Laddningslampa eller inte R75/5

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Laddningslampa eller inte R75/5

Inläggav Boyracer » 2016-12-19/19:57

Med risk för att bli en klassiker.
Köpte en gammal r75/5 där förra ägaren strippat så mycket det bara gick av elsystemet. Laddningslampan saknas och jag hade inte för avsikt att montera en igen om jag nu kan slippa...
Får den såklart inte att ladda så jag köpte en Bosch Alternator Resistor modification från EnDuraLast http://www.euromotoelectrics.com/mobile/Product.aspx?ProductCode=BOALT-ResWire
Har monterat den på laddningsreläet vid d+ och sen den andra till B+ vid ena spolen.
Den vill fortfarande inte ladda.
Provade med en kabel från D+ på generatorn till batteriets + och då laddar den, tills jag tar bort sladden då spänningen sakta sjunker.
Provade nyss att tjuvkoppla laddningsregulatorn med en kabel mellan D+ och Df. Då laddar den upp till 15v vid normalt gaspådrag.
Nu till min knepiga fråga.
Är det så att laddningsregulatorn är kass, eller har jag monterat motståndet fel?
Som tysken säger -Hilfe!
Boyracer
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-10-17/08:49

Re: Laddningslampa eller inte R75/5

Inläggav Håkan » 2016-12-19/21:45

Hej.
Generatorn, laddningssystemet, på BMW MC kräver en laddningslampa/motsvarande för att fungera. Det är ett Bosch system, vanligt på en mängd, nästan alla, europeiska fordon. Magnetiseringen av rotorn får sin matning via kretsen genom laddningslampan, tills generatorn laddar och blir självmagnetiserande, laddlampan slocknar.
Det går att ersätta laddlampan med ett motstånd. Det är säkert det du köpt för 20 dollar. Tanken är väl egentligen att den skall användas parallellt med laddlampan för att säkerställa laddning även om lampan går sönder. Men med motståndet inkopplat funkar systemet även utan lampa. Det går också lika bra med ett 330 ohm motstånd från Elfa för några kronor...
Har du ett kopplingsscema?
Annars finns det här: https://www.google.se/search?q=schaltpl ... DhYQsAQIHA
Studera det, koppla motstånd (laddlampa) enligt schema. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst