kolvspel R75/7

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

kolvspel R75/7

Inläggav sirmartin » 2016-09-02/11:30

Hej,

Håller på att renovera delar av min R75 motor och har sprungit på ett problem. Jag håller på att hona cylindrarna och ska installera nya kolvringar. Vid uppmätning av kolvarna så visar den ena på ett kolvspel på 0,08mm (vilket enligt manualen är max) och den andra 0,12 (vilket är 0,04 över det max tillåtna på en R75/7. På R75/5 och 6 så är max tillåtet spel 0,12.

Någon som vet hur känsliga dessa motorer är för kolvspel. Min hoj används ganska sparsamt och jag har inte lagt ner en förmögenhet på att totalrenovera hel motorn. Dock kommer jag montera modifierade topplock för blyfritt med nya ventiler/styrning/säten/fjädrar.

Jag vill inte vara dumsnål, men behöver råd.

Mvh
/Martin
Användarvisningsbild
sirmartin
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-09-02/11:23

Re: kolvspel R75/7

Inläggav Håkan » 2016-09-02/17:33

Hej Martin.
Jag tittar i en original verkstadshandbok.
Där står för R75/7: Installed piston clearence 0,019-0,041 mm.
Sedan står det: Max. permissible clearence between piston and cylinder caused by wear 0,08 mm.

Din ena cylinder ligger på max tolerans för sliten cylinder, den andra ligger 0,04 mm över slitgräns.

Jag skulle välja att borra cylindrarna, köpa kolvar med överdimension.
Men det är jag det... jag är perfektionist. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: kolvspel R75/7

Inläggav sirmartin » 2016-09-05/09:06

Tack Håkan för dina tankar.

Cylindrarna är redan borrade (visserligen bara en ÖD) och eftersom jag sällan kör mer än 100mil om året ville jag helst få en känsla för riskerna (om man nu inte är perfektionist.....:-)

Har pratat lite med killarna på Motorworks i England som säger att motorn kommer funka bra men kanske dra lite mer olja...men att det inte är "idealiskt".

Erik på E&D som honar cylindrarna undrade över hur "känsliga" dessa motorer var för just kolvspel? Min tolkning av den information jag fått in är att det inte är idealiskt, men om man inte är perfektionist ;-) och inte kör så hårt eller så mycket och därför kan leva med att hojen drar lite extra olja så borde det i alla fall fungera.

Om någon annan har mer kunskap/erfarenhet så tas tips tacksamt emot. I annat fall så chansar jag nog.

Mvh
/Martin
Användarvisningsbild
sirmartin
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-09-02/11:23

Re: kolvspel R75/7

Inläggav Izvor » 2016-09-07/19:32

God kväll

Jag hadde kört med bara lätt honing och nya ringar.

Köp nu bara ringar i rätt dimension och stoppa in de i loopen och kolla bara att glappet inte är för litet.

Oljeskrapringen, gapet monterar du högst upp, komp ringar där ställer du gapet en som pekar framöver och den andra baköver.

Omborrnings pengar lägger du på nåt annat.. Du förstör inget i motorn men ev. tappar 0,75 hk.

Så hadde jag gjort!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst