Ekerhjul till R100RT 1979

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2016-12-13/21:57

Hej,
Har nyligen införskaffat en R100RT från 1979. Det är ett påbörjat scrambler-bygge som vi övertagit i syfte att färdigställa den till sommaren 2017.

Ekerfälgar står högt upp på önskelistan. Tacksam om tips och råd om vilka ekerhjul som passar till vår cykel. Vårt framhjulet har dubbla bromsskivor och ATE-bromskaliprar. Hjulaxlarna är 17 mm (1975 och senare).

Behöver jag hjuldistanser för att ett ekerhjul ska passa? Kan jag föra över nuvarande skivor till ekhjulet, fram och bak, eller ska jag använda trumbromshjul bak?

Andra aspekter att beakta (fälgbredd för rätt dimension av däck, risk att framgaffel/kaliper eller sving tar i hjulet)?

Om jag har tur och hittar ekerhjul (där ägaren inte vet vilken modell de kommer från) hur känner jag igen rätt ekerhjul (som passar min cykel)?

Tacksam för alla tips från er som leder till att vår cykel utrustas med ekerhjul.
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Izvor » 2016-12-14/09:35

Hej

jag ær næstan 100% sæker att det ær samma mått. Blir bara bolton. Jag har før mig att det ær samma cc på de olika fælgar.

Førdelen med eker ær att du kan byta ut fælgbanan mot bredare før att klæmma på ett større dæck. Om du satsar på bredare fælgbana behøver du inte vara orolig att ekrar tar i oken. Det ær gott om plats dær så længe ekerhålen på nya fælgbaban har samma mønster och det måste de ha før att det ska passa bra.

Framhjulet så kan man ha 100 brett dæck på de fælgbanor som ær original. Bak kan du ha max 130 och då tar det inte i kardanrøret. Om du vill ha bredare dæck bak så måste du byta till annan fælgbana men om man då har 140 eller større dæck bak så måste man bygga om. Antingen flytta kardanrøret eller ænnu enklare dra ekrar så att hjulet hamnar lite åt vænster. Distans som skjuter navet åt vænster går också.

Angående bromsen bak så hadde jag satsat på trumbroms. Bara før att det ær snyggare. Det ær før mycket lænkarmar ocm mojænger som ska hålla bromsoket på plats.

Man kan bygga om och montera skiva på høgra sida och svetsa oket på slutvæxeln men det kræver vældigt mycket jobb samt att bromsskivan blir vældigt stor før att komma utanfør navet. Jag var inne på det men tror inte att estetiskt skulle vara snyggt.

Får du tag på ekerhjul før vettig peng så ær det bara att køpa, de ær inte svåra att bli av med.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Håkan » 2016-12-14/18:46

Hej.
Framhjul passar ett trådekrat hjul från R75,R90,R100 från 1975-1979 (hjul från årsmodell 1974 passar också men är avsedda för 14 mm axel, här får du kanske byta nån distans i navet).
Bromsskivor är bara att flytta över.

Bakhjul är lite svårare, vad jag förstår har du skivbroms bak idag.
Trådekerhjul bak finns inte avsedd för skivbroms, men det går alldeles utmärkt att sätta på ett trumbromsat hjul (årsmodeller enl. ovan) om du samtidigt byter till en slutväxel avsedd för trumbroms. Tar bort bromscylindern mm.

Observera att R100 fanns med båda typer av hjul, det gick att beställa från fabrik både med gjutna hjul och trådekerhjul under några år på 70-talet.

Lycka till. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2016-12-16/20:25

Tack Håkan och Izvor för bra info, tips och råd.

Verkar som om framhjulet är bolt-on (om man inte behöver axelkonvertera 14mm till 17 mm).

Har förstått att fram är det 1.85 bredd på fälgen och bak 2.15. Vore kul om vi hittar ekerhjul med fälgbana i aluminium (så att jag får polera en massa :D ). Eller rekommenderar ni stålfälgbanor (kromade)?

Då får det bli trumbroms bak om jag hittar en slutväxel som är gjord för trumbroms. Hur ser jag vilken utväxling den har? Är det instämplat någonstans?

Är det slutväxel från samma hojar (R75,R90,R100 från 1975-1979) som gäller för vår cykel?

Hade hoppats att slutväxeln var så snillrikt konstruerad att den medger installation av trumbroms eller skiva. Min slutväxel har ett hål (täckt med plastplugg) där jag trodde att bromsaxel och hävarm (nr 21 resp 12 i bif. fil, nedre bilden) skall sitta. Skisserna hittade jag på realoem.com

Ska bli kul att lära sig mer om gamla BMW-hojar. Gillar hojen mer och mer. Spännande projekt, där sonen får stå för det estetiska och jag ska försöka utföra hans önskemål :D .

Har tidigare skruvat mest scooters (Lambretta) och på senare tid äventyrshojar som Yamaha XT600Z Tenere och KTM 690 Enduro.

(Bäste administratör! Stort tack för avatar-bilden du lagt ut på min profil. Stämmer till 100%! :D )
Bilagor
BMW R100 Slutväxel Trumbroms.docx
BMW R100 Slutväxel Trumbroms
(97.76 KiB) Nerladdad 243 gånger
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Håkan » 2016-12-17/04:48

Scooter-Kari skrev:Tack Håkan och Izvor för bra info, tips och råd.

Verkar som om framhjulet är bolt-on (om man inte behöver axelkonvertera 14mm till 17 mm).

Stämmer bra med framhjul. ;)
Jag gjorde nyligen en liknande operation med en R100, se: viewtopic.php?f=220&t=22644

Scooter-Kari skrev:Vore kul om vi hittar ekerhjul med fälgbana i aluminium (så att jag får polera en massa :D ). Eller rekommenderar ni stålfälgbanor (kromade)?

BMW hjulen har fälgbana i aluminium.

Scooter-Kari skrev:Hur ser jag vilken utväxling den har? Är det instämplat någonstans?

Slutväxlar är märkta med kuggantal. Vanligen instansat uppe på slutväxeln, mot svinganslutningen. Till exempel vanligast på R100RT: 33/11
Lämpliga utväxlingar för en R100 kan vara:
32/11 = 2,91 (satt på R100S, R100RS och som "option" på R100RT).
33/11 = 3,0 (satt på R90S och R100RT).
34/11 = 3,09 (satt på R90/6 och R100/7 (senare hade även R100GS detta förh).).

Mindre lämplig är: 32/10 = 3,2 (satt på R75 och R80).
Finns även några för mindre motorer men dom tar jag inte upp här.

Scooter-Kari skrev:Hade hoppats att slutväxeln var så snillrikt konstruerad att den medger installation av trumbroms eller skiva. Min slutväxel har ett hål (täckt med plastplugg) där jag trodde att bromsaxel och hävarm (nr 21 resp 12 i bif. fil, nedre bilden) skall sitta. Skisserna hittade jag på realoem.com

Ja, här finns några varianter (som vanligt på BMW) har du en slutväxel med hålet borrat (den borrningen utgick sedan) kan det gå att använda din slutväxel.
Du måste även ha den bulten som bromsbackarna vilar emot på den andra sidan (den fasta ledpunkten för backarna). Den bulten hittade jag här: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=33_0633
Pos 9 Pin art.nr. 33 11 1 234 559

Tänk även på att "bromskam" pos. 21 finns i olika längder. Du skall ha den som är avsedd för hojar tillverkade före 09/80. Artikelnummer: 35 21 1 230 261

Lycka till. :)
Och fråga gärna. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-01/23:50

Hej BMW-experter!

God fortsättning på det nya året!

Tänkte ge er lite feed-back i mina ambitioner att förse gammelbumsen med ekerhjul. Har nu varit och shoppat hjul. Varken ägaren eller jag visste säkert vilken årgång hjulen tillhör så det fick bli lite av en chansning.

Bakhjulet verkar passa bra (åtminstone vad jag kan förstå) och snurrar bra på plats. Tyvärr saknas lager och täckkåpa. Får fortsätta leta.
Bild

Fick tag på kamaxel (?) till bromsbanden som verkar passa och låsbulten. Saknar fortfarande alla övriga delar till trumbromsen. Låsbulten till motsatta sidan av bromsbandet var av lite för stor diameter (trodde jag).
Bild
I övrigt verkar den vara av rätt längd (synmått).
Bild

Lossade täcklocket på insidan av slutväxeln och fattade då att skruvhålet var igenpluggat med en insexskruv. Den satt verkligen hårt. Tror inte att jag skulle fått loss den när den satt på plats i slutväxeln utan att ha skadat insexfattningen. Nu sitter låsbulten på plats. Pluggskruven vilar på täcklocket i bilden.
Bild
Dreven på insidan verkar vara i bra skick.
Bild

Den här övningen som gav mig mer kunskap om BMW kostar mig en ny packning (inhandlas i Sverige eller på nätet?) och ny olja i slutväxeln (kunskap om vilken olja, hur mycket och hur man fyller på blir nästa kunskap att inhämta).

Framhjulet visade sig vara av äldre datum, modellen med koniska lager. Ska man försöka pressa ut lagersätena och försöka svarva nya som passar vanliga raka lager eller försöka hitta ett hjul som passar bolt-on? Lagerkåpa på ena sidan saknas.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Håkan » 2017-01-02/14:02

Ok...
Tydligen använder du nåt sätt att bifoga bilder som inte fungerar här. Jag ser inga bilder, bara nån sorts "bildikon"...

Men. båda hjulen skall ha koniska rullager!
Att försöka sätta i cylindriska spårkullager där blir bara onödigt komplicerat.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Håkan » 2017-01-02/16:20

Hej igen. :)
Det finns ju några fallgropar att gå i om man inte är så van vid BMW.

Bakhjulet:
Medbringaren, den del som greppar i slutväxeln, finns i två höjder. 13 mm eller 19 mm.
13 mm användes 1969-1973, ger lite sämre ingrepp, ökad risk för slitage.
19 mm användes på nyare hjul, 1974-framåt.
Eftersom du har 1000cc motor så bör du absolut ha hjul med 19 mm medbringare. Medbringaren är nitad och går att byta.

Lagern (koniska rullager) har krymppassning i hjulet. Värm navet till 80-100 grader vid i- och ur-montage av lager. Annars fördärvas lagerpassningen i aluminiumnavet.

Se sprängskiss för delar som saknas: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=36_0153
Tänk på att varje hjul skall innehålla ett shims också (finns från 6,30 - 7,20 mm): http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=36_0155

Framhjul:
Här gäller förstås samma sak om koniska rullager, lagerpassning och distanser och shims.

:D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-03/01:21

Hej Håkan,

Vid förhandsgranskningen såg jag bara ikonen "Bild" och trodde att allt var som det skulle.

Som tur har jag yngste sonen, som är mycket kunning inom datateknik, hemma och han kunde berätta att bilderna som jag lagt upp Flikr inte länkas korrekt och blir därför inte synliga på BMW klubbens forum. Tills jag hittar en annan bildserver som fungerar för ändamålet länkar jag nu bara URL till resp. bild.

Nedan mitt inlägg på nytt nu med URL-länk till bilderna,

Hej BMW-experter!

God fortsättning på det nya året!

Tänkte ge er lite feed-back i mina ambitioner att förse gammelbumsen med ekerhjul. Har nu varit och shoppat hjul. Varken ägaren eller jag visste säkert vilken årgång hjulen tillhör så det fick bli lite av en chansning.

Bakhjulet verkar passa bra (åtminstone vad jag kan förstå) och snurrar bra på plats. Tyvärr saknas lager och täckkåpa. Får fortsätta leta.
Bild https://www.flickr.com/photos/69192565@N05/31223255873/in/album-72157678596405015/

Fick tag på kamaxel (?) till bromsbanden som verkar passa och låsbulten. Saknar fortfarande alla övriga delar till trumbromsen. Låsbulten till motsatta sidan av bromsbandet var av lite för stor diameter (trodde jag).
Bild https://www.flickr.com/photos/69192565@N05/31223248963/in/album-72157678596405015/
I övrigt verkar den vara av rätt längd (synmått).
Bild https://www.flickr.com/photos/69192565@N05/31192322604/in/album-72157678596405015/

Lossade täcklocket på insidan av slutväxeln och fattade då att skruvhålet var igenpluggat med en insexskruv. Den satt verkligen hårt. Tror inte att jag skulle fått loss den när den satt på plats i slutväxeln utan att ha skadat insexfattningen. Nu sitter låsbulten på plats. Pluggskruven vilar på täcklocket i bilden.
Bild https://www.flickr.com/photos/69192565@N05/31658503180/in/album-72157678596405015/
Dreven på insidan verkar vara i bra skick.
Bild https://www.flickr.com/photos/69192565@N05/31994569206/in/album-72157678596405015/

Den här övningen som gav mig mer kunskap om BMW kostar mig en ny packning (inhandlas i Sverige eller på nätet?) och ny olja i slutväxeln (kunskap om vilken olja, hur mycket och hur man fyller på blir nästa kunskap att inhämta).

Framhjulet visade sig vara av äldre datum, modellen med koniska lager. Ska man försöka pressa ut lagersätena och försöka svarva nya som passar vanliga raka lager eller försöka hitta ett hjul som passar bolt-on? Lagerkåpa på ena sidan saknas.
Bild https://www.flickr.com/photos/69192565@N05/31223251653/in/album-72157678596405015/
Bild https://www.flickr.com/photos/69192565@N05/32033245895/in/album-72157678596405015/


Förstår att ekerhjulen har koniska lagerbanor. Mitt bakhjul saknar dessa tydligen.
Framhjulet har ingen markering för tillverkningsdatum (bara BMW-loggan). Bakhjulet är märkt med 73 (i en ring), så troligen har jag en 13 mm medbringare. https://www.flickr.com/photos/69192565@N05/31914852752/in/album-72157678596405015/

Har försökt mäta djupet/höjden på medbringaren i hjulet (ca 16,5 mm) https://www.flickr.com/photos/69192565@N05/31688251040/in/album-72157678596405015/ och djupet i slutväxeln (ca 17,5 mm) https://www.flickr.com/photos/69192565@N05/31688251040/in/album-72157678596405015/

Med tanke på att jag har fel årgång av bakhjul, saknar lager, kåpor, distanser och shims och trumbromsdelar (bromsband, fjädrar, dragstång, mm) kanske jag ska fortsätta att leta för att försöka hitta kompletta hjul med de delar jag behöver istället för bygga om de hjul jag har fn.?

Återigen, stort tack för dina suveräna råd.
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Håkan » 2017-01-08/08:22

Scooter-Kari skrev:Har försökt mäta djupet/höjden på medbringaren i hjulet (ca 16,5 mm).

Hej igen Kari.
Det blir inte riktigt rätt att mäta så där som du gör...
Det mått jag skriver om (13 eller 19 mm) är längden (eller djupet/höjden) på bommarna i splinesen. Splinesen går inte ända in mot navet, det är en frigång längst in. Din bild visar en 13 mm medbringare.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Izvor » 2017-01-08/22:17

Hej

Det enklaste hadde nog varit att få tag på färdiga fälgar. Men du kan bygga på de du har hittat. Som Håkan nämner så är din bringare lite mindre. Man kan köra på den eller byta ut den. Om du har tillgång till svarven så kan du tillverka själv det mesta.

Här har jag svarvat till så att hjulet/axeln passar i ett par k1100 gafflar. Distanser för att få rätt anspänning mot lagren det kan man också svarva till.

Bild


Bild

Lagren och simringar måste du köpa nytt, resten kan man tillverka för att få ihop det.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-10/17:21

Hej BMW-experter!

Har fått tips på ekerhjul som suttit på en R80:a (vet ej årsmodell). Tror ni att den kan passa på min R100:a (1979) utan modifikationer?
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Håkan » 2017-01-10/17:26

Scooter-Kari skrev:Hej BMW-experter!

Har fått tips på ekerhjul som suttit på en R80:a (vet ej årsmodell). Tror ni att den kan passa på min R100:a (1979) utan modifikationer?

Hej Kari.
Visst dom passar. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-10/18:16

Tack för goda nyheter, Håkan. :D

Läste om dig i Bike-tidningen idag! :lol:
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-10/23:27

Hej Izvor!

En svarv står högst på önskelistan till garaget, ev. också en liten fräsmaskin. En gammal Arboga pelarborrmaskin kan jag stoltsera med.

Jag var spekulant på en fin Schaublin svarv (killarna kallade den för urmakarsvarv) som stod i en verkstad på vår fabrik (som avvecklades under hösten 2016 pga strategiska beslut, ej ekonomiska. Tråkigt med över 160 anställda som fick sluta). Lagom i storlek för mitt trånga garage, 140 cm vill jag minnas. Digitala instrument och massor med tillbehör. Tyvärr fick jag inte lägga bud, någon annan lade beslag på svarven.

Hittar jag en lämplig svarv kommer jag säkert få mycket nytta av den, när man lärt sig att använda alla finesser på den.

Går svetskurs nu, siktar på diplom i vår. Urkul! Har gjort alla provmoment med gas, MMA (pinne), MIG/MAG och nu börjar jag med TIG. En bra TIG svets med MMA ska inhandlas under våren.

Skönt att få jobba främst med händerna, efter 30 år bakom skrivbord (inom export).
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Håkan » 2017-01-11/08:19

Scooter-Kari skrev:En svarv står högst på önskelistan till garaget, ev. också en liten fräsmaskin.

Det är skönt med en välutrustad verkstad. ;)

IMG_0438.JPG


Några av mina maskiner syns här bakom den R100 jag byggde om 2015-2016. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-01-11/13:16

Håkan skrev:
Scooter-Kari skrev:En svarv står högst på önskelistan till garaget, ev. också en liten fräsmaskin.

Det är skönt med en välutrustad verkstad. ;)

IMG_0438.JPG


Några av mina maskiner syns här bakom den R100 jag byggde om 2015-2016. :D


Jaså, det trodde jag var motorn - har hört från flera att BMW har en svarv till motor. Och nu springer jag ... av bara h-e ... hem till min egen boxer. :mrgreen:
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Kovlingen » 2017-01-11/15:19

Magnus Brobeck skrev:Jaså, det trodde jag var motorn - har hört från flera att BMW har en svarv till motor. Och nu springer jag ... av bara h-e ... hem till min egen boxer. :mrgreen:

Du menar väl svarv :? ;)
Bäst att jag också springer som Ben Johnson . 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Izvor » 2017-01-11/21:07

Hej Kari

Gubbaskämt kommer man inte ifrån på detta forum, det är bara att gilla läget...

Jo samma med mig. Önskar mig också en svarv, fräs och pelarborr till min verkstad. Svarvarbete gör jag på båten. Det är liksom mitt terapiarbete.

Skoj med svetsning! Jag har länge kört bara med pinnar men nu sissta två år föredrar jag TIG. Har även börjat svetsa i aluminum och då har en helt ny värld öppnat sig! Saknar dock fräs.

Starta gärna en tråd på ditt bygge!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-24/02:24

Hej killar (och alla tjejer som läser detta)!

Jag vill återigen tacka er (främst Håkan) för alla förträffliga råd samt ge er lite feed-back i mitt ekerhjulprojekt.

Nu har jag varit och shoppat ekerhjul igen. Första inhandlingen gick inte så bra då varken säljaren eller köparen visste vilka hjul som var föremål för mitt köpintresse. Nu vet vi att det var pre-74-hjul och de passar inte till sonens R100RT 1979 utan omfattande modifieringar.

Det andra köpet blev super-lyckat. Håkan bekräftade att R80-hjulen i fråga skulle passa vår hoj och de gjorde de verkligen. Bolt-on!!

Allt funkade perfekt. Skivorna som satt på uppmättes till 5,3 mm tjocklek, så det finns lite till att ta på innan de är nere på min.måttet 4,6 mm. Mina skivor på snowflakehjulen var tyvärr slut (4,5 resp 4,6 mm), dvs inget att lyfta över på ekerhjulen.

Bakhjulet var tillverkat 1976 (se bild med stämpel) hade medbringare som var 19 mm, dvs. rätt storlek för vår slutväxel. Det äldre hjulet hade 13 mm medbringare där splinsen troligen skulle ha blivit nötta/skadade med tiden om vi använt hjulet.
Bromsdelarna verkar passa och funka som de ska. Bromsbanden har jag ännu inte kunnat montera i trumman då jag bara har en fjäder.... men snart så.

Jag har laddat upp bilder på en uppladdningssida för att kunna länka bildens URL här. Av någon konstig anledning felvänder sidan alla mina hjulbilder. Har testat ett halvdussin andra uppladdningssidor och de gör samma sak. Tänkte att jag skulle försöka lura sida genom att först vända mina hjulbilder upp-och ned innan jag laddar upp dem. Nu väljer sidan att INTE vända mina bilder utan visar dem gladligen upp-och-ned (pust)!

Här kommer bilderna:

Framhjul med fina skivor:
Bild
Bild

Bakhjul:
Bild
Bild
Bild
Bild

Bakhjul med rätt medbringare och av rätt årtal (1974-79):
Bild
Bild


Nu ska hjulen tvättas och fälgbanden i aluminium poleras.

Sonen var hemma i helgen och blev otroligt glad över de fina hjulen. Nu är vi två som är taggade att ta nästa steg i detta scrambler projekt. Gissa om det inte pratades alternativa delar, design, funktion och lösningar långt in på småtimmarna. Kanske vi hittar fler idéer på MC-mässan kommande helg?

En sak som jag gärna vill se på denna scrambler är bra bromsar. Då jag tyvärr ännu inte har egen svarv eller fräs (och nödiga kunskaper i att hantera dessa maskiner) - avundas verkligen din fina verkstad, Håkan- tror jag att jag fn. passar på ett "bromsuppdateringsprojekt á la Håkan".

Vad tror ni däremot om att försöka hitta Bremo-bromsar fram? Dessa tvåkolvsok (?) borde väl ge en bättre bromsverkan än ATE kaliprarna. Huvudbromscylindern är uppdaterad och sitter på handtaget numera. Räcker det att byta nedre gaffelben eller ska jag leta efter en komplett gaffel och Brembo-bromsarna?

Bra idé, Izvor, att starta en tråd om bygget. Varför inte? Blir vi färdiga någon gång har man ju ett trevligt minne att blicka tillbaka på.

/Kari
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Håkan » 2017-01-24/18:15

Kul att du hittat rätt hjul.
Men det var väldigt små bilder... Och dom är inte "klickbara" heller... Jag funderade på att leta fram en lupp. :o
Vårt forum har en funktion där man kan ladda upp en bilaga.

Angående andra bromsok på trådekerframhjulet så är det problem med bromsok med kolvar på insidan, mot ekrarna, det finns inte så mycket plats där. Bromsoken kommer att ta i ekrarna!
Det finns en massa olika lösningar, beroende på hur mycket det får kosta...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ekerhjul till R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-24/23:23

Hej igen

Bildproblem kvarstår. Bilderna skulle bli klick-bara men tydligen var inte BB koden den rätta. :oops: Originalfilen blev på tok för stor (rymdes inte på sidan).

Nu har jag hitta BB-koder i mitt Flikr-arkiv och denna sida felvänder inte bilderna.

Så här kommer bilderna i repris och i lite större format:

Framhjul med fina skivor:
Bild
Bild

Bakhjul:
Bild
Bild
Bild
Bild

Bakhjul med rätt medbringare och av rätt årtal (1974-79):
Bild
Bild

När du nu påpekar det Håkan, så vill jag minnas att Brembo-oken tar i ekrarna om man inte hittar ett smalt hjulnav alt. tillverkar spacers och okfästen (kräver maskinell utrustning). OK, låt oss börja med ATE-oken och planera för en framtida bromsuppdatering medelst Brembo eller annat fabrikat när det verkstadsmekaniska beståndet i garaget utökats enligt önskelistan ....... som bara växer och växer.

/Kari
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst