Izvor BMW R100RT-82

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-05-05/22:13

God kväll

Vi närmar oss med det är en lång och krokig resa med bromssystemet!

Har nu fått tag på tätningar. Förstärkt cylinder!

Bild

Bild

Pressat ihop de två bitar och svetsat ihop de. Cylindern kan nu andvändas som en kanon. Sen tillverkade jag kolven.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och monterade ihop. Fyllde på med bromsvätska och bromshandtaget tar inte i rullen. Ci 2 cm ifrån. Men i det hela började kolven gå dåligt. Det visade sig att packningar inte tål WD 40!

Jag smörjde cylindern vid montering men det gjorde att de svällde och nöp.

Jag beställde 4 ringar, två stora en lite smalare och en jättesmal.

Då tillverkade jag en ny kolv så att den smala skulle passa.

Monterade ihop och efter 2000677775 st simulerade panikbromsningar kändes det lite fel. Det visade sig att kolven och cylindern nöp ihop.

Bild

Ser ni ripor?
Här kommer bild på originalet och mitt

Bild

Klicka på bilden för att se hela
Min har mindre anlägningsyta fram samt är kortare mellan "styrytor" det är för att den stora packningen tar plats. Sen var jag tvungen att svarva koniskt den främsta och det är för att oljan ska kunna rinna från bakersta kammaren till behållaren då bromshandtaget inte är påverkad.

Ok. Det här ska lösas!

Har några idéer!

1 tillverka kolven i mässing. Det är så originalt. Det kanske inte funkar med Alu mot Alu.

2. Montera tunnare packning fram och på så sätt få mer glidyta.

3. Istället för brickan så tillverka en bricka och hylsa i ett så att hela kolven får mer rak styrning.



Bild


Ni får gärna komma med förslag! Släpp loss tekniska kreativiteter och bespara mig gubbaskämten.

En ren fråga!

Smala brickan bakom främsta packningen där hål sen går till andra kammaren. Vad är dess funktion? Jag får inte riktigt ihop den tanken med backventil om det är tanken.

Jo, när jag svarvade min cylinder till större så stötte jag på lite pittings. Om nån har hemma en sån sliten är jag intresserad!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Håkan » 2017-05-06/01:47

Kul och kreativt. :)
Smörja vid montering, skall du göra med bromsvätska eller ett speciellt "bromscylindermontagefett". ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-06-04/09:57

Lite sen uppdatering...

Hittade orsaken till nypning. När jag svarvade ur cylindern blev det en lite hack. Vid montering så fastnade fjädern där. Det gjorde att vid ihoptryckning så lastade den kolven radiellt. Efter rätt montering funkar det fantastiskt!

Blir provkörning om nån vecka.

Bild


Bild


Bild

Ny i mässing tillverkades även en distans med styrning i teflon.

Har en fråga.. Bakom huvudpackningen sitter det en tunn bricka. Det är hål i kolven så att bromsvätska ska kunna strömma igenom till baksidan av den brickan. Som en backventil. Men jag fattar inte meningen med den. Vad fyller den för funktion? Misstänker att det har nåt att göra med att när man släpper bromshandtaget.

Tacksam för förklaring!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Håkan » 2017-06-04/18:21

Izvor skrev:Har en fråga.. Bakom huvudpackningen sitter det en tunn bricka. Det är hål i kolven så att bromsvätska ska kunna strömma igenom till baksidan av den brickan. Som en backventil. Men jag fattar inte meningen med den. Vad fyller den för funktion? Misstänker att det har nåt att göra med att när man släpper bromshandtaget.

Tacksam för förklaring!

Jag tror så här:
Om du har luft i systemet, och du är ute och kör, kan du rädda situationen genom att pumpa några gånger...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-06-04/22:18

Nja, kanske, men jag kan inte se det framför mig.

Eventuellt att man får ett läckage och säg att lite olja har kommit ur systemet. Sen när man släpper handtaget ska oljan kunna komma in bakifrån från tätringen. För det blir vakum på trycksidan. Men jag ser inte poängen då kolven och cylindern har inte sån fin passform. Bromsvätskan kan fint strömma mellan dess väggar.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Inge K. » 2017-06-04/23:07

Hei.

Se teksten etter "Fig. 28.37. Lockheed master-cylinder".....samt skissen.

http://what-when-how.com/automobile/hydraulic-braking-system-automobile/

Det er vel en bekreftelse på dine antagelser, Izvor.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-06-07/06:14

Ok, tack

Då är tanken i teorin att om det blir undertryck på trycksidan så ska bromsvätskan strömma genom hålen och förby tätringen till trycksidan för att ersätta den vätskvolymen som har försvunnit.

I praktiken så tror jag att mestadels av vätskan skulle "rinna" mellan kolven och cylinderväggen då det är lite spel där.

Jag har nu byggt med brickan och allt, hoppas då att dess funktion aldrig kommer att behöva testa.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-06-23/14:02

God dag!

Hjälp! Jag får den inte att gå!
Tändningen är original förutom ny tändspole med dubbla utgångar. Spole som ska passa BMW r100.

Förgasare är Dellorrto Phm 38 som har suttit på en r90s med samma bestickning.

Tändningen är ställd på märket S men den går bara på tomgång och helst på en cylinder. Ofta växlande. Lyfter jag trotteln så dör den. Ibland baktänder den ordentligt!

Ventilspel ställda, när jag har OT märke på svänghulet ser det ut så här framme:

Bild

Eller så här efter ett varv till:

Bild

Kilen pekar rakt upp eller rakt ner.

Baxat runt motorn utan några konstigheter. Ventiler beter dig som de bör.

Förgasarna rengjorda. Enda frågetecknet är högra hålet. Kanal som inte leder nånstans.

Bild

Kopplade loss tanken och monterade sprutor för att se förbrukningen. Den är stor!!

Då den går på bara en cylinder kan det vara att blandningen är för fet och vill inte tända till.

Det kan vara att tändningen är ok men att motorn flödas. Tändningen som lurar och vid kompresion släcks gnistan. Kan vara både och. Kom gärna med tips och erfarenheter.
Spänningen till spolar är ok enligt en Fluke, kopplat bort allt annat jox som kan störa som laddning, blinkrelä (den är för led lampor) osv.

Hjälp mottages med glädje. Gubbaskämt också för den delen, även det är trevligt!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Kovlingen » 2017-06-23/15:49

Izvor skrev:Gubbaskämt också för den delen, även det är trevligt!

Ledsen men jag har inget bra att komma med , men ha en glad midsommar i alla fall :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Håkan » 2017-06-23/17:18

Hej Izze.
Har funderat på det här sen du ringde mig vid lunchtid...
Tog bara ett kort avbrott i tankebanorna när jag svalde snapsen till sillen. :)
Jag tror problemet är förgasarrelaterat, men jag har ingen bra lösning, annat än: Har du inga andra förgasare att prova med?
För övrigt tycker jag det var märkligt att inte vår vän Kovlingen hade nåt "gubbaskämt" att komma med.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Kovlingen » 2017-06-23/17:58

"Vilodag" :oops: Låter Gunnar ¨Magnus få vila ett par timmar :D
Till er alla , Ha en god fortsättning på midsommarhelgen !
/Gammelkovlingen :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-07-08/12:46

Hej

Förlåt Håkan såg inte ditt svar. Nu går den! Det var tändmodulen som var boven!

Otroligt irriterande och enligt mig svårt att felsöka. Jag hadde gnista, ställde tändningen men ändå kunde den få för sig att skjuta ut förgasare. Började spekulera så att kammen stod rätt, kunde inte se nåt galet. Mätte med gradskiva och ventiler stängde när de skulle.

Det var alltså tändmodulen som gav svag signal och ibland lite før tidigt då...

Jo en ny tändmodul från Biltema. Gnistan blev bättre och den startade så fint så!

Det jag väntar på nu är bara ny laddningsmodul från MW. I frustration så beställde jag helt nytt komplett tändsystem samt en ny lös hallgivare. Men den får då vila i reserv eller, tja vi får se..

Ska imorgon synka förgasare och provköra. Dock inte så långt då jag har ingen laddning..
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Föregående

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst