Izvor BMW R100RT-82

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2016-04-11/22:07

God kväll!

Nu är det dags att officiellt påbörja mitt nya projekt. Jag har smygstartat lite innan..
I helgen som var så hadde jag en helt fantastisk lördag. Först på agendan var att träffa Mikael G här på forumet och hämta mitt nya projekt. Mikael har blivit min mc donator! Fantastisk trevlig man och jävligt duktig på gubbaskämt! Speciellt när han får sällskap av likasinnade!

Så här såg det ut när projektet rullades på släpkärran!

Bild

Sånt flin har jag fortfarande!

Här försöker jag se ut som Jeanes Dean men går så där..

Bild

Hursomhelst så efter att vi hämtade hojen så åkte vi förbi och hälsade på 2 st trevliga gubbar som brinner för BMW hojar. Det var fantastisk att lära känna de och få inblick av vilka kunskaper de sitter på! Deras verkstäder var på något sätt en plats man bara vill flytta in till. Själv har man en verkstad som ser ut som ett bombnedslag och kanske har max 5% av verktyg jämfört med de andra två.

Bägge var väldigt trevliga och fulla av humor fast ingen slår Mikael G bör det gäller gubbaskämt.

Jo på vägen hämtades även en R75/5 som jag ska skramla igång.

Då så. Bara att hugga i och riva!

Bild

Bild

Original verktygssats

Bild

Kapen herrejössssseeees är redo!

Bild

Fel kapskiva bara..

Bild

Några arbetstimmar senare:

Bild

Här ser man att här finns det plats! Det blir att flytta på kardanröret åt höger så att vi får dit minst 140 mm bakhjul!

Bild


Bild

Jobbigt när man är själv men motorn är på bänken!

Bild

Vad har hänt med svänghjulet? Är det här den lättade varianten?

Bild

Bzzzzzzzz bzzzzzz ( bytt kapskivan och är redo att gå loss!) men först måste man inhandla några flak med folköl och några burkar med Nutella.

Bild


Ok, liten sammanfattning..

Det kanske är overkill men jag vill få dit bredare däck där bak. Det går, det vet jag. Men den fälgen jag har är 2,75 " bred. Med andra ord måste fälgen bli bredare. Kan man bredda de här gjutna fälgar eller ska man satsa på ekrade och byta ut fälgbanan?

På det hela ska bromssystem från BMW r1200 Gs monteras på, dock utan Abs.

Framgaffel så hadde det varit fränt på ett par framgafflar från en r 1100 lt eller nåt.
Nån som har ett par liggandes?

Bygga hyd. koppling.

Vad det blir för fjädring bak är oklart. Antingen en monoschock elle duoshock eller trioshock. Nån schock får det bli. Det är lite estetiskt fråga samt kanske kul med en lösning som inte är lika vanlig.

Sen ska en modifierad tank på. Tanken är nästan klar. Men jag måste anpassa det hela till ramen.

Tanken med det här bygget är att inte ta några enkla lösningar. Bygget ska försöka att bli så rent som möjligt. Vi får se hur vi lyckas med det.

Förslag, frågor, tips, trix, osv. mottages varmt!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav BrooklynS » 2016-04-11/22:12

Glada tillrop! :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Henbe » 2016-04-12/20:47

Hallo Izvor!!!
Kul projekt, följer med spänning. Är själv snart klar. Så då kommer jag för bi och kikar om det går bra?
Vad blir det för avgassystem, överliggande????? ;) ;) ;).
Tack för lånet av batteriet.
Ha de gött/ Henrik
Henrik. R100-82 och R1200r-15
Henbe
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2014-05-04/22:05

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Håkan » 2016-04-13/19:22

Ska bli kul att se vad du hittar på, Izvor. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2016-04-13/22:01

God kväll!

Tackar tackar!

Fick besök igår av man i kostym och finkammad hår, kännde knappt igen han. Det konstaterandes att dellllorto förgasarna ska på! De passar inte rakt av så modifikation ska till!
Fråga, ska man satsa med gummi mellan förgasare och topp eller ska man köra stål mot stål?

Bild

Henbe, du är varmt välkommen! För att svara på din fråga så lutar det åt överliggande. Nya tanken, där har jag svetsat igen där kranarna har suttit. Just för att friare kunna dra avgassystem. Som Smurfen tipsar på en bild så vill jag klämma in de innan de ramrören går ihop. Så med andra ord blir det tufft att klämma in en r1200gs dämpare i mitten.

Bild

Sen idag fick jag en trevlig besök av en pansionerad sjöman som brinner för BMW hojar. Han ska hjälpa mig bla. att ta ut kardanaxeln ut kardanröret. Sen finns det stor risk att vi byter lådor så att jag får en låda med kick! Trixet är tydligen att ingående axeln på lådan med kick är för lång. Mitt förslag var att kapa väck den med vinkelslip. Jag har förklarat att jag är väldigt duktig på att andvända kapen på BMW grejer... :)

En framgaffel från en k1100 verkar vara på gång! När jag var i Brooksted så ryckte jag i ett par ben utan krona. De var rätt så saftiga men lite osäker im det var till k1100. Hursomhelst så ska säljaren checka mått på benen imorgon. Idag är de 36 mm, så minst 40-42 mm bör de bli om man vill ha lite fetare framgaffel.

Jo, bredare däck. Här är lite spännande men mest troligt så bygger jag om svingen så att det finns plats, sen satsar vi på ekrade hjul. Sen inhandlas bredare fälgbanor! Imorgon bär det av på studiebesök så att man slipper uppfinna hjulet utan kopierar jobbet på breddningen av svingen.

När man flyttar ut slutväxeln ut åt höger och man vill behålla hjulen i linje så blir det en distans mellan slutväxeln och hjulet. Här får man möjlighet att klämma in skivbroms på högra sidan. Det kan bli fint för då slipper man de 14467327 länkarmar som ska hålla bromsoket på plats.

Återkommer med rapport.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Magnus Mörtling » 2016-04-14/07:23

Izvor skrev:Fråga, ska man satsa med gummi mellan förgasare och topp eller ska man köra stål mot stål?


Många år sedan jag mekade och byggde själv nu men lite kommer jag ihåg.
Just förgasargummin har flera funktioner. Dels att fästa förgasaren på ett smidigt sätt men även att isolera värmen från förgasaren.
Ånglås har ingen blivit lycklig av så använd gummi!
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Kovlingen » 2016-04-14/09:05

Jo gummi kan vara bra ibland Magnus :)

Gummit som är en del av insugningsröret har en längd som är anpassad till motorgången .
Längre eller kortare i-rör kan påverka ganska mycket .
Tror att om det kortas blir motorn mera "nervös" medan ett lite längre gör
att det blir lugnare i gången .
Även rördelen före förgasaren spelar en viss roll .
Kan vara bra i vissa lägen att kunna styra detta men blir oftast inte bättre i dagligt bruk .
Kan även dämpa lite av vibbarna från motorn och minska risken för sprickor i metallen runt fästen .

Samma sak med avgasrör . Rätt utformat ger det effekt men felbyggt kan det stjäla hk.
Har man tex ett 4 - 1 system finns det dom som har lagt många arbetsdagar på att
utveckla rätt längd på alla rören . (och få ihop det)
Har för mej att det finns tabeller där man kan beräkna rörlängden vid hembygge .

Har sett ett ex. på grenrör där jag tror att man har hittat nån hk till .
Jämför på en r1100r och en rt . Helt olika längd och utformning på grenrören .

Det här var ju "rörande" :)

Följer bygget med stort intresse .
/Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav BrooklynS » 2016-04-14/09:10

Det kärnfulla rådet i de flesta situationer är : Kör alltid med gummi!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Mikael G » 2016-04-14/10:16

Det "där" känner Izze säkert till! Han har ju varit "på sjön" i många år nu :-)
Mikael G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2012-08-17/07:38

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Kovlingen » 2016-04-14/10:19

En mångkunnig person :mrgreen: :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Kovlingen » 2016-04-14/11:22

Nu blir det väl ot men det rör ju rör :?
Lite smått och gott att läsa , iofs. från en hemsida .
http://tgmotor.com.preview.citynetwork.se/?page_id=463

Här är ett trevligt exempel på där man har jobbat hårt med avstämningen av rören :)
Detta är ju till en bil men det finns även till hojar
Ormbo 1.jpg
Ormbo 1.jpg (23.04 KiB) Visad 26758 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav neutral » 2016-04-14/11:28

Om vi ska posta sexiga grenrör så ok då... :lol:

12977099_1151545421562860_1054794196694942553_o.jpg


12974390_1151519261565476_8219744080644998123_n.jpg
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Kovlingen » 2016-04-14/11:44

Ingen skulle lägga så mycket tid på detta om det inte gav resultat .
Kan ge riktigt mycket pulver :D
(Varför köra med "raka" rör ? :mrgreen: )

Förlåt Izvor för nu har jag snart sabbat din tråd :oops: :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav BrooklynS » 2016-04-14/12:37

Det där är väl till tvåtaktare?


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav neutral » 2016-04-14/12:54

BrooklynS skrev:Det där är väl till tvåtaktare?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ingen expansionskammare där inte, det är till en BMW rak 6:a med turbo, bil alltså.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Smurfen » 2016-04-14/18:47

Izvor skrev:...
Fråga, ska man satsa med gummi mellan förgasare och topp eller ska man köra stål mot stål?
....


På 90S:en satt Dellortona monterade direkt på metallstuds, men däremot så fanns det en "plasthylsa" i förgasarn. Syns på högra förgasarn på bilden.
Bild

https://www.google.se/search?q=carburateur+dellorto+bmw+r90s&biw=1023&bih=425&noj=1&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjq6K311I7MAhVJVSwKHTS4CZcQsAQILA
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2016-04-15/19:01

God kväll!

Ser att gubbaskämtsföreningen har haft sin årsstämma på min tråd! Med Mikael G och kolvringen i spetsen! Skoj fortsätt bara så!

Vi tar förgasare först, tack för inputs.
På mina så finns det plasthylsa, de går inte på toppa så en liten svarvning får bli till. Att ta ut de hylsor från toppar och svarva ner tror jag inte på, blir inget gods kvar utan det får bli en adapter där ena änden går in i förgasaren via plasthylsan sen blir den större och går över toppen. Ev. så svarvar jag till en hylsa i teflon.

Lite bilder:

Bild

Bild

Avgassystem, japp nåt ballt får vi hitta på där också. Det lutar åt ovsnpåliggande.
Den ska vara vacker att se på, får se om det blir sånt bandage på den.

Sen har jag varit på studiebesök och forskat i breddning av svingen! Herrejävlar vad kluven jag är!

Så här är det: det går, jag får till det! MEN priset blir för högt. Man måste flytta på motorn och då blir inte hojen linjär. Vet inte om jag klarar sånt!

Jag har ombestänt mig! Jag satsar på de fälgar jag har nu, beställer däck bak Mitas E08 130/80 R18 fram Mitas E08 100/90 R 19! Det är det fetaste jag kan ha på mina fälgar.

Skulle bakdäcket ta i kardanröret så bygger jag om kardanröret lite.

Min vän Kent kom på ett lysande förslag, jag var inne på att snedda kardanröret men var lite osäker hur många grader mojängen mot slutväxeln tålde, men förslaget är att få till ett till knutkors!

Enklaste hadde varit som också Kent nämnde att man kan montera modernare monosving. Det hadde kanske varit mest förnuftiga men vad vore livet utan utmaningar?

Ska bli skoj att få ihop det. Jag vill alltså behålla motorn i mitten, behålla den gammla svingen och klämma in ett 130 däck. Behöver jag flytta på kardanröret så gör jag det.

Lite bilder, grabben hjälpte mig att montera ihop allting på arbetsbänken för att klura lite..

Bild

Bild

Det blir naturligt att få ut slutväxeln mer ut åt höger.

Bild

Typ så här:

Bild

Kvalitetstid!

Bild

Sen tog jag av de gammla däcken. De körde med slang.

Bild

Sen ska det svarvas till nåt snyggt så att vi får på Gs:ens bromsskivor!

Fränt va?

Bild


Det här är skoj!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Mikael G » 2016-04-15/19:42

Det är/blir lite väl mycket SVING nu! Swingers!
Senast redigerad av Mikael G 2016-04-15/20:05, redigerad totalt 1 gång.
Mikael G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2012-08-17/07:38

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Kovlingen » 2016-04-15/19:53

"Torslandas största SWINGER" :D :D :D
Den va bra :lol: :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Håkan » 2016-04-15/20:51

Izvor, det ska vara slang. Fälgarna är inte gjorda för slanglöst.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Mikael G » 2016-04-16/07:53

Izze! Passar på att göra reklam för den Bmw träff vi ska åka på, precis in på Norska sidan/Mysen.
Bilagor
BMW Treff invitasjon 2016 KORR.pdf
(275.47 KiB) Nerladdad 301 gånger
Mikael G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2012-08-17/07:38

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2016-04-17/08:07

God morgon!

Håkan, tack!

Mikael G och Kolvringen... Ska man skratta eller gråta?

Hursomhelst så vart det Backamo Veteranmaknad igår! Den levererar lite när det gäller MC men lite hittade man. Framför allt väldigt trevligt!

Bild

Sen så tack vare forumet så har en medlem kontaktar mig och sålt lite delar till mitt bygge. Gaffelkronan satt kvar på ramen så den fick följa med. En dämpare till, nu har jag 3 st BMW varianter och en Japanskt men den fick jag inte andvända..

Ska bli väldigt trevligt med de här benen på mitt projekt!

Bild

De yttre är från en k 1100

I verkligheten är skyllnaden större!

Bild

Fet krona!

Bild

En till dämpare..

Bild
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2016-04-20/15:45

God dag!

Liten uppdatering!

Var en sväng på studiebesök hos Sjömannen Kent. Han skulle öppna sitt BMW verkstadsskåp med egentillverkade verktyg till äldre BMW hojar! Han har mer tingeltangel än Kenntehs i Gbg!

Se här:

Bild

Här finns ALLT!

Jo han hjälpte mig att få ut kardanen ur kardanröret.

Ska kopiera hans verktyg/lösning..

Bild

Bild

Sen diskuterades det olika lösningar på breddningen av svingen. SVINGEN inte Swingers!

Många goda idéer kommer det! Skoj att lösa problem med likasinnade.

Om det ska breddas så blir set att dra kardanröret snett och montera en till knutkors vid slutväxeln. Det blir ballt!

Bild

Sen har vi börjat kapa lite..

Bild

Vet att alla är inte förtjusta i sånt men jag lovar ett vackert resultat när det väl blir klart.

Kent är varje Chiefs dröm. Han är som en modern 3D skrivare. Man behöver inte beställa reservdelar till motorer osv. Utan 1 m3 med stål, 1 m3 aluminium osv. så löser han resten. Helt fantastiskt!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Taiga Man » 2016-04-21/10:07

Hej Izvor !! Alltid roligt läsa om dina projekt,,har inte kollat här på länge men vill bara ge min erfarenhet av Dellorto 40 som jag haft på min RS 77- sen ett "trimmäventyr" på 80 talet .Efter långa körpass varma sommardagar var det ett helsike få igång cykeln när förgasarna var monterade på metallstosar trots plasthylsan i förghalsen ,,man kunde faktiskt höra hur bensinen kokade bort i flottörhusen så fick kanske vänta en kvart innan den gick starta.Så svarvade till rörstosar i lättmetall som passade i förghalsarna så att originalgummina till Bingarna kan användas,,helt nödvändigt ha isolerade förgasare enl min erfarenhet ...
Mvh Ted..
Bilagor
003.JPG
Taiga Man
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-03-21/22:01

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav unyl_72 » 2016-04-22/19:42

Taiga Man skrev:Hej Izvor !! Alltid roligt läsa om dina projekt,,har inte kollat här på länge men vill bara ge min erfarenhet av Dellorto 40 som jag haft på min RS 77- sen ett "trimmäventyr" på 80 talet .Efter långa körpass varma sommardagar var det ett helsike få igång cykeln när förgasarna var monterade på metallstosar trots plasthylsan i förghalsen ,,man kunde faktiskt höra hur bensinen kokade bort i flottörhusen så fick kanske vänta en kvart innan den gick starta.Så svarvade till rörstosar i lättmetall som passade i förghalsarna så att originalgummina till Bingarna kan användas,,helt nödvändigt ha isolerade förgasare enl min erfarenhet ...
Mvh Ted..


Så grymt med detta forum! :)
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2016-05-03/18:03

God dag

Tusen tack Ted! Jag kopierar din løsning. En fråga bara, hadde du kvar den plasthylsan i førgasarna eller svarvade du det mellanstycket så att den satt direkt mot metallen på førgasaren?

Sjælv skulle jag gærna ha kvar plasthylsan men då finns det væl risk att det blir før lite gods i mellanstycket.


Izvor
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Taiga Man » 2016-05-03/20:47

Hej Izvor !! Jag har kvar plasthylsorna i förgasarhalsarna på mina dellorto 40mm och godset blev inte för tunt i det svarvade mellanstycket..Vilken tur jag kollade här just i kväll bara ett tag efter din postning..Lycka till med projektet,,ska kolla hur det går med allt...
Taiga Man
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-03-21/22:01

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2016-09-27/20:22

God kväll

Behöver lite hjälp här. Är på väg att svarva distanser mellan hjulen och bromsskivor. Fram är det från en 1200gs årsmodell typ 2005 bak är det från en k1300s. Det är samma håldiameter för skruvar.

Mina frågor är;
hur ser skruvar ut?
Ska det vara nån distanshylsa eller bricka emellan?
Vad är det för stigning på skruvar?
Hållfasthet? Kan man ersätta de med rostfria?

Tack på förhand!

Bild[/

[URL=http://s1262.photobucket.com/user/izvor/media/4F89C484-7D30-44A8-90BC-882416AC3E56.jpg.html]Bild
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Håkan » 2016-09-27/20:39

Izvor skrev:Hållfasthet? Kan man ersätta de med rostfria?

Tumma inte på säkerheten, köp original skruvar från BMW.
Bromskomponenter brukar sitta med höghållfasta skruvar, rostfritt duger inte här.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2016-09-27/20:45

Hej Håkan, tack

Vet du eventuellt vilken dimension det är på de bulten? Hålet är 10,5 mm, den försänkningen är 17 mm. Är bultar M10 med vanlig stigning eller är det M8 bult med klack eller nån hylsa?

Hittar inget vettigt information på nätet.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2016-09-27/21:39

Tack Kent!

Det är alltså bara bult: bmw 33 17 7 709 205

Det får bli sånna. Är det nån som vet stigningen på de bultar?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Mikael G » 2016-09-28/06:57

Finns BARA att köpa i Brokstedt! 5 E/st :-)
Mikael G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2012-08-17/07:38

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2016-09-28/08:18

God morgon!

Mikael, du ska få inköpslista och en massa 5€ sedlar!

Nu var Kent snabb igen. Stigningen är 1,25

Det som fick mig att sova dåligt är att bakbromsen är inga problem. Där ser man skivan med den hacken och bulten hitta jag bl.a. på Motorworks hemsida. Men mina "framskivor" har identiskt klack som bakskivor men tittar man på nätet så är framskivor bara ett stort hål som man ska putta in distans och lite brickor. Det är väl det som kallas för flytande skivor.

Vad är det för skivor jag har? Skivor fram är 275 mm

Det är den nedersta bilden i inlägget ovan.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-04-12/11:13

Halloj

Behøver lite hjælp hær.

Håller på med bromssystemet fram. Huvudcylindern ær från R100RT. Jag har rengjort delar och polerat loopen. Sen har jag dubbla ok från en GS1200 fram. Jag har luftat systemet men bromshandtaget tar før lånt in. Som jag ser kan felet vara:

1. Huvudcylindern ær ev. felmonterad som gør att det ær før mycket slaglængd innan den tæpper till hålet från behållaren och børjar pumpa. Justerings sak i cylindern då

2. Jag har kvar nån luftbubbla i systemet. Ska førsøka att lufta med hojen mer lutad.

3. Førhållandet mellan huvudbromscylindern och de nya ok ær helt galen. Rent spåntant bør det inte vara då originalt ær der 2 kolvs ok med mycket større area, nu ær det då 4 kolvs ok men skylnaden mellan de gammla och nya oken area/volymmæssigt bør inte bli så stor.

Tar gærna emot tankar samt om det ær nån som vet vad ær det før diamater på huvudbromscylindern på en R1200GS från 2006. Jag har glømt av vad det ær før diametar på min nuvarande bromcylinder men det kan jag finna ut.

Tack på førhand.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Håkan » 2017-04-12/16:01

Hej Isse.

På min R1200GS 2012 är handbromscylindern märkt med 16. Det bör betyda att det är 16 mm cylinderdia.
(Har även en R1200GS 2005 här i verkstaden, den cylindern hittar jag ingen märkning på...)
BMW tillhandahåller tyvärr inte renoveringssatser till dessa, annars brukar det framgå i ETK vilken cylinderdiameter det är. :evil:

Men, som jag skrev, räkna med 16 mm, bromsoken är ju lika.

R100RT har 15 mm cylinderdiameter (enl. ETK).

Jag tycker inte att den där millimetern cyl.dia. skall spela så stor roll. Du har troligen luft i systemet.
Många gånger kan luften försvinna av sig självt bara Mc står lutad så att bromsvätskebehållaren är högsta punkt.

Ta en mellanöl, sätt dig bredvid din MC, njut ölen och vänta. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Mikael G » 2017-04-12/16:05

Att bromsa är överskattat!
Kör med träskor och bildäck till sula :-)
Mikael G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2012-08-17/07:38

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-04-12/20:41

God kväll

Tror att mysteriet börjar lösa sig. Håkan, tack!

Nu har jag lutat, luftat, pumpat bromsvätska från behållaren och bakvägen samt lyft av cylindern och riktat den horisontalt. Det är nog världens mest avluftade system. Men likflrbannat kan jag dra handtaget mot gasrullen.

Alkoholfri öl är ständigt närvarande vid mekning!

Jag resonerar så här:

Jag kan ha små skador i loopen som gör att den läcker förbi när man börjar bromsa. Bara i början, första några mm. Men sen är den tät för mottrycket är konstant.

Det står 15 på min cylinder. Vi bör utgå att jag då har 15 mm diam eller större. Men om det ska vara 16 så tappar man lite där. Sen kommer nästa grej. Det är slaglängden på kolven. Hävarm på min är 20 mm. Det kan vara så att r1200 jobbar med längre slaglängd.

Håkan eller nån annan är det nån som kan mäta/uppskatta hur långt det är mellan centrum på skruven av bromshandtaget och centrum där den möter kolven?

får inte photobucket att fungera, återkommer med bilder!


Mikael, skönt att du återigen berikar mina fina tekniska trådar med rejäla gubbafasoner!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-04-13/08:04

God morgon

Det är det här måttet jag är ute efter:

Bild
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Håkan » 2017-04-13/16:20

Ja, tänkte precis samma sak igår efter att jag svarat dig. ;)
Det där har stor betydelse, större betydelse än diametern.
Jag mäter på min R1200GS och kommer fram till något som liknar 25-26 mm.
Med viss reservation, har inte demonterat handtag eller handtagsskydd. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-04-14/07:48

Tack Håkan

Det var viktig info. Jag har problem nu...

Om man utgår att bromsvinkeln på handtagen ær samma så nær jag drar in handtaget så har jag slaglængd på kolven 1,3 cm. PÅ en GS bør då slaglængden vara 1,7 cm.

Arean jag har på min kolv nu ær 1,767 cm2 Pumpade volymen blir då 2,3cm3
Aren på en GS ær 2,010 cm2 Pumpade volymen blir då 3,4 cm3!
Nu vet vi varfør min handtag inte blir stum. Størsta kolvarean som man kan køpa så att det passar handtagen ær 16 mm. Jag vill så gærna behålla de handtagen/armaturen från en R100. Har svarvat till och tillverkat bromsvætskehållare och sånt.

Løsning som jag ær inne på nu ær att svarva upp min cylinder till 17mm och køpa en ATE kolv 17 mm. Samma kolv som satt på rs som hadde bromscylindern under tanken.

Med den 17 mm kolven får jag en area på 2,2698 cm2 mad min slaglængd så ær jag uppe i 2,95 cm3. Det ær næra Skulle inte det ræcka så bygger jag om punkten på handtaget och vinklar lite en pinne då som trycker på kolven så att jag får længre slaglængd.

Andra ideer/førslag nån?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Håkan » 2017-04-14/08:25

Izvor skrev:
Løsning som jag ær inne på nu ær att svarva upp min cylinder till 17mm och køpa en ATE kolv 17 mm. Samma kolv som satt på rs som hadde bromscylindern under tanken.

Med den 17 mm kolven får jag en area på 2,2698 cm2 mad min slaglængd så ær jag uppe i 2,95 cm3. Det ær næra Skulle inte det ræcka så bygger jag om punkten på handtaget och vinklar lite en pinne då som trycker på kolven så att jag får længre slaglængd.

Andra ideer/førslag nån?

Kanske kan det gå att göra som du skriver...
ATE bromscylindrarna (som satt under tanken) har alla tum-mått. Det är/var vanligt att bromsdelar hade tum storlekar då. Vi pratar om 70-tal. (På bilar är det även idag vanligt med tum-mått på bromsdelar).

ATE bromscylindrar finns med mått:
9/16" = 14,2875 mm (för enkelskiva).
5/8" = 15,875 mm (tidiga modeller dubbla skivor).
11/16" = 17,4625 mm (senare modeller dubbla skivor).
Sen har BMW valt att kalla de där för 14 mm, 16 mm och 17 mm. Men det är en annan historia...

17 mm (17,4625) bör vara ännu gynnsammare för dig. Om du kan få det i övrigt att fungera. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-04-15/10:20

Du ska ha stort tack Håkan som delar med dig dina kunskaper! Oerhört stort tillgång till denna forum!

Version 134556.566 ser ut så här:

Skaffa bara packningar och sån tunn bricka som ska på kolven sen svarva en egen kolv.

Bild

Nu ser jag att man kan skaffa sig 11/16 tums grejer. Det enda hindret jag har nu är hur mycket gods vågar man svarva ur. Ytterdiameter är 22mm och mäter man krafte blir det bra med tryck. Handtagskraften på 50 kg ger 250 kg tryck mot kolven. Arean på kolven ger ci 125 bar.

Svarvar jag 17,5 mm invändigt ger det mig 2,25 mm gods kvar i cylindern.

Sen skulle jag helst vilja få tag på packningar till rent 17 mm för då behåller jag den originala spåret för låsringen.

En annan sak som är svår är att få en fin yta när man svarvar i cylindergodset. Inte lika vackert som när man svarvar i T6

Lite bilder

Bild


Bild


Bild
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-04-17/18:51

God kväll!

En fråga!

Lyktglas:

Bild

Är en sån godkänd? Har reflektor, H4 lampa och parkeringsljus i lampan. Tänkte på brytningen i glaset för högertrafik...

Tack på förhand
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav BmwMats » 2017-04-17/20:00

Izvor skrev:...
Hursomhelst så vart det Backamo Veteranmaknad igår! Den levererar lite när det gäller MC men lite hittade man. Framför allt väldigt trevligt!
...


Izvor, det är marknad nu till helgen som kommer, den 22/4. Kommer du till Backamo då ?
Hade varit trevligt att ses !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-04-17/20:27

Tyvärr, jag är på sjön nu..

Men liten träff och sparka på däck är alltid trevligt!

Bor du i Gbg?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav BmwMats » 2017-04-17/21:13

Izvor skrev:Tyvärr, jag är på sjön nu..

Men liten träff och sparka på däck är alltid trevligt!

Bor du i Gbg?


Några mil därifrån, men inget som hindrar från att sparka igång K75'an för en tur... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Izvor » 2017-04-19/08:20

Trevligt Mats

Jag sætter på en kanna kaffe nær jag kommer hem så snickrar vi ihop nåt.. Men då hoppas jag att du kommer med din K75..

Håller på nu med min bromscylinder. Packningar från:

http://www.veteranshop.se/veterandelar- ... lcylinder/

Ær på væg. Lite olika modeller så får vi se vart det landar.

Så, vad har jag missat.. Cylindern ær i aluminium. Kolven ær i mæssing, eventuellt brons. Varfør bygger man inte kolven också i aluminium? Finns det några nackdelar? Sjælvklart skulle jag andvænda T6 vid kolvtillverkningen. Ær det nån som ser några problem med att tillverka kolv i aluminium?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav Håkan » 2017-04-19/15:31

Izvor skrev:Ær det nån som ser några problem med att tillverka kolv i aluminium?

Nej! ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW R100RT-82

Inläggav BmwMats » 2017-04-19/19:45

Izvor skrev:Trevligt Mats

Jag sætter på en kanna kaffe nær jag kommer hem så snickrar vi ihop nåt.. Men då hoppas jag att du kommer med din K75..


Låter mycket trevligt Izvor ;)
Ser fram mot det !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Nästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst