Renovera splines i slutväxeln r75/5

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Renovera splines i slutväxeln r75/5

Inläggav Allman » 2016-05-19/15:47

Tjena, skulle byta bakdäck på farsans gamla r75 och såg att splinesen som sitter svetsade i kronhjulet var sopslut. Jag har kollat runt lite och sett att vissa utländska firmor tar på sig renoveringar av dessa.

Jag tänkte höra om nån har erfarenhet av att skicka iväg sina grejer på det och om resultatet är bra? motorrad-stemler.de känns mest intressant just nu.
R75/5
(+ Horex Regina, Triumph Trident, Suzuki V-Strom)
Användarvisningsbild
Allman
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-01-03/16:01

Re: Renovera splines i slutväxeln r75/5

Inläggav Håkan » 2016-05-19/19:53

Hej.
Motorrad Stemler är mycket seriösa. Har köpt en hel del saker till äldre BMW där, aldrig varit nåt problem.
Du kan nog lugnt skicka delarna dit för renovering.
Jag rekommenderar även ett besök om man har vägarna förbi där i Tyskland, finns mycket "godis" att se om man är intresserad av klassiska BMW MC.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Renovera splines i slutväxeln r75/5

Inläggav leffe r11 » 2016-05-25/19:25

Hej har några som jag tagit loss från kronhjulet som jag inte har någon passande kugghjul till som är ok
arbetet är att svarva bort svetsfogen och pressa ur den gamla samt att pressa i den nya
och svetsa den, brukar gå åt ca 1-1,5 ton att pressa i och ur
kostar en femhundring om du hämtar den
hälsning leffe r11
leffe r11
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2010-11-20/22:41

Re: Renovera splines i slutväxeln r75/5

Inläggav Allman » 2016-08-03/13:05

Tack för erbjudandet leffe, men skickade den till motorrad stemler. Håller med om att de verkar mycket seriösa. Finishen på jobbet var mycket bra och nu sitter det helt stumt mot splinesen i hjulet =)

Hade inte min lokale brevbärare sjabblat till det så hade det tagit 3,5 veckor från att jag skickade kronhjulet till dem.
R75/5
(+ Horex Regina, Triumph Trident, Suzuki V-Strom)
Användarvisningsbild
Allman
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-01-03/16:01


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst