Izvor BMW R100RT-82
Postat: 2016-04-11/22:07
God kväll!
Nu är det dags att officiellt påbörja mitt nya projekt. Jag har smygstartat lite innan..
I helgen som var så hadde jag en helt fantastisk lördag. Först på agendan var att träffa Mikael G här på forumet och hämta mitt nya projekt. Mikael har blivit min mc donator! Fantastisk trevlig man och jävligt duktig på gubbaskämt! Speciellt när han får sällskap av likasinnade!
Så här såg det ut när projektet rullades på släpkärran!
Sånt flin har jag fortfarande!
Här försöker jag se ut som Jeanes Dean men går så där..
Hursomhelst så efter att vi hämtade hojen så åkte vi förbi och hälsade på 2 st trevliga gubbar som brinner för BMW hojar. Det var fantastisk att lära känna de och få inblick av vilka kunskaper de sitter på! Deras verkstäder var på något sätt en plats man bara vill flytta in till. Själv har man en verkstad som ser ut som ett bombnedslag och kanske har max 5% av verktyg jämfört med de andra två.
Bägge var väldigt trevliga och fulla av humor fast ingen slår Mikael G bör det gäller gubbaskämt.
Jo på vägen hämtades även en R75/5 som jag ska skramla igång.
Då så. Bara att hugga i och riva!
Original verktygssats
Kapen herrejössssseeees är redo!
Fel kapskiva bara..
Några arbetstimmar senare:
Här ser man att här finns det plats! Det blir att flytta på kardanröret åt höger så att vi får dit minst 140 mm bakhjul!
Jobbigt när man är själv men motorn är på bänken!
Vad har hänt med svänghjulet? Är det här den lättade varianten?
Bzzzzzzzz bzzzzzz ( bytt kapskivan och är redo att gå loss!) men först måste man inhandla några flak med folköl och några burkar med Nutella.
Ok, liten sammanfattning..
Det kanske är overkill men jag vill få dit bredare däck där bak. Det går, det vet jag. Men den fälgen jag har är 2,75 " bred. Med andra ord måste fälgen bli bredare. Kan man bredda de här gjutna fälgar eller ska man satsa på ekrade och byta ut fälgbanan?
På det hela ska bromssystem från BMW r1200 Gs monteras på, dock utan Abs.
Framgaffel så hadde det varit fränt på ett par framgafflar från en r 1100 lt eller nåt.
Nån som har ett par liggandes?
Bygga hyd. koppling.
Vad det blir för fjädring bak är oklart. Antingen en monoschock elle duoshock eller trioshock. Nån schock får det bli. Det är lite estetiskt fråga samt kanske kul med en lösning som inte är lika vanlig.
Sen ska en modifierad tank på. Tanken är nästan klar. Men jag måste anpassa det hela till ramen.
Tanken med det här bygget är att inte ta några enkla lösningar. Bygget ska försöka att bli så rent som möjligt. Vi får se hur vi lyckas med det.
Förslag, frågor, tips, trix, osv. mottages varmt!
Nu är det dags att officiellt påbörja mitt nya projekt. Jag har smygstartat lite innan..
I helgen som var så hadde jag en helt fantastisk lördag. Först på agendan var att träffa Mikael G här på forumet och hämta mitt nya projekt. Mikael har blivit min mc donator! Fantastisk trevlig man och jävligt duktig på gubbaskämt! Speciellt när han får sällskap av likasinnade!
Så här såg det ut när projektet rullades på släpkärran!
Sånt flin har jag fortfarande!
Här försöker jag se ut som Jeanes Dean men går så där..
Hursomhelst så efter att vi hämtade hojen så åkte vi förbi och hälsade på 2 st trevliga gubbar som brinner för BMW hojar. Det var fantastisk att lära känna de och få inblick av vilka kunskaper de sitter på! Deras verkstäder var på något sätt en plats man bara vill flytta in till. Själv har man en verkstad som ser ut som ett bombnedslag och kanske har max 5% av verktyg jämfört med de andra två.
Bägge var väldigt trevliga och fulla av humor fast ingen slår Mikael G bör det gäller gubbaskämt.
Jo på vägen hämtades även en R75/5 som jag ska skramla igång.
Då så. Bara att hugga i och riva!
Original verktygssats
Kapen herrejössssseeees är redo!
Fel kapskiva bara..
Några arbetstimmar senare:
Här ser man att här finns det plats! Det blir att flytta på kardanröret åt höger så att vi får dit minst 140 mm bakhjul!
Jobbigt när man är själv men motorn är på bänken!
Vad har hänt med svänghjulet? Är det här den lättade varianten?
Bzzzzzzzz bzzzzzz ( bytt kapskivan och är redo att gå loss!) men först måste man inhandla några flak med folköl och några burkar med Nutella.
Ok, liten sammanfattning..
Det kanske är overkill men jag vill få dit bredare däck där bak. Det går, det vet jag. Men den fälgen jag har är 2,75 " bred. Med andra ord måste fälgen bli bredare. Kan man bredda de här gjutna fälgar eller ska man satsa på ekrade och byta ut fälgbanan?
På det hela ska bromssystem från BMW r1200 Gs monteras på, dock utan Abs.
Framgaffel så hadde det varit fränt på ett par framgafflar från en r 1100 lt eller nåt.
Nån som har ett par liggandes?
Bygga hyd. koppling.
Vad det blir för fjädring bak är oklart. Antingen en monoschock elle duoshock eller trioshock. Nån schock får det bli. Det är lite estetiskt fråga samt kanske kul med en lösning som inte är lika vanlig.
Sen ska en modifierad tank på. Tanken är nästan klar. Men jag måste anpassa det hela till ramen.
Tanken med det här bygget är att inte ta några enkla lösningar. Bygget ska försöka att bli så rent som möjligt. Vi får se hur vi lyckas med det.
Förslag, frågor, tips, trix, osv. mottages varmt!