Oljesöl vid plugg

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljesöl vid plugg

Inläggav Hogberg » 2016-05-14/13:27

Kom just hem efter dagens grusrunda. Har bara kört hojen sedan jag satte ihop den förra sommaren och blir alltmer imponerande av den. Helkul att köra, smidig och oväntat kapabel :-)

Bild

Jag har bytt alla tätningsbrickor baktill på slutväxeln till nya i aluminium men det håller inte tätt vid en av pluggarna.

Bild

Finns det några alternativa tätningsbrickor som funkar bättre eller finns något annat fiffigt handgrepp för att få det tätt?

Vänliga hälsningar
Anders
Användarvisningsbild
Hogberg
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2015-01-29/08:57
Ort: Järpen

Re: Oljesöl vid plugg

Inläggav Håkan » 2016-05-14/16:36

Hej Anders.
Det är så kort gänga för dom pluggarna till oljan i kardantunneln. Ofta är dom sönderdragna... Beror nog på att tidigare ägare "snålat in" på nya tätningsringar vid oljebyten. Ganska vanligt, tyvärr.
Gängan där är M12x1,5, godstjockleken i aluminiumhuset är knappt 8 mm.
Jag har någon gång gängat om där till en rörgänga G 1/4-19, mest för att det fanns lämpliga pluggar med O-ringstätning (egentligen avsedda för pneumatik).

Ett alternativ om man inte vill gänga om kan vara att göra rent och täta pluggen med till exempel Loctite 577 som är avsedd för gängtätning.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljesöl vid plugg

Inläggav Smurfen » 2016-05-14/17:01

Instämmer med Håkan.

Så har jag också gjort.

Ser ut att läcka lite mycket för att man ska vilja/tordas köra med det.
Lite beroende på hur mycket och vart/hur långt hemifrån du tänker dig i sommar så skulle jag tappa ur oljan och rengöra lite i hålet för att förhoppningsvis kunna bedöma lite hur dåliga gängorna är. Går det att dra "fast" pluggen eller snurrar den bara? Om möjligt sätta tillbaka pluggen med loctite som Håkan nämner. Det går också att säkra den med ett stort slangklammer, under förutsättning att det blir tätt. Skulle ju om du har otur kunnat uppstå en spricka, då hjälper nog inte dom här nödlösningarna.
Nästa alternativ är att försöka gänga upp till den där rörgängan, men du får räkna med att offra den gängtappen. Eftersom gängan i aluminiumet är så kort och så tar det emot på insidan så blir det svårt att få det bra med en "vanlig" gängtapp och när du fått lite start på nya gängan så kan du behöva kapa/slipa av en nr 3 gängtapp(färdigtapp) för att få full gänga.

En mer fullständig reparation så får du plocka bort slutväxeln(klumpen) och lossa en mutter och lite annat på insidan så är det inga problem med längd på gängtapp osv. Ett problem är att gängan är så kort så det är tveksamt om det går att montera en helicoil-insats, ska var en sån där "Time-Sert" då.
Jag gick en annan väg och gängade upp till M14x1,5. Då passar en av de andra originalpluggarna, från vxllådan om jag inte minns fel.
Jag har för mig att jag beskrivit det med lite bilder i en annan tråd, men det kan också varit på nåt annat forum.
Om du är intresserad kan jag leta åt det och länka eller posta på nytt. Har också bilder på det där med slangklamret om du är nyfiken på det.
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Oljesöl vid plugg

Inläggav Mimmi » 2016-05-14/17:06

Hej!

Just det felet har jag haft på en av de tvåventilarna jag haft, jag löste det med Helicoil.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Oljesöl vid plugg

Inläggav Smurfen » 2016-05-14/17:15

Ja, det är ju smidigt om man kan lösa det så, och behålla original gänga på pluggen. Jag tänkte/tyckte när jag gjorde min att godstjockleken var i tunnaste laget.
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Oljesöl vid plugg

Inläggav Smurfen » 2016-05-14/17:29

Här är en länk med bilder på hur man kan göra.
Från amerikanska sajten "adventurerider.com", jag hittade det inte här på Bmwklubbens forum när jag sökte.

http://advrider.com/index.php?threads/who-rebuilds-final-drives.862200/
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Oljesöl vid plugg

Inläggav Hogberg » 2016-05-14/19:30

Tack för alla snabba och matnyttiga svar. Högoktanigt!
Det finns gängor kvar till pluggen, den stannar tydligt upp när jag drar åt den utan tendens till att spinna.
Därför lutar det åt att jag börjar med att prova en noggrann rengöring och applicering av Loctite/gängtätning.
Renovering med heli-coil lockar som steg två.

Tack än en gång!

Anders
Användarvisningsbild
Hogberg
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2015-01-29/08:57
Ort: Järpen

Re: Oljesöl vid plugg

Inläggav Hogberg » 2016-05-23/09:47

Hejsan, här kommer lite återkoppling efter åtgärder.

Jag plockade av slutväxeln, gjorde rent och bättrade upp tätningsytorna för pluggarna med ett litet bryne då planytorna som brickan tätar mot var ganska fula vid närmare inspektion.
Vid återmontaget skar jag till en ny packning mot kardantunneln och bytte till nya aluminiumbrickor vid pluggarna, jag fegade ur lite på slutet och garderade mig med en klick Loctite 577 vid tömningspluggen.

Resultat = tätt och rent kring slutväxeln efter helgens turer :D

Tack för goda råd!
Användarvisningsbild
Hogberg
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2015-01-29/08:57
Ort: Järpen

Re: Oljesöl vid plugg

Inläggav drzpeppe » 2016-06-07/20:06

Hej Anders.

Trevligt bygge helt i min smak!

Vilken hoj har du tagit framgaffeln från?
Svårt att få dit?
Problem vid besiktning?

Mvh,
/Peter
drzpeppe
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2015-10-14/20:20
Ort: Skellefteå

Re: Oljesöl vid plugg

Inläggav Hogberg » 2016-06-30/08:34

Hejsan Peter,
kul att du gillar hojen.

Framgaffeln, framhjul och frambromsen kommer från en Suzuki DRZ400S.

Det är samma dimension på de yttre lagerbanorna till den gaffeln som till originalgaffeln så bytet är enkelt, det enda extra som krävs är en distansbricka under muttern till styrstammen.
Jag har kortat av gaffeln 70 mm och hängt på ett par lite längre bakdämpare för att balansera upp geometrin och det funkar riktigt bra tycker jag.

Besiktningsmannen hade inga synpunkter på gaffeln när jag var dit.

Vänliga hälsningar
Anders
Användarvisningsbild
Hogberg
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2015-01-29/08:57
Ort: Järpen


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst