Batteri fråga!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batteri fråga!

Inläggav Robbbull » 2016-07-30/11:09

Undrar om man måste ha ett 25ah batteri på en R75/6 :?: Krävs det för o dra runt motorn eller kan man gå ner i ah och då även i storlek på batteriet.
Med vänlig hälsning Robert
Robbbull
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-01-17/15:57

Re: Batteri fråga!

Inläggav Håkan » 2016-07-30/11:40

Måste och måste...
Visst du kanske kan klara dig med ett 14 Ah batteri under gynnsamma förhållanden.
Dom går ganska tungt, dom gamla boxermotorerna, speciellt vid låg temperatur, kall olja. Den gamla Bosch-startmotorn kräver en del ström då.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Batteri fråga!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-07-30/11:58

Det som avgör om batteriet orkar dra runt motorn är inte i första hand kapaciteten i Ah.
Det är istället hur mycket ström (= hur många Ampere) batteriet kan leverera utan för stort spänningsfall.
Anges som CCA (Cold Cranking Ampere) av seriösa batteritillverkare.
(Ah-talet avgör däremot, hur länge batteriet kan leverera en given strömstyrka - ett fulladdat 25 Ah-batteri kan, enkelt beskrivet, avge 25 A under en timmes tid innan det kroknar.)

Antar att Din fråga bottnar i, att Du vill kunna montera ett batteri med mindre mått än ett 25 Ah standard-batteri. Jag vet att det talats mycket om, att "gammelboxrarna" kräver rätt så mycket ström till startmotorn, så det kan nog vara klokt att ha ett batteri med minst samma CCA-värde som originalbatteriet.
"Vanliga" MC-batterier på 25 Ah verkar ha CCA-värde på 150-250A, så jag skulle nog välja ett med minst 200A CCA-värde.
Ett bra alternativ, i alla fall om Du inte ska använda hojen i kyligt väder (ett par plusgrader och nedåt) är att montera ett Litium-jon-batteri. Dessa batterier är dels små i formatet, dels väldigt lätta. Dessutom har de oftast bra CCA-värde. Finns en hel del olika att välja på numera, t ex Shorai (säljs av http://shop.nfracing.se ), Dyno ( http://www.batteriexpressen.se/brand.ht ... ierlifepo4 ), JMT ( http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reserv ... batterier/ ) och faktiskt numera även Biltema ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000036169/ ).

Nackdelarna med Litium-batterier är att de tappar effekt i kyla, och att de förstörs om de laddas med en "intelligent" laddare typ CTEK eller OptiMate.

Vill Du ha ett konventionellt batteri, är "renbly-batterier" av AGM-typ de som ger bäst startström (CCA).
De bästa på marknaden anses vara Hawker Odyssey, säljs av vissa MC-handlare/verkstäder och direkt av generalagenten CLP Systems ( http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/odyssey-batterier/ ).

Som sagt - köp ett med minst samma CCA-värde som ett standarbatteri, men jag tror Du klarar Dig med kanske 15-18 Ah om det är ett kvalitetsbatteri med tillräcklig CCA!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri fråga!

Inläggav Robbbull » 2016-08-05/18:04

Tackar :mrgreen:
Robbbull
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-01-17/15:57

Re: Batteri fråga!

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-08-05/20:02

Någon som i dessa sammanhang har någon erfarenhet om batterimärket Antigravity ?
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Batteri fråga!

Inläggav farmerlip » 2016-08-06/17:30

Inte än! Men jag har köpt ett. 8 cellers.
En på Sporthoj har byggt café av en R75 och använder ett sådant batteri, det verkar fungera kanon. Nytt laddningsrelä/likriktare bara så. Det är riktigt litet och lätt. 1800:- tror jag det kostade ink frakt tull och moms.
Daniel Bonnér skrev:Någon som i dessa sammanhang har någon erfarenhet om batterimärket Antigravity ?
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: Batteri fråga!

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-08-06/20:40

Även jag kikar runt lite efter ett nytt batteri då min FJR har en helt galen placering av batteriet. Det sitter monterad i kåpan precis till höger om gaffelkronan. Att få ner vikten något och dessutom sänka tyngdpunkten skulle känna tillfredställande även om jag kanske inte känner det i praktiken.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Batteri fråga!

Inläggav Henbe » 2016-08-07/15:10

Hallo.
Jag satte in ett Shorai när jag byggde om min r100. Köpte ett på 12V, 19Ah, ett CCA på 285 och en vikt på lite över 1 kg. . Startar utan problem. Man ska ju inte stå och gnaga på det för länge, så är det svårstartat kan det ta stryk ganska fort.
Köpte även en balansladdare från samma märke. Så nu kan jag ha koll på batteriet. Se bilder i min tråd Scrambler r100 -82.
Lycka till./ Henrik
Henrik. R100-82 och R1200r-15
Henbe
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2014-05-04/22:05

Re: Batteri fråga!

Inläggav AnWi » 2016-09-03/17:16

Kan någon hjälpa mig med rätt artikelnummer på Biltema?!
De kunde inte hjälpa mig i Norrköping :-(

Det senaste batteriet jag hade var ett 30Ah Exide. Det var aningen för brett så jag fick använda gummiklubba för att få det på plats och slå av hörnen med stämjärn för att ta bort :-)
Storleken är ju ganska känslig på bumsen.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Batteri fråga!

Inläggav Velocette » 2016-09-29/14:42

Klarer et 19 Ah batteri å starte min R80 ST (med 1000ccm sylindere) ?
Tenker da på Gel-batteri.
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: Batteri fråga!

Inläggav HåkanH » 2016-09-29/17:50

Spontant...JA...det borde det göra!
Men det beror ju på vilket/vad det är för 19 Ah-batteri??
Det viktigaste är inte kapaciteten (Ah) utan hur stor startström, CCA det kan leverera.
Ett acceptabelt bra batteri bör ha ett CCA-värde på > 150 A

Min 1200-boxer har ett EXIDE 19Ah och CCA 170 sedan den var ny våren 2011 och det har aldrig
svikit mig hittills :D (undrar om det pallar med en säsong till???)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Batteri fråga!

Inläggav Velocette » 2016-09-30/08:02

Batteriet er fra Biltema: art: 80-413. 18 Ah.
Det forrige klarte 8 år på min R80 ST. (med 800ccm syl.)
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: Batteri fråga!

Inläggav Thomas Stadin » 2016-09-30/10:35

Batterier kroknar med tiden och om man försöker ju alltid att få ut så många år som möjligt ur dem.

Vad man kanske inte tänker på är att bla startmotorn och startreläet tar stryk så snart batteriet inte längre orkar sätta full snurr på startmotorn.

Om det har gått såpass långt att batteriets självurladdning ökat belastas även generatorn och laddningsregulatorn hårdare vilket på sikt leder till slitage även här.

Det kan alltså bli dyrt att inte byta batteriet i tid.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri fråga!

Inläggav HåkanH » 2016-09-30/11:35

Thomas Stadin skrev:Vad man kanske inte tänker på är att bla startmotorn och startreläet tar stryk så snart batteriet inte längre orkar sätta full snurr på startmotorn.

Ahaa, är det på dette viset! Det är något jag aldrig ägnat en tanke men tack för informationen!
Nu har det "snurrat på" riktigt bra hittills! Då får det bli ett nytt till våren.
Ska jag vara ärlig, så hade jag inga förväntningar att originalbatt. skulle hålla så bra i 6 år(säsonger). :o :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Batteri fråga!

Inläggav Velocette » 2016-10-02/08:19

Har CTEK vedlikeholdslader. Flytter den mellom våre tre mc hele året. Også snøfreseren iblant.

Vår gamle R.Rover P38 har Defa vedlikeholdslader. Om ikke kjøretøyet brukes på lang tid vet man ikke tilstanden på batteriet med lader tilkoblet. Før du er på langtur og skal starte neste dag. Opplevde dette.
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst