Ytterligare R75/5-projekt

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-04-25/07:50

Hej
Fick tag i en R75/5 från 1971 med endast 4200 mil på mätaren. Tänkte direkt att det måste vara 14 200 mil. Men det visade sig att den stått avställd ända sen 1981 så milen stämmer. Det har inte varit i gång på ett tag men motorn gick runt och allt verkade vara som det skulle. Så nu blir det att försöka få snurr på den.

Så här såg den ut vid köpet.

Bild

Det första jag gjorde var att plocka av kåpan, packväskorna och hållarna och då blev den betydligt roligare.

Bild

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag skulle gärna vilja se om den startar så det känns som steg 1. Men dit känns det som en bit på väg... byta alla oljor, byta bränsleslangar, tömma och rengöra tanken, rengöra förgasare, nytt batteri, nya tändstift m.m.

/P
Senast redigerad av polymasa 2016-04-27/09:15, redigerad totalt 2 gånger.
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav BrooklynS » 2016-04-25/07:56

Med ett sådant stillestånd skulle jag definitivt - förutom service - renovera förgasarna med nya munstycken, oringar och membran. Se över och byta allt som är av gummi, byta oljor, fetta in bakhjulets splines. Byta vajrarna till broms, koppling och gas samt reglagekablarna till choken. Då är liksom allt som nytt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-04-25/10:52

Hej
Så var grejer beställda från Motorworks i England. Gäller passa på nu då lönen kommit in på kontot...
- Renoveringssats förgasare
- Tändstift
- Olje- och luftfilter
- Tätningar till framgaffeln
- Vajrar
- Nytt överdrag till dynan
- Lite andra "braatthagrejer"

Mina tanke är att starta upp den innan övriga arbetet fortsätter med att få den så original det bara är möjligt.

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Olof Eriksson » 2016-04-25/12:34

Vilken skönhet. Så där skall en mc se ut (säger jag som äger en F800 GS).
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Kovlingen » 2016-04-25/12:55

Olof Eriksson skrev:Så där skall en mc se ut (säger jag som äger en F800 GS).

Jo men Olof du har ju en "PEAB-moped ju :mrgreen:
Du får skaffa det projekthoj du också så du slipper slita ut alla gängor och skruvskallar :D

Tror du att det blir någon provkörning i kväll ? :? Det tror inte jag :(
Förlåt mitt lilla OT-övertramp ! :oops:

Och jag håller med i föregående inlägg ang. utseende :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-04-25/17:44

Börjat demonteringen och allt har gått lite för bra...

Bild

Tagit lös avgasrör och dyna utan problem. Gängorna på cylindrarna till avgasröret var som nya. Dynan var OK under, har varit med om värre. Bort med rost och på med lite färg så blir det bra, den ska ändå isär då nytt överdrag ska på.

Bild

Men avgasrören var inte roliga...

Bild

Men det roliga var att det följde med två splonkandes nya rör :)

Bild

Och jag gillar även utseendet med ekerfälgarna, mätarna i lyset och den svarta färgen (har oxå äger en GS som nu bara står bredvid och ser ledsen ut och inte får så mycket uppmärksamhet)

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-04-26/21:14

Blev sugen tappa ur oljan för att se hur den ser ut och om det ev skulle komma ut nått konstigt. Men oljan såg oljig ut och helt OK, inga konstigheter. Men då jag skulle ta bort oljefiltret dök det upp lite överraskningar, åtminstone för mig. Det såg inte ut som jag förväntat, som det ser ut på min R100.

Bild

Men det vara bara skruva bort bulten och kåpan så var allt som vanligt.

Bild

Då började så problemen. Filtret satt fast och efter hemskt lite våld gick filtret sönder i bitar. Det mesta gick få ut, tack och liv,

Bild

MEN yttre metallringen på filtret blev kvar längst in mot motorn.

Bild

Nu var det problem, hur i rackarns skulle det gå få ut det. Trångt var bara förnamnet. Började tänka hemska tankar på han Murphy. Det ska alltid vara ungefär som vanligt, det ska alltid trilskas på nått sått. Började fundera på sätt få ut ringen, trångt få in nått att peta ut den med, smal tång, lång mejsel, magneter… Men oftast är det enkla det bästa. Så lösningen blev gammal hederlig järntråd. Det blev att skapa två precissionsverktyg och efter lite metande kom till slut ringen ut.

Bild

Nu är oljan tömd och nytt filter sitter. Allt rengjort och gamla packningen till locket borttagen och ny packning sitter.
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Håkan » 2016-04-27/00:02

Oj, det där oljefiltret med lösa o-ringar slutade BMW med på 70-talet. Så länge sedan var det någon som böt olja och filter i den där motorn...
Tänkte du på att ta bort den lösa o-ringen som låg bakom den del du tog ut med ståltrådarna?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-04-27/08:58

Håkan, tusen tack för tipset. Du hade helt rätt, det satt en o-ring längst in. Hoppas det syns på bilden.

Bild

Det var nått jag aldrig skulle ha tänkt på eller kommit på. Hade du inte funderat hade den suttit kvar och kunna följa med ytterligare en massa år. Men nu är den borta. Som jag förstår behövs ingen o-ring i dagens filter, det är nu liksom inbyggt i filtret.

BMW-klubben är verkligen en guldgruva :-)
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Kovlingen » 2016-04-27/10:36

Och i detta fall en oljekälla :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Austin » 2016-04-27/11:10

Hade ett likadant projekt 1982(tiden går.)En R75/5 1973 med den "långa svingen. På min satt det en Tysk Gläser poliskåpa .Tung och klumpig med ett fruktansvärt instängt oljud från växellåda och motor.
Efter omlack ,,borttagning av kåpan och lätt renovering samt byte av framgaffelfjädrar.(de var helt slut på grund av kåpan.)
Bytte till det smalaste styret sen fick man en underbar och rolig hoj som jag saknar mest idag. Lite avundsjuk. ;) ;)
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Håkan » 2016-04-27/16:02

polymasa skrev:Håkan, tusen tack för tipset.

BMW-klubben är verkligen en guldgruva :-)

Tack för omdöme, jag suger åt mig å klubbens vägnar. :D

Jo, det finns två risker med att inte ta bort den gamla o-ringen.
1. Du demolerar filtret. I värsta fall blir det hål i filterpappret, olja cirkulerar igenom orenad. :shock:
2. Vad värre är, det inre locket, som sitter med M10x1 bulten, riskerar att inte täta! Då läcker oljetrycket så att säga ut i oljetråget, inga lager får nämnvärd smörjning. :shock: :shock:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-04-27/19:25

Källens uppdrag blev att ta lös tanken och kolla vad som fanns där i.

Bild

Det som kom ut då jag skruvat lös bensinkranarna var nått som säkerligen varit bensin nån gång men nu vet jag inte var det var. Det luktade som jag vet inte vad och innehöll diverse saker som inte hör hemma i en bensintank.

Bild

Bensinkranarna var helt täta och innehåll oxå saker men inte vill ha i sina kranar. Men nu ligger de och badar och är förhoppningsvis rena och fina till i morrn.

Bild

Passade även på att tömma ur växellådan på olja då återvinningen var öppen i kväll så jag kunde bli av med spilloljan.
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Mimmi » 2016-04-27/20:33

Hej!

Enligt min erfarenhet så skulle jag vilja påstå att den som ställde undan Din mc för många år sedan tömt olja, förmodligen tvåtaktsolja, i tanken. Det finns tyvärr många som tror att det på något sätt konserverar. Men i själva verket ställer det bara till problem på alla sätt. Ren bensin avdunstar med tiden och lämnar väldigt lite rester, medan däremot oljeblandad bensin blir en äcklig gegga som sätter sig överallt.
Har Du samma smet i förgasarna har Du ett ordentligt rengöringsarbete framför Dig. Ultraljudstvätt med ett lösningsmedel brukar hjälpa vid den åkomman.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-04-28/19:50

Tanken hade en del rostangrepp under som blev fixade. Slipade bort rosten och penslade på med Biltemas Hammarlack som visst ska vara stadig och bra. Det kommer ändå inte att synas så det viktiga är att det håller.

Bild

Tog lös kåpan över luftfiltret och filtret.

Bild

Så här ser ett filter som inte är bytt på länge ut.

Bild

Gav mig oxå på bensinslangarna som verkligen behövde bytas. Trots lite kraft gick en slag till förgasarn av då jag drog lös dem.

Bild

Så det blev nya slangar som nu ska dit. Klammer ska så klart oxå dit men jag hade köpt fel storlek så det blir senare.

Bild

Det har så här långt gått bra i mina ögon men alla verkar inte lika övertygade…

Bild
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav BrooklynS » 2016-04-28/20:11

Jättefint!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-04-30/16:55

Attackerade förgasarna och det var verkligen behövligt. Speciellt den vänstra var inte roligt, full med ett gulaktigt gisch.

Bild

Munstycken hemska och tätningar söndertorkade.

Bild

Efter ett dygn i bensin ser munstycken ut så här.

Bild

Tur jag nya som nu kommer sättas dit.

Men trottelnålarna sitter fast i trottlarna och jag får ej lös dem. Har de bara beckat fast eller är det nått special man ska göra för att få lös dem?

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Håkan » 2016-04-30/17:09

polymasa skrev:
Men trottelnålarna sitter fast i trottlarna och jag får ej lös dem. Har de bara beckat fast eller är det nått special man ska göra för att få lös dem?

/P

Om man vrider trottelnålarna ett kvarts varv så går dom att flytta ett hack.
Sen fortsätter man så tills man får ur dom. ;)

Munstycken på din bild går absolut att rädda med en ultraljudtvätt. Hela förgasaren mår för övrigt bra i ultraljudtvätten.
Flottörerna däremot, är gjorda av nåt sorts frigolit, dom suger med tiden åt sig bensin och blir tyngre, byt ut dom.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-01/18:08

Tusen tack för informationen Håkan, det funkade kanon. Jag har tyvärr ingen ultraljudstvätt men ska försöka lösa det. Nya flottörer kommer beställas inom kort.

Rengjort och satt ihop förgasarna med nya o-ringar, munstycken och packningar. Jag hade beställt en komplett sats från Motorworks. Blev nu sugen att se om det skulle vara möjligt få liv i hojen så förgasarna åkte på tillsammans med tank, nya bränsleslangar och rengjorda bensinkranar. Fram med hjälpstarten och så dags för startförsök, första på en väldig massa år som jag förstår.

Bild

På med nyckeln och lamporna började lysa, so far so good. Men då jag tryckte på startknappen hände precis ingenting. Inte ett klickljud eller nått liv från startmotorn. Blev liksom ett stort antiklimax bara, nått hade jag hoppats skulle hända.

Så det blev bort med lite kåpor och fram med startmotorn. Ser väl inte alldeles jättetrevligt ut,,,

Bild

Bild

Nu börjar det bli spännande, el är inte min grej och skruva i startmotorn har jag aldrig gjort tidigare. Kollade och det var ström fram till startmotorn men det låg på hela tiden, vilket jag inte blir klok på. Nu blir det grotta ner sig i handboken och söka lite på nätet för att få en bild över hur det är tänkt att funka och var problemet kan sitta.

/P
Senast redigerad av polymasa 2016-05-02/19:40, redigerad totalt 1 gång.
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav CG Arvidsson » 2016-05-01/19:10

Min första R75:a var en dylik som din , men silverfärgad. En riktig värsting när man kom från R60/2.
Av tanken och de skärmade tändspolarna har den nog varit hos polisen när den var ny. Troligen mcutbildningen av färgen att dömma. Du har ju kick, varför inte motionera lite med den. Jag skulle nog göra den i original/nyskick. Dom här kortsvingarna börjar öka i pris
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav BrooklynS » 2016-05-01/19:56

Kolla startrelät om den inte vill dra!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Håkan » 2016-05-01/20:07

polymasa skrev:Så det blev bort med lite kåpor och fram med startmotorn. Ser väl inte alldeles jättetrevligt ut,,,

/P

Det ligger spänning, 12 volt, fram till startmotorn´s solenoid hela tiden i den grova kabeln från batteriet.
Solenoiden är den del som sitter lite på sne uppe på startmotorn, där kablarna går in.
Det finns ett startrelä, fyrkantigt, sitter framtill på vänster sida under tanken. Det relät skall slå till trycker på startknappen och skickar en styrström till solenoiden (i den svarta 1,5 kvadratkabeln) som kopplar till startmotorn och drar startdrevet i ingrepp med startkransen på svänghjulet.

Enkelt?
Den här uppbyggnaden av startmotorfunktion är exakt samma som på de flesta Europeiska bilar med Bosch startmotor. Med andra ord alla svenska och tyska bilar. Finns precis hur mycket som helst att läsa på nätet.
Googla!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-02/16:59

Tack igen Håkan, klar och tydlig beskrivning. Nu börjar jag få lite mer kläm på hur det hela funkar.

Så jag tog lös startmotorn.

Bild

Rengjorde och målade.

Bild

Hittade en film på YouTube som visade hur man kunde testa startmotorn.

https://www.youtube.com/watch?v=n-RzcsdFoRQ

Jag blev så klart tvungen testa och allt funkade bara bra. Så nu vet jag att startmotorn och solenoiden funkar som de ska.

Bild

Satt till baka startmotorn och rengjorde även vevhusventilationen som såg väldigt ren och fin ut.

Bild

Började kika på det elektriska och kollade först det enkla, alla anslutningar till startreläet. Rengjorde och lite kontaktspray.

Bild

Men nix pix, det hjälpte inte, fortfarande inte inte ett liv när jag provade starta. Så enkelt fick det inte vara utan nu får jag gå in i det elektriska och börja söka nånstans…
Senast redigerad av polymasa 2016-05-02/17:04, redigerad totalt 1 gång.
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav BrooklynS » 2016-05-02/17:03

Har du kollat så att startreläet fungerar då? Kolla så du har 12V till startreläet. Kontrollmät så att startknappen sluter kretsen. Se över jorden till startreläet. Elschema är bra att ha. Jag sätter ett gammalt oljefilter på att du har oxid på kontaktytorna i reläet... Öppna och kika.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Håkan » 2016-05-02/17:26

polymasa skrev:Men nix pix, det hjälpte inte, fortfarande inte inte ett liv när jag provade starta.

Fungerar laddningslampan?
Startrelät är faktiskt beroende av den.
Det finns en startspärrkrets inbyggd på R75/5. När generatorn laddar, alltså när laddningslampan slocknat, så är startrelät spärrat för att man inte skall koppla in startmotorn när motorn går och riskera haverera dreven. Problemet med R75/5 är att den klena generatorn sällan laddar på tomgång, så den "finessen" har man inte så stor nytta av...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-02/19:29

Tack för alla tips. Håkan, laddningslampan fungerar då jag slår på strömmen. Kollade upp lite på nätet om startspärren men blev inte så mycket klokare riktigt på vad den gör. Den gör dock att ett startrelä till en R75/5 är så mycket dyrare än till senare BMW som inte har spärren. Vet inte om det kan funka med ett relä från en annan modell, R75/6?

Var tvungen ut i garaget och kolla startreläet. Tog en närbild för att veta hur kablarna sen ska sitta.

Bild

Skruvade lös det och öppnade upp det och i mina ögon ser det som nytt ut. BrooklynS, kan jag ha vunnit ett gammalt oljefilter nu? :-)

Bild

Bild

Bild

BrooklynsS, har inte kollat om det är spänning till reläet eller hur jorden ser ut. Det blir morgondagens äventyr.
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-03/16:48

Har nu kikat lite mer men blir inte klok. Haft isär kontakten på styret och den ser fin och bra ut. Kollat alla kablar men det ser oxå bara bra ut. All annan el verkar funkar men inte elstarten.

Det är ström fram till startmotorn och så ska det vara har jag fått lära mig (tack Håkan). Fick och tips att kolla om det är ström fram till startreläet (tack BrooklynS) och det har jag nu gjort.

Det går två strömkablar till startreläet och det är ström på en av kablarna. Den ensamma kabeln har ingen ström och jag vet inte om det ska vara så?

Bild

Har kollar på elschemat och som jag tolkar det borde det vara ström på bägge kablarna.

Bild

Länk till större bild på elschemat: http://polymasa.nu/bilder/mcbilder/r75/r75_41.jpg

El är inte min starka sida så nu är frågan om det ska vara ström på båda kablarna till startreläet? Om det ska vara så, vad kan felet vara?

Hjälp tas tacksamt emot

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Håkan » 2016-05-03/17:14

Hej.
Som du visar det på bilden skall det inte vara "ström" i båda kablarna. Dom sitter på ett dubbelstift på relät.
Den kabel du har "ström" i kommer från batteri/likriktarbrygga. Den andra röda går upp till tändningslåset. Sätt bara tillbaka kablarna på rätt ställe, det är alltså samma anslutning (anslutning 30, ett dubbelstift).

Det troligaste är att ditt startrelä är trasigt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Izvor » 2016-05-03/17:46

Hej

Det som aktiverar startrelæt ær "minusen" från startknappen. Till knappen ær kabeln brun sen från knappen ær den svart/brun.

Om du tar loss kabeln från startrelæt och kopplar din multimeter med minus (svarta kabeln på multimetern) på den svart/bruna och plus (røda kabeln på multimetern) nånstans dær du har 12+. Nær du trycker på startknappen ska du kunna læsa av 12 V Gør du det ær det fel på startrelæt. Gør du inte det ær det fel nånstans på kretsen från jordningen till startknappen och från startknappen till relæt.

Skulle det visa sig att startrelær ær kass kan jag hælpa dig att felsøka på den eller också att koppla på ett annat relæ så att du kan ut och køra.

en anna sak du kan gøra ær att ta ut brun/svarta kabeln från startrelæt sen tar du en kabel och ansluter på det stiftet som svart bruna satt på, andra ænden lægger du nånstans mot jrd/blocket/motorn. Då ska startrelæt dra om den ær ok.

Jo førresten! Lycka till med ditt projekt! Skoj!

Izvor
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav BrooklynS » 2016-05-03/20:24

Köp ett relä på OK eller Biltema och testa så ser du ju direkt om reläet är trasigt. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-04/21:17

Tack BrooklynS och Izvor för tipsen, det visade sig att ni hade rätt. Jag har en grannes grannes pappa som visade sig vara pensionerad bilelektriker som kollade upp reläer. Han hittade felet som var en lindning till spolen inte reläer var av. Det var visst en lindning långt in som inte gick att göra nått åt.

Han fick även kopplingsschemat från verkstadshandboken och visade på en lösning med två Biltema-relän. Han fixade även rätt färger på kablarna och benämningar på stiften som ska passa direkt på hojen. Startspärren ska även funka enligt detta upplägg och dessutom är Biltemas artikelnummer antecknade… Vilken snubbe säger jag bara.

Bild

Länk till större bild på elschemat.

http://polymasa.nu/bilder/mcbilder/r75/r75_42.jpg

Nu ska detta inhandlas i morrn och testas, hoppas det ska funka.
/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-05/10:48

Jippitjohoo, hojen går. Inhandlade två reläer a 35 kr styck och nytt batteri på Biltema och kopplade enligt ritningen jag fått. Allt funkade och efter lite gnuggande small hojen igång. Vilken befrielse, nu vet jag att motorn är i ordning och går.

Bild

Just nu är det en provisorisk koppling av reläerna som nog syns, det ska göras ordentligt nu då jag vet att det funkar.

Bild

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-05-05/12:09

Grattis!

Ett råd bara, i all välmening - byt Biltema-reläerna mot något bättre!
Det där är billiga standardreläer, t ex finns kvalitetsreläer från både Bosch och Hella med exakt samma stiftkonfiguration och funktion.
Biltema-reläerna har en "bottenplatta" (där kontaktstiften sitter) av termoplast. Om kablarna bänder på stiften det allra minsta, kommer dom att "vicka" lite när plasten blir varm. Eftersom reläkontakterna sitter direkt på stiften, innebär det att dom flyttar på sig lite, och funktionen blir osäker.
Jag har till och med råkat ut för, att ett växlande relä på så vis kopplat ihop alla tre terminalerna (30, 87 och 87a på Dina reläer) och orsakat kortslutning - det rök lite grand om kabelisoleringen, kan jag säga.....
Kvalitetsreläer har bottenplatta av stabilare material, och riskerar inte att deformeras.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-08/19:15

Tack Gunnar för tipset. Reläerna kommer bytas ut senare då allt är klart och hojen förhoppningsvis är besiktad och redo för användning.

Blev inte mycket gjort i helgen, har beställd mer grejer från Motoworks som jag väntar på. Men oljan byttes i slutväxeln och kardanen. Oljan i slutväxeln såg fräsch ut.

Bild

På pluggen var lite gisch men inga metallspån. Så det vara bara rengöra, sätta ny bricka och skruva tillbaka.

Bild

I kardanen fanns ingen olja, där var det tomt. Få se vad som händer nu då ny olja är påfylld, om oljan blir kvar eller om det är nån tätning som är dålig och inte håller tätt så oljan försvinner nån stans.

Nu är det nya oljor i motor, växellåda, kardan och slutväxel.

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-09/17:21

Plockade lös framhjulet och kollade bromsarna. De såg overkligt fräscha ut så det bara torka och blåsas rent.

Bild

Tog isär lagret och rengjorde och även det såg bra ut. Det blev nytt fett och sen åkte det tillbaka igen.

Bild

Nu är framhjulet klart och tillbakasatt. Har även polerat upp kromstagen som var rostangripna och inte så snygga. Men det mesta var ytrost och gick bra polera bort.

Bild

Passade även på att tömma ut oljan ur gaffelbenen och den såg ren och fin ut. Nästan som den var nybytt. Så det blir att bara fylla på ny gaffelolja just nu. Min tanke var att ta isär gaffelbenen, rengöra och byta tätningar men det får vänta ett tag. Förhoppningsvis funkar det med ny olja de få mil det kommer att bli i sommar och får det bli vinterprojekt att fixa gaffelbenen.
Senast redigerad av polymasa 2016-05-11/18:25, redigerad totalt 1 gång.
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-10/20:33

Ikväll plockade jag lös bakhjulet, det var lite spännande att se hur splinsen såg ut.

Bild

Men splinsen såg bara bra ut i min ögon.

Bild

Även bakhjulslagret kändes bra så det blev rengöring och nytt fett.

Bild

Tätningen var oxå OK så även där blev det rent och nytt fett.

Bild

Nu väntar jag bara på fett till splinsen som jag beställt innan bakhjulet åker tillbaka.

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav farmerlip » 2016-05-11/10:13

polymasa skrev:Ikväll plockade jag lös bakhjulet, det var lite spännande att se hur splinsen såg ut.

Nu väntar jag bara på fett till splinsen som jag beställt innan bakhjulet åker tillbaka.

/P

Specialfett eller vadå?
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-11/18:02

Jag är ingen expert på fett men som jag förstår ska det vara nått ”special” till splinsen som ska tåla lite mer skoj om man så säger. Jag har beställt detta från Motorworks och hoppas det ska funka. Det finns nog de på forumet som har mycket bättre koll på detta än vad jag har.

Bild

Nu sitter nytt luftfilter och nytt Biltemabatteri monterat.

Bild

Fick även slipa bort en hel del rost på batterihållaren och lacka om den svart. Jag kör med Biltemas svarta fälgfärg som jag upplever håller bra och funkar för ändamålet.

Bild

Sen har jag har även polerat avgaskrökarna. Tuffa tider kräver tuffa metoder eller var man nu säger. Jag började gnugga med Autosol men det var liksom ingen ide. Lösningen blev skruvdragaren med en mjuk roterande stålborste. Bära eller brista… Men det visade sig funka bra, verkar vara ett overkligt krom på dessa gamla Bumsar. Så här såg det ut innan jag började.

Bild

Så här efter.

Bild

Smorde in gängorna på cylindern med Biltemas nya metallfria pasta för att förhindra att gängorna förstörs.

Bild

Men när allt var klart visar det sig att sidostödet tar i avgasröret då det fälls upp. Känns lite märkligt då inget är gjort åt sidostödet och krökarna bara är polerade. Får kolla upp det senare, nu är det hockey-VM som gäller

Bild
/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-15/13:54

Hittade en underbar resurs på nätet som innehåller massa bra instruktioner till det mesta då det gäller en R75.

http://brook.reams.me/bmw-motorcyle-rebuilds/1973-bmw-r755-rebuild-project/

Det fanns bl.a. en bra beskrivning hur man snyggar till bakstötdämparna.

http://brook.reams.me/bmw-motorcyle-rebuilds/1973-bmw-r755-rebuild-project/33-bmw-r755-rear-shock-refinishing/

Jag hade polerat upp dämparna tidigare men inte tagit i sär dem men med denna instruktion i ryggen gjorde jag det. Dit med klammer och trycka ihop dämparna.

Bild

Sen var det bara skruva i sär.

Bild

Det behövdes rengöras

Bild

Och målas

Bild

Det var lite bökigt sätta ihop dämparna utan att skada de nymålade fjädrarna så jag hittade en annan lösning. Jag riggade upp fjädern under utebänken och tryckte ihop den genom att helt enkelt sätta mig på bänken. Sen satt jag tre grova buntband på den ihoptryckta fjädern.

Bild

Sen var det enkelt att skruva ihop och sen bara klippa buntbanden. Inga skador på fjädern.

Bild

Blev nästa som nya…

Bild
/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav henriksch » 2016-05-15/20:00

Snyggt! Gillar din trädgårdsbänksmetod!
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-17/21:42

Har haft igång hojen tidigare men den har inte riktigt velat gå som den ska. Det visade sig att bensinkranarna hade gjort sitt, de var mer eller mindre täta och släppte inte inom tillräckligt med bränsle. Så det blev att sätt dit nya, det skulle jag så klart ha gjort direkt. Beställt från Motorworks även denna gång.

Bild

Satt på tanken och skruvade även på nya ljuddämparna för att se hur det börjar se ut.

Bild

Hojen startade nu på en gång och går nu jämt och fint. Kul att nu se att det börja likna nått :-)

Men det är mycket kvar och nästa steg blir nu att börja fixa till dynan. Jag tog isär den och den var inte så där jätterolig inuti. Så här finns en del jobb...

Bild

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-05-29/09:54

Äntligen fixat dynan, det har mycket mer jobb än jag anat. Hade jag vetat detta innan skulle jag ha köpt en ny pirat-dyna från Motorworks. Men det är väl en poäng att ha allt original.

Slipade bort all rost

Bild

Målade.

Bild

Då nya dynöverdraget skulle på så dök problemet med alla dessa småskruvar som sitter i listerna på sidan och håller överdraget. De som satt var rostiga och även kapade så det det var inte mycket att ha. Jag hade inte tänkt på att beställa skruvar så det blev att göra egna.

Bild

Jag slipade ner bultskallarna på bankslipmaskinen och finjusterade med borrmaskinen. Gjorde en ”specialrigg” som gjorde det lättare. Totalt blev det 20 nya bultar och nu i en dimission grövre.

Bild

Sen på med nya överdraget, denna gång beställt från Motobins då jag ville ha ett ”randigt” överdrag och det fanns inte på Motorworks.

Bild

Så på med dynan och handtagen för passageraren som jag polerat upp. De var rostiga och fula men det gick rätt bra snygga till dem.

Bild

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-07-26/19:54

Däcken var dåliga, fulla med sprickor och inget jag kände för att åka på.

Bild

Nya däck beställdes från Däckonline och krängas på utan problem. Nya slangar blev det oxå, Biltemas tjocka enduroslangar som jag har goda erfarenheter av. Rejäla däckjärn och en massa smorsel (såpvatten) gjorde att de gled på lätt som en plätt. Har man bytt däck på en endurohoj så var detta som att byta däck på cykeln :)

Bild

Sista som fattades var att sätta fast blinkersen som tidigare sätt på den hemska kåpan och dit med nya backspeglar. Blev längre modellen från Motobins, eller om det var Motorworks…

Bild

Nu är allt klart för besiktning.

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav BrooklynS » 2016-07-26/21:26

Jättesnyggt!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav toien » 2016-07-27/07:09

Rolig tråd att läsa genom, är inspirerande att läsa om hur du går till väga för att väcka liv i en fin gammal hoj, snyggt!
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-07-27/20:14

Nu är det besiktigat utan problem, blanka papper. Skönt att att gick vägen och att det nu går börja använda hojen.

Bild

Bild

Då jag kom hem åkte packväskorna på som satt på från början, hojen blir mer praktiskt då. Nu får jag med mig lite grejer då jag tänker använda den till och från jobbet, bla viktiga saker som matlådan.

Bild

Som summering kan jag säga att det varit en del jobb men det samtidigt var kul och garageterapi, bra för själen. Hojen var bra i grunden och rätt lättskruvad trots att jag inte är nån proffsmekaniker. BMW-klubben har varit en guldgruva som inspiration men framförallt för svar på de problem som dykt upp. Guld värt så stort tack alla :)

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav Håkan » 2016-07-27/20:33

Trevlig hoj! Grattis till den.
Bara en fundering, sitter inte packväskorna "bak och fram" ?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-07-27/21:30

Håkan, jag satte väskorna som de satt från början på hojen. Nån tidigare ägare hade satt en massa bakljus i packväskorna och hade de som de sitter nu. De sitter alltså i de gamla hålen och som de suttit förut.

Så nu när du säger det så... Måste kolla och testa att flytta om dem. Du har säkert rätt, du brukar ju ha koll :)

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav polymasa » 2016-07-28/16:55

Håkan, du hade så klar rätt. Tack för din notering.

Jag vände på väskorna och det blev nått helt annat. Fick borra lite nya hål bara.

Bild

Har oxå varit och kört lite och hojen går som en klocka. Motorn känns hur fin som helst. Har inte kollat ventiler eller tändning, det får bli i vinter. Jag tror på devisen ” If it ain't broke, don't fix it” så nu blir det köra istället för skruva.

Men körningen är lite annorlunda än om man är van en ny hoj. Den har väl inte den stadigaste ramen och bromsarna är sådär. Frambromsen är faktist rätt OK för att vara trumbroms men bak… Sen är fjädringen rätt svampig eller hur man nu ska kalla det. Lådan är 4-växlad och klonkar en hel del vid växling. Däcken är smala, jag tror dagens mopeder har grövre däck.

Men hojen har otrolig charm tycker jag, det är verkligen motorcykelkörning, inte motorcykelåkning. Inga problem ligga på 100-110 och ”finköra”. Nu blir det ha den som brukshoj för kortare turer.

Nu kommer det säkerligen även dyka upp en del saker när hojen börjar användas efter att ha stått länge, de räknar jag med. Men det får jag ta som det kommer.

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ytterligare R75/5-projekt

Inläggav toien » 2016-07-28/21:07

Klonket vid växling är nånting som man vänjer sig vid, och kommer underfund med hur man gör för att växla med minimalt med klonk. Bakdämparna har troligen gjort sitt och ett oljebyte i framgaffeln kan nog få bort en del av svampigheten i fjädringen. En översyn av bakbromsen fixar nog lite mer bett i den också.
Det är ju en s k 'kortsving', så en viss instabilitet finns väl med från början, men med schyssta och väl justerade lager i sving, hjul och styrhuvud så borde den bli ganska ok. Det är en gammal hoj och funkar därefter vilket är en tjusning i sig.
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Nästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst