Lösa ventilstyrningar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lösa ventilstyrningar

Inläggav farmerlip » 2016-06-20/10:39

Jag plockade ur ventilerna för att blästra allt ordentligt och upptäcker att bägge styrningarna för bägge avgasventilerna går att snurra. Inget glapp men de är lösa, insugsstyrningarna sitter fast.
Bra eller inte bra?
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: Lösa ventilstyrningar

Inläggav Håkan » 2016-06-20/15:23

Inte bra, inte bra alls. :cry:

Räddningen är att det finns ventilstyrningar med överdimension på ytterdiametern.
Ta ur styrningarna, brotscha hålen till rätt mått, värm toppen, krymp i dom nya styrningarna.
Inget jobb jag rekommenderar hemmamekanikern, anlita ett proffs om du inte är det själv.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Lösa ventilstyrningar

Inläggav farmerlip » 2016-06-20/15:31

Ok. Vad är det som fått dem att röra sig? År av vibrationer?
Fullösning? Loctite för cylindrisk fastsättning?
Ska det i nya styrningar blir det nya ventiler och fräsa sätena...Orkar inte det nu.
Hade jag inte plockat ur ventilerna hade jag inte vetat om detta. Måste ju slamra en hel del när styrningen far upp och ner.
Fastnar de kanske fastnar när toppen blir varm och sväller?
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: Lösa ventilstyrningar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-06-20/17:58

Kort och spontant skulle jag avråda från att ens starta motorn som den är, och någon "fullösning" som fungerar tror jag inte finns. Möjligen några körnslag i toppens gods runt ventilstyrningen, men då har Du nog fördärvat toppen, och det håller nog inte fast styrningen särskilt länge.
Kanske bättre att försöka hitta ett par begagnade toppar i hyggligt skick?

Vad som fått styrningarna att lossa är svårt att säga, det ska normalt inte kunna inträffa. Kanske en tidigare "renovering" (konvertering till blyfritt?) som inte lyckats så bra?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lösa ventilstyrningar

Inläggav Håkan » 2016-06-20/19:07

Jag köpte en begagnad R100 motor från England för cirka 20 år sen.
När jag plockade isär den motorn så satt ventilstyrningarna löst... :(
När jag plockat isär ytterligare fick jag förklaringen... Någon "hobbymekaniker" hade försökt att täta för oljeläckage vid cylinderfoten med massor av silicon. :roll: Som förstås även täppte till oljekanalerna upp till topparna. Topparna hade gått utan smörjning! Död åt det mekanikern! :twisted: :twisted: :twisted:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Lösa ventilstyrningar

Inläggav farmerlip » 2016-06-21/07:11

Kan man se på en topp om den är blyfrikonverterad? Ventilskaft och alla anläggningsytor på både skaft och lyftare är jättefina så torrt har det inte gått. Ventilsätena är också fina. Hade jag inte plockat isär så hade jag åkt med detta utan att må illa :) Det blir ett par droppar loctite, det är ju inte som så att jag ska åka ut i europa på semester utan bara till lokala korvmojen :geek:
Hur ofta kontrollerar gemene man att styrningarna sitter fast?
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: Lösa ventilstyrningar

Inläggav Marie » 2016-06-21/15:57

Tja, jag skulle nog inte ha sinnesfrid att köra med en Åsa-Nisse-lagning. Vet jag att något är trasigt vill jag laga det bums - ordentligt. Hade jag inte haft isär det och sett eländet vore det ju en annan femma.

Du tror väl inte att jag bara bytte den glappa ventilstyrning som orsakade kompressionsförlust på bilen? Nej det blev alla 32...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Lösa ventilstyrningar

Inläggav Izvor » 2016-08-02/14:25

Hej

Har du löst problemet?

Jag har tre olika förslag. Har själv råkat ut för samma sak när jag skulle montera nya styrningar.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Lösa ventilstyrningar

Inläggav farmerlip » 2016-08-03/15:31

Jupp, eftersom styrningarna bara var lösa, inget glapp i sidled whatsoever och de är låsta med clipset och den undre ventilbrickan så droppade jag på lite cylindrisk lagertätning. Snurrade styrningen så det "rann" ner lite och nu sitter de fast. Duger det åt Åsa-Nisse så duger det åt mig. Det är ju inte direkt någon högprestanda maskin vi pratar om. Jag ska ju bara åka till nått trevligt café och se snabb ut! Dina förslag?
Izvor skrev:Hej

Har du löst problemet?

Jag har tre olika förslag. Har själv råkat ut för samma sak när jag skulle montera nya styrningar.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: Lösa ventilstyrningar

Inläggav Izvor » 2016-08-05/23:08

Hej

Förlåt för mitt sena svar.

Om ventilstyrningen glappar så är väl ingenjörsmässiga rätta att få tag på ventilstyrning som har rätta dimensioner så att när man har värmt toppen och kylt styrningen så ska den sitta där.

Att limma den på plats går utmärkt om det inte är nån större glapp.

Jag limmade min bara. Men det är lite lurigt med kemiskt fastsättning som tappar sina egenskaper vid högre temperaturer. Loctite kallar vissa av sina produkter som High temp men vid 200 grader C så är hållfastheten 25% och blir sämmre med tiden. Jag limmade min med en gegga som tål 1000 grader C. Den innehöll typ rostfri slipadamm. Det är ganska bra för när man pressar sen ner styrningen så nyper den bara av massan/metalldammet runt om. Sen när det hela härdar blir det fint som snus.

Som du även nämnde så ska nedersta brickan på fjädern hålla låsningen på plats. Det gjorde det inte på mina r75/5 toppar. Där kan man lägga till skims så att den nedersta tallriken håller styrningen på plats. Limning och skimsnning kommer man långt med.

Det är skillnad på avgasstyrningar och insug. Avgas är lite tjockare. Jag har sett renoverade toppar där man har missat det och kört med styrningar på 14.1 om jag minns rätt.

Hur som helst så har du säkert koll på det här och lätt kan kolla upp det. Skulle den lossna så kan jag hjälpa dig att hitta bra gegga som tål temperaturer.

Man har kommit långt på kemiska delen. Jag har sett kemiska reparationer på både turbohus och motorblock precis där cylinderfoder ligger.

Annat tips vid sådana limningar är att själv blanda ihop geggan man har hemma med lite slipdamm av aluminium, rostfritt, mässing osv.

Man behöver inte göra doktorsavhandling av allt. Limningen funkar säkert fint men håll koll så att den inte släpper med tiden.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Lösa ventilstyrningar

Inläggav farmerlip » 2016-08-06/17:24

"Gilla" :D
Izvor skrev:Hej

Förlåt för mitt sena svar.

Om ventilstyrningen glappar så är väl ingenjörsmässiga rätta att få tag på ventilstyrning som har rätta dimensioner så att när man har värmt toppen och kylt styrningen så ska den sitta där.

Att limma den på plats går utmärkt om det inte är nån större glapp.

Jag limmade min bara. Men det är lite lurigt med kemiskt fastsättning som tappar sina egenskaper vid högre temperaturer. Loctite kallar vissa av sina produkter som High temp men vid 200 grader C så är hållfastheten 25% och blir sämmre med tiden. Jag limmade min med en gegga som tål 1000 grader C. Den innehöll typ rostfri slipadamm. Det är ganska bra för när man pressar sen ner styrningen så nyper den bara av massan/metalldammet runt om. Sen när det hela härdar blir det fint som snus.

Som du även nämnde så ska nedersta brickan på fjädern hålla låsningen på plats. Det gjorde det inte på mina r75/5 toppar. Där kan man lägga till skims så att den nedersta tallriken håller styrningen på plats. Limning och skimsnning kommer man långt med.

Det är skillnad på avgasstyrningar och insug. Avgas är lite tjockare. Jag har sett renoverade toppar där man har missat det och kört med styrningar på 14.1 om jag minns rätt.

Hur som helst så har du säkert koll på det här och lätt kan kolla upp det. Skulle den lossna så kan jag hjälpa dig att hitta bra gegga som tål temperaturer.

Man har kommit långt på kemiska delen. Jag har sett kemiska reparationer på både turbohus och motorblock precis där cylinderfoder ligger.

Annat tips vid sådana limningar är att själv blanda ihop geggan man har hemma med lite slipdamm av aluminium, rostfritt, mässing osv.

Man behöver inte göra doktorsavhandling av allt. Limningen funkar säkert fint men håll koll så att den inte släpper med tiden.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst