Hej,
Vi har startat ett roligt far & son-projekt, jag (Kari) och min son Alexander.
Under hösten införskaffade vi en R100RT från 1979. Det är ett påbörjat scrambler-bygge som vi övertagit i syfte att färdigställa till sommaren 2017 (målsättning, inget löfte ).
I denna tråd ska vi försöka beskriva hur och vad vi har gjort, vad vi planerar att göra, etc.
Arbetsfördelningen är som följer: Alexander står för design, allt som har med det estetiska att göra, utformning och val av utrustning, material, etc. Jag skall i görligaste mån försöka utföra Alexanders önskemål.
Alexander bor och jobbar i Stockholm. Jag har min hemvist i Nyköping, så mycket av hojdiskussionerna oss emellan får gå över nätet.
Jag är absolut ingen MC-mekarexpert. Möjligen kan man med god vilja säga att jag är normalhändig i garaget. Har tidigare mekat med scooters (främst Lambretta från 50- och 60-talet), äventyrshojen Yamaha XT600Z Ténéré 1990, Yamaha SRX600 1989 (Alexanders) och numera en KTM 690 Enduro 2008 (äventyrsutrustad). BMW är alltså helt nytt för mig.
BMW:n är alltså en R100RT från 1979. När vi köpte hojen var det mesta av originalutrustningen avmonterad och såld (kåpor, sadel, instrument, etc). Säljaren som tidigare renoverat tre gammelbumsar och till vardags körde en GS1150 hade blästrat och pulverlackat ram, bakram och centralstöd. Motorn hade fått nya kolvar, ventilsäten för att kunna köra med blyfri bensin, nya lager i växellådan och startmotorn. Nya motorpackningar monterade. Styr- och svinglager bytta. Elektronisk tändning (Boyer) installerad. Huvudbromscylinder (av senare modell) integrerad i bromshandtaget. Digital hastighets/varvtalsmätare (Acewell) monterad och inkopplad. Nytt svartlackerat styre monterat. Jag har säker glömt något. Vi fick flera lådor med BMW-delar samt bra handböcker (Clymer och Haynes).
Vi fick med originaltanken (med liten bula) och en /5-tank (polisvariant med lucka). Alexander bestämde snabbt att det var originaltanken som gällde.
Så här såg cykeln ut när den kom hem till Nyköping i höstas.
Äntligen inne i värmen och uppe på arbetsbordet (gammal pall-lyft nu med lång bordsskiva):
Originaltanken provas (ser bra ut):
Inför diskussioner om utformning av bakram och val av sadel görs längd- och höjdmätningar:
Bakramen demonteras liksom batteri och batterilåda:
Torrsim! Provar en gammal SRX-sadel för att få en uppfattning om lämplig sadellängd (55 eller 60 cm). Notera att framskärmen vilar på bakhjulet. Kan det vara något för vår hoj?:
Ett starkt uttalat önskemål från designavdelningen liksom verkstadsavdelningen är att scramblern borde förses med ekerhjul. Snowflakefälgarna har nu ersatts av trevliga ekerfälgar från en R80 1976:
Det nya bakhjulet har bromstrumma, varför hela skivbromsinstallationen har demonterats och hamnat i en förvaringslåda för ett ev. framtida bruk. Vi hade sådan tur att slutväxeln var av en kombivariant som kunde förses med trumbromsdelar (kamaxel ? och fästbult för bromsband). Fortfarande saknas några bromsdelar (hävarm, bl.a). Reservdelsjakt pågår:
Införskaffandet av ekerhjul var ett eget litet äventyr. Stort tack till Håkan Runfeldt som ledsagat och stöttat mig med sina mycket uppskattade tekniska råd genom hela sökprocessen av ekerhjulen. Visst fanns det fallgropar på vägen, men det gav mig massor av erfarenhet om gammelbumsar. Läs mer om " The Ekerhjul story" i denna tråd:
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=220&t=25486
Alex var hemma i helgen och nu passade vi verkligen på att diskutera scramblers och vilken stil/utformning vår hoj skulle få. Skulle det bli en hård grussprutar-hoj (som jag förordade) med grovmöstrade däck och högt uppdragna aluminiumskärmar (á la 50-tals crosshoj). Alex var mer inne på en Urban-scrambler. Här har det spanska CRD-företagets projekthoj med #38 varit en klar förebild:
Däcksvalet lutar åt det här hållet:
Ett spanskt företag erbjöd sig att tillverka en fin bakram och sadel (säkerligen är de leverantör till http://crdmotorcycles.com/motos/ ).
Men när offerten damp ner i mailboxen, EUR 650:- för ram och sadel, fick jag uppdraget att försöka göra något liknande. Jag går fn. på svetskurs, så det blir till att lära sig hantera både rörbockningsmaskinen och TIG-svetsen (och "muy pronto" ska det gå).
Min gamla Bernina symaskin ska förses med lämpliga tillbehör för att kunna sy ihop kraftigare material såsom läder och vinyl (galon/konstläder). Tuck & Roll-sömnad är på önskelistan. Materialprov ska beställas för att säkerställa ett korrekt färg- och mönsterval. Det blir till att lära sig hur man bäst tillverkar en sadel. Tips och råd emottages tacksamt!
För att ha något att jobba med beställde jag en billig sadel från E-bay. Perfekt i längd (i linje med bakaxeln), inte en centimeter längre får den vara! Får se om den går att böja som förebilden eller om det blir till att göra en sadel från scratch? Kanske den får sitta på en alternativ bakram (med något rakare i linjerna)?
Från Ebay inhandlades även miniblinkers, små skyltbelysningslampor och en böjbar strip med bakljus, bromsljus och blinkers. Alla med LED-lampor, så klart! LED-stripen kan tyvärr inte ha blinkersfunktionen inkopplad då blinkersljusen inte uppnår kravet på minst 18 cm mellan lamporna. Så stripen får bara visa bak- och bromsljus.
Skall monteras i bakkant av sadeln (med böjradie). Något annat bakljus planeras inte för tillfället, då E-märkningskravet inte gäller för en så här gammal hoj. De små LED-lamporna lyser verkligen upp regskylten.
Fortsättning följer....