men de flesta hade bara R stift..


Skäll inte på de svenska firmorna. Jag är lika irriterad som du, men de litar bara på vad Bosch skriver i sina tabellverk, och där rekommenderar Bosch R-stift till *allting*, oavsett vad fordons/motortillverkaren säger. Vad skall handlarna annars göra?
Att skaffa rekommendationerna från varenda fordonstillverkare är för en liten handlare i Korpamåla ogörligt, de måste lita på Bosch - vilket man alltså inte kan göra.
Jag har själv problemet med tändstiften till en Mercedesmotor, M119. En V8 som byggdes 1988-1998. Den skall ha resistorlösa stift Bosch F8DC4, men de är nästan lögn att få tag på. Bosch rekommenderar FR8DC+, kruxet är bara att sätter man i dem så får man byta fördelarlock och rotorer sådär minst var 500:e mil eftersom man då får överslag/genomslag i tändfördelarna (en på vardera topplocket på denna 'snillrika' konstruktion)...
Andra bilar jag vet att INTE skall ha R stift är gamla SAAB 99/900, men även där rekommenderar dessa Einsteinwannabes på Bosch R-stift.... :roll:
Enda sättet är som jag sa, antingen originalstift från fordonstillverkaren, eller att själv importera RÄTT stift. Synd bara om de svenska handlarna. :(
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-10-02/17:17

Hej hej!

Nu har hela helgen tillbringats med hojen. Tråget som var lite snett har tätats. Alla vätskor har bytts och hon har fått en hel del kärlek!

Dock behöver jag få hjälp med två saker. Dels har hastighetsmätarnålen trillar nedanför stoppet.. När jag rullar så ser jag att nålen går upp till stoppet men står sedan där och tuggar. För att inte skada den så har jag kopplat loss kabeln vid växellådan men nu undrar jag om enklaste sättet att laga denna? Hela insatsen behöver väl tas loss men hur mycket behöver man plocka isär? Nålen är väl i plats så värma den och försöka få den rak?

Det andra gäller mina bingförgasare. Hon ryker en del så bedömt får hon för mycket. Finns det någon enkel guide för att justera dem?

För övrigt har inte sidovagnen kommit på än. Bygget av garaget och småbarnen tar all min tid så jag hoppas att jag får på den till nästa säsong. Glädjande så gillar stortjejen att åka...

Tacksam för all hjälp!

Dennis
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2016-10-02/19:16

Dennis J skrev:
Dock behöver jag få hjälp med två saker. Dels har hastighetsmätarnålen trillar nedanför stoppet..

Det andra gäller mina bingförgasare. Hon ryker en del så bedömt får hon för mycket. Finns det någon enkel guide för att justera dem?

Tacksam för all hjälp!

Dennis

Du behöver nog ta bort glaset på hastighetsmätaren. Sen är det väl bara att lyfta nålen över stoppet...
Den här firman kan hjälpa dig: http://www.instrumentjige.se/

Det är fasta munstycken i förgasarna. Man kan inte justera bränslemängden i förgasarna på annat sätt än att byta munstycken. Jag tror inte det är felet... Det kanske är olja, till exempel slitna ventilstyrningar, som gör att det ryker?
Har du munstycken enligt BMW´s spec. så bör hojen gå bra. BMW har provat ut vilka munstycken som fungerar.
Gör förgasarna noggrant rena. Köp en verkstadshandbok för justeringen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2016-10-02/19:59

Tack Håkan!

Går det att på ett enkelt sätt få bort glaset? Vill inte lämna bort mätaren utan göra det själv... Är kransen runt glaset gängad eller bara fasttryckt?
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Izvor » 2016-10-02/20:31

Halloj Dennis

Kolla tråden på hojen nær jag renoverade den, inlægget gjord 2013-11-08/22:30... Gløm inte folkølen!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2016-10-03/00:50

Dennis J skrev:Tack Håkan!

Går det att på ett enkelt sätt få bort glaset? Vill inte lämna bort mätaren utan göra det själv... Är kransen runt glaset gängad eller bara fasttryckt?

Glaset sitter fast med den kromade ringen (kransen) runt. Det är en falsad kant, svår att få loss utan att förstöra den. I princip är det konservöppnare som gäller. :o Men går du runt kanten med en spetsig mejsel kan man bända ut kanten och få bort ringen/glaset. Brukar vara svårt att återmontera, få snyggt.
Det var därför jag tipsade om firman, han har nya kromringar och utrustning för att falsa fast dom igen.

Kanske var jag otydlig med förgasarjustering. Det man gör är att synkronisera förgasarna, så maskinen får jämn gång. Har inget med bränslemängd att göra.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Mikael G » 2016-10-03/06:59

Jasså! RYKER hon!! Det
var ju något "nytt" :-)
Mikael G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2012-08-17/07:38

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2016-10-03/15:19

Mikael G skrev:Jasså! RYKER hon!!

Kör så det ryker! ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Dennis J » 2017-02-19/08:56

Har nu hittat förklaringen till varför den ryker. Kolvring nummer 2 samt en del av kolven har gått sönder. Cylindern har klarat sig fint.. Så nu söker jag nya kolvar..

Tacksam för all hjälp!
Dennis J
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-17/22:06

Re: Sidovagn till R 75

Inläggav Håkan » 2017-02-24/01:13

Här har du en fin hjälpram till sidvagnsmontaget, Dennis.
viewtopic.php?f=213&t=25707
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron