Ny regulator, placering

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ny regulator, placering

Inläggav farmerlip » 2016-10-27/07:18

Jag byter ut hela elsystemet på Brunhilde, ja, hon heter så.
Tog bort allt gammalt igår och började fundera på placering av regulatorn.
Den sitter ju som en smäck på den gamla diaodplattans plats.
MEN, kommer det att bli bra? Blir det för varmt? Var har ni andra som gjort samma modifiering placerat den?
regulator.jpg
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: Ny regulator, placering

Inläggav Izvor » 2016-10-27/10:39

Hej

Jag mejlade MW om samma fundering och fick denna svar:

Hello Izvor

I’m sorry but as it is a project bike, you will have to be inventive about where you mount this part. Better in the fresh air to keep it cool but some people have managed to hide it away successfully.
Regards
Sales Department
*When replying please include all previous correspondence to enable us to make a quick response, thanks!*
tel: +44 (0) 1484 353600
fax: +44 (0) 1484 353604
www.motorworks.co.uk


Ingen riktig svar. Jag är också orolig för att det blir för varm där.
Om du behåller luftintagen via motorn så får den ändå lite nytt luft hela tiden. Det bästa kanske är om nån kan mäta driftstemperatur. Jag kan göra det på min R75/5 nästa vecka.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Ny regulator, placering

Inläggav farmerlip » 2016-10-27/10:55

Ok, ja det vore ju smutt att få bort den helt och när hålen passade så fint. Jag tror inte det är några problem att sätta den på högra sidan av ramen iofs
Izvor skrev:Hej

Jag mejlade MW om samma fundering och fick denna svar:

Hello Izvor

I’m sorry but as it is a project bike, you will have to be inventive about where you mount this part. Better in the fresh air to keep it cool but some people have managed to hide it away successfully.
Regards
Sales Department
*When replying please include all previous correspondence to enable us to make a quick response, thanks!*
tel: +44 (0) 1484 353600
fax: +44 (0) 1484 353604
http://www.motorworks.co.uk


Ingen riktig svar. Jag är också orolig för att det blir för varm där.
Om du behåller luftintagen via motorn så får den ändå lite nytt luft hela tiden. Det bästa kanske är om nån kan mäta driftstemperatur. Jag kan göra det på min R75/5 nästa vecka.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: Ny regulator, placering

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-27/10:57

Det blir varmt inne under "huven", kanske upp emot 80°C.
Den höga tempen gör att något av dessa fel sannolikt kommer att inträffa:

1) Överhettning. Regulatorn har kylflänsar och det har den pga att dioderna i regulatorn blir varma eftersom det går ström genom dem. Temperaturen på kislet i dioderna är avsevärt mycket högre än omgivningstempen. Räkna med att om kislet kommer upp i ca 175°C (uppskattningsvis) är det tack och adjöss omedelbart och 175°C är alls ingen orimlighet med 80°C omgivningstemp.

2) Förkortad livslängd. Helt klart är att elektroniken i regulatorn inte mår bra av att jobba under sådana förhållanden som under huven och även om du har tur och tempen på kislet inte når upp till 175°C kommer dess livstid ändån att reduceras avsevärt.
Man brukar säga att en ökning med 10°C halverar livslängden.
I ditt fall skulle detta innebära att du höjt tempen från ca 30°C till 80°C = 50°C
50°C/10°C =5.
Du halverar alltså livslängden med 5 ggr och då återstår endast 3% av livslängden jämfört med hur den skulle varit vid 30°C.

Detta är inga sanningar utan endast tumregler och därifrån finns alltid undantag. Men resonemanget ovan kanske ändå belyser problemet.
Till saken hör ju också att laddströmmen är som högst direkt efter start och då är motorn oftast kall, kanske endast 20°C.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2016-10-28/09:47, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ny regulator, placering

Inläggav BrooklynS » 2016-10-27/18:12

Det finns plats under tanken på högra sidan ramen där den gamla laddregulatorn satt. Du får kylning och sladdragningen blir enkel.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ny regulator, placering

Inläggav farmerlip » 2016-10-28/06:36

Ja, den hamnade där. Den mår nog bättre av svalare omgivning.
BrooklynS skrev:Det finns plats under tanken på högra sidan ramen där den gamla laddregulatorn satt. Du får kylning och sladdragningen blir enkel.
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: Ny regulator, placering

Inläggav Izvor » 2016-10-29/10:53

Det är nog det klokaste men jag är fortfarande bra sugen på att gömma den där...

När jag får hem min så ska jag försöka kontakta tillverkaren om vilken omgivningstemperatur den tål men sunt och förnuft och bl.a.Thomas inlägg så har man svaret.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst