Jaha! Då var det dags i somras igen!
Världsmästaren på gubbaskämt, Mikael sålde ytterligare en hoj till mig!
Så här såg det ut:
Alla kan andas ut, den ska inte kapas...
Den starta på första kicken men gick efter ett tag som påse skridskor. Förgasarna rengjordes. Tyvärr så var det en del dåliga gängor men med lite kärlek gick den idag. Har dock inte provat den på vägen så det kan bli annorlunda när man lastar motorn.
Gjorde en provstart innan ventiljusteringen.
När jag skulle kolla ventiler när motorn var varm så var det minimalt med spel. Ventilspel alltså. Lät motorn svalna av och ställde 0.15 på insug och 0.20 på avgassidan. Vi börjar så här. Personligen så fördrar jag ställa ventilspel när motorn är varm till ett lägre värde och sen kolla oftare.
Bytt olja i växellådan, slutväxeln, kardanen och motorn. I motorn har jag kört med vanlig tvättande mineral. Det var lite sludge bakom ventilkåporna. Sen blir det att köra lite till tappa av allting och fylla på med nytt. På motorn ska jag plocka ner oljetråget för inspektion men nu hadde jag ingen packning så jag struntade i det. Beroende på hu det ser ut i motorn så ev. Ersätter jag 1/2 liter av olja och fyller på med lite diesel för att tvätta ur motorn.
Jag kommer att köra med vanlig olja men byta oftare.
Sen ska rengöras ordentligt, extra förgasare är på G!
Elen såg bra ut. Lite wd40 osv.
Gillar den här hojen oerhört mycket!
Det ska handlas in original handtag och en enkelsadel.
Haft riktig kvalitetstid idag! Utan folköl och Nutella!