Problem efter Acewell installation

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Problem efter Acewell installation

Inläggav Joffep » 2016-09-24/12:29

Hej, först om främst tack för alla som skriver i detta formum. Alltid intressant att läsa om andras motorcyklar och projekt, har lärt mig mycket här.

Nu skulle jag behöva hjälp från någon eller några som är bättre på det här än jag.

I vinteras installerade jag en acwell 2853 mätare på min ombyggda BMW r100rs från 1983, kopplade på motstånd och en extern led-lampa för att bibehålla laddfunktionen. Allt funkade fint, körde cirka 130 mil. När jag en dag skulle stänga av hojen så ville inte mätaren slockna. Den slockande om jag tryckte ner bromsen. Jag bromsade hojen under natten men föga förvånade var batteriet dött på morgonen. Laddade batteriet och det var samma historia förutom att mätaren nu inte slockande om jag tryckte ner bromsen. Såg i samband med det att led-lampan som visar om generatorn laddar hade gått.

Har nu bytt motstånd och led-lampa men samma sak kvarstår + att ni vill hojen inte starta överhuvudtaget, hackar och sen dör all el.

Är det något som känner igenom detta med eller utan installation av extern mätare? Anar ett samband men är osäker. All hjälp skulle uppskattas!

Mvh Josef
Joffep
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-09-24/12:10

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Inge K. » 2016-09-24/17:20

Hei!

Skal en ha noe som helst mulighet til å hjelpe deg trengs en del mer opplysninger enn som så.

Hvordan er innkobling av instrumentet og ladelampe kretsen foretatt, gjerne spesifisert relatert til det originale
koblingsjemaet.
Er det foretatt andre modifikasjoner på det elektriske anlegget?

Hva mener du med at instrumentet ikke ville slukke, var det belysningen, var det varsellampene, var det displayet.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Izvor » 2016-09-25/10:30

Hej Josef

2853 så har du en triangel. Den kan du andvænda som "laddlampa" alltså den ska lysa om laddningen inte ær på. Motståndet måste du ha før magnetiseringens skull.

Rent spåntant så tror jag att felet ær innan din mætare. Du har 2 st + kablar till den. En till klockan och en nær tændningen ær på. Jag tror att du får "tænd strøm" fram till den æven nær nyckel ær ur.

Koppla loss de två + kablar till mætaren før att utesluta den. Mætaren drar ingen strøm så om det inte ær nån kortis i mætaren ska den inte dra ut batteriet.

Som Inge skriver hur ser resten av elsystemet ut?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Inge K. » 2016-09-25/11:02

Izvor skrev:2853 så har du en triangel. Den kan du andvænda som "laddlampa" alltså den ska lysa om laddningen inte ær på.


Hei Izvor.

God tanke, men dette vil jo kreve inngrep i selve instrumentet...da dioden ment for nødvarselblink er forbundet til
jord internt i instrumentet.

For øvrig er du nok inne på noe når det gjelder den konstante spenningen til klokken...er vel kortis der et sted.
Gåten er jo at bremselyset opphever denne.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Izvor » 2016-09-25/12:13

Hej Inge

Jag tror att både du och jag har rætt : )
2853 finns i flera utførande. Jag har den hær:
http://www.acewell.de/media/pdf/Acewell ... af2eea.pdf

Sen finns den hær och den har omvænt signal till triangeln:
http://www.k100-forum.com/t10432-aftermarket-gauges
Skrolla lite ner så finns det en schema dær...

Sån som jag har så funkar det att koppla laddlampan. Jag har gjort så på min med god resultat.

Nær det gæller fotbromsen så kan det vara krypstrøm och nær man bromsar så sjunker spænningen då lampan bak vill tændas. Han borde få samma effekt med frambromsen.

Har man kørt 130 mil så lær det inte vara helt felkopplat från børjan. Då borde felet varit dær från børjan.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Joffep » 2016-09-25/16:05

Tack Izvor och Inge för att ni tar er an mitt problem.

Elen på hojen är lite modifierad, mest att kåpan är borttagen och de instrument som satt på den är bortplockade, tändningslåset är flyttat av tidigare ägare, jag har städat upp en del och sen installerat Acewell mätaren.

När mätaren inte vill slockna så är det kan det vara lite olika. Ibland lyser bakgrund, oljetryck och klocka. Ibland lyser allt som vid vanlig start, dvs bakgrund, hastighets och varvtal, neutral och oljetryck, dock lyser aldrig den externa generatorlampan.

Plockar jag bort de 2 + kablarna så slocknar allt. Och den lilla egenheten med att den slocknar vid hand och fotbroms har kommit tillbaka.


Jag trodde till en början att den var fel vid laddlampan och motståndet men börjar tänka lite samma som du Izvor att det kanske är något annat. Uppenbarligen skickar batteriet ström oavsett om tändningen är på eller inte.

Jag testade att dra en jordkabel efter mitt motstånd förbi spännningsregulatorn, växelströmsgeneratorn och startmotorn och då funkade mätarens funktion + generatorlampan lös. Kan problemet finnas där nånstans?

Lägger till kopplingsschemat från bmw, acewell plus mitt egenritade för att ni ska kunna se hur det är kopplat (om jag nu lyckades göra det förståligt)
Bilagor
bmw el.jpg
el acewell off.jpg
el acewell.jpg
Joffep
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-09-24/12:10

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Inge K. » 2016-09-25/16:30

Hei igjen, Izvor.

Takk for den opplysningen, var ikke klar over at det var flere varianter med (nesten) samme modellbetegnelse.
Er medlem i det forumet du linker til og der dukker 2853 opp med jevne mellomrom, men dog kun i den varianten.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Inge K. » 2016-09-25/19:00

Hei Josef.

Så først nå at du har postet før meg tidligere i dag, fikk ikke med meg noe varsel om dette når jeg postet.

Det jeg umiddelbart ser på din tegning er at spenningen som skal være konstant innkoblet
for klokken er koblet mot jord i stedet for 12V+. (brun på acewell [og ditt] koblingsjema).
Vi kan jo begynne der og se hvordan det utvikler seg.
(mest sannsynlig vil klokken nå starte å fungere, i motsetning til tidligere.......og ingenting annet).

Jeg antar at innkoblingen av spenning etter tenningslås (merket blå/grønn på din tegning) er den samme som
er merket grønn/blå på originalsjemaet (etter dødmannsbryter).

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Izvor » 2016-09-25/20:04

Hej

Jag såg inte heller Josefs svar.

En grej bara. Acewell ha en manick:
http://www.acewell.de/acewell/zubehoer/ ... vr-03?c=10

Den ær gjord før BMW och Moto Guzzi. Det ær væl samma laddsystem. Den skickar ut antingen + eller - signal samt att den har innbyggda motståndet før magnetismen. Jag har inte testat den men fått tips om att den funkar bra.

Josef, med en sån kan du andvænda triangeln som laddvarningslampa.

Jo, jag ser att du har kopplat motståndet i sereie på den røda kabeln till Acewell. Det tror jag ær fel! Nær motorn ær avstængd så kan du få matningen via batteriet likvæl. Den blåa kabeln ær från laddregulatorn? Den røda Acewell kabeln ska kopplas till en plus kabel nær tændningen ær på. Inge har rætt ang. klock kabeln. Den ska till plus.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Izvor » 2016-09-25/20:17

Hej igen

Blå/grön är väl +12V kabeln när tändningen är på?

En trasig diod på din diodplatta kan släppa förbi + 12V sen via laddregulatorn via då blå kabeln + 12V till eg. hela systemet.

Har du Voltmätare och kan mäta dig fram?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Joffep » 2016-09-25/20:44

Tack för svar!

Ska kolla testa att koppla om lite och se om det kan vara svaret.

Är det inte konstigt att det funkat så länge (cirka 5-6 månader) om det varit felkopplat hela tiden?

Tror Blå/grön är +12V kabeln. Har tyvärr ingen voltmätare, om jag hade en sådan hur skulle jag göra för att mäta mig fram? Och hur vet jag att ett en diod är trasig?

Mvh Josef

(tror mina svar är långsamma då en admin/moderator kollar innan det läggs upp)
Joffep
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-09-24/12:10

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Izvor » 2016-09-25/21:35

Hej Josef

Kollade lite i ritningen och grøn/blå ær +12V nær tændningen ær blå. Du har då kopplat rætt det dær med motståndet,

Om du kopplade den bruna till godset så kan inte du ha haft en fungerande klocka. Utan varje gång du satte på tændningen blinkade det 12.00

Om +12V går bakvægen via diodplatta så ska du kunna mæta 12V mellan jord och den blå kabeln. Jag tror att strømmer kryper igenom och din mætare drar så lite strøm vilket gør att den lyser. Nær du då bromsar så aktiverar du bromslampan, den då vill lysa. Krypstrømmen ær så pass liten att bromslampan inte lyser men spænningen faller till noll men dæremot så tømmer det ditt batteri.

Før att mæta øver dioder så skruvar man loss diodplattan, sen stæller man sin multimeter på diod mærket och mæter øver varje diod. Man bør få samma værde på allihopa. Det ær 6 st dioder.

Funkar inte dioder så får man væl ut væxelstrøm på nætet och då ballar alltig ur..

Køp dig en multimeter, bra att ha...
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Joffep » 2016-09-26/06:11

Inser att jag ritat fel i mitt kopplingsschema, bruna går inte till jord på kontaktbryggan utan till, vad jag tror är +12v på bryggan. Enligt BMWs kopplingsschema går det från batteri - startrelä - kopplingsbrygga och där har jag kopplat in klockan.

Klockan har fungerat som den ska utan att blicka och nollställas.

Blir till att införskaffa mig en multimetermätare och kontrollera dioderna. Något mer jag ska tänka på när jag kontrollerar dioderna?

Mvh
Joffep
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-09-24/12:10

Re: Problem efter Acewell installation

Inläggav Izvor » 2016-09-26/10:01

Hej Josef

Jag kan ha fel men så hadde jag gjort..

Med nyckeln ur så ska den grøn/blåa inte ha nån +12V. Jag hadde førsøkt att mæta mig fram till felet. Du mæter då från jord och tex. røda på mætaren och då læser du av 12 V så ska det inte vara med tændningen på. Ta loss den blåa kabeln sen mæter du igen. Skulle du då få O V så kommer strømmen/spænningen från ladd mojængen. Man får gå bakvægen. Det kan vara så att krypstrømmen kommer nån annstans ifrån. Man får testa/mæta sig fram.

Om det ær nåt du ska tænka på medans du mæter ær att ha lite folkøl, det underlættar.. Funkar før mig..
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst