Det som avgör om batteriet orkar dra runt motorn är inte i första hand kapaciteten i Ah.
Det är istället hur mycket ström (= hur många Ampere) batteriet kan leverera utan för stort spänningsfall.
Anges som CCA (Cold Cranking Ampere) av seriösa batteritillverkare.
(Ah-talet avgör däremot, hur
länge batteriet kan leverera en given strömstyrka - ett fulladdat 25 Ah-batteri kan, enkelt beskrivet, avge 25 A under en timmes tid innan det kroknar.)
Antar att Din fråga bottnar i, att Du vill kunna montera ett batteri med mindre mått än ett 25 Ah standard-batteri. Jag vet att det talats mycket om, att "gammelboxrarna" kräver rätt så mycket ström till startmotorn, så det kan nog vara klokt att ha ett batteri med minst samma CCA-värde som originalbatteriet.
"Vanliga" MC-batterier på 25 Ah verkar ha CCA-värde på 150-250A, så jag skulle nog välja ett med minst 200A CCA-värde.
Ett bra alternativ, i alla fall om Du inte ska använda hojen i kyligt väder (ett par plusgrader och nedåt) är att montera ett Litium-jon-batteri. Dessa batterier är dels små i formatet, dels väldigt lätta. Dessutom har de oftast bra CCA-värde. Finns en hel del olika att välja på numera, t ex Shorai (säljs av
http://shop.nfracing.se ), Dyno (
http://www.batteriexpressen.se/brand.ht ... ierlifepo4 ), JMT (
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reserv ... batterier/ ) och faktiskt numera även Biltema (
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000036169/ ).
Nackdelarna med Litium-batterier är att de tappar effekt i kyla, och att de förstörs om de laddas med en "intelligent" laddare typ CTEK eller OptiMate.
Vill Du ha ett konventionellt batteri, är "renbly-batterier" av AGM-typ de som ger bäst startström (CCA).
De bästa på marknaden anses vara Hawker Odyssey, säljs av vissa MC-handlare/verkstäder och direkt av generalagenten CLP Systems (
http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/odyssey-batterier/ ).
Som sagt - köp ett med minst samma CCA-värde som ett standarbatteri, men jag tror Du klarar Dig med kanske 15-18 Ah om det är ett kvalitetsbatteri med tillräcklig CCA!