Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-25/04:04

Hej,

Vi har startat ett roligt far & son-projekt, jag (Kari) och min son Alexander.

Under hösten införskaffade vi en R100RT från 1979. Det är ett påbörjat scrambler-bygge som vi övertagit i syfte att färdigställa till sommaren 2017 (målsättning, inget löfte :D ).

I denna tråd ska vi försöka beskriva hur och vad vi har gjort, vad vi planerar att göra, etc.

Arbetsfördelningen är som följer: Alexander står för design, allt som har med det estetiska att göra, utformning och val av utrustning, material, etc. Jag skall i görligaste mån försöka utföra Alexanders önskemål. :roll:

Alexander bor och jobbar i Stockholm. Jag har min hemvist i Nyköping, så mycket av hojdiskussionerna oss emellan får gå över nätet.

Jag är absolut ingen MC-mekarexpert. Möjligen kan man med god vilja säga att jag är normalhändig i garaget. Har tidigare mekat med scooters (främst Lambretta från 50- och 60-talet), äventyrshojen Yamaha XT600Z Ténéré 1990, Yamaha SRX600 1989 (Alexanders) och numera en KTM 690 Enduro 2008 (äventyrsutrustad). BMW är alltså helt nytt för mig.

BMW:n är alltså en R100RT från 1979. När vi köpte hojen var det mesta av originalutrustningen avmonterad och såld (kåpor, sadel, instrument, etc). Säljaren som tidigare renoverat tre gammelbumsar och till vardags körde en GS1150 hade blästrat och pulverlackat ram, bakram och centralstöd. Motorn hade fått nya kolvar, ventilsäten för att kunna köra med blyfri bensin, nya lager i växellådan och startmotorn. Nya motorpackningar monterade. Styr- och svinglager bytta. Elektronisk tändning (Boyer) installerad. Huvudbromscylinder (av senare modell) integrerad i bromshandtaget. Digital hastighets/varvtalsmätare (Acewell) monterad och inkopplad. Nytt svartlackerat styre monterat. Jag har säker glömt något. Vi fick flera lådor med BMW-delar samt bra handböcker (Clymer och Haynes).

Vi fick med originaltanken (med liten bula) och en /5-tank (polisvariant med lucka). Alexander bestämde snabbt att det var originaltanken som gällde.

Så här såg cykeln ut när den kom hem till Nyköping i höstas.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Äntligen inne i värmen och uppe på arbetsbordet (gammal pall-lyft nu med lång bordsskiva):

Bild


Originaltanken provas (ser bra ut):

Bild


Inför diskussioner om utformning av bakram och val av sadel görs längd- och höjdmätningar:

Bild
Bild
Bild


Bakramen demonteras liksom batteri och batterilåda:

Bild
Bild


Torrsim! Provar en gammal SRX-sadel för att få en uppfattning om lämplig sadellängd (55 eller 60 cm). Notera att framskärmen vilar på bakhjulet. Kan det vara något för vår hoj?:

Bild


Ett starkt uttalat önskemål från designavdelningen liksom verkstadsavdelningen är att scramblern borde förses med ekerhjul. Snowflakefälgarna har nu ersatts av trevliga ekerfälgar från en R80 1976:

Bild
Bild


Det nya bakhjulet har bromstrumma, varför hela skivbromsinstallationen har demonterats och hamnat i en förvaringslåda för ett ev. framtida bruk. Vi hade sådan tur att slutväxeln var av en kombivariant som kunde förses med trumbromsdelar (kamaxel ? och fästbult för bromsband). Fortfarande saknas några bromsdelar (hävarm, bl.a). Reservdelsjakt pågår:

Bild
Bild


Införskaffandet av ekerhjul var ett eget litet äventyr. Stort tack till Håkan Runfeldt som ledsagat och stöttat mig med sina mycket uppskattade tekniska råd genom hela sökprocessen av ekerhjulen. Visst fanns det fallgropar på vägen, men det gav mig massor av erfarenhet om gammelbumsar. Läs mer om " The Ekerhjul story" i denna tråd:

http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=220&t=25486


Alex var hemma i helgen och nu passade vi verkligen på att diskutera scramblers och vilken stil/utformning vår hoj skulle få. Skulle det bli en hård grussprutar-hoj (som jag förordade) med grovmöstrade däck och högt uppdragna aluminiumskärmar (á la 50-tals crosshoj). Alex var mer inne på en Urban-scrambler. Här har det spanska CRD-företagets projekthoj med #38 varit en klar förebild:

Bild


Däcksvalet lutar åt det här hållet:

Bild


Ett spanskt företag erbjöd sig att tillverka en fin bakram och sadel (säkerligen är de leverantör till http://crdmotorcycles.com/motos/ ).

Bild
Bild


Men när offerten damp ner i mailboxen, EUR 650:- för ram och sadel, fick jag uppdraget att försöka göra något liknande. Jag går fn. på svetskurs, så det blir till att lära sig hantera både rörbockningsmaskinen och TIG-svetsen (och "muy pronto" ska det gå).

Min gamla Bernina symaskin ska förses med lämpliga tillbehör för att kunna sy ihop kraftigare material såsom läder och vinyl (galon/konstläder). Tuck & Roll-sömnad är på önskelistan. Materialprov ska beställas för att säkerställa ett korrekt färg- och mönsterval. Det blir till att lära sig hur man bäst tillverkar en sadel. Tips och råd emottages tacksamt!

För att ha något att jobba med beställde jag en billig sadel från E-bay. Perfekt i längd (i linje med bakaxeln), inte en centimeter längre får den vara! Får se om den går att böja som förebilden eller om det blir till att göra en sadel från scratch? Kanske den får sitta på en alternativ bakram (med något rakare i linjerna)?

Bild


Från Ebay inhandlades även miniblinkers, små skyltbelysningslampor och en böjbar strip med bakljus, bromsljus och blinkers. Alla med LED-lampor, så klart! LED-stripen kan tyvärr inte ha blinkersfunktionen inkopplad då blinkersljusen inte uppnår kravet på minst 18 cm mellan lamporna. Så stripen får bara visa bak- och bromsljus.
Skall monteras i bakkant av sadeln (med böjradie). Något annat bakljus planeras inte för tillfället, då E-märkningskravet inte gäller för en så här gammal hoj. De små LED-lamporna lyser verkligen upp regskylten.

Bild
Bild
Bild

Fortsättning följer....
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav neutral » 2017-01-25/09:45

...följer med intresse. :)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Peter Nordlund » 2017-01-25/09:54

Bra skrivet och även jag följer detta med spänning :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Håkan » 2017-01-25/18:32

Ska bli intressant. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-25/20:24

Man behöver inte meka varje kväll. Det finns många trevliga motorcykelrelaterade sysselsättningar (förutom en tur på hojen) som man kan roa sig med.

Med hojen fick vi en Clymer verkstads/reparationshandbok. Den var flitigt läst och då boken är en paper-back hade ryggen gått sönder och alla blad låg lösa i en stor hög.

Nästan 800 sidor (400 blad) stoppades i plastfickor och vips så hade man tillgång till en blädderbar bok i garaget som inte tar skada av smutsiga/oljiga händer. :D

Just-in-case inhandlades en ny Clymer-bok.

Bild

Har en tid på nätet letat efter en nedladdningsbar reservdelslista med sprängskisser till vår hoj. Då jag inte hittat någon (tips emottages tacksamt) gick jag in på http://www.realoem.com/.

Här kunde jag hitta en komplett reservdelsförteckning och sprängskisser till vår R100. Alla bilder/sprängskisser "klipptes ut" och sparades på en sida. På motstående sida hamnade tillhörande reservdelsförteckning. Efter åtskilliga timmar vid datorn hade vi nu en komplett reservdelslista. Printern gick varm och flinka fingrar stoppade in sidorna (i noggrann ordning) i plastfickor.

Bild
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-25/20:49

Ibland vill man kunna lyfta upp hjulen från marken (läs bordsytan) när man mekar med hojen. Det kändes inte bra att placera den lilla saxlyften eller crosspallen under oljetråget och belasta det med hela cykelns tyngd.

Jag bockade till två U-formade byglar som jag gängade fast på en avkapad M20 bult (pinnbult). Bygeln försågs med gummiduk för att skydda ramen från skrapmärken. Den andra delen av pinnbulten gängades ned i saxlyftens fäste.

Bild
Bild

(Bygeln på högersida kom nära "klacken" för stötstängerna. Bygelns ben närmast motorn är nedkapad för att förhindra ev. kontakt)

Tämligen enkelt kunde jag hitta en balanspunkt för byglarna. Nu kan hojen sväva fritt och jag kan montera bort hjulen, framgaffel, bakram, mm. utan att det påverkar cykelns balans nämnvärt. För att hindra hojen från att tippa i längs- eller sidled är den förankrad i taket med spännband.

Bild
Bild


Känns bra så här långt! :D
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Henbe » 2017-01-28/10:26

Hallo.
Ska bli spännande att följa ert projekt. En hel del att tänka på..
Såg eran skyltbelysning. Svårt att avgöra om det var vitt ljus eller om det gick åt det blåa ljuset.
Det är inte tillåtet att ha en belysning åt det blåa ljuset. Jag fick uppmaningen på besiktningen att byta till vitt. Lycka till.
Mvh Henrik
Henrik. R100-82 och R1200r-15
Henbe
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2014-05-04/22:05

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-29/23:56

Hallå Henbe,

Tack för tipset. :D

Hoppas att vår besiktningsman inte är så petig med skyltbelysningens färgtemperatur (om det är vitt eller ngt blåaktigt, K-talet). De flesta bilar med LED lampor i skyltbelysningen uppfattas som om de skulle ha ett något mer blått ljus. Jag har dock inte hört att någon har klagat på detta ännu.
Har en kompis som jobbar på Opus bilprovning. Ska checka med honom.

Man vill ju inte tvingas till ombesiktning i onödan. :evil:

Läste genom Vägverkets föreskrifter för motorcykel 2003, där man hittar följande info:

Skyltlykta
Övergripande krav
88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.
Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.


Var inne och tittade på din bygg-länk. Grattis till ett fantastiskt fint bygge! :D :D :D
Jag ser att du har valt samma blinkers som vi. Även placeringen är snarlik till vad vi har diskuterat. Mycket snygg gjort. Först tänkte vi montera de främre blinkersen i framlyktans fästen. Det blir då svårt att klara av kravet på "geometrisk synbarhet med 20 grader inåt"

68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80 utåt och 20 inåt (enligt Vägverkets föreskrifter för motorcykel 2003).

Bild

Har besiktningen haft några synpunkter om placeringen av din registreringsskylt?
Hittar ingen info i ovannämnda föreskrifter om regskyltens placering för hojar äldre än 1999.
Senast redigerad av Scooter-Kari 2017-01-30/01:08, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-30/00:03

Var på MC-mässan i Stockholm. Oj, vad mycket motorcyklar och MC-tillbehör!

Störst intresse väckte nog denna otroligt fina scramblerhoj.

Bild


Av byggherren själv, Benna Norén, fick jag en massa bra tips inför vårt bygge. Stort TACK, Benna!!

Bild
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-31/00:03

Hemma från MC-mässan. Nu med massor av inspiration och idéer.

Behöver er hjälp! Varför är centralstödets fötter vinklade åt vänster (i körriktningen)?

Bild
Bild

Tänkte vrida "tillbaka" den högra foten så att den hamnar i linje med stödets längsgående arm/yttersidan. Borde inte vara några problem med bromspedalen. Har lagt en linjal längs med yttersidan och kan inte se att stödet tar i någonstans.

Bild

Orsaken till detta är att jag tänkte försöka placera batteriet akter om/under motorn. Den vita lådan på bilderna är lika stor som mitt 30 Ah-batteri av AGM-typ, som medger att jag lägger ned den plant (90 graders lutning).

Bild
Bild
Bild

Den nya batterilådan i rostfritt svetsas fast i ett rostfritt rör med bussningar för bakre motorupphängningsbulten. Ersätter denna aluminium hylsa/distans.

Bild

I bakkant fäster jag batterilådan i ramröret som går tvärs (över svingen) med rörklammers. Sitter redan en klammer på bilden med bromspedalen.

Blir tvungen att kapa tvärgående rör på centralstödet och flytta dessa förstärkningar längre bak/närmare fötterna (böjen) så att de går fritt från batteriet.

Bild

Vad tror ni? Kommer det att funka eller har jag bortsett från något? Kommer hojen att stå vingligt på centralstödet om jag ändrar placering/vinkling på ena foten?
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Håkan » 2017-01-31/04:24

Stödet kan du nog bocka ut lite, det där är för att säkerställa att det går fritt för bromspedal/ljuddämpare.
Du behöver inte det stora 30 Ah batteriet, visst drar R100 en del ström i startögonblicket men 20-24 Ah funkar.
Titta på batteristorleken på Bennas hoj. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav farmerlip » 2017-01-31/08:46

Jag har ju iofs bara 750cc men ett sånt här 8-cells vevar igång den utan problem.
https://shop.antigravitybatteries.com/p ... mall-case/
Användarvisningsbild
farmerlip
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2015-08-23/12:01
Ort: Hedemora

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Henbe » 2017-01-31/19:09

Hallo Far&Son.
Angående synbarheten av blinkers både fram o bak nämnde besiktningsmannen inte ett ljud.
Vad gäller regskylt nämnde han bara att det fanns en reflex bak. Så det var inga bekymmer.
Kolla in mitt batteri. Har ett Shorai LFX19A4-BS12. Har ett CCA på 285A, detta drar igång min hoj som är på 1000 cc. Beställde detta från Hongkong tillsammans med en balansladdare av samma märke. Tror det är av stor vikt att ha originalbalansladdaren för att få optimal laddning och hållbarhet. Batteri+laddare kostade ca 2000kr, då är frakt och tull inräknat. Kolla på: shoraidirect.com. Kanske är lite dyrare nu.
Lycka till./Henrik :D
Henrik. R100-82 och R1200r-15
Henbe
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2014-05-04/22:05

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-01-31/20:43

Hej Håkan, Farmerlip och Henbe,

Tack för bra råd. Jag har funderat på ett litium-ion batteri men har läst att de är känsliga om man inte använder rätt typ av laddare och om voltregulatorn får hicka och ger mer än 14,4V. Tämligen dyra är de också (fortfarande).

Elsystemet på sonens SRX 600 betedde sig konstigt och det visade sig att voltregulatorn/likriktaren gått sönder och generatorn pumpade gladeligen ut 19,8V till batteriet. Biltema-batteriet (av enklaste sort, 5 Ah då hojen startas med kick, only) överlevde denna grillning. Ny regulator inhandlades på E-bay och allt var frid och fröjd igen.

Har flera CTEK-laddare. Osäker om dessa funkar till litiumjon-batterier.

Vet inte hur elsystemet funkar på R100:an (inte kört hojen ännu). Vill därför inte riskera ett dyrt litiumjon-batteri ifall några tåtar skulle vara feldragna, voltregulatorn inte är helt tillförlitlig, mm (vilken fegis man är :P )

Ska nog leta efter ett AGM-batteri (20-24Ah) med kombinationen minimal storlek/vikt och maximal CCA (Cold Cranking Amperes - kallstartström) och bygga batterilådan efter det. Få se om krökning av centralstödets ben fortfarande behövs.
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-02-05/17:35

Nu hittade jag länken till ett förslag på hur man kan göra en ny batterilåda under ramen.
http://advrider.com/index.php?threads/photo-request-battery-box-relocation-for-airheads.1015451/page-3

Min jakt på mindre AGM-batterier har inte varit så lyckosam. Storleksmässigt har jag inte hittat så många batterier (20-30 Ah) som är så särskilt mycket mindre på bredden än det jag har, förrutom litiumbatterier.

Om jag nu ändå skaffar ett nytt batteri kanske man i alla fall ska fundera på ett litiumbatteri pga vikt och storlek. Tillverkade några "batterilådor" för att tydligt kunna se skillnaden i storlek. Aliant är litiumbatterier.

Bild
Bild

Här en tabell med lite mer info:

Bild

Tudorbatteriet är 3,75 dm3 i volym medan Aliant YLP30 har en volym på bara 1,32 dm3 (nästan en 1/3). Skillnaden i vikt är ännu större. 9,9 kg mot 1,7 kg (nästan en 1/6)!

Skillnaden i storlek blir påtaglig när 30Ah-batterierna placeras under ramen (på sin rätta plats).

Bild
Bild
Bild
Bild

Få se vilket batteri det blir?
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav unyl_72 » 2017-02-06/17:25

Hej

Bara en tanke.

Att försöka utforma hållaren till batteriet, dels så att man på ett enkelt sätt kan få loss det, men också få in ett uppsamlingskärl för växellådsoljan utan att behöva kladda ner allt för mycket. Driftsvarm motor mm.

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Far & son-projekt Scrambler R100RT 1979

Inläggav Scooter-Kari » 2017-02-07/01:10

Hej Ulf.

Tack för ditt förslag. Det är en viktig synpunkt du nämner. Jag ska inte glömma bort oljedränaget och åtkomsten till växellådans oljeplugg. Jag kommer att lämna största möjliga öppning mot oljepluggen (liksom förlagan) eller också gör jag någon form av snabbkoppling i framkant (vid motorupphängningen) så att jag snabbt kan plocka ned hela batterilådan. Jag kommer säkerligen att göra batterilådan ledbar för att enklare kunna plocka bort batteriet.

När vi kommer så långt kommer jag att presentera lösningen.

/Kari
Användarvisningsbild
Scooter-Kari
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-12-13/21:33
Ort: Nyköping


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst