R69S tändningstips?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R69S tändningstips?

Inläggav Lars S » 2016-09-16/15:43

Har en -68 R69S som ALLTID (i de 40 år jag haft den) varit EXTREMT lättstartad. Vid årets provstart (startar den bara en ggr/år numera) så var den mera tveksam, kickade igång till sist.
Är dock svår att få igång...att, när den är kall slå i en sup är ingen ide...springstart funkar dock någorlunda...finns en tendens att den startar sämre och sämre...väl igång går den hur fint som helst...mycket lugn och fin gång även på lägsta tomgång, återstart varm är oftast inga problem.
Tycks ha spårat felet till tändningen, tycker jag får lite tveksam gnista, inte alltid gnista på varje kickning.

-Nytt bränsle före första start
-Komp är ca 11,5kg.
-Bytt konding utan förbättring.
-Kollat brytare och tändläge.
-Rengjort magnet (rotor och stator).
-Testar mjuka stift NGK B6 utan förbättring.

Finns det nåt typiskt (magnet, tändspole etc) som åldras på dessa eller kan man misstänka nåt annat?


/Lars S
Lars S
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-08-31/17:51

Re: R69S tändningstips?

Inläggav Håkan » 2016-09-16/16:50

Hej Lars.
Någonstans har jag läst om att man kan ommagnetisera tändningsmagneten om den blivit svag.
Minns inte var jag läste det... Men det kan vara Motorrad Stemler som gör sånt.
http://www.motorrad-stemler.de/
Någon annan kanske vet?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R69S tändningstips?

Inläggav dpiu1 » 2016-09-16/19:16

...
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: R69S tändning och hur justera flottörnivå?

Inläggav Lars S » 2016-09-18/18:16

Börjar få ordning på tändningen nu, visade sej vara tändmagnetens injustering dvs rotorns läge i förhållande till statorn just när gnistan ska ges, finns märken på rotor, statorplatta och svänghjul som ska överensstämma...en liten justering gav starkt bättre gnista, att detta står helt rätt blir givetvis viktigare när magneten blir äldre.

Nu letar jag istället anvisning för att justera flottörnivån...hittar inte på näter...nån som har?

/Lars s

Bild
Lars S
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-08-31/17:51

Re: R69S tändningstips?

Inläggav Lars S » 2016-09-20/06:36

Har genom att justera magneten enligt specifikation fått min R69S att starta bra, går mycket lungt och jämnt på låga varv.
Dock så tappar den gnistor vid varv över ca2500...hackar våldsamt och orkar inte varva upp...så fort man går ner i varv så återvänder lugnet.
Statiskt tändläge och brytarinställning enligt boken.
Tänd-förställningen funkar.
Testat med två olika kondingar utan skillnad.

Själv misstänker jag tändspolen (original sen 1968)..finns andra teorier?
Vilka alternativt finns för spolen?

Lars S
Lars S
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-08-31/17:51

Re: R69S tändningstips?

Inläggav Izvor » 2016-09-21/06:59

Hej

Jag har råkat ut før liknande sak. Inte på en BMW men principen ær samma. I mitt fall kan jag inte sæga om det ær spolen eller magneten som var boven. Jag bytte bægge så funkade det. Jag kunde inte testa mig fram før nya grejer hadde helt annan utformning.

Spolen mætte jag upp och den var OK. Haft den i ugnen øver natten. Men jag ær 99% sæker på att magneten var før dålig. Jag tror att nær du gasar så økar compressionen i førbrænningsrummet och det slæcker gnistan.

Kolla om inte du kan låna tex. fungerande spole før att testa.

Alternativt så bør det finnas eftermarknadsgrejer kompletta paket med CDI och sånt.

Har du kollat førgasare?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R69S tändningstips?

Inläggav Lars S » 2016-09-21/18:33

Tack Izvor!
Har rengjort förgasaren.
Har en tändningsprovare (se nedan) inkopplad under drift och helt synbart så minskar gnistan/uteblir delvis vid högre varv...lika på båda sidor.
Motorn låter också väldigt likt tändningsfel...ungefär som om stoppknappen "glappar" samt avgassmällar vid gasavdrag.
Det är väl ganska svårt att mäta upp spolen till 100%...man måste väl ha hög mätspänning (flera tusen volt) för att helt simulera verkligheten vad gäller interna överslag?

Lars S

Bild
Lars S
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-08-31/17:51

Re: R69S tändningstips?

Inläggav Håkan » 2016-09-22/16:49

Hej.
Pröva att kontakta någon av dessa herrar:
Rickard Brodin, Kävlinge.
Kjell Gäf, Sösdala.
Båda herrarna är kända i veteranfordonskretsar som kunniga "magnetrenoverare".
Ytterligare kontaktuppgifter kan du säkert hitta på eniro.se
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R69S tändningstips? LÖST!

Inläggav Lars S » 2016-11-02/20:52

Felet visade sej efter uppmätnibg ligga i tändspolen (oändligt motstånd mellan de två högspänningsutgångarna)...köpte en ny spole och nu startar hojen som tidigare, dvs oftast på första kicken! :lol:


Lars S
Lars S
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-08-31/17:51


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst