Söker elkunnig i Stockholm

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Söker elkunnig i Stockholm

Inläggav Micke Hedlund » 2016-07-11/07:56

Hej alla!
Jag söker någon som är lite kunnig på elen på en gammelbumse, en R 60 från 1957. Jag har elektronisk tändning monterad som fungerar bra, men någon form av kortis gör att hojen dör med ljuset tänt. Felet uppstod helt plötsligt under gång, och jag har kollat jordkontakter och anslutningar och hittar banne mig inget. Jag behöver hjälp av någon som vet hur man läser ett elschema och som kan hantera en multimeter. Jag kan det uppenbarligen inte. Någon? Jag bor i Älvsjötrakten, Stockholm./Micke
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Söker elkunnig i Stockholm

Inläggav Micke Hedlund » 2016-07-19/20:16

UPPDATERING
Ett av mina elproblem är löst! Eltjuven som gjorde att hojen lade av när jag tände lyset var en kortslutning i bakljuset. Metallen på insidan till bakljusets hus/kåpa har kommit i kontakt med glödlampans kontakter/skruvar, som är ganska långa. Felet uppträdde ju helt plötsligt och det var sannolikt när färgen på insidan nötts bort på grund av vibrationerna. Nu är det bara laddningslampan som lyser hela tiden som måste fixas ...
[url][URL=http://forumbilder.se/FAF7H/kortis-bakljus]Bild[/url][/url]
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Söker elkunnig i Stockholm

Inläggav Kapten Stofil » 2016-07-19/20:23

Jag skulle säkert kunna hjälpa till, har multimeter och kan läsa scheman och begriper mig på el, men jag bor 14 mil bort... :(
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Söker elkunnig i Stockholm

Inläggav Micke Hedlund » 2016-07-19/21:21

Stort tack Kapten Stofil för vänligheten! Jag har just nu en daglig dialog med Ulis Motorradladen i Tyskland. Det är sannolikt någon av de utbytta generatordelarna som krånglar och som de borde kunna bidra med lösningen till. Om det till äventyrs inte lyckas, så är jag tacksam för all hjälp jag kan få. Att jag lyckades klura ut kortslutningen i bakljuset var ju ett rent lyckokast för en elnovis som jag. Men det kändes rätt bra att hitta det felet ...
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Söker elkunnig i Stockholm

Inläggav Kapten Stofil » 2016-07-19/21:53

:mrgreen:

Hojta om du vill ha hjälp som sagt :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Söker elkunnig i Stockholm

Inläggav Micke Hedlund » 2016-08-09/06:13

Problemet löst! Efter alla förtvivlade försök att få ordning på laddproblemet så visade det sig att leverantörens hela lager av utbytesrotorer är defekt. Nu sitter det en begagnad originaldel på plats som levererar. Nu kan man börja köra igen!
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Söker elkunnig i Stockholm

Inläggav Kapten Stofil » 2016-08-09/07:27

Det måste vara ett ovanligt fel! Undrar om de fått tag på ett parti billiga piratdelar från Kina?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Söker elkunnig i Stockholm

Inläggav Micke Hedlund » 2016-08-10/16:33

Ja, jag tror (utan att ha fått det bekräftat) att de har låtit nytillverka rotorer någonstans i Asien. Jag vet inte var, men produkten ser rätt gedigen ut. Jag vet heller inte exakt vad som felas de nytillverkade. I mitt fall så kunde jag åtminstone konstatera att diametern för axeln var lite för stor, så att delar av lindningen kom i kontakt med motorn i vissa lägen. Nu sitter det som sagt en hederlig gammal rotor från 50-talet på plats och den levererar som ett mindre kärnkraftverk.
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst