av Smurfen » 2016-05-14/17:01
Instämmer med Håkan.
Så har jag också gjort.
Ser ut att läcka lite mycket för att man ska vilja/tordas köra med det.
Lite beroende på hur mycket och vart/hur långt hemifrån du tänker dig i sommar så skulle jag tappa ur oljan och rengöra lite i hålet för att förhoppningsvis kunna bedöma lite hur dåliga gängorna är. Går det att dra "fast" pluggen eller snurrar den bara? Om möjligt sätta tillbaka pluggen med loctite som Håkan nämner. Det går också att säkra den med ett stort slangklammer, under förutsättning att det blir tätt. Skulle ju om du har otur kunnat uppstå en spricka, då hjälper nog inte dom här nödlösningarna.
Nästa alternativ är att försöka gänga upp till den där rörgängan, men du får räkna med att offra den gängtappen. Eftersom gängan i aluminiumet är så kort och så tar det emot på insidan så blir det svårt att få det bra med en "vanlig" gängtapp och när du fått lite start på nya gängan så kan du behöva kapa/slipa av en nr 3 gängtapp(färdigtapp) för att få full gänga.
En mer fullständig reparation så får du plocka bort slutväxeln(klumpen) och lossa en mutter och lite annat på insidan så är det inga problem med längd på gängtapp osv. Ett problem är att gängan är så kort så det är tveksamt om det går att montera en helicoil-insats, ska var en sån där "Time-Sert" då.
Jag gick en annan väg och gängade upp till M14x1,5. Då passar en av de andra originalpluggarna, från vxllådan om jag inte minns fel.
Jag har för mig att jag beskrivit det med lite bilder i en annan tråd, men det kan också varit på nåt annat forum.
Om du är intresserad kan jag leta åt det och länka eller posta på nytt. Har också bilder på det där med slangklamret om du är nyfiken på det.
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79